آخرین اخبار

برندهاي خارجي جان بازار لوازم خانگي را گرفته اند اقتصادي

برندهاي خارجي جان بازار لوازم خانگي را گرفته اند

  بزرگنمايي:

چه خبر - بازار لوازم خانگي در تسخير برندهاي خارجيخبرگزاري ايرنا: نتايج گزارش کميسيون صنعت و معدن اتاق بازرگاني تهران نشان مي دهد بازار لوازم خانگي ايران با ارزش 200 هزار ميليارد ريال، در تسخير برندهاي خارجي است که 150 هزار ميليارد ريال از اين بازار را در اختيار دارند.

صنايع، معادن و کشاورزي تهران، سي و هشتمين نشست کميسيون صنعت و معدن اتاق تهران به بررسي مشکلات توليدکنندگان لوازم خانگي ايران اختصاص داشت و ادامه مباحث به نشست بعدي کميسيون موکول شد تا در نهايت جمع‌بندي مناسبي از اين گفت‌وشنودها به دست آيد.

** صنعت فرسوده توليد لوازم خانگي
شراره کامراني که به نمايندگي از انجمن صنايع لوازم خانگي ايران در اين نشست حضور داشت، گفت: صنعت لوازم خانگي قريب به هشتاد سال در ايران سابقه دارد و داراي طيف متنوعي از محصولات در بخش‌هاي انرژي‌بر و غيرانرژي‌بر است.

کامراني ادامه داد: نخستين کارخانه لوازم خانگي در سال 1316 در تهران و با هشت کارگر تاسيس شد و در دهه 40 شمسي نيز چند کارخانه ديگر ايجاد شد تا از دهه 50، کارخانه هاي توليدکننده لوازم خانگي در کشور گسترش يابد. در همين دهه‌ها به تدريج توليد قطعات (الکتروموتور و کمپرسور) نيز در کشور آغاز شد.

وي شيوه‌هاي توليد در ايران را توليد اصيل، مونتاژ، توليد بدون کارخانه و مشارکتي عنوان کرد و گفت: اين صنعت اکنون در وضعيت فرسودگي نسبي و روزآمدي تقريبي قرار دارد.

به گفته اين کارشناس، دلايل عقب‌ماندگي نسبي فناوري صنعت لوازم خانگي ايران، ورود ماشين‌هاي دست دوم به کشور به دليل کمبود نقدينگي و ناآشنايي با تحولات سريع اين صنعت است که ساختار توليد را فرسوده کرده و موجب کاهش بهره‌وري و مصرف بالاي انرژي شده است.

وي گفت: سهم بخش صنعت از رشد اقتصادي کشور در سال 1394 معادل منفي2.2 درصد برآورد شد، در حالي که سهم بخش صنعت از توليد ناخالص داخلي در سال 1393 معادل16.6 درصد بود.

** سه‌چهارم بازار لوازم خانگي ايران در اختيار خارجي‌ها
کامراني در ادامه به چالش‌هاي پيش روي اين صنعت اشاره کرد و گفت: تاثير منفي مسائل سياسي، فقدان رويکردهاي علمي صادرات، فقدان فعاليت‌هاي حرفه‌اي در بخش‌هاي بازرگاني سفارتخانه‌هاي ايران، فقدان يا ضعف فرهنگ توليد صادرات‌گرا، فقدان و ضعف فرهنگ برندينگ، جدايي شبکه بانکي داخل از شبکه بانکي جهاني و فقدان يا کمبود اطلاعات شرکت‌ها از بازارهاي خارجي از چالش‌هاي اين صنعت است.

وي گفت: اندازه بازار لوازم خانگي کشور 200 هزار ميليارد ريال است که 150 هزار ميليارد ريال آن در اختيار برندهاي خارجي است. ذکر اين نکته ضروري است که سهم اين صنعت از کل ارزش ‌افزوده صنعت 1.1 درصد و سهم آن از اشتغال 1.67 درصد است.

اين کارشناس با مقايسه سهم بازار برندهاي داخلي و خارجي گفت: در گروه صوتي‌تصويري، سهم برندهاي خارجي 95 درصد و برندهاي ايراني پنج درصد است. در گروه يخچال‌فريزر، سهم برندهاي خارجي 60 درصد برآورد مي‌شود. همچنين در گروه شوينده‌ها سهم برندهاي خارجي 55 درصد است.

وي مهمترين مساله صنعت لوازم خانگي را قدرت رقابت‌پذيري پايين برشمرد و گفت: رقابت‌پذيري پايين در اين صنعت، ناشي از قيمت تمام شده بالا و کيفيت خدمات پس از فروش است.

کامراني ادامه داد: با توجه به اقلام متنوع توليدي لوازم خانگي، قاچاق اين محصولات نيز گسترده است و لوازم خانگي کوچک، يخچال و فريزر، کولر گازي، ماشين‌هاي ظرفشويي و لباسشويي و چرخ‌ خياطي به‌صورت قاچاق وارد کشور مي‌شود.

وي گفت: ضعف در رويکرد نظام‌يافته به افزايش کيفيت و کاهش قيمت، فقدان نگاه راهبردي واحدها به ضرورت دستيابي به توليد و بازار امن صادراتي، ضعف در چارچوب‌هاي تحقيق و توسعه و بازاريابي مطلوب، کمبود مديريت علمي در واحدهاي توليدي، خلاء فرهنگ صنعتي در برخي مديريت‌هاي واحدهاي صنعتي، کمبود نوآوري، خلاقيت، تحقيق و توسعه و فناوري روز و درصد بالاي ضايعات از ضعف‌هاي دروني بنگاه‌هاي توليدي در اين بخش است.

** پيشنهادهايي براي بهبود وضعيت صنعت لوازم خانگي
«حبيب‌الله انصاري» دبيرکل انجمن صنايع لوازم خانگي ايران، در اين نشست پيشنهادهايي براي بهبود وضعيت اين صنعت ارايه کرد.

کاهش نرخ سود تسهيلات توليد و متناسب‌سازي نرخ بهره با تورم، تشکيل کميته تعيين تعرفه (با محدوديت انجمن) در وزارت صنعت، معدن و تجارت، کاهش فشار مالياتي و پذيرش اظهارنامه‌هاي مالياتي مورد تاييد حسابرس، پرهيز دولت از مداخله در قيمت‌گذاري و معافيت مالياتي فعاليت‌هاي تشکل‌ها از پيشنهادهاي دبيرکل اين تشکل بخش خصوصي بود.

انصاري گفت: رفع موانع خريد مواد اوليه اساسي صنعت لوازم خانگي مانند فولاد، مواد پتروشيمي، مس، آلومينيوم... از شرکت‌هاي دولتي يکي از مهمترين خواسته‌هاي توليدکنندگان لوازم خانگي است.

وي همچنين خواستار آن شد که براساس ماده (5) قانون بهبود مستمر فضاي کسب‌وکار از فعاليت تشکل‌هاي موازي جلوگيري شود.

** توليدکنندگان داخلي سهم خود از بازار را به رقيبان کره اي باخته‌اند
«محمدرضا جعفري» نايب رييس انجمن صنايع لوازم خانگي، در اين نشست تاکيد کرد توليدکنندگان ايراني، بيشتر سهم بازار را به شرکت‌هاي کره‌اي واگذار کرده‌اند.

وي گفت: البته بخشي از دلايل اين بازماندگي ناشي از برخي مسائل فرهنگي است. زماني که درآمدهاي نفتي و به تبع آن واردات افزايش پيدا کرد، مذاق مردم نيز به کالاهاي خارجي خو گرفت؛ من اين پديده را به عنوان قاچاق مدرن مي‌شناسم و مقابله با آن را ضروري مي‌دانم.

جعفري افزود: به واسطه اعمال تحريم‌ها، ساختار اين صنعت، فرسوده شده است و بايد براي ارتقاي اين صنعت، تسهيلات ارزان‌قيمت به آن اعطا شود.

اين روزها موضوع جريمه يک برند لوازم خانگي کره جنوبي توسط گمرک جمهوري اسلامي مطرح شده است.

در خبرها آمده است اين برند براي روبرو نشدن با تعرفه‌هاي گمرکي، قطعات يک کالا را وارد کرده و گمرک جمهوري اسلامي آن واردکننده را 30 هزار ميليارد ريال(سه هزار ميليارد تومان) جريمه کرده است.

گمرک جمهوري اسلامي در اين زمينه اعلام کرد: واردات قطعات از چند گمرک مختلف و استفاده از کارت بازرگاني يک بار مصرف، دو تخلف عمده نمايندگي برند کره اي توليدکننده لوازم خانگي بوده که آن را مشمول جريمه 30 هزار ميليارد ريالي گمرک کرده است.

در اين ارتباط، برخي رسانه ها در روزهاي گذشته مدعي شدند وزير صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه اي به گمرک جمهوري اسلامي لغو جريمه 30 هزار ميليارد ريالي خواستار شد.

در اين زمينه وزارت صنعت ديروز (سه شنبه) در اطلاعيه اي تاکيد کرد «از آنجا که واردات اجزا ‌و قطعات محصولات لوازم خانگي کره اي براساس تعرفه مصوب در کتاب مقررات صادرات و واردات و با پرداخت حقوق ورودي متعلقه انجام و ترخيص قطعي آنها صورت گرفته است، درخواست هر گونه بخشش در اخذ حقوق قانوني دولت، موضوعيت ندارد».




منبع: ايرنا




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي