به مناسبت هفته مهندس، گفتگو با دکتراي مهندسي نرم افزاردانشگاه شريف
جاي خالي استارتاپهاي محتوايي در زيست بوم استارتاپ ايران
علمي
بزرگنمايي:
چه خبر - با توجه به گذر از عصر ارتباطات و اطلاعات به عصر محتوا، اهميت صحبت در خصوص استارتاپهاي محتوايي امروزه بيشتر احساس ميشود چنانچه که محتوا با قلم اطلاع تفاوتهايي دارد؛ در واقع اطلاع دانشي است که بصورت عمومي ارائه ميشود و به شکل عمومي در اختيار افراد قرار ميگيرد، اما محتوا قلمي ترجيحا سفارشي شده، با محوريت کاربر محسوب ميشود.
دکتر مهدي نيامنش، استاد دانشگاه و مدير عامل شرکت دانش بنيان پيک آسا در خصوص استارتاپهاي محتوايي خاطر نشان کرد: استارتاپ محتوايي يعني شرکت و يا تيمي که در حوزه توليد، تجميع، و زيرساخت ارائه محتوا و فروش آن مبتني بر مدل تجاري جديد و جذاب فعاليت دارد؛ منظور از محتوا بيشتر محتواهاي چند رسانهاي است که شامل عکس، فيلم،کارتون، انيميشن، و ساير ميشود.
اين کارشناس حوزه استارتاپ محتوايي خاطر نشان کرد: برخي از استارتاپهاي محتوايي اقدام به ايجاد و راهاندازي پلتفرمهاي ارائه محتوا ميکنند و با قرار دادن محتوا بر روي آن، بصورت اشتراکي و يا تک فروشي، اقدام به درآمدزايي دارند؛ يا با تجميع محتواي کاربر محور، از محل تبليغات روي محتوا، مدل تجاري مورد نظر را بنا ميکنند.
نيامنش خاطر نشان کرد: امروزه به اکثر آيتمهاي ديجيتال که برگوشي و يا تبلت کاربر قرار ميگيرد، اعم از برنامک (app) کاربردي، گيم و سرگرمي و... ميتوان ردپاي محتوا به مفهوم اطلاع و يا دانش را پررنگتري احساس کرد که در واقع محتوا محور هستند.
اين استاد دانشگاه به پيچيدگي هايي که استارتاپهاي محتوايي دارند اشاره کرد و خاطر نشان نمود: زماني که از استارتاپ محتوايي صحبت ميشود ترکيبي از چند تخصص متفاوت مطرح است؛ اعم از تخصصهاي فني، هنري، و فرهنگي که فعاليت در اين حوزه را به مراتب دشوارتر و پرهزينهتر مينمايد.
مدير عامل شرکت دانش بنيان پيک آسا تصريح کرد: علي رغم وجود نياز شديد فعاليت در اين حوزه، به علت موانع و مشکلات موجود بر سرر اه اين گونه استارتاپها، و نيز انواع مجوزهاي قانوني، افراد کمتري تمايل به ورود در اين نوع کسب و کار را دارند و اين درحالي است که جاي اين گونه استارتاپها در کشورمان بسيار خالي است.
نيامنش گفت: زمانيکه صحبت از يک سرويس و يا برنامک محتوايي ميشود، دغدغههاي بسياري به آن افزوده ميشود که هزينه ورود به اين حوزه را بيشتر ميکند، طبيعتا استارتاپهايي که ميخواهند سريع و چابک خود را به درآمدزايي برسانند وارد اين حوزهها نميشوند و اين در حالي است که عدم وجود اين گونه استارتاپها براي کشور ما حتا در کوتاه مدت، صدمات جبرانناپذير فرهنگي و اقتصادي درپيدارد.
اين کارشناس حوزه استارتاپ محتوايي ادامه داد: در شرايط فعلي که در زيست بوم (اکوسيستم) استارتاپي کشور، انرژي قابل توجهي وجود دارد، لازم است با هدايت (يا مانع تراشي کمتر) متوليان حرکتي استارتاپهاي محتوايي مسير را براي اين گونه فعاليتها هموارتر کنند.
وي با اشاره به رواج محتواي مناسب ايراني و اسلامي در کشور، ادامه داد: امروز نيازمند حمايت و سوق دادن انرژي اکوسيستم استارتاپي بسوي استارتاپهاي محتوايي هستيم و بهتر است تا دير نشده، نگاه سنتي و حکومتي به بحث محتواي چندرسانهاي تغيير يابد تا شاهد شکوفايي اين حوزه از استارتاپها نيز باشيم.
نيامنش در پايان افزود: البته اخيرا مجوزي به عنوان نماد اعتماد فرهنگي از سوي وزارت ارشاد مطرح شده که ممکن است بتواند در تسهيل موانع و مشکلات استارتاپهاي محتوايي کمک کند و اقدام مثبتي در اين زمينه محسوب شود.
-
يکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۳۱ AM
-
۳۵۴ بازدید
-
-
چه خبر