بزرگنمايي:
چه خبر - 5 نوع از تجهيزات ايمني در خودروها
از سال 2010 همهي خودروها در آمريکا که گيربکس اتوماتيک دارند با قفل شيفت ترمز عرضه ميشوند. اين سيستم از قرار گيري در دنده بدون استفاده از ترمز ممانعت ميکند. اين قفل بدين منظور طراحي شده که از حرکت سهوي اهرم تعويض دنده مثلا توسط کودکان و درنتيجه حرکت خودرو مخصوصاً در سطوح شيبدار جلوگيري نمايد.
چراغهاي ترمز عقب بسيار شناخته شده هستند و چندين دهه است که براي هشدار دادن و آگاه کردن رانندههاي پشت سر براي کاهش سرعت استفاده ميشوند. رانندگي بدون وجود چراغهاي ترمز عقب ميتواند بسيار خطرناک باشد بنابراين اگر گيربکس خودرو در حالت پارک بوده و چراغ ترمز سوخته يا فيوز کار نميکند، گيربکس براي جلوگيري از رانندگي درهمان حالت پارک باقي خواهد ماند. سوئيچ چراغ ترمز سيگنالي را به گيربکس در هنگام فشار دادن پدال ترمز ميفرستد که اين امر باعث آزاد شدن قفل ميشود اما زماني که سوئيچ بسوزد اين کار صورت نميگيرد. اين ويژگي در بسياري از خودروها مثل نيسان پث فايندر و آلتيما وجود دارد. خوشبختانه شناسايي اين مشکل بسيار آسان است و فردي با ديدن چراغها در هنگام ترمز گرفتن ميتواند به شما بگويد که سوختهاند يا خير. البته يک دکمهي مخصوص براي باز کردن قفل گيربکس و رسيدن شما به تعميرگاه براي رفع خرابي چراغ وجود دارد.
وقتيکه خودرو تصادف ميکند تغييرات فشار زيادي در کابين رخ ميدهد که ميتواند باعث آسيب رساندن به گوشهايتان شود. مرسدس بنز e کلاس جديد تکنولوژياي دارد که صداي پيش ايمن ناميده شده و از گوشهاي شما محافظت ميکند. وقتيکه تصادف توسط خودرو قطعي تشخيص داده شد سيستم صوتي سيگنال تداخلي کوتاهي ميفرستد که اساساً تن بالايي دارد. اين عمل درست قبل از تصادف صورت ميگيرد تا رفلکس گوش را آغاز کند. اين اثر به محافظت از گوشهاي شما در برابر صداهايي با فشار بالا در هنگام تصادف و باز شدن ايربگها کمک ميکند.
تمامي مدلهاي فورد f-150 جديد ميلههاي فولادي با کشش بالا در جلو و پشت جعبهفرمان براي تقويت آن در تصادفات اورلپ کوچک دارند. اگر جعبهفرمان قويتر باشد از سرنشينان محافظت خواهد کرد. اين ويژگي پسازآن در تراک فورد نصب شد که نتايج تستهاي تصادف جالب از کار درنيامدند. در تست اورلپ کوچک تنها بخشي از خودرو به مانع برخورد ميکند. تراک ها در اين تست خوب عمل نميکنند بنابراين اضافه شدن اين ويژگي ايمني باعث شد که فورد امتياز بالا را در تستها کسب کند.
برخي خودروها به حدي پيشرفته هستند که ميتوانند به راننده بگويند ميتوانند رانندگي کنند يا اينکه خسته هستند. تشخيص خوابآلودگي راننده در چند سال اخير در دسترس بوده و اساساً علائمي را که نشاندهندهي خواب بودن راننده است را تشخيص ميدهد.
اکثر اين سيستمها چند فاکتور اصلي را براي تشخيص هوشيار بودن يا نبودن راننده بررسي ميکنند. اگر خودرو از لاين رانندگي خارج شود و حرکات زيادي در صورت راننده وجود نداشته باشد سيستم هشدار ميدهد. اگر راننده براي مدت معيني فرمان خودرو را تصحيح نکند يا چشمهايش بسته شود خودرو با آلارم هاي بلند وارد عمل ميشود. چندين خودروساز سيستمهاي خاص خود را دارند بنابراين مشخصات هر کدام متفاوت است. نيسان آن را هشدار توجه راننده مينامد درحاليکه فولکس نام سيستم تشخيص خستگي و مرسدس بنز نام دستيار توجه را براي خود انتخاب کردهاند.
منبع: پدال