آخرین اخبار

امسال، سال «اقدام و عمل» بود نه «برنامه‌ريزي» سياسي

امسال،  سال «اقدام و عمل» بود نه «برنامه‌ريزي»

  بزرگنمايي:

چه خبر -

به گزارش گروه سياسي خبرگزاري دانشجو، آيت‌الله علم‌الهدي ظهر امروز در خطبه دوم آخرين جمعه سال 95، 27 اسفندماه در حرم امام رضا (عليه‌السلام)، با اشاره به فرارسيدن ميلاد فرخنده حضرت صديقه اطهر (سلام‌الله عليها)، اظهار کرد: دو ماه عزاداري در صديقه اطهر منتهي شد به ميلاد مسعود و جشن ولادت آن حضرت، ان‌شاءالله اميدواريم نتيجه اين دو ماه عرض ارادت به ساحت ولايتمدار صديقه اطهر، در يک عيدي تازه‌اي که در جشن و عيد ولادتشان برپا مي‌کنيم، بهره ما مورد عنايت و توجه آن حضرت قرار بگيرد؛ روز زن هست و ان‌شاءالله زنان متدينه باايمان و با عفت ما، هر سالي که بر فاطميه مي‌گذرد، سعي بر اين داشته باشند که خودشان را در تمام فضائل و مباني به ساحت اقدس صديقه اطهر نزديک‌تر بنمايند.

سخنراني رهبري، امتياز نوروز مشهد نسبت به ديگر شهرها

وي به بيان اين‌که حضور و سخنراني رهبر معظم انقلاب در روز اول سال جديد، امتياز نوروز مشهد نسبت به ساير شهرها است، خاطرنشان کرد: هفته آخر سال هست و منتهي به اول فرودين و حلول سال جديد، خوشبختانه نوروز مردم مشهد چه مجاور و چه زائر با همه نوروزها در بلاد ديگر متفاوت است و يکي از نقطه‌هاي تفاوتش که از برکات و مزاياي ملازمت با عتبه مقدس امام هستم است، از برکات اين عتبه يکي تشرف ا به محضر مقدس ولي امر مسلمين، مقام معظم رهبري در روز اول سال است، اين امتياز نوروز مشهد نسبت به نوروز ساير بلاد است و اين موقعيت را خواهران و برادران ما مغتنم بدانند.

آيت‌الله علم‌الهدي ادامه داد: روز سه‌شنبه، روز اول فرودين در ساعت 3 بعدازظهر در رواق امام و صحن‌هاي اطراف و ساير رواق‌ها در پاي رهنمودهاي حکيمانه مقام معظم رهبري که راهبرد سياسي و اجتماعي امت را طي يک سال تبيين مي‌کنند، ان‌شاءالله زانو مي‌زنيم، اميدواريم از اين فيوضات ارزشمندي که مسير وظيفه و خط شناسي سياسي مادر طول يک سال در سايه اين فرمايشات و رهنمودها مشخص مي‌شود، ان‌شاءالله مسير و خط حرکت خودمان را در دفاع از دين و در پايمردي پاي اين انقلاب و صيانت از خون شهدا بياموزيم و توجه کنيم.

ارزيابي ميزان تحقق «اقدام و عمل» در اقتصاد مقاومتي

وي با بيان اين‌که در روزهاي پاياني سال، بايد ميزان عمل به شعار سال را بررسي کنيم، عنوان کرد: امسال برحسب اعلام مقام معظم رهبري در اول سال 95 در همين مراسم روز اول فرودين، سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل بود، امروز هم جمعه آخر سال است؛ مقام معظم رهبري در اول سالي که به پايان آن رسيده‌ايم، با قاطعيت و جديت فوق‌العاده‌اي اصرار بر اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتي داشتند و امروز که جمعه آخر سال است و سه روز ديگر به پايان سال مانده، ارزيابي کنيم که آيا کارنامه ما در اين اقتصاد مقاومتي که مورد تأکيد مقام معظم رهبري بود، به چه صورت در طول سال گذشته انجام گرفت.

تحقق اقتصاد مقاومتي وابسته به کارنامه دولت و مسير زندگي مردم است

نماينده ولي‌فقيه در خراسان رضوي با بيان اين‌که ميزان تحقق اقتصاد مقاومتي تنها به عملکرد دولت نيست، گفت: مسئله اقتصاد مقاومتي تنها کارنامه دولت نيست، کارنامه ما نيز هست؛ ما هم در مسير زندگي و مسير اقتصادي زندگي خود چه ميزان در مسير اقتصاد مقاومتي بود و اقدام و عمل کرديم؟ اين به‌عنوان کارنامه عملياتي قوه مقننه و مجلس شوري اسلامي هم بود؛ مجلس شوراي اسلامي که نمايندگان مورد اعتماد مردم در آنجا حضور دارند، چه مقدار توانستند مديريت اقتصادي کشور را در عرصه اقتصاد مقاومتي مديريت و نظارت کنند و در مجلس شوراي اسلامي براي نمايندگان ما چه مقدار دغدغه اقتصاد مقاومتي آن‌هم اقدام و عمل در آن وجود داشت.

وي افزود: در کنار آن، کارنامه دولت از همه اين‌ها مهم‌تر است چون زمام اقتصادي کشور به دست دولت هست، هم در فرهنگ‌سازي اقتصادي، هم در برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري اقتصادي و هم در عمليات اقتصادي در کشور بايد کارنامه خودش را در اقتصاد مقاومتي ارائه کند لذا رهبر معظم انقلاب در اجلاس خبرگان که به محضر مقدسشان شرفياب شديم، در بين نکات برجسته‌اي که بيان کردند، مسئله اقتصاد مقاومتي را هم مطرح فرمودند.

علت نام‌گذاري مجدد يک سال با عنوان «اقتصاد مقاومتي»

آيت‌الله علم‌الهدي به علت نام‌گذاري مجدد سال 95 به «اقتصاد مقاومتي» اشاره و تصريح کرد: فرمودند در سال 94 هم سال را سال اقتصاد مقاومتي اعلام کردم امام ديدم بيشتر به حرف‌ها، شعارها و برنامه‌ها گذشت، قدمي در اقتصاد مقاومتي برداشته نشد لذا سال 95 را اعلام کردم «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل»، آنچه براي من، مردم و مسير انقلاب مهم است، مسئله اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتي است؛ بعد فرمودن دولت در گذشته زحماتي در اقتصاد مقاومتي کشيده است، ستاد اقتصاد مقاومتي را با مسؤوليت معاون اول رييس‌جمهور تشکيل داده اما مجموعه کارهايي که دولت در اقتصاد مقاومتي انجام داده، نشان داده نشد و اقتصاد مقاومتي نشان نگرفت و اقتصاد مقاومتي در جامعه، در عرصه مديريت اقتصادي و زندگي مردم نشان داده نشد، چرا نشان داده نشد؟

سال اقدام و عمل بود نه برنامه‌ريزي

وي ادامه داد: در مقام تحليل اين جمله مقام معظم رهبري بايد بگوييم چرا اين اقدامات در زندگي مردم نشان داده نشد؟ ستاد اقتصاد مقاومتي که با مسؤوليت معاون اول رييس‌جمهور در دولت تشکيل شد، فعاليت‌هاي زيادي در امسال در اقتصاد مقاومتي انجام دادند، در دو مرحله هم در سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي اين ستاد فعاليت کرد، در يک مرحله حدود 600 برنامه در اقتصاد مقاومتي و در مرحله ديگر، حدود 200 برنامه در اقتصاد مقاومتي تهيه کردند که از مجموع اين‌ها، 120 برنامه اين‌ها عنواني بود که بايد در سال 95 اجرا شود.

مقام معظم رهبري فرمودند اقدام و عمل، نه برنامه‌ريزي، ميدان جنگ است، در ميدان جنگ که دشمن دارد مي‌آيد، نمي‌توان گفت فقط برنامه‌ريزي و نقشه بکشيد، بايد دفاع کرد، جلوي دشمن را گرفت، به دشمن پاتک زد و يا در مواردي به دشمن تک زد. «تکبير»

اقدامات امسال دولت در اقتصاد مقاومتي، در تقابل و انحراف از اقتصاد مقاومتي بود

آيت‌الله علم‌الهدي با بيان اين‌که اقدامات دولت در اقتصاد مقاومتي، انحراف و تقابل با آن بود، خاطرنشان کرد: علت اين‌که نشان داده نشد، به خاطر اين‌که در مرحله عمل آنچه در امسال صورت گرفت، يک بخشش انحراف از اقتصاد مقاومتي بود، برنامه را براي اقتصاد مقاومتي ريختند منتها اجراي برنامه به صورتي شد که از اقتصاد مقاومتي انحراف به وجود آمد، موارد انحراف از اقتصاد مقاومتي يعني ما مجموعه عملياتي که در حقيقت در تقابل با اقتصاد مقاومتي داشتيم، در دو گروه بود.

موارد متناقض و انحراف از اقتصاد مقاومتي

وي ادامه داد: يک گروه، اعمال و حرکاتي که در انحراف از اقتصاد مقاومتي بود، گروه دوم، برنامه‌ها، حرکات و اعمالي که در تضاد با اقتصاد مقاومتي بود؛ گروه اولي که در انحراف با اقتصاد مقاومتي بود، تأکيد بيش‌ازحد در فروش بيشتر نفت و گاز؛ مقام معظم رهبري در مؤلفه‌هاي اقتصاد مقاومتي، يکي از آن مؤلفه‌ها اين بود که نبايد تأکيد روي فروش نفت خام داشته باشيم، بايد روي فراوري نفت تمرکز کنيم به‌عنوان اقتصاد مقاومتي و دولت امسال تأکيد بر فروش نفت خام داشت، همه پول آن‌هم برنگشت و پول آن به‌وسيله کالاها و معاملاتي به کشور برگشت که توليد داخلي را دچار مشکل کرد، اشتغال داخلي را دچار مشکل کرد به‌وسيله فروش خام نفت.

بزرگنمايي اثرات تحريم، انحراف از راهبرد اقتصاد مقاومتي است

آيت‌الله علم‌الهدي اضافه کرد: دوم، بزرگنمايي اثرات تحريم در برنامه‌ها بود؛ آن برنامه بر اين بود که تحريم دشمن اثر نکند، يعني دشمن در تحريمش بايد بي‌اثر شود نه اين‌که برنامه بريزيم که دشمن تحريم نکند؛ دشمن، دشمن است، اگر شما گفتيد اين گلوله توپي که به من مي‌زني، خانه‌ام را خراب مي‌کني، به‌جاي يک گلوله، ده گلوله توپ مي‌زند، مقام معظم رهبري در راهکارهاي اجرايي اقتصاد مقاومتي رهنمود دادند که «بايد برنامه و عمليات ما طوري باشد که تحريم اثر نکند» نه اين‌که تحريم نکنند، آنان تحريم کنند، آن‌وقت ما بياييم در برنامه، اثرات تحريم را بزرگنمايي کنيم؟ اين‌ها انحراف از اقتصاد مقاومتي است.

وي افزود: حساب سوم، حساب بيش‌ازاندازه روي منابع مالي و سرمايه‌گذاري خارجي است، مفهوم اصلي اقتصاد مقاومتي، اقتصاد درون‌زا است در خودمان، روي پولمان، مالمان، قدرت انساني‌مان، روي توانمندي‌هايمان کار کنيم؛ يک پهپادي آمريکايي‌ها فرستادند به طرف کشور ما، عزيزان فناور ما توانستند اين پهپاد را سالم به زمين بنشانند و آن را مهندسي معکوس کنند و از روي مهندسي معکوس آن، عزيزان فعال فناور با استعداد ما تا الآن توليد انبوه در اين پهپاد کرده‌اند. «تکبير»

برنامه‌ريزي با پيش‌فرض «رفع تحريم»، انحراف از اقتصاد مقاومتي

نماينده ولي‌فقيه در خراسان رضوي، برنامه‌ريزي با پيش‌فرض رفع تحريم‌ها را ديگر انحراف از اهداف و برنامه‌هاي اصلي اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: ما از چنين استعدادي در داخل برخورداريم؛ انحراف چهارم، نگارش برنامه‌ها با پيش‌فرض رفع تحريم‌ها، يعني برنامه را طوري ريخته‌اند که تحريم نباشد و ما برنامه اقتصاد مقاومتي انجام بدهيم، اين‌که نمي‌شود، دشمن تحريمش را توسعه داده، برجام و غير برجام هم نتوانستند جلوي تحريم دشمن را بگيرد و بيشتر هم کرد؛ تمام تضعيف‌ها و تمام جنايت‌هايي که دشمن در طول اين يکي دو سال نسبت به ما انجام داده است با همه اين 38 سال برابري مي‌کند، دشمن ديگر دست‌بردار نيست، برنامه با پيش‌فرض رفع تحريم‌ها شد، دشمن دارد تحريم‌ها را اضافه مي‌کند.

وي يادآور شد: انحراف پنجم، بي‌توجهي به مقاوم‌سازي اقتصاد در تقابل با تهديدهاي احتمالي؛ ما نيامديم قدمي برداريم که اقتصادمان را مقاوم کنيم که تهديد دشمن ديگر اثر نکند، چرا امروز ما از نظر دفاعي در شرايطي هستيم که ديگر تهديد دشمن اثر ندارد؟ در اقتصاد هم بايد به اين نقطه برسيم.

تضعيف «توليد ملي» در تضاد با اهداف اقتصاد مقاومتي است

آيت‌الله علم‌الهدي، تضعيف توليد ملي را در تضاد باسياست‌هاي اقتصاد مقاومتي عنوان و خاطرنشان کرد: مواردي که در تضاد با اقتصاد مقاومتي بود، اقدامات تضعيف‌کننده توليد ملي؛ ما در داخل کاري کرديم که توليدمان تضعيف شد، افزايش واردات کالا در بخش دولتي، يعني خود دستگاه‌هاي دولتي ما بيش از گذشته کالاي خارجي وارد کردند، تشويق واردات با توافق برنامه‌هاي تجارت کشور و بازار کشور را به دست خارج دادن مثل ترکيه؛ صادرات امروز ما به ترکيه چيست؟ اين برنامه‌ها بازار کشور را تقديم ترکيه کرده، ما بازار 80 ميليوني داريم که مصرف دارند، مفت و مجاني در اختيار يک کشور خارجي بگذاريم و از اين طرف، تمام کارخانه‌هاي پوشاک، تمام بافندگي‌ها، نساجي‌ها و حتي خياطي‌هاي ما هم تعطيل شود، اين ضد اقتصاد مقاومتي است.

وي اضافه کرد: واگذاري طرح‌هاي پيمانکاري به خارجي‌ها در بخش نفت و گاز؛ قرارگاه خاتم به‌عنوان يک تشکيلات فناور قوي و نيرومند بي‌نظير نه در کشور بلکه در منطقه در مسئله نفت و گاز، اين‌همه تجربيات و دستاوردها داشته است، در مقابل چنين دستگاه‌هايي، خارجي‌ها را بياوريم پيمان به آنان ببنديم و جريان نفت و گاز را با آنان پيمانکاري کنيم؟

نبايد جامعه به دست اقليتي تجمل‌پرست بيفتد

آيت‌الله علم‌الهدي با بيان اين‌که نبايد جامعه به دست اقليت تجمل‌پرست بيفتد، تصريح کرد: واگذاري بعضي از طرح‌هاي سازندگي به بعضي شرکت‌هاي خارجي، اين خلاف اقتصاد مقاومتي است؛ صدور مجوز براي وارد کردن کالاهاي لوکس، برادران و خواهران، اين واقعاً مشکل است که من در تريبون نماز جمعه بگويم مردم، کالاي خارجي نخريد، پوشاک خارجي نخريد، مردم براي يک تي‌شرت و بلوزي که خارجي مي‌خرند بگوييم نخريد اما از آن‌طرف ماشين پورشه چند صد ميليوني به کشور وارد شود، چه کسي مجوز داده؟ چه کسي اجازه داده وارد کشور شود؟ ماشين‌هاي چند صد ميليوني بيايد بازار و خيابان‌هاي ما را پر کند و تمام فرهنگ تجمل‌پرستي داخلي ما بر همين اساس بالا برود؟ فرهنگ تجمل‌پرستي جامعه ما به دست يک اقليت رفاه‌طلب پولدار گردن‌کلفت بيفتد و حسرت و ناراحتي و مضيقه و فشارش هم براي قشر آسيب‌پذير، اين ضد اقتصاد مقاومتي هست.

حتي اخيراً برخي مقامات دولتي به وزارت صنعت، معدن و تجارت براي گشايش فروشگاه‌هاي خارجي که از خارج بيايند فروشگاه‌هاي بزرگ در مملکت بزنند و همين بازار را هم بگيرند، اين‌ها همه در تضاد با اقتصاد مقاومتي است.

اشکال به مجلس در اقتصاد مقاومتي بيش از دولت است

وي با تأکيد بر اين‌که درصدد دولت‌ستيزي نيستيم، گفت: ما درصدد دولت ستيزي نيستيم، حتي بحث نقد دولت را هم نداريم، اين درست نيست که شما بگوييد آخر سال شده به‌جاي خسته نباشيد و تشکر از زحماتي که نيروهاي اجرايي و دولتي کشيده‌اند، آمدي اشکال مي‌گيري، حرف مي‌زني و نقد مي‌کني، اين درست نيست، آنچه امروز ما دنبال آن هستيم در راستاي مطالبات رهبري است، اين تريبون متعلق به ولايت و رهبري است، من خطيب جمعه هم سرباز ولايت هستم، اينجا مطالبات رهبري بايد مطرح شود، اول سال در همين شهر در همين سرزمين، همين مکان مقام معظم رهبري فرمودند «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل»، در اين سال ما با اين مسائل روبرو بوديم البته در کنار زحماتي که دولت در برنامه‌ريزي اقتصاد مقاومتي کشيد که آن‌ها را اول عرض کردم، خدايي نکرده بناي تعريض با دولت يا نمک‌نشناسي از يک عزيزاني که با اخلاص زحمت کشيدند در اين مملکت، مديريت اجرايي کشور را به عهده داشتند در اين مسئله نيست، اشکال ما به مجلس بيش از دولت است.

نماينده ولي‌فقيه در خراسان رضوي با بيان اين‌که چرا نمايندگان مجلس دولت را براي اجراي اقتصاد مقاومتي راهنمايي نکردند، خاطرنشان کرد: کميسيون‌هاي مجلسي، افرادي که در بين مردم تبليغ مردند اقتصاددان هستيم، سياستمداريم، از اين مردم رأي گرفتند و رفتند به مجلس، اين مسائل را مي‌دانستند يا نمي‌دانستند؟ چرا حرکتي در مجلس انجام نگرفت؟ چرا راهنمايي نشد دولت؟ چرا نظارت نکردند؟ مسئله تنها دولت نيست، مسئله مجلس هم هست.

مقام معظم رهبري، رهبر اين نظام است، اسلاميت نظام ما نه به اقتصادداني، نه به سياست داني، به هيچ‌چيز نيست، اسلاميت نظام ما به حضور يک مرجع تقليد و مجتهد جامع‌الشرايطي است که در رأس نظام است.

منبع: دانشجو



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد