آخرین اخبار

چرا تحريم‌هاي ايران، 10 سال ديگر هم تمديد شد؟/ واکنش هاي عجيب به تمديد تحريم هاي ايران اقتصادي

چرا تحريم‌هاي ايران، 10 سال ديگر هم تمديد شد؟/ واکنش هاي عجيب به تمديد تحريم هاي ايران

  بزرگنمايي:

چه خبر - رهبر انقلاب: تمديد اين قانون نقض برجام است

ظريف: تمديد تحريم‌ها اثر اجرايي ندارد

وزير امور خارجه کشورمان به تمديد تحريم‌هاي ده ساله عليه ايران از سوي سناي آمريکا واکنش نشان داد. ظريف که براي شرکت در ششمين کنفرانس «قلب آسيا» عازم هند شده بود، دقايقي قبل وارد دهلي نو شد و در فرودگاه مورد استقبال سفير جمهوري اسلامي در هند قرار گرفت.

محمدجواد ظريف که در راس هياتي اقتصادي و سياسي به هند سفر کرده است، در بدو ورود به هند در جمع خبرنگاران در مورد تمديد تحريم‌هاي ده ساله عليه ايران از سوي سناي آمريکا گفت: اين کاري که در سنا انجام شد در صورتي که به امضاي رئيس‌جمهور آمريکا هم برسد، اثر اجرايي ندارد و از نظر جامعه بين‌المللي بي‌اعتباري دولت آمريکا را نشان مي‌دهد که برخلاف تعهدات خود عمل مي‌کند.

وي ادامه داد: نيازي نداريم در سه کشور چين، هند و ژاپن خيلي وارد گفت‌وگو در اين زمينه شويم زيرا اثري بر کارآفرينان اين سه کشور که تمايل به سرمايه‌گذاري در ايران دارند، نخواهد داشت.

*****************************************

علاوه بر تمديد قانون داماتو

سناي آمريکا لايحه جديدي را عليه ايران تصويب کرد،مجلس سناي آمريکا، علاوه بر تمديد قانون داماتو، لايحه جديدي را عليه ايران تصويب کرد.

*****************************************

کاخ سفيد: تحريم ها تداخلي با توافق با ايران ندارد

سخنگوي کاخ سفيد گفت که باراک اوباما قانون تمديد تحريم‌هاي ايران را امضا خواهد کرد ولي بندهاي مرتبط با موضوع هسته‌اي به حالت تعليق درخواهند آمد.

خبرگزاري فارس: اريک شولتز سخنگوي کاخ سفيد در کنفرانس خبري خود در پاسخ به سوالي درباره تمديد تحريمهاي 10 ساله ايران و مواضع مقامات ايراني که آن را نقض برجام قلمداد کرده‌اند ما معتقديم که تمديد اين قانون غيرضروري بود و تمرکز ما بر اجراي دقيق توافق هسته است، اما همچنين معتقديم که اين قانون تداخلي با توافقي که با ايران امضا شده ندارد و انتظار داريم که باراک اوباما آن را امضا کند.

وي ادامه داد که جان کري وزير خارجه آمريکا بندهاي مرتبط با اين تحريمها را تعليق خواهد کرد تا اين توافق نقض نشود. اريک شولتز افزود: انتظار دارم که اوباما اين قانون را امضا کند.

سخنگوي کاخ سفيد در ادامه تاکيد کرد که آمريکا به اجراي کامل توافق هسته اي متعهد است اما اين بدان معني نيست که نگراني‌هاي ديگر ما در مورد فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران، حمايت از تروريسم و موشک‌هاي بالستيک اين کشور کاهش يافته است. ما از پاسخ دادن به اين اقدامات ايران خودداري نخواهيم کرد.

مجلس نمانيدگان و سناي آمريکا اخيرا قانون تحريمهاي ايران را که در 31 دسامبر سال 2016 به اتمام مي‌رسد را تصويب کردند.

****************************************

اتحاديه اروپا: منتظر تصميم اوباما هستيم

سخنگوي اتحاديه اروپا گفت اين نهاد تا زماني که روند تصويب طرح تمديد قانون تحريم‌هاي ايران نهايي نشده، واکنشي به آن نشان نمي‌دهد.به نوشته پايگاه «اسپوتنيک»، «مايا کوشياجانسيچ» سخنگوي اين اتحاديه به خبرنگاران گفت: «در ارتباط با تحريم‌هايي که سناي آمريکا تائيد کرد، ما تصميم سنا را مورد توجه قرار داده و اکنون که طرح به کاخ سفيد ارسال شده، تا تکميل روند تقنيني منتظر مي‌مانيم. به همين جهت در اين مرحله اقدام بيشتري انجام نمي‌دهيم.»

سناي آمريکا روز گذشته با 99 رأي مثبت مصوبه مجلس نمايندگان براي تمديد 10 ساله قانون تحريم‌هاي ايران را تائيد کرد.

اين قانون که اولين بار در سال 1996 تصويب شد، چند بند مرتبط با برنامه هسته‌اي دارد. بر اساس متن توافق هسته‌اي، آمريکا و ديگر کشورهاي امضاکننده برجام نبايد تحريم هسته‌اي جديدي عليه ايران وضع کند.جمهوري اسلامي ايران تأکيد دارد که بر اساس برجام تمديد تحريم‌هاي ايران نقض توافق هسته‌اي به شمار مي‌آيد.

«باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا 10 روز کاري براي تصميم‌گيري در مورد اين طرح زمان دارد. ديروز يک مقام کاخ سفيد به رسانه‌ها گفت که واشنگتن اين طرح را ناقض برجام ندانسته و آن را تائيد مي‌کند.

***************************************

محسن رضايي، آمريکايي ها را تهديد کرد

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نسبت به طرح تمديد تحريم هاي ايران از سوي سناي آمريکا واکنش نشان داد.

محسن رضايي در صفحه شخصي اينستاگرام خود نوشت:

اگر آمريکا تحريم‌هاي جديد را عليه ايران اعمال کند، ما به آمريکا پاسخ شوکه کننده‌اي خواهيم داد.

تحريم‌هاي جديد فقط عليه ايران نخواهد بود، بلکه دهن‌کجي به اروپا، چين و روسيه هم خواهد بود. ناديده گرفتن شوراي امنيت سازمان ملل هم خواهد بود، بنابراين دست ما باز خواهد بود که عليه آمريکا اقدام کنيم ولي اقدام ما از آنها اساسي‌تر و کوبنده‌تر خواهد بود.


***************************************

طرح سه فوريتي مجلس براي مقابله با سناي آمريکا

جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در حال تهيه و تدوين طرحي سه فورتيي براي ازسرگيري تمام فعاليت‌هاي هسته‌اي کشورمان هستند.

قرار است اين طرح در قالب يک ماده واحده و 5 تبصره تدوين شده و هدف از تدوين آن مقابله با مصوبه سناي آمريکا مي‌باشد.

به گزارش فارس نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بر لزوم واکنش جدي به مصوبه سناي آمريکا تأکيد داشته و اين طرح را در راستاي مقابله با اين اقدام آمريکايي‌ها توصيف کردند.

********************************************

مجلس سناي آمريکا لايحه جديدي را تصويب کرد که بر اساس آن، تحريم هاي شديدي عليه هر نوع سرمايه گذاري در حوزه انرژي و فعاليت در معادن اورانيوم ايران وضع مي کند. قانونگذاران مجلس سناي آمريکا با 99 رأي مثبت و بدون هيچ رأي مخالف طرح تمديد 10 ساله قانون تحريم‌هاي ايران را تصويب کردند.به گزارش فارس اين طرح هم‌اکنون بايد براي تبديل شدن به قانون به باراک اوباما، رئيس‌جمهوري آمريکا ارسال شود. پيش از اين يک مقام ارشد دولت اوباما به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفته بود واشنگتن طرح تمديد تحريم‌هاي ايران را در صورت تصويب در سنا تضعيف‌کننده برجام نمي‌داند.

مقام مورد استناد آسوشيتدپرس که خواسته نامش فاش نشود گفت که اين موضوع باعث مي‌شود که در صورت تأييد اين طرح در سنا، اوباما آن را امضا کرده و به صورت قانون درآورد.

اين مقام آمريکايي علي‌رغم اين گفت که دولت اوباما هنوز هم با توجه به ديگر اختياراتش براي اعمال تحريم ايران تمديد طرح موردنظر را غيرضروري مي‌داند.

همزمان خبرگزاري رويترز، از قول برخي دستيارهاي قانونگذاران کنگره نوشته انتظار مي‌رود اوباما مصوبه کنگره را امضا کرده و آن را به صورت قانون درآورد.

اين قانون که زيربناي تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران به شمار مي‌آيد، اولين بار در سال 1996 با هدف جلوگيري از سرمايه‌گذاري کلان خارجي در بخش نفت و گاز ايران تصويب شد و از آن زمان يک بار در سال 2006 تمديد شده است. قانون تحريم‌هاي ايران پايان سال جاري ميلادي، يعني يک ماه ديگر، منقضي مي‌شود.

پيش از اين، مجلس نمايندگان آمريکا اين طرح را با 419 رأي موافق و تنها يک رأي مخالف تصويب کرده بود.

کاخ سفيد، پيش از اين موضع مشخصي درباره اقدام احتمالي اوباما در قبال تصويب طرح مذکور در کنگره آمريکا (وتو يا عدم وتوي آن) نگرفته است.

جاش ارنست، سخنگوي کاخ سفيد روز چهارشنبه گفت: «ما از اختيارات لازم براي وضع تحريم‌هاي اضافي عليه ايران در صورت لزوم برخوردار هستيم. در صورتي که اوباما اين طرح را امضا کند، اين اولين بار نيست که ايشان مصوباتي از کنگره را امضا مي‌کنند که ما مطمئن نيستيم چندان ضرورتي هم داشته باشند.»

روزنامه واشنگتن‌پست، روز پنجشنبه با توجه به حمايت اکثريت سناتورهاي آمريکايي از تمديد 10 ساله تحريم‌ها عليه ايران نوشته در صورتي که اوباما آن را وتو کند، معلوم نيست بتواند از تبديل شدن آن به قانون جلوگيري کند.

مطابق قوانين اساسي آمريکا بعد از وتوي يک قانون از سوي رئيس‌جمهور آمريکا در صورتي که بيش از دو سوم نمايندگان کنگره به شکستن وتو رأي بدهند، آن طرح علي‌رغم مخالفت رئيس‌جمهور به قانون تبديل مي‌شود.

بعد از حصول توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه موسوم به 1+5، «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا با صدور فرامين اجرايي تحريم‌هاي مرتبط با مسئله هسته‌اي ايران را تعليق کرد.ايران تأکيد دارد که تمديد قانون تحريم‌ها، به معني تصويب و اعمال تحريم‌هاي جديد و در نتيجه نقض آشکار توافق هسته‌اي است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي پيشتر تأکيد کرده‌اند در صورتي که قانون تحريم‌هاي ايران اجرايي شود، «قطعاً» نقض برجام صورت گرفته است.

ايشان چهارشنبه هفته گذشته در ديدار جمعي از فرماندهان بسيج و بسيجيان سراسر ايران با اشاره به تمديد قانون تحريم هاي ده ساله در کنگره امريکا اظهار داشتند: «دولت کنوني آمريکا در قضيه‌ي توافق هسته‌اي تخلف‌هاي متعددي تا الان انجام داده که تازه‌ ترينش تمديد تحريم 10ساله است.»

رهبر معظم انقلاب اسلامي تصريح کردند: «اگراين تحريم اعمال شود قطعاً نقض برجام است و بدانند حتماً جمهوري اسلامي در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.»

نماينده‌هاي کنگره آمريکا تصويب اين قانون را به خاطر حفظ اهرم فشار بر ايران ضروري مي‌دانند. «ميچ مک‌کانل»، رهبر جمهوري‌خواهان مجلس سنا روز پنجشنبه گفت حفظ تحريم‌ها براي جلوگيري از گسترش نفوذ ايران در خاورميانه ضروري است.

وي همچنين گفت انتظار مي‌رود کنگره جديد و دولت جديد آمريکا سال آينده در سياست‌هاي کلي اين کشور در قبال ايران بازنگري کنند.

منبع: فارس / فردا نيوز



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي