آخرین اخبار

سن ازدواج در کشور 4 تا 6 سال افزايش يافته است علمي

سن ازدواج در کشور 4 تا 6 سال افزايش يافته است

  بزرگنمايي:

چه خبر - مديرکل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت:

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، محمداسماعيل مطلق روز سه شنبه در همايش يک روزه پيامدهاي تک فرزندي بر سلامت خانواده افزود: در تهران اين افزايش بيشتر است و در شمال تهران افزايش سن ازدواج حدود 10 سال پيش بيني مي شود.
وي بهترين سن بارداري را 18 تا 35 سال اعلام کرد و گفت: در بهترين سنين بارداري 8 بار مراقبت از مادران باردار انجام مي شود اما براي مادران باردار بالاي 35سال اين مراقبت بيشتر است.
مطلق با اشاره به اين که نرخ باروري در ايران به 1.9 فرزند رسيده که اين متغير بايد به 2.1 فرزند برسد، گفت، افزايش ميانگين سن ازدواج، کاهش تعداد ازدواج، افزايش فاصله بين ازدواج و تولد فرزندان، روند روبه افزايش طلاق، تمايل به تک فرزندي و آسيب هاي اجتماعي از جمله اعتياد، ناباروري از چالش هاي مهم براي دست نيافتن به هدف اصلي 2.1 فرزند در کشور است.
وي ادامه داد: از ابتداي سال تاکنون بيش از يک ميليون و 417 هزار نوزاد در کشور به دنيا آمده اند که پيش بيني مي شود تا پايان سال به يک ميليون و 500 هزار تولد نوزاد برسيم.
مطلق به روند ازدواج در کشور در سال هاي 85 تا 94 نيز اشاره کرد و گفت: متاسفانه ازدواج در اين مدت کاهش پيدا کرده است اما در هفت ماه اول سال 95 شاهد افزايش شش دهم درصدي ازدواج در کشور هستيم.
وي ادامه داد که روند طلاق هم از سال 85 تا سال 94 بررسي شده است که روند رو به افزايش را نشان مي دهد؛ در سال 94 در کشور 163 هزار و 766 طلاق انجام گرفته است.
مطلق با بيان اين که ما در فرصت طلايي جمعيت قرار داريم، گفت: حدود 13 ميليون زوج در کشور در سن باروري قرار دارند که همه دستگاه ها بايد کمک کنند تا مشکلات اين زوج ها رفع و صاحت فرزند شوند.
مديرکل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اظهار کرد: براساس بررسي انجام شده، بالاي 80 درصد افراد تمايل به ازدواج دارند که بايد شرايط ازدواج آسان و فرزندآوري به موقع آنان فراهم شود.
وي در خصوص تعداد زوج هاي نابارور گفت: سه ميليون زوج ناباروز در کشور داريم که برنامه ريزي براي رفع مشکلات آنها انجام گرفته است.
مطلق، کاهش ميزان مرگ و مير در افراد بين 30 تا 70 سال را يک اولويت اصلي وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت: برنامه ريزي در اين زمينه انجام شده و اين طرح در قالب بسته خدمت نوين سلامت آغاز شده است تا شاهد کاهش مرگ و مير افراد اين گروه سني باشيم.
وي سلامت کودکان را از ديگر اولويت هاي اصلي وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت: شش برنامه براي مراقبت کودکان يک تا شش سال طراحي شده است.
مطلق افزود: يکي از کارهاي مهم ديگر کاهش مرگ و مير مادران باردار است که ما بايد ميزان آن را در برنامه ششم توسعه اقتصادي به 15 در يکصدهزار برسانيم و تا 13 سال ديگر هيچ مرگ قابل اجتنابي در اين زمينه نداشته باشيم.
وي ادامه داد: تحقق اين موضوع کار بسيار سختي است و در حال حاضر مرگ مادران باردار کمتر از 20 در يکصدهزار تولد است که بايد اين معضل را کاهش بدهيم به اهداف اصلي خودمان برسيم.

**دانشگاه ها نگاه علمي به پديده تاخير در فرزندآوري زوج ها داشته باشند
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي تهران هم در اين مراسم گفت: دانشگاه ها موظف هستند نگاه علمي به پديده هاي مختلف از جمله تاخير در فرزند آوري داشته باشند و براساس بررسي هاي دقيق و کارشناسي، راهکارهاي منطقي و مناسب را ارايه کنند.
وي به انجام بررسي علل تاخير در فرزندآوري در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکي تهران اشاره کرد و گفت: براساس اين بررسي نزديک به 85 درصد زوج ها، در فاصله زماني تا دو سال پس از ازدواج صاحب فرزند نشده اند.
دکترمحمد شريعتي تهران افزود: `هنوز زود است`، `درآمد کافي نداريم`، ` مشکل مسکن`، `وقت بچه داري نداريم`، `با بارداري شغلم را از دست مي دهم`، `مي خواهيم راحت باشيم` ، از مهمترين علل فرزند دار نشدن اين خانواده ها است.
شريعتي تعداد زوج هاي مورد بررسي در اين طرح را 530 زوج اعلام کرد و گفت: زوج هايي که يک تا دو سال اخير در اين منطقه ازدواج کرده بودند، مورد بررسي قرار گرفتند.
شريعتي يکي از مشکلات ازدواج ديرهنگام را بالارفتن سن ازدواج اعلام کرد و گفت: بالارفتن سن ازدواج سبب تاخير در فرزندآوري خانواده ها خواهد شد.
وي با اشاره به اين که تاخير در فرزندآوري مشکلاتي را براي خانواده ها فراهم مي کند، افزود: تک فرزندي، احتمال ناباروري و از دست دادن فرصت براي فرزندان کافي، از جمله مشکلاتي است که احتمال دارد زوجين با تاخير در فرزند آوري دچار آنها شوند.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي تهران در بخش ديگري از سخنانش افزود: براساس آمار مرکز پايش و ارزشيابي مراقبت هاي سلامت اين دانشگاه حدود 41 درصد مادران باردار تحت پوشش اين دانشگاه براي مراقبت هاي بارداري به پزشکان متخصص مراجعه مي کنند.
شريعتي افزود: 43.5 درصد مادران باردار به پايگاه سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکي تهران مراجعه کرده اند؛ هر چند اين تعداد مراجعه براي مراقبت هاي بارداري آمار خوبي است اما هدف ما مراجعه تمام مادران باردار تحت پوشش دانشگاه است و بايد در اين جهت تلاش کنيم.
همايش يک روزه پيامدهاي تک فرزندي بر سلامت خانوده امروز ( 17 اسفندماه ) با حضور جمعي از محققان و کارشناسان در سالن همايش دانشگاه علوم پزشکي برگزار شده است.
علمي ** 1201 **
خبرنگار: عبدالکريم جبارپور* انتشار: زهره محتشمي پور
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با کانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me

انتهاي پيام /*



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

اينستاگرام يتيم شد

جزئيات کلاهبرداري جديد از تماس‌هاي خارجي

هک داووس و انتشار اسامي قاتلان خاشقجي

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

خاطره وزير ارتباطات از قهرمان زندگي‌اش

خودروي برقي لوکس ارزان قيمت در راه است

پرتاب اولين ماهواره 5G براي دسترسي به اينترنت

جهرمي: 350 هزار «آيفون» خاموش شد

دست نگه داريد؛ گوشي‌هاي تاشو ارزان مي‌شوند!

فيسبوک و اينستاگرام از دسترس خارج شدند

شکوفايي شارژ سريع و بي‌سيم

اضافه شدن ايموجي به پلاک خودروهاي استراليا

اولين سيم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

گوشي تاشوي سامسونگ، اپل را تهديد مي‌کند

آناليز آزمايش ادرار با گوشي هوشمند!

ايراني‌ها در موبايل؛ 30 برابر روزنامه، 9 برابر کتاب

همکاري هسته‌اي بيل گيتس با چيني‌ها به‌هم خورد

تندگويان: «موسسه فيلترينگ» باز کنيم

هوآوي بعد از اپل، محبوب‌ترين برند تلفن همراه

دوربين سه‌بعدي به آيفون‌هاي جديد مي‌آيد

گران‌ترين گوشي سامسونگ به 5G مجهز مي‌شود

فروش 100 هزار گوشي تنها در کمتر از 9 دقيقه

خودروي پليس 2020 فورد چشم‌ها را خيره کرد

قابليت جديد اينستاگرام در بخش دايرکت

تاثيرات آلودگي هوا بر دستگاه تنفسي

فيلترينگ تلگرام به دستور رييس جمهور تکذيب شد

خطرناک‌ترين نقطه تهران هنگام زلزله کجاست؟

واکنش وزير ارتباطات به قطع دائمي تلگرام و اينستاگرام

واکنش جهرمي به مشکلات ايجاد شده براي کسب و کارهاي اينترنتي

شرط ايران براي تلگرام جهت ادامه فعاليت

قطع ارتباط گوشي هاي رجيستر نشده از امروز

انتشار يک ويروس خطرناک به بهانه دور زدن فيلترينگ

شرط رفع فيلترينگ تلگرام

باکيفيت و بي‌کيفيت‌ترين خودروهاي توليد داخل

اخطار دادستاني بابت رفع‌ فيلتر غيرقانوني اينستاگرام

تلگرام رفع فيلتر شد

علت رفع فيلتر تلگرام انتقال سرور تلگرام به ايران است؟

آمارسازي براي توجيه رفع فيلتر غيرقانوني تلگرام و اينستاگرام

رفع مشکل باروري ابرها به کمک سپاه