آخرین اخبار

تومورهاي بدخيم پوست، سينه و روده بزرگ، شايعترين سرطان ها علمي

تومورهاي بدخيم پوست، سينه و روده بزرگ، شايعترين سرطان ها

  بزرگنمايي:

چه خبر - سرطان بعنوان سومين عامل مرگ و مير در کشور در سال هاي گذشته تعداد زيادي از زنان و مردان و خانواده هاي آنها را گرفتار کرده است.

سرطان به مجموعهٔ بيماري‌هايي اتلاق مي‌شود که از تکثير مهار نشدهٔ سلول‌ها پديد مي‌آيد و شامل همه انواع تومورهاي بدخيم مي‌شود که در پزشکي، آنها را بيشتر با نام نئوپلاسم مي‌شناسند.
بر اساس آمار منتشر شده، ميزان شيوع سرطان در جهان در مردان و زنان به ترتيب 205 و 165 نفر در صد هزار نفر است در حالي که اين آمار در ايران به ترتيب 134 و 128 نفر درصد هزار نفر است، بنابراين ميزان بروز سرطان در ايران کمتر از متوسط جهاني است.
هرچند ميزان بروز ساليانه سرطان در ايران کمتر از ميانگين جهاني است اما روند مرگ و مير ناشي از سرطان در ايران مانند ساير کشورهاي در حال توسعه در حال افزايش است و پيش بيني مي شود در آينده اين نوع مرگ به دومين عامل مرگ و مير در کشورمان تبديل شود.
شايعترين سرطان در بين مردان ايراني، سرطان معده و در زنان، سرطان پستان است اما مهمترين عامل مرگ بر اثر سرطان چه در زنان و چه در مردان، دستگاه گوارش است.
در مجموع شايعترين سرطان در ميان مردم ايران، سرطان هاي دستگاه گوارش (مري، معده، روده، مقعد) است.
به گفته معاون بهداشتي وزارت بهداشت، در حال حاضر 76 درصد مرگ و مير مردم ايران بر اثر چهار بيماري غيرواگير شامل قلبي و عروقي، سرطان، ديابت و تنفسي رخ مي دهد که عوامل رفتاري و بيولوژيک در ايجاد اين بيمارها نقش موثري دارد.
دکتر علي اکبر سياري افزود: عوامل خطر رفتاري شامل مصرف دخانيات،تغذيه نادرست، کم تحرکي و مصرف الکل و عوامل خطر بيولوژيک شامل قند، فشار، چربي خون بالا و چاقي و اضافه وزن است.
از همين رو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي کشور بعنوان متولي بخش سلامت ، برنامه هاي پيشگيري و غربالگري انواع سرطان را در دستور کار خود قرار داده و در برنامه طرح تحول نظام سلامت که از سال 93 آغاز شده، به آن توجه ويژه اي داشته است.
به گفته معاون بهداشتي وزارت بهداشت، در برنامه جديد اين وزارتخانه همه افراد بالاي 30 سال در ايران بر اساس ابتلا به بيماري هاي غيرواگيردار از جمله سرطان، طبقه بندي مي شوند و کارت سبز، قرمز، زرد و نارنجي دريافت مي کنند.
وي با بيان اينکه طرح غربالگري رايگان ايرانيان نسبت به بيماري هاي غير واگيردار و سرطان در سال 93 در شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي کشور به تصويب رسيد و توسط رياست جمهوري ابلاغ شد، گفت: بر اساس اين طبقه بندي، افرادي که بلحاظ ابتلا به بيماري هاي غيرواگير، سالم باشند کارت سبز مي گيرند، افراد در معرض عامل خطر پيشرفته، کارت قرمز و دو گروه ديگر در معرض خطر ابتلا کارت نارنجي و زرد دريافت مي کنند.
وي با بيان اينکه اين طرح بصورت آزمايشي تاکنون در استان هاي اصفهان، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي و کرمان اجرا شده است، ادامه داد: در قالب اين طرح علاوه بر بيماري هاي غيرواگيردار، ايرانيان از نظر ابتلا به سه سرطان شامل روده بزرگ و سرطان هاي پستان و دهانه رحم براي زنان مورد غربالگري قرار مي گيرند.

***پوست، سينه و روده بزرگ، شايعترين سرطان ها در اصفهان***
بر اساس گزارش هايي که از سوي مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکي اصفهان تاکنون منتشر شده، سرطان هاي پوست، سينه و روده بزرگ، شايعترين سرطان ها در اين استان هستند که غربالگري و برنامه هاي پيشگيري از آنها بطور جدي در برنامه تحول نظام سلامت پيگيري و اجرا مي شود.
تاکنون گزارش هاي متعددي در باره رتبه اصفهان در انواع سرطان منتشر شده که طبق آخرين گزارش ها، اين استان رتبه سوم کشوري در شيوع سرطان زنان، رتبه دوم در زمينه سرطان روده بزرگ و رتبه نخست در زمينه سرطان تيروئيد در بين زنان را دارد.
بر اساس تحقيق پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکي اصفهان که مرداد 94 منتشر شد، پرخطرترين شهرستان هاي استان براي سرطان روده بزرگ به ترتيب شامل اصفهان، فلاورجان، خوانسار، کاشان، نجف آباد، شهرضا، فريدن، مبارکه و فريدونشهر است.
همچنين بر اساس نتايج اين تحقيق، شهرستان هاي پرخطر استان در زمينه سرطان معده به ترتيب شامل گلپايگان، فريدن، فريدونشهر و اصفهان است و اصفهان از استان هاي کم خطر در زمينه سرطان مري محسوب مي شود.
همچنين به گفته معاون فني مرکز بهداشت اصفهان، عمده سرطان ها در مردان استان به ترتيب سرطان پوست، روده بزرگ، پروستات و معده و سرطان پروستات است که موجب مرگ و مير 3 درصد جمعيت مي شود.

***سالانه هفت هزار مورد جديد ابتلا به سرطان در اصفهان***
به گفته مسئول دبيرخانه برنامه ملي ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، آماري از ميزان شيوع سرطان در استان اصفهان وجود ندارد اما مي توان گفت که بطور ميانگين سالانه حدود هفت هزار مورد جديد از ابتلا به سرطان در استان گزارش مي شود.
دکتر زهرا روانخواه در گفتگو با خبرنگار ايرنا افزود: حدود 2 هزار مرگ ناشي از سرطان در هر سال در استان داريم.
وي شايعترين سرطان ها در استان اصفهان را شامل پوست، پستان، روده بزرگ، مثانه، پروستات و تيروئيد اعلام کرد و گفت: شايعترين سرطان ها در بين زنان استان، شامل پستان و روده بزرگ و شايعترين سرطان در بين مردان شامل پوست و پروستات است.
وي با بيان اينکه حدود 12 تا 13 درصد از مرگ و ميرها در استان و کشور ناشي از سرطان هاست، تصريح کرد: از بين سرطان ها نيز سرطان معده و پس از آن سرطان ريه، کشنده ترين نوع سرطان شناسايي شده است.
مسئول دبيرخانه برنامه ملي ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکي اصفهان با اشاره به برنامه هاي طرح تحول نظام سلامت در باره غربالگري و پيشگيري سرطان در کشور گفت: از سال 95 سه برنامه غربالگري سرطان به همه استان ها ابلاغ شده که شامل سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم است.
وي با بيان اينکه برنامه غربالگري سرطان سينه از سال هاي قبل آغاز شده است و اصفهان پيش از آن در زمينه غربالگري سرطان سينه در کشور پيشتاز بود، گفت: براي سرطان `سرويکس`(دهانه رحم) نيز غربالگري ويروس `پاپيلوم انساني` (HPV) با هزينه رايگان در همه شهرستان ها در حال اجراست.
روانخواه با اشاره به غربالگري سرطان روده بزرگ گفت: با اين کار تا حد زيادي مي توان از بروز و پيشرفت اين نوع سرطان پيشگيري کرد.
وي، تست غربالگري سرطان روده بزرگ را شامل آزمايش تشخيص خون مخفي در مدفوع خواند و افزود: اين آزمايش، تست ساده اي است و در مراکز بهداشتي انجام مي شود.
وي اظهار اميدواري کرد که اجراي اين برنامه علاوه بر ثبت آمار دقيق از ميزان شيوع و ابتلاي سرطان در استان تا حد زيادي از بروز و پيشرفت انواع بيماري هاي سرطان جلوگيري کند.


منبع: ايرنا




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

اينستاگرام يتيم شد

جزئيات کلاهبرداري جديد از تماس‌هاي خارجي

هک داووس و انتشار اسامي قاتلان خاشقجي

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

خاطره وزير ارتباطات از قهرمان زندگي‌اش

خودروي برقي لوکس ارزان قيمت در راه است

پرتاب اولين ماهواره 5G براي دسترسي به اينترنت

جهرمي: 350 هزار «آيفون» خاموش شد

دست نگه داريد؛ گوشي‌هاي تاشو ارزان مي‌شوند!

فيسبوک و اينستاگرام از دسترس خارج شدند

شکوفايي شارژ سريع و بي‌سيم

اضافه شدن ايموجي به پلاک خودروهاي استراليا

اولين سيم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

گوشي تاشوي سامسونگ، اپل را تهديد مي‌کند

آناليز آزمايش ادرار با گوشي هوشمند!

ايراني‌ها در موبايل؛ 30 برابر روزنامه، 9 برابر کتاب

همکاري هسته‌اي بيل گيتس با چيني‌ها به‌هم خورد

تندگويان: «موسسه فيلترينگ» باز کنيم

هوآوي بعد از اپل، محبوب‌ترين برند تلفن همراه

دوربين سه‌بعدي به آيفون‌هاي جديد مي‌آيد

گران‌ترين گوشي سامسونگ به 5G مجهز مي‌شود

فروش 100 هزار گوشي تنها در کمتر از 9 دقيقه

خودروي پليس 2020 فورد چشم‌ها را خيره کرد

قابليت جديد اينستاگرام در بخش دايرکت

تاثيرات آلودگي هوا بر دستگاه تنفسي

فيلترينگ تلگرام به دستور رييس جمهور تکذيب شد

خطرناک‌ترين نقطه تهران هنگام زلزله کجاست؟

واکنش وزير ارتباطات به قطع دائمي تلگرام و اينستاگرام

واکنش جهرمي به مشکلات ايجاد شده براي کسب و کارهاي اينترنتي

شرط ايران براي تلگرام جهت ادامه فعاليت

قطع ارتباط گوشي هاي رجيستر نشده از امروز

انتشار يک ويروس خطرناک به بهانه دور زدن فيلترينگ

شرط رفع فيلترينگ تلگرام

باکيفيت و بي‌کيفيت‌ترين خودروهاي توليد داخل

اخطار دادستاني بابت رفع‌ فيلتر غيرقانوني اينستاگرام

تلگرام رفع فيلتر شد

علت رفع فيلتر تلگرام انتقال سرور تلگرام به ايران است؟

آمارسازي براي توجيه رفع فيلتر غيرقانوني تلگرام و اينستاگرام

رفع مشکل باروري ابرها به کمک سپاه