آخرین اخبار

پسر نماينده سابق مجلس در راه يک سفر بي بازگشت!! علمي

پسر نماينده سابق مجلس در راه يک سفر بي بازگشت!!

  بزرگنمايي:

پايگاه خبري گرگان خبر روز دوشنبه گفت و گو با سعيد قندهاري مسافر گرگاني را منتشر کرد که قرار است حتي به قيمت جان و گذشتن از خانواده به سياره مريخ سفر کند.

در اين مطلب مي خوانيم: ليست صد نفره مسافران آينده سياره مريخ اعلام شد و نام سه جوان ايراني از جمله سعيد قندهاري فرزند شهيد دکتر شيخ قربانعلي قندهاري نماينده اسبق مردم گرگان و آق قلا در مجلس شوراي اسلامي بين اين اسامي ديده مي شود.

`مارس وان` با هدف ارسال نخستين انسان به سياره مريخ طراحي شده است؛ اما اين سفر تفاوت بزرگي با ديگر سفرها دارد و آن بي بازگشت بودن آن است! با اين حال اين پروژه در ابتدا حدود 202 هزار داوطلب داشته است که 73 نفر آن ها ايراني بوده اند.

اکنون در آخرين مراحل ارزيابي اين داوطلبان اسامي سه ايراني به چشم مي خورد. اين سه نفر صادق مدرسي، الهه نوري و سعيد قندهاري هستند که شانس خود را براي قرار گرفتن در بين فضانوردان مريخ امتحان مي کنند.

در ادامه مطلب متن گفت و گو با سعيد قندهاري شهروند گرگاني داوطلب اعزام به سياره مريخ آمده است:

لطفا سن، تحصيلات، رشته تحصيلي و بيوگرافي مختصري از خودتان بگوييد؟ در حال حاضر براي چه و در کجا زندگي مي کنيد؟ شغل تان چيست؟ آيا از شرايط فعلي زندگي تان راضي هستيد؟

من سعيد قندهاري 34 ساله در گرگان متولد شدم و تا 30 سالگي در تهران مشغول کار و فعاليت بودم. بعد از اخذ مدرک ليسانس در رشته فيزيک کاربردي، فوق ليسانسم را در رشته روابط بين الملل به اتمام رسانده و در سال 1390 تصميم گرفتم براي ادامه تحصيل به کشور نيوزيلند نقل مکان کنم.

سال گذشته با مدرک فوق ليسانس روابط بين الملل و حقوق بشر از دانشگاه آکلند، فارغ التحصيل شدم و در حال حاضر در واحد متمرکز مسکن در وزارت توسعه اجتماعي اين کشور به عنوان `آفيسر فني` مشغول به کار هستم و در کنار شغل رسمي شرکتي دارم که در زمينه گوشت و مواد غذايي گرم مشغول به فعاليت است.

بله با شرايطي که توصيف شد بسيار از زندگي و شرايطي که دارم راضيم.

آيا متاهل هستيد؟ فرزند هم داريد؟ تکليف همسر يا فرزندتان بعد از رفتن شما چه خواهد بود؟

بله دو فرزند پسر 13 و 4 ساله دارم، زندگي جريان خودش رو خواهد داشت، من فقط به صورت فيزيکي در جمع ايشان نخواهم بود ولي از طريق اينترنت تماس تصويري خواهيم داشت. چون اين سوال زياد پرسيده شده نياز هست که من قدري بيشتر در اين خصوص توضيح بدم. همه کساني که داراي فرزند هستند آگاهند که آرزوي هر پدري ديدن خوشبختي و موفقيت فرزندانش است و در اين مسير از هيچ تلاشي فروگذار نخواهد بود.

از آن جايي که در صورت انتخاب بنده و اعزام به اين ماموريت به لحاظ مسائل مالي و موقعيت هايي که از قبل اين ماموريت براي خانواده و فرزندانم ايجاد خواهد شد، آينده و موفقيت ايشان تا حد بسيار زيادي تامين خواهد شد؛ بنده با کمال ميل در اين مسير گام خواهد گذاشت ولو اين که زندگي شخصيم محدود و حياتم به مخاطره افتد.

چه زماني و چگونه با پروژه مارس وان آشنا شديد؟

در دوران دانشجويي و به علت تحصيل در رشته فيزيک، مجبور به گذراندن واحدهاي درسي مرتبط با نجوم و فضا بودم و از آن جا بود که اين موضوعات واقعا به نظرم جذاب آمد. از همان دوران به صورت خيلي حرفه اي درگير موضوع نجوم و وقايع کيهاني شدم، در کنفرانس هاي متعددي شرکت کردم تا از جزئيات وقايعي که اتفاق مي افتد با خبر شوم؛ در اين ميان مقالاتي را هم در زمينه نجوم و کيهان به نگارش درآوردم. کم کم علاقه به نجوم و مخصوصا بحث سياهچاله ها، جاي ثابتي در افکار روزانه من پيدا کرد و مثل هر فرد علاقه مند ديگري شروع کردم به مطالعه کامل وقايعي که به نوعي به نجوم مربوط مي شدند.

در سال 2013 در خبرها خواندم يک شرکت هلندي تصميم دارد 4 فضانورد را به سياره سرخ اعزام نمايد. قبل از هر کاري شروع کردم به مکاتبه با شرکت مورد نظر و اعلام کردم که دوست دارم در اين پروژه همراهي شان کنم. چند ماه بعد، شرکت مورد نظر سايتي را براي ثبت نام داوطلبان افتتاح کرد. قبل از ثبت نام بايد به سناريوهاي مطرح شده از سوي آن ها پاسخ مي داديم تا رسما به جرگه داوطلبان بپيونديم، من هم شروع کردم به جواب دادن و به شکل رسمي وارد گروه داوطلبان براي اعزام به سياره مريخ شدم.

چه عامل و يا عواملي باعث شد که شما هم در اين پروژه شرکت کنيد؟

بخشي از دلايل در سوال قبل ذکر شد وليکن دليل عمده اي که در اين ميان نقش مهمي را بازي مي کند مساله علم و پيشرفت هاي علمي بسيار بالايي است که در صورت انجام موفقيت آميز اين پروژه در اختيار بشر قرار خواهد گرفت. ضمناً شعار اصلي اين طرح ايجاد کلوني انساني و تکامل زندگي انسان به عنوان يک موجود بين سياره اي است که خوب بسيار براي من جالب و ارزشمند بود و تلاش کردم نقشي ولو هر چند کوچک در اين پروژه بزرگ داشته باشم.

از برنامه هاي اين پروژه چه مي دانيد؟

به طور اجمالي در جريان طرح ها و برنامه هاي اين شرکت هستم. مهمترين بخش کار ارسال روبات ها و محموله هاي لازم براي ساخت پايگاه در سياره مريخ است که از سال 2018 شروع خواهد شد. تمامي اين موارد تا سال 2024 که اولين گروه 4 نفره به اين سياره اعزام مي شوند، به طور منظم از طريق مرکز کنترل روي زمين مديريت خواهد شد.

انگيزه شما براي اين سفر بي بازگشت چيست؟ آيا براي تان سخت نيست که ديگر هيچ وقت خانواده و دوستان خود را نخواهيد ديد؟ نظر خانواده تان در اين مورد چيست؟ زيرا تا جايي که گفته مي شود، به دليل مشکلات فني اين سفر، امکان مرگ مسافران نيز وجود دارد؟ اميد بازگشت از اين سفر را داريد؟

سفر بي بازگشت در اين پروژه به معناي مردن؛ خودکشي و يا نابودي نيست. قبلاٌ هم توضيح دادم که هدف از اين پروژه ايجاد کلوني انساني و شروع تمدني انساني روي سياره مريخ است. بنا براين کساني که به اين سياره اعزام مي شوند بايد در اين مسير حرکت و فعاليت کنند و چون هر دو سال يک بار گروه هاي 4 نفره به اين سياره اعزام مي شوند؛ گروه هاي پيشين مي بايست زمينه و امکانات لازم را براي ساکنين تازه وارد آماده کنند و بالطبع در اين شرايط بازگشت به زمين گزينه مورد اعتنايي نخواهد بود.

خوب طبيعتا اين مسئله براي خانواده ها خيلي قابل هضم نيست اين که فکر کني کسي که سال ها با هم زندگي کرده اي براي هميشه دارد مي رود مي تواند خيلي غم انگيز باشد ولي اگر به اهداف والايي که اين سفر بر مبناي آن دارد انجام مي شود بيشتر فکر کنيم؛ واژه هايي نظير ايثار؛ بشريت، علم و آينده در ذهن متبادر مي شود که مي تواند مشروعيت بيشتري به اين پروژه ببخشد.

درست مثل کاشفين قرون گذشته که جانشان را در راه کشف قاره هاي جديد و گسترش تمدن بشري به خطر انداختند که اگر آن اقدامات انجام نمي شد شايد بشر امروز با وضعيت متفاوتي روبرو مي بود.

با توجه به سفر قبلي خانم انوشه انصاري، حضور شما در اين سفر جنبه مالي هم داشت يا ناشي از وجهه علمي بود و يا صرفا يک ماجراجويي؟

دلايل بسياري در اين سفر وجود دارد که مهمترينش همان موضوع پيشرفت علم و دستاوردهاي ارزشمندي است که جامعه بشري را متاثر خواهد کرد. در کنار اين موارد از آن جايي که در اين ماموريت رديف شغلي فضانورد تعريف شده است بنابراين کساني که انتخاب مي شوند داراي حقوق و مزايا تا قبل از اعزام بوده و خانواده هاي ايشان حقوق بازنشستگي پس از اعزام را دريافت خواهند کرد.

آيا براي اين سفر پولي هم به شما پرداخت خواهد شد؟

در سوال قبل پاسخ داده شد.

آيا از جزييات زندگي تان در سياره مريخ اطلاع داريد؟ قرار است در آن جا چه کارهايي انجام دهيد و چگونه زندگي کنيد؟ چه غذاهايي خواهيد خورد؟

فضانوردان در مريخ سه ماموريت اصلي ساخت و ساز؛ تحقيق و نگهداري از پايگاه و تجهيزات را خواهند داشت و در کنار اين ها زمان هايي را هم براي کشاورزي و کشت مواد غذايي لازم و همچنين زمان هايي براي استراحت و ورزش هم در اختيار خواهند داشت.

فکر مي کنيد بهترين لحظه اين سفر چه زماني است؟

مسلما زماني که براي اولين بار گام بر اين سياره ناشناخته خواهيم گذارد.

هم اکنون که احتمال مي دهيد تا 10 سال ديگر، روي زمين نخواهيد بود، چه برنامه هايي براي زندگي تان روي زمين داريد؟ در اين شرايط، زندگي را چگونه مي بينيد؟

اگر بدانم حتما انتخاب مي شوم حکم کسي را دارم که مي داند بايد تمام کارهايش را در يک ظرف زماني مشخص انجام بدهد پس بر اين مبنا برنامه ريزي مي کنم و کارها را مديريت مي کنم. به طور حتم تلاش مي کنم جاهايي که دوست دارم را ببينم؛ غذاهايي را که مايلم امتحان کنم و در کل از زيبايي هاي دنيا بهره مند شوم.

چه سوالاتي براي پذيرش شما در اين پروژه پرسيده شد؟

سوالات دو بخش داشت، بخش اول سئوالات تخصصي و دانش محور در خصوص فضا، اين پروژه و امکانات مورد نياز بود و بخش دوم مشابه سئوالات استانداردي بود که در تمام مصاحبه هاي کاري پرسيده مي شود.

کدام شرکت حامي اين پروژه است و آيا مي دانيد چقدر هزينه آن کرده است؟

اين شرکت پارتنرهايي دارد که رسماً معرفي شده اند مانند شرکت بسيار معروف لاکهيد مارتين آمريکا که کار ساخت راکت ها را بعهده دارد و شرکت پاراگون اسپيس که موارد لازم مورد نياز براي حيات را توليد مي کند. البته شرکت هاي ديگري هم هستند که هنوز اعلام رسمي نشدند. در خصوص منابع و هزينه هاي انجام شده اطلاع دقيقي ندارم.

اين سفر نهايتا چه اهدافي دربرخواهد داشت؟

هدف نهايي ايجاد تمدن انساني در روي سياره مريخ و تداوم حيات انسان روي اين سياره است.

آيا مي دانيد چند مدت در فضا خواهيد بود تا به مريخ برسيد؟

زمان سفر بين 6 تا 8 ماه طول خواهد کشيد.

چه تمريناتي را قبل از رفتن به مريخ بايد انجام دهيد و چه دوره هايي را بايد بگذرانيد؟

آموزش هايي در تمامي زمينه هاي لازم نظير پزشکي، مهندسي، الکترونيک، کشاورزي و ... خواهد بود و به لحاظ شرايط سخت زندگي روي اين سياره، آموزش هاي بسيار سختي براي کسب آمادگي جسماني لازم تدارک ديده خواهد شد.

براي چه چيزهايي روي زمين بيشتر از همه چيز دلتنگ خواهيد شد؟ دوست داريد چه وسايلي را با خود به فضا ببريد؟

بيشتر براي خانواده؛ دوستان و آشنايان و در وهله دوم مناظر زيباي طبيعي زمين و در پايان غذاهاي خوشمزه ي ايراني!

آيا از لحاظ قانوني اين پروژه با شما قراردادي امضا مي کند؟

بله قرار هست تا چند ماه ديگر قرارداد لازم را براي ما ارسال نمايند.

تاکنون دچار ترديد شده ايد که اين سفر را لغو کنيد؟

ترديد هميشه در تصميمات انساني وجود داشته و دارد و خوب بعضي اوقات همنشين ما هم مي شود.

نخستين پيامي که بعد از رسيدن به مريخ به زمين خواهيد فرستاد، چيست و براي چه کسي؟

براي خانواده و احتمالا از احساسي که در آن لحظه دارم صحبت خواهم کرد.



www.
منبع: asriran.com





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

اينستاگرام يتيم شد

جزئيات کلاهبرداري جديد از تماس‌هاي خارجي

هک داووس و انتشار اسامي قاتلان خاشقجي

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

خاطره وزير ارتباطات از قهرمان زندگي‌اش

خودروي برقي لوکس ارزان قيمت در راه است

پرتاب اولين ماهواره 5G براي دسترسي به اينترنت

جهرمي: 350 هزار «آيفون» خاموش شد

دست نگه داريد؛ گوشي‌هاي تاشو ارزان مي‌شوند!

فيسبوک و اينستاگرام از دسترس خارج شدند

شکوفايي شارژ سريع و بي‌سيم

اضافه شدن ايموجي به پلاک خودروهاي استراليا

اولين سيم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

گوشي تاشوي سامسونگ، اپل را تهديد مي‌کند

آناليز آزمايش ادرار با گوشي هوشمند!

ايراني‌ها در موبايل؛ 30 برابر روزنامه، 9 برابر کتاب

همکاري هسته‌اي بيل گيتس با چيني‌ها به‌هم خورد

تندگويان: «موسسه فيلترينگ» باز کنيم

هوآوي بعد از اپل، محبوب‌ترين برند تلفن همراه

دوربين سه‌بعدي به آيفون‌هاي جديد مي‌آيد

گران‌ترين گوشي سامسونگ به 5G مجهز مي‌شود

فروش 100 هزار گوشي تنها در کمتر از 9 دقيقه

خودروي پليس 2020 فورد چشم‌ها را خيره کرد

قابليت جديد اينستاگرام در بخش دايرکت

تاثيرات آلودگي هوا بر دستگاه تنفسي

فيلترينگ تلگرام به دستور رييس جمهور تکذيب شد

خطرناک‌ترين نقطه تهران هنگام زلزله کجاست؟

واکنش وزير ارتباطات به قطع دائمي تلگرام و اينستاگرام

واکنش جهرمي به مشکلات ايجاد شده براي کسب و کارهاي اينترنتي

شرط ايران براي تلگرام جهت ادامه فعاليت

قطع ارتباط گوشي هاي رجيستر نشده از امروز

انتشار يک ويروس خطرناک به بهانه دور زدن فيلترينگ

شرط رفع فيلترينگ تلگرام

باکيفيت و بي‌کيفيت‌ترين خودروهاي توليد داخل

اخطار دادستاني بابت رفع‌ فيلتر غيرقانوني اينستاگرام

تلگرام رفع فيلتر شد

علت رفع فيلتر تلگرام انتقال سرور تلگرام به ايران است؟

آمارسازي براي توجيه رفع فيلتر غيرقانوني تلگرام و اينستاگرام

رفع مشکل باروري ابرها به کمک سپاه