آخرین اخبار

وزراي روحاني چرا از کار کردن با تدبير و اميد، نوميدند؟/ ماجراهاي يک دولت خسته! سياسي

وزراي روحاني چرا از کار کردن با تدبير و اميد، نوميدند؟/ ماجراهاي يک دولت خسته!

  بزرگنمايي:

چه خبر - ماجراهاي يک دولت خسته!

محمد آزادي «شايد روحاني به دليل خستگي تمايلي به ادامه‌ي کار نداشته باشد.» اين‌ها را روز گذشته محمدرضا عارف در نشست خبري گفت؛ در پاسخ به خبرنگاري که از وي درباره‌ي حرف و حديث‌ها درخصوص کانديداتوري يا عدم کانديداتوري آقاي رئيس‌جمهور در سال 96 پرسيده بود. همزمان اما نوبخت معاون رئيس‌جمهور در پاسخ به خبرنگاري که از وي درباره‌ي علت عدم تمايل به ادامه همکاري وزراي بهداشت و اقتصاد پرسيده بود، گفت: «بهتر است دليل اين موضوع را از خود آنها بپرسيد؛ احتمالاً خسته شده‌اند.» ماجرا چيست؟ دولت‌مردان تدبير و اميد چرا کم آوردند؟ خستگي‌هاي آنان چه بلايي سر مُلک و مملکت آورده است؟

طيب‌نيا: خسته‌ام؛ امکان ندارد بمانم

«بمانم که چه؟ مي‌روم دانشگاه درسم را مي‌دهم، انتقادم را مي‌کنم، کارهاي پژوهشي‌ام را پيش مي‌گيرم، حقوقم هم بيشتر است، فحش هم کمتر مي‌خورم» اين‌ها را روز دوشنبه «شرق» از حاشيه‌ي گفت‌وگوي اختصاصي‌اش با طيب نيا منتشر کرد. خبرنگار اين روزنامه در حالي که وزير اقتصاد را حسابي خسته و شکسته توصيف مي‌کند، از قول وي مي‌افزايد: «در دولت بعدي نخواهم ماند. امکان ندارد.»

نقل قول‌هاي «شرق» اما خيلي زود صداي دولتي‌ها را درآورد؛ روايت خستگي‌هاي بالاترين مقام اقتصادي تدبير و اميد آنقدر سنگين بود که تکذيبيه صادر کنند. روابط عمومي وزارت اقتصاد به اين ترتيب مقدمه‌ي مصاحبه را «غيررسمي»، «تحريف شده» و «ناقص» اعلام کرد.

خستگي‌هاي آقاي وزير براي چيست؟

کنترل تورم، اين احتمالاً بلندترين ديوار دستاوردهاي دولت است؛ ديواري که حالا همه مي‌خواهند روي آن يادگاري بنويسند. همين دستاورد نيم‌بند اما حسابي دستخوش سؤال و احتمالات است؛ حالا حتي اقتصاددانان حامي دولت هم آمار و ارقام فضايي دولت روحاني را زيرسؤال مي‌برند. آرمان روز دوشنبه در اين‌باره نوشته بود: «دولت، آمار تورم نقطه به نقطه دي را 6/9 درصد اعلام کرده است، اما مبناي محاسبه‌ مشخص نيست. آمار بانک مرکزي مي‌گويد که مواد غذايي به نسبت دي سال گذشته افزايش قيمتي در حدود 24 درصد داشته‌اند، قيمت برنج 45 درصد، گوشت سفيد 22 درصد، گوشت قرمز 29 درصد، قند و شکر 29 درصد و حبوبات حدود 20 درصد افزايش پيدا کرده است. اگر بر اساس خريد خانوارها و بدون در نظر گرفتن نفت، تورم را محاسبه کنيم، نه تنها تورم کاهش نداشته، بلکه افزايش داشته است.»

حق دارد خسته باشد آقاي وزير؛ سياست‌هاي ضدتورم وزارت‌خانه‌ي متبوعش حالا دست‌فرسود اماها و اگرها است؛ آن هم سياست‌هايي که طيب‌نيا مي‌گويد عمري پاي آن‌ها گذاشته: «ببينيد من سي‌وچند سال از عمرم را در اقتصاد و پايه تحصيلم را هم روي «تورم» گذاشتم. پايان‌نامه فوق‌ليسانس، دکترا و مقالاتم هم درباره تورم است اما زماني که مي‌خواهم راجع به تورم حرف بزنم، مي‌گويم: شايد... ممکن است... احتمالاً... نمي‌توان هيچ‌گاه دراين‌باره با اطمينان سخن گفت.»

قاضي‌زاده: همسرم هم مي‌گويد برو!

قاضي‌زاده هم خسته است؛ وزير بهداشت متمول دولت روحاني بارها اعلام کرده تمايلي براي ادامه‌ي وزارت ندارد. همين تازگي‌ها به شهروند گفته ديگر حتي همسرش هم اصراري براي ماندن در وزارتخانه ندارد. هاشمي خسته است؛ از سنگ‌ها و از گره‌ها؛ از اينکه نتوانسته علي‌رغم آن همه تبليغات کار دندان‌گيري انجام دهد. آقاي وزير گفته: «همسرم هم فکر مي‌کند کاري که بايد انجام مي‌دادم يا حرف‌هايي که بايد مي‌زدم را زدم و انجام دادم. واقعيت اين است که توقع ما اين بود که بالاخره بخشي از اين گره‌ها و سنگ‌هايي که پيش پاي ما هست، به‌راحتي برداشته مي‌شد چون قابل برداشتن بود و ما با سرعت بيشتري مي‌توانستيم کارنامه موفق‌تري به جا بگذاريم، که نشد.»

نشد؛ قاضي‌زاده حق دارد. طرح تحول نظام سلامت احتمالاً انتهاي هنر او بود؛ طرحي که مي‌خواست با تزريق بودجه‌هاي آن‌چناني به طور مقطعي هم که شده اندکي از آمال و دردهاي خلق‌الله بکاهد. شاهکار آقاي وزير اما همچنان چشم به راه رفع تحريم‌ها و گشايشاتي است که قرار بود سربند برجام از راه برسد. پول نيست؛ حتي اگر آقاي وزير غُر بزند، گلايه بگذارد و استعفا کند. حالا او مجبور است هر تريبوني که پيدا مي‌کند در اطراف و محاسن اين طرح مبالغه کند. روز گذشته هم در مشهد در مراسم انتخاب اين شهر به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام ادعا کرده حاضر است طرح را به ديگر ملل جهان صادر بکند! و گفته برخي زوار اساساً براي استفاده از خدمات اين طرح به مشهد سفر مي‌کنند و چه‌ها! مُشک آقاي وزير بو ندارد؛ چاره چيست؟

حالا وزير بهداشت مجبور است براي سرپا ماندن طرحي که با هزار اميد و آرزو ساخته بود، به دل بيمه‌ها بزند. نبرد قاضي‌زاده با وزارت کار بر سر سرمايه‌هاي تأمين اجتماعي و بيمه‌ها اين روزها «تَن به تن» شده است. آن‌قدر که سياري معاون وزير او را به «مختار» تشبيه کرد که روياروي وزارت کار ايستاده و تنها شمشير مي‌زند!

مردم اما قربانيان اصلي اين خستگي‌ها هستند؛ دولتي که نه آنقدر جوان است که بتوان به ابتکار و انگيزه‌هايش خوش بود، نه آنقدر بانشاط که بتوان براي رفع مشکلات معيشتي روي آن حساب کرد. از روحاني گرفته تا وزرايش؛ همه خسته اند. اين همان معنايي است که روز گذشته از عارف گرفته تا نوبخت به آن اشاره کردند.

منبع: دانشجو



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد