آخرین اخبار

وزير نفت احمدي‌نژاد بالاخره به گم شدن دکل نفتي اعتراف کرد!! سياسي

وزير نفت احمدي‌نژاد بالاخره به گم شدن دکل نفتي اعتراف کرد!!

  بزرگنمايي:

چه خبر -

به گزارش گروه سياسي خبرگزاري دانشجو، برنامه «180 درجه» با مناظره رستم قاسمي وزير سابق نفت و منصور معظمي معاون سابق وزير نفت در موضوع «نفت نعمت يا نقمت؛‌ در دوران تحريم بر نفت چه گذشت» از شبکه افق پخش شد.

مهم‌ترين محورهاي اين مناظره در ادامه مي‌آيد:‌

رستم قاسمي:

85 درصد سبد انرژي دنيا از سبد نفتي است.

-تا پنجاه سال آينده نفت يک کالاي استراتژيک است.

-از نفت بايد در زير ساخت هاي کشور استفاده شود نه براي امور جاري آن.

-بعد از 107 سال عملکرد ما در حوزه تکنولوژي نفتي اصلا قابل قبول نيست چرا که هنوز وابسته‌ايم.

- عليرغم همه کارشکني ها و در اوج تحريم ها زمان وزارت من قيمت نفت زير صد دلار نيامد.

-در ظالمانه ترين تحريم هاي نفتي با ديپلماسي نفتي که بعضي جاها با تهديد هم همراه بود نگذاشتيم قيمت نفت پايين بيايد.

- در زمان اوج تحريم ها ظرفيت صادرات ما از 2.4 ميليون بشکه به 600هزار بشکه رسيد.

-زمان تحريم ها بسياري از موسسات مطالعاتي آمريکايي انتظار فروپاشي اقتصاد ايران را داشتند.

- در زمان رياست من بر اپک بسياري از متخصصان نفتي به من ميگفتند شما نمي توانيد با اين وضعيت تحريم ها مقابله کنيد.

- تنها دوره اي که در صنعت نفت ما 18فاز با هم کار مي کردند زمان تحريم ها بود.

- در زمان تحريم ها علي رغم همه فشارها به دوستان گفتم چاره اي جز ادامه مسير "ما مي‌توانيم" نداريم.

-تحريم ظلم است و کسي موافق آن نيست.

-در پالايشگاه تهران پمپي را زمان تحريم ها متخصصان داخلي ساختند که بسياري از دوستان حتي براي افتتاح نيامدند و معتقد بودند منفجر مي شود؛اما اين پمپ با قدرت هم اکنون در حال کار است.

-صنعت دفاعي کشور بسيار پيچيده تر از صنعت نفتي است. اما با شعار ما مي توانيم بسياري از قله ها را فتح کرده است.

- در پارس جنوبي تماما متخصصان داخلي در حال فعاليت هستند.

- مهمترين موضوع طراحي پروژه ها و عملي کردن آن است. در زمان اوج تحريم ها اکثر پروژه ها انجام شده بود و با ادامه تحريم ها در حال خودکفايي بوديم.

-اگر روند گذشته ادامه پيدا مي کرد اکنون پارس جنوبي تکميل شده بود.

- طبق آماري که خود وزير نفت از وضعيت سرمايه گذاري پنج سال اخير به مجلس داده بود در سال 90،91 سرمايه گذاري بالايي در اوج تحريم ها انجام شده بود.

-زمان تحريم ها پولي که بانک مرکزي در بانک هاي خارج از کشور بدون سود گذاشته بود گرفتيم و ميادين گازي خرج کرديم و سود بانک مرکزي را هم تامين کرديم.

-وقتي که 18 فاز پارس جنوبي را با هم شروع کرديم تمام منابع را در نظر گرفتم. اين فاز بندي که دولت جديد انجام داد اشتباه است. خودشان هم به اين موضوع پي برده اند. و شروع به کار کرده‌اند ولي با سرعت پيشرفت بسيار پايين.



-دو فاز پارس جنوبي با نرخ امروز نفت بالغ بر 4 ميليارد دلار براي کشور در آمد دارد. چرا دوستان اوراق مشارکت را نمي فروشند تا اين فازهاي تکميل شود و تعطيل نشوند؟

- ما را تحريم کردند تا تسليم شويم.

-در زمان تحريم 120 هزار نفر در پارس جنوبي کار مي کردند. بعد از برجام اين تعداد به کمتر از 50هزار نفر رسيده است چرا که بسياري از فازها متوقف شده است.

- بعد از صد سال ما يک دکل حفاري نداشتيم. افتخارم اين است که وقتي وزارت را تحويل دادم بيست دکل نفتي داشتيم.

* *رستم قاسمي درباره دکل گمشده گفت: اين دکل متعلق به شرکتي بود که بنياد تعاون ناجا و شرکت تاسيسات دريايي سهام‌دار آن بوده‌اند. اين دکل اصلا مربوط به وزارت نفت نبوده بلکه متعلق به شرکتي بوده که بنياد تعاون ناجا و شرکت تاسيسات دريايي سهام‌دار آن بوده‌اند. اين شرکت توسط واسطه‌ها و دلال‌ها دکل را خريداري مي‌کند چرا که مستقيم به ما نميفروختند و اين وسط هم تخلف واسطه‌ها و هم بدهي شرکت باعث شد آن اتفاق براي دکل بيفتد.

معظمي:

- نفت يک کالاي استراتژيک سياسي است چرا که مولفه هاي بسياري بر آن موثر است.

- در حوزه تکنولوژي نفتي هيچ حرفي براي گفتن نداريم.

-مهندس قاسمي سخترين دوران نفتي کشور را پشت سر گذاشتند.

-نمي توان صرفا با بيان اينکه تحريم ها کم شده است در حوزه نفتي کف و سوت زد.

- اگر يک واحد ضريب بازيافت ما اصلاح شود چندين ميليارد بشکه به ظرفيتمان اضافه مي شود.

- از زمان اجراي برجام تا به امروز هيچ قراردادي در حوزه نفتي منعقد نشده است.

-اگر ميدان گازي پارس جنوبي نيز از قبل امضا نمي شد امروز شاهد افتتاح آن نبوديم.

-اگر تحريم ها ادامه پيدا مي کرد کار ما خيلي سخت مي شد.



- براي اقتصاد ما که بخش عمده اش روي نفت پي ريزي شده است تحريم ها فلج کننده است.

-من تصميماتي که زمان تحريم ها گرفته شده است را کاملا قبول دارم.



-در دولت جديد آمديم با توجه به منابع پروژه هاي گازي را فازبندي کرديم.

- صحبت هاي مهندس قاسمي در بازه 2 ساله کاملا درست و موفقيت آميز بوده است اما در اگر ادامه پيدا ميکرد راهگشا نبود چرا که ديگر منابع مالي نداشتيم.

- مديران کشور قدرت ريسک پذيري و تصميم گيري را ندارند.

-تمام ارکان نظام مهندس قاسمي را قبول دارند.

-در حال حاضر از يک مدير واحد محروميم. در حاليکه زمان تحريم ها و وزارت آقاي رستمي اينگونه نبود.

- مديران ما اصلا اهل ريسک نيستند.

-مقام معظم رهبري در چند سال اخير بارها موضوع اقتصاد مقاومتي را مطرح کرده اند اما دوستان به آن عمل نمي کنند.

-نفت قرار است براي ما نعمت باشد نه نقمت!

مشروح اين مناظره در ادامه آمده است:‌

در ابتداي اين مناظره رستم قاسمي وزير سابق نفت درباره اين سؤال که نفت تا چه زماني کالاي استراتژيک است، اظهار داشت: امروز علي‌رغم سوبسيدهايي که به انرژي‌هاي غير هيدروکربونيک پرداخت شده است 15 درصد انرژي‌هاي دنيا غير نفتي است و حدود 85 درصد سبد انرژي دنيا نفتي است.

قاسمي با بيان اينکه اين رقم در کشورهاي مختلف متفاوت است، گفت: با توجه به حجم ذخاير نفتي در دنيا حداقل تا 50 سال آينده نفت يک کالاي استراتژيک خواهد بود.

وزير سابق نفت افزود: يک زمان شما ظرفيت ذخاير دنيا را در نظر مي‌گيرد اما يک زمان به ارزش نفت در دنيا مي‌پردازيد، اين دو مقوله کاملاً متفاوت است؛ نفت تا سال‌هاي طولاني مدت يک کالاي استراتژيک باقي خواهد ماند چراکه امروز ما از نفت فرآورده‌‌هايي را کسب مي‌کنيم که چه بسا در آينده با علوم جديد فرآورد‌ه‌هايي غير از آن بتوان به دست آورد. مثلاً در محصولات پتروشيمي که نگاه کنيم مي‌بينيم که پتروشيمي يک محصول از گاز است و هر روز علوم جديد محصولات جديدي دارند و اين اهميت منابع هيدروکربنيک را نشان مي‌دهد.

*حجم ذخاير نفتي ايران در حوزه نفت بيش از 600 ميليارد بشکه نفت ذخيره است

وي در ادامه مناظره با معظمي گفت: حجم ذخاير نفتي ايران در حوزه نفت بيش از 600 ميليارد بشکه نفت ذخيره است، اگر برابر نرخ امروز 5 ميليون بشکه نفت در روز بخواهيم توليد کنيم و صادرات هم داشته باشيم بالغ بر 100 سال آينده نفت داريم که حتماً با تغييرات تکنولوژي بيش از 150 سال خواهد شد.

قاسمي با بيان اينکه اصلاً اين طور نيست که بگوييم نفت قيمتش يک روز کاهش پيدا مي‌کند چرا که انرژي‌هاي جديدي مي‌آيد و آنها مي‌تواند بخشي از سبد انرژي دنيا را به خود اختصاص دهد، تصريح کرد: ما حتماً بايد از نفت براي امور زيرساختي کشور و نه امور جاري استفاده کنيم.

وزير سابق نفت با بيان اينکه ما در حوزه نفت و در حوزه تجهيزات بعد از 100 سال وابستگي‌هاي زيادي داشته و داريم، افزود: اين مسئله به هيچ عنوان قابل قبول نيست، مبناي کار ما «باور» و «ما مي‌توانيم» است و اين بحث برگرفته از مکتب حضرت امام است.

*تا قبل از وزارت بنده، نفت ايران هيچگاه آنطور تحريم نشده بود

وي ادامه داد:‌ بنده خود در زمان تحريم وارد وزارت نفت شدم و آن دوران سخت‌ترين دوران نفت در 100 سال گذشته بود و تا آن زمان نفت ايران آن طور تحريم نشده بود.

قاسمي در پاسخ به اين سؤال که شما قبل از افزايش تحريم‌ها گفته بوديد اگر نفت ما تحريم شود نفت دنيا به 200 دلار مي‌رسد، توضيح داد: اگر ما آن حرف را نمي‌زديم نفت همان روز 30 دلار مي‌شد، بالاخره اينها مديريت فضاي رواني است؛ نفت يک نوع ديپلماسي است که آن زمان علي‌رغم همه تلاش‌هايي که صورت مي‌گرفت نفت زير 100 دلار نمي‌آمد.

وزير سابق نفت افزود: در اوج تحريم‌ها و در مقطعي که تحريم‌ها جدي شد و اکثر کشورها به خاطر بيمه‌ها کشتي به سمت ايران نفرستادند صادرات نفتي‌مان بسيار کم شد و عدد بسيار پاييني بود و حتي در مقطعي به 600 هزار بشکه رسيديم، ولي به هر حال اين وضعيت زياد طول نکشيد چرا که دنيا بسيار بزرگ است و ما روش‌هاي خود را پيدا کرديم.

*در دنيا کسي فکر نمي‌کرد ما با اين ابزار بتوانيم از تحريم‌ عبور کنيم

وي با اشاره به اينکه ما در سال 90 حدود 119 ميليارد دلار نفت فروختيم و اين معادل يک ميليون و 400 هزار بشکه در روز بوده و عدد قابل توجهي است، ادامه داد:‌ وقتي رئيس جمهور آمريکا تحريم‌هاي نفتي عليه ايران را امضا کرد گفت که اين تحريم‌ها فلج‌کننده است و ايران بايد تسليم شود شايد در دنيا کسي فکر نمي‌کرد ما با اين ابزار بتوانيم از تحريم‌ عبور کنيم.

قاسمي با تأکيد براينکه کسي از تحريم استقبال نمي‌کند و اين حتماً اتفاق بدي است، گفت: اينکه ما مديريت مصرف‌مان خوب نيست حرف درستي است اما يک نکته که بايد به آن توجه کرد اين است که مردم ما توقع دارند وقتي مردم تهران از گاز استفاده مي‌کنند در شهرستان‌ها و روستاهاي سردسير نيز اين امکانات وجود داشته باشد چراکه همه مردم يک کشورند. بنابراين گاز خانگي بايد به تناسب به همه کشور توزيع شود. اما چگونگي آن، تکنولوژي مصرف و روال آن بايد مديريت شود و مديريت مصرف مي‌تواند مصرف ما را پايين بياورد.

وزير سابق نفت ادامه داد: با توجه به عدالت اجتماعي هيچ ترديدي نيست که گاز بايد در سراسر کشور توزيع شود و ما بايد مديريت کنيم تا تفاوتي بين مردم شهر و روستا نباشد و به صورت يکسان از امکانات استفاده کنند. اگر به آن فرد روستايي برق هم بدهيم و قيمت آن را معادل گاز محاسبه کنيم آن روستايي هم ديگر حرفي نخواهد داشت.

* اقدامات ما در دوران تحريم نفت در 100 سال وابستگي اين صنعت بي‌سابقه بود

قاسمي در ادامه خاطرنشان کرد: وقتي تحريم‌ها عليه کشورمان شکل گرفت، برخي مؤسسات مطالعات غربي مي‌گفتند ما انتظار فروپاشي اقتصاد ايران را داشتيم و رئيس جمهور آمريکا به‌روز اخبار آن را پيگيري مي‌کرد، بنده به دليل مسئوليت در اوپک به کشورهاي مختلفي مي‌رفتم و شرکت‌هاي بزرگ نفتي به ما مي‌گفتند مگر شما مي‌توانيد اين شرايط سخت تحريم را ادامه دهيد؟ همان زمان ما در توسعه صنعت نفت تنها دوره‌اي بود که 18 فاز توسط پيمانکاران ايراني دنبال شد و ما در دوره تحريم علي‌رغم همه فشارهايي که وجود داشت راهي غير از توليد در داخل پيدا نکرديم و کارهايي در آن دوران صورت گرفت که در 100 سال گذشته وابستگي صنعت نفت کشورمان بي‌سابقه است.

* در بخش توسعه‌ صنعت نفت تهديد را به فرصت تبديل کرديم

وزير سابق نفت در ادامه اين مناظره با بيان اينکه تحريم يک ظلم بر مردم ايران بود و حتماً براي کشور هزينه‌هايي داشت، افزود: ما در دوران تحريم بايد دو موضوع را تفکيک کنيم؛ يکي توسعه در صنعت نفت و ديگر درآمد نفتي است، در بحث توسعه صنعت نفت ما به دليل وابستگي در آن مقطع با مشکلات شديدي مواجه شديم، اما يک جايي که مي‌شد تهديد را به فرصت تبديل کرد همين بخش توسعه‌اي صنعت نفت بود.

وي با بيان اينکه پمپ‌هاي پالايشگاه‌ها کاملاً داخلي توليد شد و بنده خودم براي افتتاح آن رفتم، يادآور شد: برخي به توليد داخل اعتماد نداشتند و مي‌گفتند مسئولان کشور براي افتتاح نيايند چرا که ممکن است خطر انفجار آن را تهديد کند! اما ما همه اين صنايع را در داخل ساختيم و تهديد را به فرصت تبديل کرديم.

قاسمي با اشاره به توليد کالاهاي انحصاري و جابه‌جايي پول‌ها به صورت چمداني به دليل تحريم سوئيفت اظهار داشت: صنعت دفاعي کشور پيچيده‌تر از صنعت نفت است اما ما در صنعت دفاعي با نگاه «باور» و نگاه «ما مي‌توانيم» پيش رفتيم.

*متوسط 24 ماه در دوران تحريم ما در پارس جنوبي 1.49درصد پيشرفت داشتيم

وزير سابق نفت با بيان اينکه در متوسط 24 ماه در دوران تحريم ما در پارس جنوبي 1.49درصد پيشرفت داشتيم که اين رقم در دوران پيش از تحريم نيز بي‌سابقه است، اظهار داشت:‌ بنابراين پيمانکاران ايراني آمدند و کار کردند هرچند تا آنها ياد بگيرند طبيعي بود که ما بايد هزينه‌هايي بدهيم و امروز نيز پيمانکاران ايراني کار مي‌کنند.

وي با بيان اينکه اگر روند گذشته پارس جنوبي ادامه پيدا مي‌کرد پرونده پارس جنوبي بايد بسته مي‌شود، اظهار داشت: آقاي زنگنه وزير نفت گزارشي درباره سرمايه‌گذاري در حوزه نفت در 5 سال گذشته را به مجلس داد. در سال 89، 90 و 91 که اوج تحريم‌ها بود طبق جدول آماري که وزير نفت به مجلس ارائه داد در آن 3 سال که منابع مالي کشور نيز کم بود،‌ما شاهد پيشرفت بوده‌ايم.

قاسمي با تأکيد براينکه تحريم يک روز و دو روز نبود و يک دوره سخت تحريم را پشت‌سر گذاشتيم، يادآور شد: آخرين سال حضور بنده سال 91 بود که 22 ميليارد دلار در صنعت نفت سرمايه‌گذاري کرديم و اين بخش از منابع بلوکه شده ما در خارج از کشور بود که به روش‌هاي مختلف آن را به کشور آورده و استفاده کرديم ما بايد از اين ظرفيت استفاده کنيم اما نکته دوم اين است که بخش عمده‌‌اي از آن فروش اوراق مشارکت بود و سومين نکته نيز اين است که وقتي ما 18 فاز پارس جنوبي را شروع کرديم امروز که ما 1200 ميليارد تومان نقدينگي در کشور داريم، آيا نمي‌توانيم اوراق مشارکت بفروشيم.

* فازبندي پارس جنوبي کاملاً اشتباه بود

وي گفت: من مي‌توانم ادعا کنم فازبندي پارس جنوبي کاملاً اشتباه بود و دوستان الان نيز به اين نتيجه رسيده‌اند و همه فازها را با هم کار مي‌کنند منتهي با پيشرفت 0.59 درصد در ماه، لذا من معتقدم 1200 ميليارد تومان در کشور منابع داريم.

وزير سابق نفت با بيان اينکه تأمين منابع نفت ما در دوران تحريم از چهار منبع از جمله‌ پول‌هاي بلوکه شده صورت مي‌گرفت، افزود: منبع دوم صندوق توسعه ملي بود که اين ادامه دارد، ما براي فازهاي پارس جنوبي پيش‌بيني کرده بوديم که از صندوق توسعه ملي استفاده شود.

به گفته وي در آن دوران از اوراق مشارکت استفاده شد و امروز مي‌توان با 30 درصد در بحث اوراق مشارکت آن را به پارس جنوبي برد، آيا نمي‌صرفد که ما اوراق مشارکت با نرخ 30 درصد بفروشيم؟ من اعتقاد دارم که نفت ما هرگز به صفر نمي‌رسيد. اما سختي دوران فروش نفت در دوران تحريم را کسي منکر نمي‌شود و به همين دليل بعد از دوران تحريم فروش نفت ما افزايش يافت.

*اجازه نداديم در جنگ اقتصادي توليد نفت ما به صفر برسد

قاسمي با تأکيد براينکه دشمنان ما را تحريم کردند تا ما تسليم شويم، گفت: ما کار بزرگي را انجام مي‌دهيم و طبيعتاً اين کار هزينه‌هايي دارد، مگر ما در دوران جنگ هزينه نداديم؟ دوران تحريم نيز جنگ اقتصادي بزرگي بود که هر روز منتظر بودند تا ما تسليم شويم. اما اين اتفاق نيفتاد هرچند که هزينه‌هايي نيز داديم. بنابراين دنيا آنقدر کوچک نيست که ما مي‌نشستيم و نفت‌مان به صفردرصد مي‌رسيد.

وي درباره اين سؤال که اگر اين تحريم‌هاي سخت 10 سال ديگر ادامه داشت چه اتفاقي مي‌افتاد و چشم‌انداز براي عبور از آن شرايط چه بود، گفت: اگر تحريم‌ها ادامه مي‌يافت بنده حتماً براي نفت خام طرح و برنامه داشتم. در زمان تحريم 120 هزار نفر در پارس جنوبي کار مي‌کردند و الان کمتر از 50 هزار نفر آنجا کار مي‌کنند.

فرمانده اسبق قرارگاه خاتم‌الانبياء با بيان اينکه بحران اقتصادي کشور حل نشده است، در همين زمينه به تشکيل قرارگاه اقتصاد مقاومتي اشاره کرد و گفت: ريسک جزيي از مديريت است و نمي‌توان ريسک نکرد، ما تا قبل از تحريم‌ها يک دکل حفاري از خودمان نداشتيم و در آن مقطع تصميم گرفته شد که شرکت‌هاي ايراني بروند و دکل حفاري بخرند.

*روزي که بنده وزارت نفت را ترک کردم 20 دکل حفاري در پارس جنوبي کار مي‌کرد

«روزي که بنده وزارت نفت را ترک کردم 20 دکل حفاري در پارس جنوبي کار مي‌کرد که عموماً متعلق به شرکت‌هاي ايراني بود، يک دکل حفاري مربوط به يک شرکتي بود که آن را خريداري مي‌کند بعد از اينکه از وزارت نفت بيرون آمدم در رسانه‌ها مطرح شد که يک دکل حفاري گم شده است و اين ربطي به وزارت نفت نداشت چرا که اين دکل متعلق به شرکت تأسيسات دريايي بود. اين شرکت يک دکل را مي‌خرد و بخشي از پول را پرداخت و بخش ديگر را نمي‌تواند به موقع پرداخت کند و واسطه‌ها نيز تخلفاتي انجام داده‌اند اما ببينيد چه غوغايي در کشور درباره اين مسئله درست کرده‌اند. بنابراين همه اين مسائل از اثرات تحريم است.»

وي در پايان اظهار داشت: ممکن است مردم درباره مديران متفاوت فکر کنند اما اين طور نيست که به مسئولان اعتماد و اطمينان نداشته باشند، بالاخره اين مردم بودند که وضعيت تحريم را تحمل و در آن دوران صبوري کردند.

* معظمي: نفت صرفاً تابع قانون عرضه و تقاضا نيست و از اقتصاد پيروي مي‌کند

به گزارش فارس،‌ منصور معظمي معاون سابق وزير نفت در دولت يازدهم در ابتداي سخنان خود با تاکيد بر اين مطلب که نفت يک کالاي استراتژيک سياسي است، گفت: نفت صرفاً تابع قانون عرضه و تقاضا نيست و از اقتصاد پيروي مي‌کند به عنوان مثال در زمستان که منطقاً هوا سرد است و مصرف افزايش مي‌يابد قاعدتا بايد نفت گران شود اما شما مي‌بينيد که در آن پيک زماني قيمت کاهش مي‌يابد.

وي در ادامه در تشريح استراتژيک بودن نفت افزود: فعل و انفعالات سياسي بزرگ نيز اثر مستقيم بر روي نفت دارد و همين امر مويد اين است که من نفت را يک کالاي استراتژيک سياسي مي‌دانم شما وقتي به الگو و سبد انرژي جهان نگاه مي‌کنيد مي‌بينيد که نقش نفت و گاز که مجموعاً آن را هيدروکربن مي‌نامم بسيار پررنگ است به نحوي که براساس گزارش سال 2016 بالاي 60 درصد است.

اين استاد دانشگاه تصريح کرد: براساس برآورده‌هايي که مؤسسات مطالعاتي انجام داده‌اند نفت و گاز کماکان تا سال 2050 بالاترين سهم را در سبد انرژي جهان خواهند داشت البته نمي توان منکر اين شد که گذر زمان سهم‌ اين منابع را کم مي کند اما از گستردگي آن نمي کاهد به نحوي که مي توان گفت همچنان نفت داريم.

معظمي در خصوص سهم غالب نفت در سبد انرژي اظهار کرد: به تناسب رشد تکنولوژي اين سهم قابل تبديل است چنان که در حال حاضر بخشي از نفت در صنايع پتروشيمي مورد استفاده قرار مي گيرد و ارزش افزوده بيشتري را از مجموعه نفت نصيب کشور مي کند و اينگونه است که رفتن به سمت تکنولوژي در اين عرصه بسيار راهگشاست.

اين استاد دانشگاه بااظهار تاسف از اينکه عليرغم قدمت صد ساله در صنعت نفت در حوزه تکنولوژي حرفي براي گفتن نداريم و اين نشانگر ايي است که در اين بخش بسيار کم کار کرده‌ايم، گفت: اگر يک واحد ضريب بازيافت ما اصلاح شود 6-7 ميليارد بشکه بيشتر به دست مي‌آوريم و اگر اين ميزان را با قيمت امروز مثلاً 50 دلار محاسبه کنيم عدد قابل ملاحظه اي مي‌شود.

معاون سابق وزير نفت در دولت يازدهم فعاليت در حوزه نرم‌افزاري و توليد ثروت را از راهکارهاي مورد توجه در اين عرصه دانست و افزود: حالا ممکن است شما به من بگوييد الان که به تکنولوژي دسترسي نداريم چه بايد کرد به نظر مي رسد يک بخش آن اين است که ما الان از نو شروع کنيم و بحث ديگر خريد تکنولوژي و مشارکت است.

*معظمي: مهندس قاسمي سخت‌ترين دوران نفتي کشور را پشت سر گذاشتند

اين استاد دانشگاه در ادامه با بيان اينکه مهندس قاسمي سخت‌ترين دوران نفتي کشور را پشت سر گذاشتند گفت: نمي توان صرفا با بيان اينکه تحريم ها کم شده است درر حوزه نفتي کف و سوت زد.

وي ضمن بيان اينکه اگر تحريم ها ادامه پيدا مي کرد کار ما خيلي سخت مي شد گفت: از زمان اجراي برجام تا به امروز هيچ قراردادي در حوزه نفتي منعقد نشده است.


معاون سابق وزير نفت در دولت يازدهم تصريح کرد: اگر ميدان گازي پارس جنوبي نيز از قبل امضا نمي شد امروز شاهد افتتاح آن نبوديم.

اين استاد دانشگاه ضمن تاکيد بر اينکه من تصميماتي که زمان تحريم ها گرفته شده است را کاملا قبول دارم ادامه داد: براي اقتصاد ما که بخش عمده اش روي نفت پي ريزي شده است تحريم ها فلج کننده است؛ در دولت جديد آمديم با توجه به منابع پروژه هاي گازي را فازبندي کرديم.

معظمي همچنين ضمن تائيد اظهارات وزير سابق نفت گفت: صحبت هاي مهندس قاسمي در بازه 2 ساله کاملا درست و موفقيت آميز بوده است اما اگر ادامه پيدا مي کرد راهگشا نبود چرا که ديگر منابع مالي نداشتيم.

معاون سابق وزير نفت در دولت يازدهم يکي از مشکلات مديران کشور را نگراني از ريسک دانست و گفت: مديران کشور قدرت ريسک پذيري و تصميم گيري را ندارند و در حال حاضر از يک مدير واحد محروميم. در حاليکه زمان تحريم ها و وزارت آقاي رستمي اينگونه نبود.

وي ضمن تاکيد براينکه مديران ما اصلا اهل ريسک نيستند اظهار داشت: تمام ارکان نظام مهندس قاسمي را قبول دارند.

اين استاد دانشگاه همچنين در اين گفت‌وگو با بيان اينکه نفت قرار است براي ما نعمت باشد نه نقمت گفت: مقام معظم رهبري در چند سال اخير بارها موضوع اقتصاد مقاومتيي را مطرح کرده اند اما دوستان به آن عمل نمي کنند.

منبع:خبرگزاري دانشجو




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد