بزرگنمايي:
چه خبر - مشخصات فني 80 فروند هواپيماي بوئينگ که قرارداد خريدشان امضا شد
مديرعامل شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران گفته است که 50 فروند اين هوپيما مدل 737 و 30 فروند ديگر مدل 777 پهن پيکر هستند که در يک دوره 10 ساله به ايران اير تحويل ميشود. بوئينگ 737 معروف به بچه بوئينگ، يک هواپيماي مسافربري باريک پيکر و تک راهرو است كه در ميان شركتهاي هوايي جهان هواپيمايي کارا و محبوب در رده خود به حساب ميآيد. خانواده 737 بوئينگ جزء پر فروش ترين هواپيماها به خطوط هوائي به شمار مي روند که هميشه براي مقاصد تجاري و مسافربري مورد استفاده قرار گرفته اند.اين هواپيما با ظرفيت مسافر محدود 130 تا 189 مسافر(در مدل 900-737) هواپيمايي مناسب به ويژه براي پروازهاي داخلي و منطقهاي به حساب ميآيد. تا کنون بيش از هفت هزار مورد سفارش ساخت آن به بوئينگ داده شده است و بيش از پنج هزار فروند از آن ساخته و تحويل شده است.
بوئينگ 737 داراي دو موتور توربوفن در زير بالهاست. اين دو موتور توسط کنسرسيوم مشترکي متشکل از جنرال الکتريک از ايالات متحده و سنکما از فرانسه طراحي و ساخته شده است. جديدترين مدل اين هواپيما مشهور به max سال گذشته آزمايش شد و مسير از کارخانه اش که در رنتون واشنگتن واقع شده به مقصد فرودگاه صحرائي بوئينگ در سياتل را طي كرد.
مشخصات فني: فاصله نوک دو بال: 28٫4 متر /طول: 30٫5 متر/ ارتفاع: 11٫3 متر/ظرفيت مسافر: 130 نفر/بيشينه سرعت: 0/84 ماخ (890 کيلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: 4688 کيلومتر
بوئينگ 777 يک هواپيماي پهن پيکر تجاري دو موتورهاست كه تاکنون چهار مدل از اين هواپيما به نامهاي 777- 200، 777-200 اي آر، 777-300 و 777-300 اي آر به بازار ارائه كرده است. خدمه پرواز در آمريكا 777 را به عنوان تريپل سون ميشناسند و در انگليس به سونسونسون مشهور است. ارابههاي فرود 777 بزرگترين ارابههاي فرودي هستند که تاکنون در يک هواپيماي مسافربري به کار رفتهاست. هر چرخ 777-300 وزني معادل 52310 پوند (23370 کيلوگرم) را تحمل ميکند که اين عدد نيز در بين تمام هواپيماهاي جهان يک رکورد به شمار ميرود. موتورهاي ge90-110b و ge90-115b که بر روي 777-200 ال آر و 777-300 اي آر نصب شدهاند قطري بيشتر از بدنه يک فروند بوئينگ 737 دارند. کتاب رکوردهاي گينس موتور ge90-115b را به عنوان قدرتمندترين موتور جتي که تاکنون روي يک هواپيماي تجاري نصب شده به ثبت رساندهاست.
777 ظرفيت حمل 278 تا 550 نفر مسافر را داراست و برد پروازي آن بين 5210 تا 9420 مايل دريايي (10370 تا 17445 کيلومتر) است. ارابههاي فرود اين هواپيما كه هر كدام 6 چرخ دارند يكي از مشخصههاي ويژه 777 به حساب ميآيند. 777 نخستين هواپيماي تجاري جهان است که تمام مراحل طراحي آن به کمک نرمافزارهاي رايانهاي انجام شدهاست.
براي ساخت اين هواپيما هيچ نقشه يا طرحي روي کاغذ رسم نشده و همه کارها به کمک يک نرمافزار 3d cad به نام کتيا انجام گرفتهاست. قباي اصلي 777 هم ايرباس اي330 و خانواده ايرباس اي340 هستند. ويژگي جالب توجه ديگر اين هواپيما مجهز بودنش به سيستم معمولي control yoke به جاي سيستم side stick controller است که در هواپيماهاي جنگنده با فلاي باي واير و ايرباسهاي جديد مورد استفاده قرار گرفتهاست. بوئينگ عقيده دارد خلبانها بهتر با سيستمهاي کنترل stick and rubber کنار ميآيند.
بوئينگ مجموعهاي از پيشرفتهترين دست آوردهاي فني صنعت هوافضا را براي اولين بار در 777 ارائه کرد كه بعضي از آنها شامل موارد زير است:
کابين خلبان شيشهاي مجهز به نمايشگرهاي کريستال مايع هاني ول
سيستم کنترل پرواز ديجيتال فلاي باي واير با قابليت برگشت به حالت دستي
سيستمهاي اويونيکي پيشرفته با قابليت سازگاري با نرمافزارهاي مختلف
کيف پروازي الکترونيکي مجهز به رايانه
استفاده گسترده از مواد کامپوزيت در بدنه هواپيما (حدود 9٪ کل وزن)
شبکه اويونيکي فيبر نوري
مجهز بودن به بزرگترين و قدرتمندترين موتورهاي توربوفن دار در بين هواپيماهاي تجاري (قطر فن موتورهاي ge-90-115b که در 777 به کار رفتهاند به 3٫3 متر ميرسد.)
منبع: خبرآنلاين