آخرین اخبار

20 چالش و مشکل اساسي در کشور سياسي

20 چالش و مشکل اساسي در کشور

  بزرگنمايي:

چه خبر - بررسي20 چالش اساسي کشور در نشست غيرعلني مجلس

بهروز نعمتي در حاشيه جلسه علني امروز مجلس شوراي اسلامي، در جمع خبرنگاران درباره محتواي جلسه غيرعلني و غيررسمي صبح امروز مجلس اظهار داشت: در اين جلسه غيرعلني موارد 20گانه‌اي از مشکلات اساسي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور که در ارتباط بين هيأت رئيسه و مرکز پژوهش‌هاي مجلس جمع‌بندي شده است، مطرح و بررسي شد.

وي با اشاره به مهمترين چالش‌ها و بحران‌هاي بررسي شده در اين جلسه غيرعلني گفت: عمدتاً مسائل و مشکلات اقتصادي کشور در اين جلسه بررسي شد و همه ما هم مي‌دانيم که مشکلات اقتصادي بايد حل شود، اما بعضاً به صورت شعاري با آنها برخورد مي‌کنيم.

سخنگوي هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي افزود: يکي از مسائل مطرح شده، موضوع بحران آب بود که بسيار جدي است و نبايد تعارف کرد؛ ممکن است هر کدام از نمايندگان در اين رابطه نظرات خودشان را داشته باشند اما بايد در يک نقشه ملي به اين مسئله پرداخته شده و پيگيري شود.

نعمتي ادامه داد: بحران صندوق‌هاي بازنشستگي کشور موضوع ديگري بود که مطرح شد؛ چرا که وضعيت روشني از اين صندوق‌ها وجود ندارد و عموماً بدهکار هستند و از سوي ديگر بزرگترين صندوق بازنشستگي که صندوق تأمين اجتماعي هستند، 120 هزار ميليارد تومان از دولت طلب دارد که بايد وصول شود.

وي بررسي وضعيت روستاها را موضوع ديگر جلسه غيرعلني امروز مجلس خواند و گفت: در حال حاضر 25 درصد جمعيت کشور در روستاها ساکن هستند، در حالي که در سطح جهان در سال 2017 اين عدد 30 درصد است و ما 5 درصد از نُرم جهاني پايين‌تر هستيم و اين مسئله هم عمدتاً به مشکلات معيشتي و اشتغال روستاييان برمي‌گردد.

سخنگوي هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي به موضوع ديوان‌سالاري و بزرگتر شدن دولت برخلاف برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و افزود: بحران بدهي‌هاي دولت، مشکل ديگري بود که جلسه غيرعلني امروز مطرح شد.

نعمتي در توضيح اين مسئله گفت: در حال حاضر دولت بالغ بر 700 هزار ميليارد تومان به تأمين اجتماعي و بانک‌ها بدهکار است و اين مسئله هم بايد به نحوي حل شود.

وي به مشکلات مربوط به تسهيلات‌دهي بانک‌ها اشاره کرد و افزود: رئيس کل بانک مرکزي اعلام کرده است که 400 هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شده، اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد که حداقل نيمي از اين مبلغ، تسهيلات قبلي بوده که استمهال شده؛ نه اعطاي تسهيلات جديد.

نماينده مردم تهران در مجلس تأکيد کرد: در اين رابطه اقدام بانک مرکزي بايد مد نظر همه دولت‌ها باشد.

به گفته نعمتي، اقدام آمايش سرزمين و 600 هزار ميليارد تومان طرح‌هاي عمراني نيمه تمام از ديگر مسائل مطرح شده در جلسه غيرعلني مجلس بوده است.

وي تصريح کرد: در رابطه با طرح‌هاي نيمه تمام، دولت بايد اين طرح‌ها را سريعتر تعيين تکليف کند و يا بخش خصوصي را وارد کند.

سخنگوي هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: در جلسه امروز همچنين موضوع عدم تناسب آموزش و پژوهش با نيازهاي کشور و عدم ارتباط بخش توليد و صنعت با حوزه پژوهش و سنتي انجام شدن کارها، مطرح و بررسي شد.

نعمتي عنوان کرد: آلودگي هواي تهران و کلانشهرها، جهش صادراتي است و نرخ رشد اقتصادي پايدار، از ديگر مسائل و چالش‌هاي کشور است که در جلسه غيرعلني امروز مورد بررسي قرار گرفت.

وي درباره موضوع نرخ رشد اقتصادي گفت: نرخ رشد براي آينده 11 درصد اعلام شده که فکر مي‌کنيم پايدار نباشد؛ چرا که برخي کارخانه‌ها نيمه تعطيل هستند، به همين دليل بايد براي نرخ رشد چهار الي پنج درصدي که در سال گذشته مطرح شد، برنامه‌ريزي شود.

سخنگوي هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي به عدم اجراي صحيح سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي و مطرح شدن آن در نشست غيرعلني خانه ملت اشاره کرد و گفت: موضوع ديگر، تصادفات جاده‌اي است؛ در سال گذشته بيش از 16 هزار کشته و همين تعداد مجروح و معلول در تصادفات جاده‌اي داشتيم که بسيار وحشتناک است؛ در اين رابطه بايد از طريق توسعه راه‌آهن و بزرگراه‌ها، زمينه مشکل را از بين ببريم.

نعمتي همچنين به مطرح شدن موضوع بهداشت و سلامت در جلسه مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود همه پيشرفت‌ها، اين نگراني وجود دارد که حوزه بهداشت و سلامت، به سرنوشت‌ صندوق‌هاي بازنشستگي دچار شود که بايد براي آن چاره‌اي انديشيده شود؛ همچنين موضوع آموزش و پرورش نيز از ديگر مسائل مطرح شده در اين جلسه بود که معتقديم نارضايتي فرهنگيان به حق است.

وي تأکيد کرد: مجلس بايد مسئله آموزش و پرورش و مشکلات اعتباري آن را حل کند که در اين رابطه نيازمند ارشادات مقام معظم رهبري و کمک شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام هستيم.

سخنگوي هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي همچنين افزود: موضوع يارانه‌ها نيز در نشست غيرعلني امروز مطرح شد؛ چرا که مشکلات موجود در زمينه يارانه‌ها بايد حل شده و به اين مسئله پاسخ داده شود که آيا روش فعلي بايد پايدار بماند و يا تغيير کند، واقعيت اين است که مجلس و دولت به دليل آنکه به رأي مردم نياز دارند، در اين رابطه محافظه‌کارانه برخورد مي‌کنند.

نحوه برگزاري جلسات مجلس تغيير خواهد کرد

نعمتي گفت: مقرر شد طي 10 الي 15 روز آينده و با دريافت پيشنهادات نمايندگان و جمع‌بندي جلسه امروز، درباره نحوه برگزاري جلسات مجلس تصميم‌گيري شود.

وي با تأکيد بر اينکه نحوه برگزاري جلسات مجلس تغيير خواهد کرد، گفت: ممکن است جلسات غيرعلني به طور متناوب و با حضور وزرا و کارشناسان دستگاه‌هاي اجرايي در مجلس برگزار شود تا مشکلات کشور بدون تعارف، مطرح و بررسي شود.

سخنگوي هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي همچنين با اشاره به تعطيلي رسمي سه‌شنبه هفته آينده خاطرنشان کرد: هفته آينده و با انتقال جلسه روز چهارشنبه به دوشنبه، مجلس دو روز کاري يکشنبه و دوشنبه جلسه علني خواهد داشت.

منبع: دانشجو



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد