آخرین اخبار

گستاخي سعودي‌ها در نامه‌نگاري با ايران بي‌سابقه است سياسي

گستاخي سعودي‌ها در نامه‌نگاري با ايران بي‌سابقه است

  بزرگنمايي:

چه خبر -

به گزارش گروه فضاي مجازي خبرگزاري دانشجو، محمدصادق کوشکي عضو هيئت‌علمي و استاد دانشگاه تهران با بررسي اقدامات سالهاي اخير دولت عربستان سعودي در قابل جمهوري اسلامي ايران گفت: حاکميت فعلي عربستان مخصوصاً شاهزاده جوان "محمد بن سلمان"، به‌شدت در کاراکتري شبيه شخصيت "صدام حسين" فرورفته است، نه اينکه صدام را الگوي خود قرار دهد بلکه وضعيتي که آقاي "محمد بن سلمان" امروز دارد بسيار شبيه شخصيت و شرايطي است که "صدام" در ايام اوج قدرت خود و در زمان به قدرت رسيدن در سال 1980 ميلادي داشت و خب شاهد اين هم بوديم که آمريکايي‌ها و غربي‌ها چگونه از چنين شخصيت مغرور، ناپخته و مستبدي استفاده کردند.

*محمد بن سلمان شباهت زيادي به صدام حسين دارد

اين استاد دانشکده حقوق و علوم سياسي ادامه داد: تحميل جنگ هشت‌ساله به ايران منفعت زيادي براي غربي‌ها داشت و البته تبعاتي زيادي هم نه‌تنها براي ايران بلکه براي کل جهان اسلام داشت و کليت امت را تحت‌الشعاع قرارداد. به عبارتي "حاشيه امن" هشت‌ساله‌اي را براي رژيم صهيونيستي ايجاد کرد و اين بدين معناست که دو ملت مسلمان ايران و عراق که مي‌توانستند کنار يکديگر رو در روي رژيم صهيونيستي قرار بگيرند و خطر جدي براي اين رژيم ايجاد کنند با تحريک شخصيتي مغرور و خام به نام "صدام حسين" درگير يک جنگ بلند مدت شدند.

محمدصادق کوشکي در ادامه گفتگوي خود با اشاره به رفتارهاي محمد بن سلمان گفت: امروز "محمد بن سلمان" به ميزان زيادي به شخصيت آن روزهاي صدام شبيه است و غربي‌ها به خوبي از اين مسئله باخبرند و بي‌ميل هم نيستند که بتوانند از طريق وي حادثه‌اي را شبيه به جنگ هشت‌ساله با ايران ترتيب دهند. حادثه‌اي که بتواند فشاري جدي به ايران وارد کند و البته توان جهان اسلام را هم به تحليل ببرد.

وي گفت: در چنين فضايي ما شاهد هستيم که تقابل ايران و غرب در منطقه با واسطه‌گري عربستان و از مجراي آل‌سعود اتفاق مي‌افتد به اين معنا که با توجه به فشار و تسلطي که غربي‌ها بر روي رژيم آل‌سعود دارند ، به‌جاي اينکه خودشان نوک پيکان قرار بگيرند رژيم سعودي را وادار به تقابل با ايران کرده‌‌اند و حالا ما در يمن، سوريه، بحرين و حتي در مرزهاي شرقي مانند افغانستان و پاکستان با آل سعود و افرادي که به‌صورت مستقيم از سوي سعودي‌ها پشتيباني مي‌شوند درگير هستيم.

اين کارشناس مسائل بين‌المللي با اشاره به وجوه ديگري از اقدامات عربستان در مقابل ايران گفت: در عين حال اين روزها شاهد روابط و همکاري مستقيم و سطح بالايي هم بين منافقين و سعودي‌ها هستيم و از سوي ديگر رسانه‌هاي منطقه‌اي هم از طريق شارژ آل سعود جنگ تبليغاتيِ پرحجمي را برعليه ايران مديريت و عملياتي مي‌کنند.

*فاجعه منا يک کشتار طراحي‌شده براي تحريک ايران بود

محمدصادق کوشکي با برشمردن فاجعه منا به عنوان يک "کشتار طراحي شده" گفت: در چنين فضايي در سال 94 کشتار حجاج پيش آمد که بخشي از اقدامات تحريک‌آميز سعودي‌ها براي مشتعل کردن يک تنش و حتي به راه انداخت جنگ در منطقه محسوب مي‌شد. البته لازم است که واژه "کشتار" تأکيد کنم و نه "حادثه" و يا واژه‌هايي از اين دست؛ چرا که دلايل زيادي وجود دارد که تائيد مي‌کند حادثه منا در سال 94 ماجرايي طراحي شده براي تحقير جمهوري اسلامي بوده تا ايران ناگزير به دفاع از حيثيت خود وارد مخاصمه با سعودي‌ها شود.

وي ادامه داد: حتي در ايام اخير هم شاهد اقدامات نظامي پراکنده‌اي از سوي سعودي‌ها در منطقه خليج‌فارس بوده‌ايم، اقدامات متنوع تحريک‌آميز سعودي‌ها طي دو سال گذشته در جريان بوده در حالي که سعودي‌ها قبل از اين به هيچ عنوان چنين جرئت و جسارتي نداشته‌اند.

استاد دانشگاه تهران ادامه گفتگوي خود را به مسائل مربوط به ديپلماسي معطوف کرد و بيان داشت: در صحنه ديپلماتيک هم ما شاهد تحريک‌ها، گستاخي‌ها و زياده‌گويي‌هاي سعودي‌ها بوده‌ايم و تا جايي که اين اقدامات به زمين فوتبال هم کشيده شد و سعودي‌ها گفتند که ايران نا امن است و کاري کردند تا مسابقه تيم‌هاي فوتبال عربستاني در جاي ديگري غير از برگزار شود و اين‌ها همه از جمله اقدامات تحريک‌آميزي است که از طريق محمد بن سلمان در عرصه تقابل ايران و سعودي‌ها شکل گرفت.

کوشکي اظهار داشت: بعد از اين ماجراي سفارت عربستان در تهران پيش آمد که بهانه‌اي به دست سعودي‌ها داد که البته اگر هم پيش نمي‌آمد اقدامات سعودي‌ها ادامه پيدا مي‌کرد. حتي بايد بگويم که ماجراي اعدام "شيخ نمر" هم در همين راستا بود چرا که جريان و روند محاکمه و دادگاه "شيخ نمر" مدت‌ها و سالها طول کشيد اما در آن مقطع خاص اعدام وي صورت گرفت تا پازل تحريک جمهوري اسلامي کامل شود و منجر به همان شعله‌ور شدن آتش فتنه و جنگ در منطقه بشود. بعد از اين وقايع عجيب و غريبي را شاهد بوديم که حتي کار به جيبوتي و کومور رسيد که با ايران قطع رابطه کردند و بعد سعودي‌ها رزمايش گذاشتند و از ائتلاف بزرگ کشورهاي مسلمان و ارتش‌هاي اين کشورها هم سخن گفتند.

*گستاخي سعودي‌ها در نامه‌نگاري با ايران بي‌سابقه است

کوشکي افزود: در چنين فضايي موج انقلاب اسلامي تلاش کرد در يمن، سوريه، عراق و حتي در بحرين زياده‌خواهي‌هاي غرب و سعودي را مهار کند که البته موفق هم بود و در تمام اين جبهه سعودي‌ها يا مجبور به توقف شدند و يا مجبور به عقب‌نشيني؛ اما متأسفانه ديپلماسي فشل، ديپلماسي مدعي ولي توخالي دولت يازدهم باعث شد که در عرصه سياسي و ديپلماتيک سعودي‌ها پيشروي‌ها و گستاخي‌هاي خود را از حد بگذرانند. يعني همان‌قدر که انقلاب اسلامي در مرزهاي منطقه‌اي خود مثل سوريه، لبنان، عراق و يمن و حتي بحرين سعودي‌ها و درواقع آمريکايي‌ها و صهيونيست‌ها را عقب راند، در عرصه ديپلماتيک سياست خارجي شکست‌خورده دولت روحاني اجازه داد که سعودي‌ها پيش روي کنند. بخشي از اين پيشروي نامه‌نگاري‌هايي است که از سوي سعودي‌ها و با وساطت کويتي‌ها اتفاق افتاد و پاسخ اين نامه‌نگاري‌ها همان سفر آقاي روحاني به عمان و کويت بود. اين نامه‌نگاري‌ها از جنس همان اقدامات تحريک‌آميز بود يعني نامه‌نگاري‌هاي گستاخانه از موضع بالا که در تاريخ روابط ايران و سعودي ما چنين وقايعي را شاهد نبوده‌ايم .

کارشناس مسائل بين‌المللي در ادامه گفتگوي خود با «نسيم آنلاين» خاطرنشان کرد: اينکه سعودي‌ها براي بهبود رابطه با ما شرط بگذراند و شروط اساسي و بنيادي را مطرح کنند يک گستاخي بزرگ و بي‌سابقه است. گستاخي ادامه‌داري که حتي سفر منطقه‌اي آقاي روحاني هم منجر به جلوگيري از ادامه آن نشد و وقتي که سفر آقاي روحاني به کويت و عمان انجام شد طرف‌هاي سعودي از آقاي روحاني خواستند که کتباً پاسخ بدهد و حضور ايشان در اين دو کشور و گفتگوي شفاهي با کويتي‌ها و عماني‌ها که واسطه‌هاي آل‌سعود بودند از نظر سعودي‌ها کافي نبود.

*نگران امتيازهايي هستيم که دولت روحاني به آل‌سعود داده است

محمدصادق کوشکي با اشاره به ديدگاه غربي‌ها نسبت به "محمد بن سلمان" گفت: در چنين فضايي ما با يک وضعيت دوگانه روبرو هستي ، ارزيابي آمريکايي‌ها و صهيونيست‌ها اين است که سعودي‌ها شانسي براي پيروزي ندارند اما رفتار خود کم‌بينانه و رفتار بسيار ضعيف، بودن فکر و بدون شناخت واقعيات دستگاه سياست خارجي دولت تدبير و اميد؛ اجازه پيشروي‌هاي جدي را به سعودي‌ها داده و بايد نگران اين باشيم که دولت به اصلاح تدبير و اميد چه امتيازاتي را به سعودي‌ها داده و چه عقب‌نشيني‌هايي را نسبت به آن‌ها داشته است.

وي افزود: هيچ‌کسي در جمهوري اسلامي شعله‌ور شدن آتش جنگ و منازعه بين ايران و عربستان را صلاح نمي‌داند اما نحوه مقابله با اين مسئله مي‌تواند مقتدرانه باشد، مثل اقدامي که رهبري در سال 94 در دانشگاه نوشهر انجام دادند و بااقتدار با سعودي‌ها رفتار کردند و البته دولت مي‌تواند برخورد ذليلانه با سعودي‌ها داشته باشد و رفتاري توأم با عقب‌نشيني و امتياز دادن نسبت به سعودي‌ها.

اين استاد دانشگاه تهران در جمع‌بندي اظهارات خود گفت: بنابراين دو نگاه امروز در کشور نسبت به سعودي‌ها وجود دارد، نگاه اول مي‌گويد که بايد جلوي سعودي‌ها ايستاد به آن‌ها لگام زد و از جايگاه اقتدار مانع پيشروي و اقدامات گستاخانه آن‌ها شد و نگاه دوم که معتقد است با امتيازدهي به سعودي‌ها بايد با آن‌ها رفتار کرد.

*سياست خارجي دولت يازدهم متوهمانه است/ دولت واقعيات منطقه را نمي‌شناسد

وي در پايان با اشاره به امکان اجراي برجام منطقه‌اي از سوي دولت حسين روحاني اظهار داشت: دولت به شدت استعداد اجراي برجام منطقه‌اي را دارد، چرا که واقع‌بينانه به منطقه نگاه نمي‌کند. سياست خارجي دولت آقاي روحاني در توهم کامل به سر مي‌برد لذا امتيازات مختلفي را به سعودي‌ها داده است.

کوشکي گفت: نگاه دولت آقاي روحاني به منطقه نه علمي است و نه واقعي، دولت روحاني واقعيت‌هاي منطقه را نمي‌شناسد و بر همين اساس هم نمي‌تواند به‌درستي تصميم بگيرد و لذا مي‌گويد که براي جلوگيري از شعله‌ور شدن جنگ در منطقه بايد هرآنچه که مي‌شود به سعودي‌ها امتياز داد.

منبع: نسيم



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد