آخرین اخبار

جزئيات لحظه به لحظه حمله موشکي آمريکا به سوريه سياسي

جزئيات لحظه به لحظه حمله موشکي آمريکا به سوريه

  بزرگنمايي:

چه خبر -

خبرگزاري مهر: ارتش ايالات متحده آمريکا با 70 موشک «تام هاوک» پايگاه هوايي الشعيرات سوريه را مورد حمله قرار داد.

منابع خبري مختلف، تعداد موشک‌هاي شليک‌شده به پايگاه هوايي الشعيرات در استان حمص را بين 50 تا 70 عدد ذکر کرده‌اند.

بنابر اين گزارش، حمله موشکي به سوريه، با فرمان دونالد ترامپ و از ناوهاي آمريکا در درياي مديترانه، در واکنش به حمله شيميايي ادعايي اخير صورت گرفته است.

اين حمله از روي همان دو ناو جنگي «يواس‌اس راس» و «يواس‌اس پورتر» انجام شده که ساعتي پيش، خبر آماده‌باش آنها در شرق مديترانه منتشر شده بود. حمله موشکي آمريکا به سوريه


آمريکايي‌ها مدعي‌ شده اند که جنگنده‌هاي ارتش سوريه با به پرواز در آمدن از پايگاه هوايي الشعيرات به «خان شيخون» حمله کرده‌اند و اين حمله موشکي در تلافي اين حمله شيميايي انجام شده است.

ارتش آمريکا اعلام کرد که هدف از اين حملات، باند و مخازن سوخت فرودگاه و همچنين جنگنده‌هاي موجود در آشيانه‌هاي فرودگاه نظامي الشعيرات بوده است.

شبکه تلويزيوني سي‌ان‌ان در خبري فوري اعلام کرد: دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا تا دقايقي ديگر درباره حمله به سوريه صحبت خواهد کرد.

دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا دقايقي پيش در اولين سخنان خود پس از حمله به پايگاه ارتش سوريه گفت: حمله به سوريه در راستاي منافع حياتي امنيت ملي ما بود.

وي افزود: از همه ملل متمدن مي‌خواهم که براي پايان دادن به کشتار و خونريزي در سوريه به آمريکا بپيوندند.

شبکه «ان.بي.سي» به نقل از يک مقام آگاه ادعا کرد که روسيه پيش از دستور حمله در جريان آن قرار گرفته بوده است.

فاکس نيوز نيز در خبري فوري به نقل از پنتاگون اعلام کرد: قبل از حملات موشکي، به روسها اطلاع داده شده بود که پايگاه الشعيرات را ترک کنند؛ و به نيروها و تجهيزات ارتش روسيه آسيبي وارد نشده است.

حمله موشکي آمريکا به سوريه در حالي اتفاق افتاد که جلسه روز پنجشنبه شوراي امنيت سازمان ملل براي بررسي حادثه شيميايي خان شيخون ساعتي پيش بدون راي گيري درباره پيش نويس قطعنامه هاي پيشنهادي پايان يافته بود.

تلويزيون دولتي سوريه حمله آمريکا به سوريه را «تجاوز» توصيف کرد.

همچنين «طلال برازي» استاندارحمص در واکنش به اين تجاوز آشکار گفت: سياست ما با حمله آمريکا تغيير نمي کند.

وي افزود: حمله آمريکا در راستاي خدمت به گروه هاي تروريستي و داعش است.

رويترز به نقل از ارتش آمريکا اعلام کرد حمله به سوريه خسارات شديدي به هواپيماهاي سوري، زيرساخت هاي پشتيباني و تجهيزات پايگاه هوايي شعيرات وارد کرده است. پنتاگون تصويري از شليک موشک‌هاي تام‌هاک که از سوي درياي مديترانه شليک شدند را منتشر کرد.حمله موشکي آمريکا به سوريه
آمريکا: روسيه را از حمله آگاه کرده بوديم خبرگزاري فارس: ساعتي پس از حمله موشکي به پايگاه هوايي ارتش سوريه، آمريکايي‌ها مدعي شدند که به مسکو در اين خصوص اطلاع داده بوده‌اند.

بامداد روز جمعه به وقت تهران، کشتي‌هاي جنگي آمريکا با ده‌ها موشک به پايگاه هوايي «الشعيرات» حمله کردند.

آمريکا که پيش از اين براي در امان ماندن از پدافند هوايي روسيه در سوريه، حملات هوايي خود را با روس‌ها هماهنگ مي‌کرد، مدعي شد که پيش از شروع حمله موشکي امروز هم به مسکو اطلاع داده است.

يک مقام پنتاگون همچنين اعلام کرد که در حملات موشکي بامداد جمعه به پايگاه هوايي الشعيرات، به مواضع تحت کنترل و تجهيزات ارتش روسيه گزندي وارد نشده است. پل رايان: حمله به سوريه عادلانه بود
«پل رايان»، رئيس مجلس نمايندگان آمريکا، مدعي شد حمله موشکي واشنگتن به سوريه، مناسب و عادلانه بود.

ادعاي مقام آمريکايي: ترامپ حمله به سوريه را شخصا به رئيس‌جمهور چين اطلاع داده بود
يک مقام آمريکايي مدعي شد دونالد ترامپ حمله به سوريه را شخصا به رئيس جمهور چين خبر داده بود.

استقبال ائتلاف معارضان سوريه از حملات موشکي آمريکا
شبکه تلويزيوني العالم فوري گزارش داد: ائتلاف معارضان سوريه ضمن حمايت از حملات موشکي آمريکا به پايگاه هوايي در حمص خواستار ادامه اين حملات شد.

استاندار حمص: اراده ملت سوريه تزلزل ناپذير است
شبکه تلويزيوني العالم در خبري فوري گزارش داد: طلال البرازي استان دار حمص در گفتگوي تلفني با العالم گفت که حمله موشکي به پايگاه هاي نظامي سوريه نه اولين حمله است و نه آخرين آن.

البرازي افزود: نيروهاي دشمن هر قدر از تروريست ها حمايت کند باز هم نمي تواند اراده ملت سوريه را متزلزل کند.ادعاي ارتش آمريکا:‌ خسارات زيادي به نيروهاي سوري وارد شد
به گزارش رويترز، ارتش آمريکا اعلام کرد حمله به سوريه خسارات شديدي به هواپيماهاي سوري، زيرساخت هاي پشتيباني و تجهيزات پايگاه هوايي شعيرات وارد کرده است.

شبکه تلويزيوني سوريه به نقل از يک منبع نظامي اين کشور گزارش داد: يکي از پايگاه هاي هوايي ما در منطقه مرکزي امروز صبح هدف حمله موشکي آمريکا قرار گرفت که در پي آن خسارت هايي به اين پايگاه وارد شد.

تيلرسون: روسيه در قبول مسئوليت خود شکست خورد
شبکه تلويزيوني العالم در خبري فوري گزارش داد: رکس تيلرسون وزير امور خارجه آمريکا گفت: ما خبرهاي دقيقي داريم که در حمله شيميايي در سوريه از گاز سارين استفاده شده است. تيلرسون افزود: روسيه در قبول مسئوليت خود شکست خورد. وي گفت حمله به سوريه به نوبه خود به‌جا بود. در حمله موشکي به سوريه ما از روسيه هيچ نظر خواهي نکرديم و در پي اعلام موافقت آن نبوديم. تيلرسون افزود: واکنش منطقه اي به اين اقدام آمريکا به صورتي دلگرم کننده با حمايت گسترده‌اي همراه بود.نتانياهو: حمله به «حمص»، پيامي به ايران بود پايگاه خبري العالم: بنيامين نتانياهو در واکنش به حمله بامداد جمعه آمريکا به پايگاهي نظامي در سوريه، ضمن تاکيد بر حمايت اين رژيم از اين حمله، آن را "پيامي قوي" توصيف کرد و مدعي شد که "اين پيام بايد به ايران و کره شمالي نيز داده شود".

خبرگزاري فرانسه به نقل از نتانياهو تاکيد کرد که رژيم اسرائيل به طور کامل از تصميم دونالد ترامپ رييس جمهور آمريکا در خصوص حمله به سوريه حمايت مي کند، و اميدوار است اين حمله آمريکا، پيامي قوي نه تنها براي دولت سوريه بلکه براي ايران، کره شمالي و .. باشد.

گروه موسوم به ائتلاف مخالفان سوريه نيز از حمله تجاوزکارانه آمريکا به اين کشور استقبال کرده است.

ارتش آمريکا بامداد جمعه يک پايگاه هوايي سوريه را با 59 موشک هدايت شونده هدف قرار داد.

اين حمله تجاوزکارانۀ آمريکا در پي شکستهاي سنگين گروه هاي مسلح از ارتش سوريه در جبهه هاي مختلف، و پس از حملات تبليغاتي مغرضانه حاميان گروه هاي تروريستي در ارتباط با حادثه شهر خان شيخون حلب صورت گرفت.

ناوهاي آمريکا در حمله‌اي که ادعا مي‌کنند به تلافي حادثه خان شيخون انجام شده است، يکي از پايگاه‌هاي هوايي ارتش سوريه را در استان حمص موشک‌باران کردند. اعلام حمايت عربستان از حمله آمريکا به سوريهعربستان سعودي از حمله آمريکا به اهداف نظامي در سوريه اعلام حمايت کامل کرد.

يک مقام مسئول در وزارت خارجه عربستان در گفت‌وگو با خبرگزاري رسمي عربستان «واس» از موضع اين کشور خبر داد.

در بامداد امروز (جمعه) دهها موشک از دو ناو آمريکايي «راس و پورتر» به سمت پايگاه هوايي «شعيرات» در حمص شليک شد.

ديدبان حقوق بشر سوريه (وابسته به معارضان) از کشته شدن 4 نظامي و تخريب تقريبا کامل اين پايگاه خبر داد. سخنگوي وزارت خارجه حمله آمريکا به پايگاه هوايي در سوريه را محکوم کرد سخنگوي وزارت امور خارجه حمله موشکي آمريکا به يک پايگاه هوايي در سوريه را شديدا محکوم کرد. سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به حملات موشکي آمريکا به يک پايگاه هوايي در سوريه اظهار کرد: جمهوري اسلامي ايران به عنوان بزرگترين قرباني سلاح هاي شيميايي در تاريخ معاصر، هرگونه استفاده از سلاح شيميايي را فارغ از عاملين و قربانيان آن محکوم مي کند و همزمان استفاده از اين بهانه براي اقدامات يک جانبه را خطرناک، مخرّب و نقض اصول آمره حقوق بين الملل مي داند.

وي افزود: ما ضمن محکوميت شديد هرگونه اقدام نظامي يکجانبه و حملات موشکي به "پايگاه هوايي الشعيرات" در سوريه توسط ناوهاي آمريکايي، معتقديم که اينگونه اقدامات به بهانه حمله شيميايي مشکوک در "خان شيخون" در ادلب که زمان بندي، عاملين و منتفعينِ از آن کاملا در پرده اي از ابهام قرار دارد به تقويت تروريست هاي رو به زوال و پيچيدگي اوضاع در سوريه و منطقه خواهد افزود. روسيه و بوليوي خواستار نشست شوراي امنيت شدند در پي حمله موشکي امروز آمريکا به حمص، مسکو برگزاري نشستي در شوراي امنيت در اين رابطه را خواستار خواهد شد. مسکو اعلام کرد، در پي حمله موشکي ناوهاي آمريکايي به پايگاهي هوايي در حمص سوريه، اين کشور خواستار برگزاري نشست شوراي امنيت خواهد شد.

مسکو در واکنش به اين حملات اعلام کرد که حملات مذکور ممکن است بر روند مبارزه با تروريسم تاثير بگذارد.

رئيس کميته امور بين‌الملل پارلمان روسيه نيز اظهار داشت: همکاري با آمريکا در سوريه اکنون مورد ترديد قرار گرفته است.

بوليوي نيز به دنبال حمله امروز آمريکا به حمص خواستار نشست فوق‌العاده شوراي امنيت در اين خصوص شد.
هيلاري کلينتون نابودي نيروي هوايي سوريه را خواستار شد وزير خارجه سابق آمريکا نابودي نيروي هوايي سوريه را خواستار شده و تاکيد کرد که به اين شکل مي‌توان به درگيري‌ها در سوريه پايان داد.

هيلاري کلينتون، وزير خارجه سابق آمريکا و نامزد شکست خورده دموکرات‌ها در انتخابات رياست جمهوري 2016 در سخنراني‌اي که همزمان با حمله موشکي ناوهاي آمريکايي به فرودگاه نظامي شعيرات حمص، در نشست "زنان جهان" در نيويورک داشت، مدعي شد: همانگونه که در سال‌ها و روزهاي گذشته ديديم، اسد (رئيس جمهور سوريه) نيروي هوايي در اختيار دارد که عامل مرگ تعداد زيادي در اين کشور است، جدا بر اين باورم که نياز است اين نيروي هوايي جهت ممانعت از بمباران دوباره غيرنظاميان و پرتاب بمب‌هاي سارين بر سر آنها نابود شود.

کشته و زخمي شدن شماري در پايگاه هوايي سوريه

مسئولان سوري اعلام کردند که در حمله موشکي ارتش آمريکا به پايگاه نظامي سوريه شماري کشته و زخمي شدند.

طلال البرازي در گفت وگوي تلفني با خبرگزاري فرانسه تصريح کرد: خسارت به بار آمده است و برخي زخمي هايي که بدنشان سوخته شده است، تخليه شده اند.

وي تصريح کرد: شماري نيز شهيد شده اند اما تاکنون آمار دقيقي از شمار شهدا و زخمي ها وجود ندارد.

البرازي گفت: عمليات اطفاي حريق و امداد رساني ادامه دارد.

به گفته وي، اين پايگاه هوايي از عمليات ارتش سوريه عليه گروه تروريستي داعش داعش پشتيباني لجستيکي مي کرد.

منبع: مهر



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد