آخرین اخبار

کريمي قدوسي شجاعت اعتراف دارد؟! سياسي

کريمي قدوسي شجاعت اعتراف دارد؟!

  بزرگنمايي:

چه خبر - بي‌اطلاعي کريمي قدوسي از جوانب مختلف موضوع هسته‌اي و برجام ادامه داردپايگاه خبري انتخاب: ماجرا از روزي آغاز شد که علي لاريجاني رئيس مجلس در سئوالي از وزير خارجه در مورد تمديد تحريم آيسا پرسيد. ظريف نيز در پاسخ تلويحاً اشاره کرد که تمديد دوباره آيسا مغاير برجام خواهد بود و ايران با آن برخورد خواهد کرد. «هدف تيم ايراني از استفاده از اين تاکتيک اين بود که پيام تندي به آمريکا دهد. جالب اينکه ايران با استفاده از همين تاکتيک امتيازات زيادي از جمله تعديل در مقررات تحريمي، تسريع مجوز هواپيماها و... از آمريکايي‌ها اخذ کرد. اما همان‌گونه که پيش‌بيني مي‌شد، حتي انتشار متني که کريمي قدوسي، نماينده مشهد و دوستان وي در مجلس مدعي هستند، متن سخنان وزير امور خارجه در کميسيون امنيت ملي مجلس بوده است، هم نشان مي‌دهد که بي‌اطلاعي کريمي قدوسي از جوانب مختلف موضوع هسته‌اي و برجام ادامه دارد و اين بي‌اطلاعي به شکل فزاينده‌اي در حال ايجاد هزينه براي کشور است.

کريمي قدوسي که با انتشار دستنويس‌هاي وي در موضوع هسته‌اي به بي‌اطلاعي از موضوع متهم است، اين بار با انتشار روايتي پغلط و هزينه‌زا از جلسه ظريف و نمايندگان مجلس خبرساز شده است و حتي پس از شنيدن سخنان وزير خارجه، زحمت مشورت با افراد مطلع‌تر را به خود نداده است تا ادعاي مخالفانش درباره بي‌اطلاعي وي از موضوع هسته‌اي را تثبيت کند.

کريمي قدوسي که در جلسه روز 28 آذر کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با وزير امور خارجه در موضوع برجام، حضور نداشته است، سه روز پس از اين جلسه مدعي شد که رؤوس سخنان ظريف در اين جلسه به شرح ذيل است:

* من اعتراف مي‌کنم اشتباه کردم

* به حرف جان کري وزير امور خارجه آمريکا اعتماد کردم

* اگر استراتژي خودم را دنبال مي‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمي‌شدم

* مي‌پذيرم اشتباه کردم

* مسئوليت آن را مي‌پذيرم

* ما با صحبت و قول آقاي کري اظهارنظر کرديم

* اين اشتباه بزرگي بوده که من کردم.

رسانه‌هاي مخالف برجام نيز با استناد به ادعاهاي کريمي قدوسي، در حالي در روزهاي اخير اشتباه ظريف در موضوع برجام را به تيتر نخست خود تبديل کرده‌اند که حتي مرور تصاويري که به عنوان متن سخنان ظريف در کميسيون امنيت ملي منتشر شده است، نشان مي‌دهد که واقعيت بسيار متفاوت از چيزي است که کريمي قدوسي مدعي شده است.

ظريف از چه اشتباهي سخن مي‌گويد؟

مرور سوابق مذاکرات هسته‌اي و قوانين تحريم آمريکا عليه ايران نشان مي‌دهد که لغو تحريم‌هاي مطرح در قانون isa کاري مشکل است. لغو قانوني اين تحريم‌ها نيازمند اعلام دولت به کنگره درباره برآورده شدن هر سه شرط زير است:

ــ ايران تلاش‌هاي خود براي طراحي، توليد و به دست آوردن سلاح‌هاي کشتارجمعي و موشک‌هاي بالستيک را متوقف کرده است.

ــ ايران از فهرست کشورهاي حامي تروريسم خارج شده باشد.

ــ ايران تهديد اساسي براي امنيت ملي آمريکا و متحدانش نيست.

با توجه به اين مواضع کنگره آمريکا و شرايط حاکم بر روابط ايران و آمريکا، مذاکره‌کنندگان هسته‌اي ايران به درستي مي‌دانستند که نمي‌توان انتظار داشت که کنگره آمريکا در اين مسير گامي بردارد. به همين سبب مذاکره‌کنندگان ايران و آمريکا در چارچوب برجام توافق کردند که تا هشت سال پس از اجرايي شدن برجام، چنين انتظاري از کنگره آمريکا نداشته باشند و در مقابل ايران هم پس از هشت سال برخي از تعهدات موقت خود از جمله در خصوص پروتکل الحاقي را به تصويب مجلس شوراي اسلامي برساند.

در عين حال مذاکره‌کنندگان ايراني با لحاظ اين‌که اعتبار قانون isa در پايان سال 2016 خاتمه مي‌يابد، اميد داشتند که خارج از متن برجام، دولت آمريکا را وادار کنند رويه‌اي را در پيش بگيرد که اين قانون در پايان سال 2016 تمديد نشود و بدون مراجعه فوري به کنگره آمريکا در اولين سال اجراي برجام، اين قانون بي‌سر و صدا تمديد نشود و يکي از زيرساخت‌هاي حقوقي مهم تحريم ايران در آمريکا از بين برود.

با توجه به راي قاطع مجلس نمايندگان و سناي آمريکا در تمديد قانون isa، دولت اوباما در برابر دو گزينه قرار گرفت. يا اين که اجازه دهد قانون isa تمديد شود و در آخرين روزهاي عمر دولت دستور جديدي براي اجرايي نشدن تحريم‌هاي ايران صادر نمايد و يا اين‌که مصوبه مربوط به تمديد قانون isa را وتو کند و خطر فرصت يافتن ترامپ براي نقض برجام در اولين روزهاي رياست‌جمهوري خود را به جان بخرد. روشن است که حتي اگر يک مقام عاقل ايراني هم به جاي اوباما قرار داشت، کدام گزينه را انتخاب مي‌کرد.

کريمي قدوسي چه چيزي را درک نکرده است؟

کريمي قدوسي در نامه‌اي خطاب به وزير خارجه مدعي شده است که «آقاي ظريف؛ از صميم قلب پذيرش اشتباه در اين خطاي راهبردي را که با تدوين استراتژي مذاکرات منهاي کنگره و سناي آمريکا رخ داد، ارج مي نهم. قطعاً پذيرش اين اشتباه نه اينکه شما را کوچک نمي کند که، بر قدر شما مي‌افزايد. بايد اين دولت در اين مدت باقي‌مانده از دوره خدمتش، اين اشتباه را توسط رئيس تيم مذاکرات مي‌پذيرفت.»

مرور سخنان منتسب به وزير خارجه روشن مي‌سازد، که وزير خارجه نه از خطاي راهبردي در برجام سخن گفته است و نه از خطا بودن استراتژي مذاکره بدون توجه به کنگره آمريکا سخن گفته است. تنها چيزي که از نظر وزير خارجه اشتباه فرض شده است، علني کردن خواسته ايران براي تمديد نشدن قانون isa در جلسه يکشنبه 23 خرداد ماه 1395 بوده است. خواسته‌اي که حتي اگر علني هم نمي‌شد، با توجه به هوشياري قابل توجه مخالفان برجام در آمريکا و اسرائيل، شانس موفقيت کمي داشت.

مشکل مهم ايران در اجراي برجام ظاهرا همين است. برجام در آمريکا و اسرائيل مخالفاني دارد که مي‌دانند با چه چيزي مخالفت مي‌کنند ولي در ايران مخالفاني مانند کريمي قدوسي دارد که نمي‌دانند با چه چيزهايي مخالفند و شجاعت اعتراف به اين ندانستن را هم ندارند! حالا بايد ديد که کريمي قدوسي بازهم متوجه مي‌شود که دليل اصرار وزير خارجه بر محرمانه بودن اظهارات در اين جلسه چه بوده است؟»




منبع: انتخاب




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد