آخرین اخبار

شبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعه سياسي

شبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعه

  بزرگنمايي:

چه خبر - با ائمه جمعه بيشتر آشنا شويد زينب نورانيان: آيين عبادي – سياسي نماز جمعه، همان طور که از نامش پيداست، نقشي مهم و انکار نشدني در فضاي سياسي دارد. امامان جمعه که از حاکم اسلامي مشروعيت مي گيرند، تريبوني عمومي در اختيار دارند که هر هفته پابرجاست و بخشي مهمي از آن، به بررسي و تحليل اوضاع سياسي روز از سوي امام جمعه اختصاص دارد؛ از اين روست که گروه هاي سياسي بر نماز جمعه و به طريق اولي امامان جمعه حساسيت ويژه دارند. اين حساسيت ها اما در سال هاي اخير، به ويژه ماه هاي منتهي به رويدادهاي سياسي، از جمله انتخابات، سير صعودي مي گيرد.

گرايش هاي جانبدارانه از جمله انتقادهايي است که اين روزها به تريبون داران نماز جمعه مي شود. آخرين مورد آن سرمقاله مسيح مهاجري، مدير مسئول روزنامه جمهوري اسلامي، با هشدارِ «نماز جمعه ها را دريابيد»، است. او در ستون سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي با طرح سوالي با اين عنوان که «آيا کارنامه ائمه جمعه کشورمان در اواخر دهه چهارم نظام مثبت است يا منفي؟» با رويکردي انتقادي نوشت: «متاسفانه عده اي در کارنامه خود غير از ايجاد تفرقه، چرکين کردن قلب ها نسبت به يکديگر و دفع مردم، چيزي ندارند.» او براي ادعاي خود شاهدي هم دارد: «نگاهي اجمالي به مصلاهاي جمعه و کاهش مستمر نمازگزاران مي تواند اين واقعيت تلخ را به اثبات برساند.» شبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعهشبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعه
از رسولي محلاتي تا تقوي

شوراي سياست گذاري ائمه جمعه، نهادي است که در زمان بنيان گذار انقلاب اسلامي با عنوان «دبيرخانه مرکزي ائمه جمعه»، امامان جمعه سراسر کشور را گزينش و تعيين مي کرد. در سال 68 زير نظر آيت الله خامنه اي، که به تازگي رهبري انقلاب را بر عهده گرفته بود، با نام «شوراي مرکزي ائمه جمعه» به صورت سازماني و جدي شروع به فعاليت کرد تا علاوه بر انتخاب ائمه جمعه، سياست هاي کلي امامان جمعه سراسر کشور را نيز تعيين کند. سال 72 اين نهاد تجديد سازمان شد و به نام «شوراي سياست گذاري ائمه جمعه» تغيير نام داد. تغيير نامي که هفت سال بعد با تغيير رييس اين شورا همراه شد.

سيد هاشم رسولي محلاتي، اولين رييس اين نهاد، زير نظر رهبري بود. او در سال 68 و بعد از چهلم امام خميني (ره) با حکم آيت الله خامنه اي و با شرط استقلال در اين کار به رياست شوراي مرکزي ائمه جمعه رسيد. او تا خرداد سال 79 در اين سمت حضور داشت؛ اما آن طور که خود روايت کرده است، به دليل گسترده شدن کار ائمه جمعه و کهولت سن، از رياست شوراي سياست گذاري ائمه جمعه کناره گيري کرد و سيد رضا تقوي، اصولگراي عضو جامعه روحانيت مبارز، تا به امروز جانشين او شد.

