آخرین اخبار

روحاني و دوستانش با کانديداهاي پوششي اصلاح‌طلبان چه مي‌کنند؟ سياسي

روحاني و دوستانش با کانديداهاي پوششي اصلاح‌طلبان چه مي‌کنند؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - يک‌سبد ضربه‌گير زورکي!

محمد آزادي؛ حالا روحاني کُلي کانديداي ضربه‌گير دارد؛ دوست داشته باشد يا نباشد کمتر از دو ماه مانده به انتخابات اسامي فراواني از اردوگاه اصلاح‌طلبان به عنوان نامزدهاي در سايه‌ي آقاي رئيس‌جمهور شنيده مي‌شود. از پزشکيان و جهانگيري گرفته تا مطهري؛ و تا امثال حتي کواکبيان که البته گفته کانديداي فِيک نيست و از روحاني هم براي حضور در انتخابات اجازه نمي‌گيرد.

IMG01014747.jpgIMG01014747.jpg

محمدرضا عارف رئيس شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان روز گذشته با اعلام رسمي تصميم اين شورا مبني بر حمايت از کانديداهاي پوششي در کنار روحاني، اضافه کرد: «اصلاحات بايد در کنار روحاني، از گزينه ديگري هم حمايت کند که اگر کانديدادي اصلي آنها به هر دليلي در ميان نامزدها حضور نداشت، آنها گزينه دومي هم داشته باشند؛ به همين منظور صحبت‌هايي انجام و در نهايت تصميماتي اتخاذ شد. نتيجه‌ي نهايي در هفته‌هاي آينده اعلام مي‌شود.»

ديدگاه روحاني درباره فدائيان ضربه‌گيرش چيست؟/ ميراث دردسرساز آيت‌الله

دوست نداشت؛ معلوم است. اين را نزديکان روحاني مکرراً گفتند. ازجمله واعظي مسؤل سياسي اعتدال و توسعه (حزب متبوع آقاي رئيس‌جمهور) درباره سناريوي اصلاح‌طلبان براي رو کردن گزينه‌هاي پوششي، گفته: «ما در دفتر سياسي حزب مفصل بر سر اين موضوع بحث کرديم. هميشه در انتخابات افراد متعدد نامزد بودند؛ اما تا الآن نظر ما در حزب اين است که اگر گروه‌هاي همسو، به‌صورت متمرکز از دکتر روحاني حمايت کنند؛ ترديد در مردم به وجود نمي آيد و تلکيف روشن است؛ لذا فکر مي‌کنيم لازم نيست.»

1(158).jpg1(158).jpg

محمد علي نجفي از ديگر نزديکان روحاني هم پيشتر از اين‌ها گفته: «يک مرد جنگي به از هزار است و روحاني خود مي‌تواند به تنهايي به انتقادها نسبت به عملکرد دولت جواب دهد و از خود دفاع کند.»

اصلاح‌طلبان اما مي‌گويند اصلاً رو کردن کانديداي پوششي در کنار روحاني وصيت مرحوم هاشمي است و راه گريزي از آن وجود ندارد. اولين بار احتمالاً مرتضي الويري شهردار سابق تهران و از مشاورين آيت‌الله اين مطلب را رسانه‌اي کرد. بعدها کسان ديگري از جمله عموزاده‌ي همسر رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت هم اين موضوع را تأييد کردند. مرعشي البته مي‌گويد آقاي رئيس‌جمهور با مرحوم هاشمي در زمان حياتشان مکرراً درباره‌ي اين موضوع بحث و تبادل نظر کرده‌اند. هرچه هست، علي‌رغم ميل روحاني و هواداران دوآتشه‌اش، اصلاح‌طلبان براي تراشيدن آلترناتيو حسابي جدي هستند؛ تصميمي که البته به نظر نمي‌رسد ارتباط چنداني به احترام گذاشتن براي وصيت هاشمي و اين حرف‌ها داشته باشد.

سهم‌خواهي يا ضربه‌گيري؛ اصلاح‌طلبان از روحاني چه مي‌خواهند؟

«روحاني اصلاح‌طلب نيست، اصلاح‌طلبان اما براي آنکه نمي‌توانند کانديداي مستقل داشته باشند، مي‌خواهند با روحاني ائتلاف کنند. از ملزومات هر ائتلافي بده-بستان است.» اين‌ها را محمدعلي ابطحي رئيس دفتر رئيس دولت اصلاحات براي هفته‌نامه صدا نوشته؛ وي در ادامه با تأکيد بر لزوم سهم‌خواهي اصلاح‌طلبان از آقاي رئيس‌جمهور، ادامه مي‌دهد:

«اولين ومهم‌ترين مشکل آقاي روحاني اين است که نتوانسته پشتيباني اصلاح‌طلبان را به‌خصوص در شهرستان‌ها نگه دارد... يکي از راهکارهاي جلب توجه اصلاح‌طلبان مي‌تواند اين باشد که تصميم‌گيران و رهبران اصلاح‌طلب قبل از اعلام حمايت علني از روحاني روي چند پُست دولتي تأکيد کنند که وزير آن در دولت آينده از ميان اصلاح‌طلبان انتخاب شود.»

محسن ميردامادي دبيرکل حزب منحله مشارکت هم با تأکيد بر لزوم امتيازگيري از آقاي رئيس‌جمهور در قبال حمايت از ايشان، مي‌گويد: «با اينکه کانديداي اصلاح‌طلبان آقاي روحاني است، ولي به نظرم فراکسيون اميد از حالا بايد کار کند که در کابينه‌ي ايشان نقش داشته باشد. يعني نبايد کابينه دولت آينده بدون توجه به خواست اصلاح‌طلبان بسته شود.»

بنده‌خدا روحاني حق دارد اگر از اين ضربه‌گيرها استقبال نمي‌کند؛ معلوم نيست بابت ثبت‌نام هرکدامشان در انتخابات چقدر بايد به اصلاح‌طلبان امتياز بدهد. حضرات هم البته نشان دادند به کم قانع نيستند؛ همين تازگي‌ها حضرتي از اعضاي بلندپايه‌ي اعتماد ملي در پيج اينستاگرامش نوشته بود يک «سبد» کانديداي پوششي در کنار روحاني روانه‌ي ميدان مي‌کنيم!

1(32).jpg1(32).jpg

همزمان پزشکيان هم که از جدي‌ترين کانديداهاي آلترناتيو روحاني به شمار مي‌رود، به فارس گفته: «نمي‌خواهم بگويم دولت روحاني صداقت ندارد، اما اين دولت هواي مشتري را نداشت، از نظر علمي هميشه بايد هواي مشتري را داشته باشيم، چراکه رونق دکه، کارخانه و حزب از حضور مشتري مي‌آيد، درغير اين‌صورت بايد فاتحه همه فعاليت‌هايمان را بخوانيم.»

نائب رئيس مجلس تأکيد کرد: «متأسفانه دولت روحاني هواي کساني که براي روي کار آمدن او زحمت کشيدند و از دولت پشتيباني کردند را ندارد، در حالي که لازمه هر حرکت و جرياني همراهي و پشتيباني از يکديگر است که دولت در اين بخش ضعيف عمل کرده است.»

روحاني و دوستانش با ضربه‌گيران زورکي چه خواهند کرد؟

چاره‌اي نيست؛ اطرافيان روحاني تلاش بسياري را براي منصرف کردن اصلاح‌طلبان از ايده‌ي کانديداي انجام دادند، افاقه نکرد. حالا به نظر مي‌رسد در تلاشند بلکه دست‌کم ضربه‌گيرهاي احتمالي را از ميان نزديکان روحاني و ترجيحاً از اعضاي دولتش انتخاب کنند. آنطور که انتخاب مي‌نويسد تلاش حاميان دولت بيشتر از همه معطوف به راضي کردن کساني مثل نوبخت، جهانگيري يا قاضي‌زاده هاشمي است. و باز آنطور که نامه‌نيوز مدعي شده شخص آقاي رئيس‌جمهور تمايل بيشتري به کانديداتوري وزير بهداشت نسبت به ساير گزينه‌ها دارد.

1(6).png1(6).png

روحاني در وضعيت دشواري است؛ از يک سو تازه‌ترين نظرسنجي‌ها از سقوط آزاد محبوبيتش در ميان افکار عمومي حکايت دارد، از سوي ديگر ناگزير است براي جلب حمايت اصلاح‌طلبان امتيازات فراواني را واگذار کند. چه مي‌شود؟ تا 29 ارديبهشت ماه صبر کنيد!

منبع: دانشجو



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد