آخرین اخبار

ترور هم مانع سفر ايراني ها به ترکيه نشد! اقتصادي

ترور هم مانع سفر ايراني ها به ترکيه نشد!

  بزرگنمايي:

چه خبر - خبرگزاري ايسنا: ترکيه يک‌بار ديگر دچار آشفتگي شد. سفارت آمريکا از روز سه‌شنبه در لاک حفاظتي فرو رفته؛ نمايندگي‌هاي ايران در اين کشور نيز در حالت تعطيلي به سر مي‌برند، روسيه تصميم گرفته در رژيم لغو رواديد براي اتباع تُرک، تجديدنظر کند، وزارت خارجه ايران هم اطلاعيه‌هايي را درباره خودداري از سفرهاي غيرضروري به اين کشور صادر کرده است، با اين حال اما، سفر ايراني ها به کشور همسايه کم و بيش و بدون توقف ادامه دارد.

اگرچه طبق گزارش آژانس‌هاي ايراني، شمار پروازها و تورهاي ترکيه اين فصل در مقايسه با سال گذشته کاهش چشمگيري داشته، اما ترور سفير روسيه در آنکارا و التهابات داخلي در اين کشور، آن‌چنان که بايد ايراني‌ها را از رفتن به ترکيه منصرف نکرده است. قيمت بليت پروازها و تورهاي ترکيه نيز در اين چند روز تغيير چنداني نداشته، هرچند آژانس‌دارها مي‌گويند که اين مقصد روزهاي زيان‌دهِ خود را سپري مي‌کند و تورهايش زير قيمت عرضه مي‌شود.

به گزارش ايسنا، مدير فروش تورهاي ترکيه در يکي از آژانس‌هاي داخلي مي‌گويد: حوادث اخير در ترکيه آن‌چنان بازار سفر ايراني‌ها را تکان نداده است، ‌چون همه سفرها به اين کشور جنبه‌ي تفريحي ندارد، خصوصا در اين فصل که خيلي‌ها براي کار و تجارت به ترکيه مي‌روند. اين قشر معمولا کمتر برنامه سفرشان را تحت‌الشعاع اتفاقات منطقه‌اي قرار مي‌دهند. دست‌کم در يک سال اخير که اين‌گونه بوده است.

بهروز صفري ـ‌ عضو هيات مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي استان تهران ـ‌ نيز به ايسنا مي‌گويد: تحولات چند روز اخير ترکيه مقداري در تقاضاي سفر به اين کشور تاثير گذاشته، اما آنقدر محسوس نبوده است. البته الان فصل سفر به ترکيه نيست، ولي به هر حال مدتي مي‌شود که پروازهاي اين مقصد تحت‌الشعاع قرار گرفته و تعداد آن‌ها کاهش يافته است.

او نيز به انگيزه تجاري و کاري برخي ايراني‌ها براي سفر به ترکيه اشاره مي‌کند و ادامه مي‌دهد: به خاطر نزديکي تعطيلات نوروز، بسياري براي خريد پوشاک به اين کشور مي‌روند و سفر آن‌ها کاملا جنبه تجاري دارد و معمولا هم اتفاق‌هايي شبيه آنچه به دنبال ترور سفير روسيه در آنکارا رخ داده، برنامه‌ي آن قشر را دست‌مايه تغيير قرار نمي‌دهد.

هر چند «صفري» اشاره مي‌کند که حجم سفر ايراني‌ها به ترکيه در چندماه اخير کاهش داشته و در ادامه اظهار مي‌کند: تعداد پروازها نسبت به سال گذشته کمتر شده، براي مثال سال گذشته يکي از شرکت‌هاي هواپيمايي ايراني همين موقع هفته‌اي چهار پرواز به ترکيه داشت و حالا دو پرواز در هفته. البته تورِ کنسل شده مثل زمان کودتا نداشته‌ايم، اما تعداد سفرهاي تفريحي به اين کشور کمتر شده است، ما سال پيش همين موقع هفته‌اي 1500 مسافر به ترکيه مي‌فرستاديم و حالا 300 مسافر.

او در پاسخ به اين‌که چرا با وجود اين کاهش تقاضا، قيمت تورها و بليت پروازها تغيير چنداني نکرده است؟ مي‌گويد:‌ به نظر من قيمت‌ها همينطوري هم پايين است. بيشتر آژانس‌ها با ضرر کار مي‌کنند، شرايط تغيير کرده است، از يک طرف ناامني کشورها و از سوي ديگر پايين آمدن توان خريد مردم. ما واقعا در حال ضرر دادن هستيم، اما چون سر و کارمان با سفر خارجي است، اين چالش براي مسؤولان چندان اهميتي ندارد.

وي به قيمت تورهاي ترکيه، ارمنستان و گرجستان اشاره مي‌کند و مي‌افزايد: وقتي پيغامي دريافت مي‌کنيد که قيمت تور گرجستان را 600 هزار تومان اعلام کرده، مطمئن باشيد آژانس براي آن ضرر داده است، چون ما پروازهاي اين مقاصد را معمولا چارتر کرده‌ايم و اگر نتوانيم بفروشيم يعني همه پول‌مان را از دست داده‌ايم، پس چاره‌اي جز فروش زيرقيمت تور نداريم.

اما مدير يکي ديگر از آژانس‌هاي عمده فروش تورهاي ترکيه به ايسنا مي‌گويد: سفر به ترکيه مدت‌ها است با کاهش تقاضا همراه شده، براي همين خيلي واضح نمي‌توان درباره تاثير مقطعي ترور سفير روسيه در آنکارا بر تصميم مسافران ايراني نظري داد، مخصوصا آن‌که الان فصل سفر تفريحي به اين کشور نيست و بيشتر مردم با انگيزه‌هاي کاري و تجاري و يا ديدارهاي خانوادگي به اين کشور مراجعت دارند که آن‌ها هم مجبورند به اين سفر بروند.

ايراني‌ها پس از شکرآب شدن روابط روسيه و ترکيه مهم‌ترين گردشگران اين کشور به شمار مي‌آيند، دولت آنکارا در يک‌سال اخير هميشه مشوق‌هايي را رو کرده تا گردشگران ولخرج ايراني را که معمولا تحت تاثير ناامني‌هاي منطقه‌اي قرار نمي‌گيرند، حفظ و حتي رفت‌وآمدشان را تقويت کند.

آن‌ها پس از کودتا و برقراري تورهاي ايران به مقصد ترکيه که براي يک ماه ممنوع شده بود، نيز وعده‌هايي دادند که هنوز عملي نشده است، وعده‌هايي براي تامين امنيت گردشگران و همينطور جبران خسارت آژانس‌هاي گردشگري ايران در شب کودتا و تغيير قراردادهاي آژانس‌ها که دست‌مايه آن خسارت‌هاي مالي شد. ترکيه به روسيه نيز اجراي بخشي از اين وعده‌ها را متعهد شده بود، اما دولت روسيه پس از ترور ديپلماتش اعلام کرد که ترکيه بايد اقدام بيشتري براي تامين امنيت افرادي که به اين کشور سفر مي‌کنند، انجام دهد، براي همين هم تا زمان فراهم شدن شرايط لازم و اتخاذ تدابير امنيتي پيشگيرانه از سوي ترکيه، مذاکرات لغو نظام رواديد براي شهروندان اين کشور را متوقف مي‌کند.




منبع: ايسنا




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي