بزرگنمايي:
چه خبر -
به گزارش گروه فضاي مجازي خبرگزاري دانشجو، بحث بنزين در کلانشهرها يکي از مهمترين موضوعاتي بود که در دو سال گذشته و بهويژه در سال 95 به آن پرداخته شده است.
بنزين مصرفي و دغدغه آلوده بودن يا نبودن آن يکي از مهمترين موضوعاتي بود که با روي کار آمدن دولت يازدهم مطرح شد و مسئولان وقت سازمان محيط زيست در ابتداي تحويل گرفتن کليد ساختمان اين سازمان در پرديسان بر آلوده بودن بنزينهاي پتروشيمي و واردات اين محصول تاکيد کردند.
بعد از اين تاکيدات و واردات اين محصول، کميسيون اصل نود در مجلس نهم نسبت به اين مهم ورود پيدا کرد و انتقاداتي را مورد توجه قرار داد اما معصومه ابتکار و برخي مسئولان ذيربط همچنان بر واردات اين محصول و يورو 4 بودن آن تاکيد کردند.
اما اين مهم در سال 95 مورد توجه ويژه قرار گرفت چرا که رهبر معظم انقلاب امسال در ديدار با کارگزاران نظام متذکر شدند: «افزايش توليد و صادرات نفت، نياز کشور است اما در کشوري که داراي بزرگترين ذخائر گازي و نفتي جهان است، واردات بنزين نبايد انجام شود و مسئولان براي رفع اين مشکل بايد برنامهريزي و اقدام کنند».
همچنين جمعي از کارشناسان و نمايندکان مجلس نيز نسبت به واردات اين محصول پرمصرف کشور انتقاد کردند و حتي محصولات وارداتي را فاقد کيفيت عنوان شده دانستند و خواستار توجه بيشتر متوليان امر و اهتمام به توليد داخلي شدند.
جبار کوچکينژاد؛ نائب رئيس فراکسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي درباره واردات بنزين و تاثيرات آن در تيرماه امسال اظهار کرد: واردات بنزين به کشور با سياستهاي کلي نظام منافات دارد. متاسفانه واردات بنزين در حال افزايش است و اين با سياستهاي کلي نظام منافات دارد و بررسيها و پيگيريهاي لازم براي توليد بنزين سالم انجام خواهد گرفت.
اما حجتالاسلام والمسلمين سيدمهدي موسوينژاد؛ نايبرئيس کميسيون انرژي مجلس نهم ديگر فردي بود که نسبت به بنزينهاي وارداتي و خبرهاي طرحشده مبني بر نامناسب بودن بنزينهاي پتروشيميها واکنش نشان داد و گفت: تمام ادعاهاي طرحشده مبني بر آلودگي بنزينهاي پتروشيمي و يورو4 بودن بنزينهاي وارداتي خلاف واقع است؛ متأسفانه مسئولان ذيربط و سازمان استاندارد مدارک دال بر استاندارد بودن بنزينهاي وارداتي را به نمايندگان ندادند؛ از طريق مختلف به اسنادي دست يافتيم که نشان ميداد اين بنزينها حتي يورو2 هم نيست و متأسفانه رفتارهايي که درباره بنزينهاي پتروشيمي صورت گرفت، بازي سازمان محيط زيست و غيرقابل قبول بود.
همچنين سعيد متصدي؛ معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت از محيط زيست نيز نسبت به تمامي موضوعات مطرح شده تصريح کرد: اميدواريم با راهاندازي «پروژه ستاره خليج فارس» وزارت نفت در سالهاي آتي حتي صادرکننده بنزين يورو4 و 5 خواهيم بود و نه واردکننده بنزين؛ اما در مورد فرمايشات مقام معظم رهبري هم چراغ راه همه ما خواهد بود و به آن توجه ميکنيم.
موسيالرضا ثروتي؛ عضو فراکسيون محيط زيست مجلس نهم نيز ديگر فردي بود که در سال 95 واردات بنزين را ننگ دانست و گفت: واردات بنزين منافعي براي برخي افراد دارد و مسائل حاشيهاي سياسي در کنار اين قضايا وجود دارد.
وي ادامه داد: مسئله ممانعت از توليد بنزين پتروشيميها در داخل کشور کار صحيحي نبوده و باعث ضربه خوردن اقتصاد داخلي در اين حوزه شده است. متاسفانه بنزينهاي وارداتي که وارد کشور ميشد نيز فقط «يورو 2» بوده است و اين مسئله سال گذشته بر اساس نظر نمايندگان عضو کميسيون انرژي مجلس نهم مطرح شد و البته استناد آنها نيز گزارشهاي به دست آمده بود.
ابراهيم کارخانهاي؛ عضو کميسيون انرژي در مجلس نهم نيز با بيان اينکه برخلاف ادعاي برخي مسئولان مبني بر آلوده بودن بنزين پتروشيميها، اين بنزينها آلوده نبود، گفت: کيفيت بنزينهاي وارداتي برخلاف ادعاي دولت، يورو 4 نبود و کيفيت آنها يورو 2 بوده است. بايد به موضوع خودکفايي سوخت و بنزين در داخل توجه ويژهاي شود چرا که زيبنده نظام نيست که با وجود منابع عظيم نفت و گاز داخل کشور به واردات محصولات آن بپردازيم.
رسول اشرفي پور مديرکل سابق محيط زيست استان تهران نيز اينبار به دفاع از عملکرد دوره مسئوليتي خود پرداخت و گفت: بسياري از اقدامات محيط زيست طي سه سال اخير «سياسي» بوده استغ بررسيهاي مجلس، کميسيون اصل 90 نشان داد که برخي مسئولان دولت تدبير و اميد نسبت به بنزين توليد داخلي تبليغات دروغين انجام دادند. موضوع آلوده بودن بنزينهاي پتروشيمي و يورو 4 بودن بنزينهاي وارداتي که از سوي برخي افراد مطرح شد نوعي بازي سياسي بود و حتي تحقيقات و بررسيهاي کميسيون اصل 90 مجلس نيز بر اين موضوع صحه گذاشت.
در اين ميان که برخي افراد از کيفيت بنزينهاي وارداتي انتقاد ميکردند و نحوه برخورد محيط زيست با بنزينهاي پتروشيمي را به با انتقاد ميگرفتند برخي افراد نشانه خود را به سمت و سوي رئيس سازمان رهنمون کردند و علت اين واردات و شايعات را از او جويا شدند.
حجتالاسلام حميد رسايي؛ عضو کميسيون اصل 90 مجلس نهم يکي از همان افراد بود که اظهار کرد: وارادات بنزين براي واردکنندگان آن سود هنگفتي داشته است؛ خانم ابتکار هيچ زماني نتوانست پاسخ مناسبي درباره حضور کساني که در واردات بنزين نقش ايفا کرده و با او نسبت داشتهاند، ارائه دهد.
وي خاطرنشان کرد: پرونده بنزينهاي وارداتي در مجلس نهم و کميسيون اصل 90 مورد نقد و بررسي قرار گرفت و همه دستگاههاي مرتبط اعم از وزارت نفت و سازمان استاندارد، صحبتهاي خانم ابتکار به عنوان رئيس سازمان حفاظت محيط زيست مبني بر يورو 4 بودن بنزينهاي وارداتي را بر اساس اسناد ارائه شده از سوي نهادهاي همين دولت مورد نقد و نقض قرار دادند. نظر کميسيون اصل 90 مجلس بنابر بر بررسيهاي انجام گرفته از مراجع ذيصلاح مطرح و حتي مشخص شد که بنزين وارداتي به هيچ عنوان يورو 4 نيست و حتي بنزين داخلي ما از همان کيفيت برخوردار بوده است.
اما در کنار تمامي اين انتقادات و حتي بررسي پرونده در مجلس نهم و عملکرد کارشناسي شده از سوي متوليان امر، ابتکار و برخي معاونان وي بر رويکرد خود صحه گذاشتند و بارهاي متعدد اعلام کردند که علت اضافه شدن تعداد روزهاي سالم بنزينهاي آنان بوده است.
در تمامي اين کش و قوسها بايد تاکيد کرد که بنزينهاي توليد داخلي بهطور حتم ميتواند کيفيتي مناسبتر از مشابه وارداتي آن داشته باشد و قطعاً موجبات توليد و اشتغال را فراهم ميآورد.
گويا مسئولان وزارت نفت وعده دادهاند تا در سال 96 دومين فاز پالايشگاه ستاره خليج فارس را به بهرهبرداري برسانند و از وابستگي و يا واردات اين محصول مهم رها شويم؛ بايد تا پايان امسال همچنان صبر کرد.
منبع: تسنيم