12 وظيفه

تبيين و توضيح خطوط کلي و مقطعي سياست هاي نظام که از سوي رهبري تعيين مي شود و هماهنگ کردن ائمه جمعه با اين سياست ها، ايجاد ارتباط ائمه جمعه سراسر کشور با رهبري، عزل و نصب و انتقال ائمه جمعه از شهري به شهر ديگر، داوري در شکاياتت و اختلافات، ارائه طرح ها و برنامه هاي گوناگون براي خطبه هاي نماز جمعه، سياست گذاري در زمينه تلاش ها و فعاليت هاي گوناگون ائمه جمعه و هماهنگ کردن آنان با اين سياست ها، تنظيم روابط ائمه جمعه با مسئولان کشور بر اساس آيين نامه اجرايي، بررسي و تصويب طرح هاي پيشنهادي از طرف معاونت ها، چگونگي برگزاري گردهمايي هاي استاني، سراسري و جهاني ائمه جمعه از نظر کمّي و کيفي، تصويب شرح وظايف معاونت هاي مختلف و واحدهاي تابعه شوراي سياست گذاري ائمه جمعه، تعيين و تنظيم مواضع شوراي سياست گذاري در بيانيه ها و تصميم گيري درباره مسائل مالي و حقوقي ائمه جمعه، 12 وظيفه شوراي سياست گذاري ائمه جمعه است که هر هفته در بيش از 900 نقطه کشور نماز جمعه برپا مي کند. شبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعهشبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعهسيد هاشم رسولي محلاتي
کناره گيري، جايگزيني

با کناره گيري سيد هاشم رسولي محلاتي از رياست شوراي سياست گذاري ائمه جمعه و جانشيني سيد رضا تقوي با گرايش اصولگرايي، دور جديدي از فعاليت هاي اين نهاد آغاز شد؛ فعاليتي که با سال پاياني دولت هفتم و اصلاح طلب سيد محمد خاتمي و آغاز دولت هشتم او هم زمان شده بود. يکي از تريبون هاي منتقد به سياست هاي دولت اصلاح طلب سيد محمد خاتمي، همين تريبون هاي نماز جمعه بود. مهم ترين و بارزترين نمونه اين مخالفت ها حضور سيد يحيي رحيم صفوي، فرمانده وقت سپاه و محمدباقر قاليباف فرمانده وقت نيروي انتظامي به عنوان سخنرانان پيش از خطبه هاي نماز جمعه و تهديد رييس جمهوري دولت اصلاحات در مسئله حوادث کوي دانشگاه بود.

رابطه حسنه با احمدي نژاد

هر چه مخالفت با دولت از تريبون هاي نماز جمعه و از سوي امامان جمعه در دوران اصلاحات تمامي نداشت و هفته اي نبود که يکي از ائمه جمعه به سيد محمد خاتمي يا دولتمردان او گوشه چشمي نيندازد، با روي کار آمدن محمود احمدي نژاد ورق کاملا برگشت و رابطه دولت و امامان جمعه حسنه شد. تعريف و تمجيد از عملکرد رييس دولت نهم که سيد احمد علم الهدي،امام جمعه مشهد او را «عزيز» و سيد احمد جنتي، امام جمعه موقت تهران، او را «آبروي مملکت و اسلام» مي خواند، به رويه نانوشته اکثريت قريب به اتفاق امامان جمعه سراسر کشور تبديل شده بود؛ رويه اي که در آستانه انتخابات رياست جمهوري دهم به حمايت علني برخي امامان جمعه از محمود احمدي نژاد به عنوان يکي از نامزدهاي انتخابات منجر شد.

احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان سردمدار اين جريان در تريبون هاي نماز جمعه بود که هر زمان به عنوان خطيب موقت تهران به نماز جمعه مي رفت، در مدح و ستايش احمدي نژاد سخن مي راند و به منتقدان او حمله مي کرد. مقايسه نامه احمدي نژاد به باراک اوباما با نامه امام خميني (ره) به گورباچوف و تاکيد بر تدريس آن در مدارس و دانشگاه ها ،تعريف توصيه مادر متوفاي راننده تاکسي که در خواب به پسرش نصيحت کرده بود به احمدي نزاد رأي دهد، توجيه تورم افسار گسيخته دوران دولت هاي احمدي نژاد و تشويق مردم به صبر و تحمل در برابر گراني ها، فقط نمونه هاي کوچکي از حمايت هاي آيت الله جنتي از تريبون نماز جمعه به نفع محمود احمدي نژاد است. حمايت هايي از اين دست و توجيه عملکردهاي منفي دولت هاي نهم و دهم که از تريبون هاي نماز جمعه شهرهاي ديگر بيان شده بود، کم نيست؛ براي نمونه سيد احمد علم الهدي امام جمعه مشهد نيز در برهه اي که گراني مرغ در دولت دهم موجب اعتراض مردم شده بود، به جاي تذکر به دولت، در خطبه هاي نماز جمعه خطاب به مردم گفت: «اگر مرغ در دسترس نيست آن را با يک ماده پروتئيني ديگر جايگزين کنيد.»

گرچه بعد از خانه نشيني 11 روزه محمود احمدي نژاد، متحدان و حاميان پيشينش، از جمله امامان جمعه با احتياط تر نسبت به او موضع مي گرفتند و دلخوري هايي بين آنان به وجود آمده بود؛ اما ميزان رضايت از دولت هاي او را مي توان از اظهارات سيد رضا تقوي، رييس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه، فهميد.

او يک سال بعد از پايان آخرين دولت محمود احمدي نژاد و در حالي که فقط چند ماه از آغاز دولت يازدهم حسن روحاني نگذشته بود، در پاسخ به مجري برنامه تلويزيوني که از او پرسيد کدام دولت ها با نماز جمعه رابطه بهتري داشتند، با بيان اينکه «دولت نهم و دهم به نهاد نماز جمعه و به نهادهاي فرهنگي و ديني و حوزه دين که زير نظر معمولا ائمه جمعه هست کمک هايش بيشتر بوده است.»، رضايتش از احمدي نژاد را بيان کرد.

88 و حذف هاشمي

انتخابات رياست جمهوري سال 88 که فضاي سياسي کشور را تحت تاثير خود قرار داده بود، ابزار فشاري در دست اصولگرايان شده بود تا جناح مقابل خود (اصلاح طلبان) را از عرصه به در کرده و حتي اجازه سخنراني در محفلي خصوصي هم به آنها ندهند. فضاي نماز جمعه نيز از اين قاعده مستثنا نبود. «فتنه 88» ترکيبي است که تا همين امروز در ادبيات ائمه جمعه يافت مي شود و مي توان ادعا کرد از سال 88 به اين سو يک هفته نبوده است که اين واژه حداقل در يکي از خطبه هاي امامان جمعه، استفاده نشود و جناح چپ سياسي به بهانه آن مورد حمله قرار نگرفته باشد. شبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعهشبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعه
در اين بين حذف آيت الله هاشمي رفسنجاني از امامت جمعه تهران، به تندتر شدن اين فضا کمک کرد. او در نماز جمعه تاريخي تير ماه سال 88 آخرين خطبه را در جمع نمازگزاراني که شامل همه قشرهاي سياسي کشور مي شدند، خواند و در فضاي ملتهب پس از انتخابات رياست جمهوري دهم، مردم را به آرامش دعوت کرد؛ اما پس از آن ديگر اجازه حضور در نماز جمعه را به عنوان امام جمعه نيافت و آن خطبه، آخرين خطبه نماز جمعه رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام شد.

نبود امکان براي کنترل نماز جمعه دليلي است که شوراي سياست گذاري ائمه جمعه در توجيه حذف آيت الله هاشمي رفسنجاني از امامت جمعه تهران مطرح مي کند. سيد رضا تقوي، رييس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه در گفتگويي با اظهار اينکه «ما نماز جمعه سال 88 آقاي هاشمي را با چنگ و دندان کنترل کرديم»، اين سوال را پرسيده بود که «آيا واقعا در هر هفته اي که آقاي هاشمي مي خواست بيايد، ما بايد لشکري را بسيج کنيم و به اين شکل نماز جمعه را اداره کنيم.» او با طرح اين سوال، حضور آيت الله هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه را غيرممکن دانست و به اين موضوع پايان داد.

پايان ماه عسل

پايان حضور محمود احمدي نژاد در پاستور، پايان ماه عسل دولت و ائمه جمعه نيز بود. شعارهاي دولت اعتدالگراي حسن روحاني، مبني بر گسترش فضاي باز سياسي، جلوگيري از تندروي و تاکيد مضاعفش بر حل و فصل معضل هسته اي و همچنين رابطه تعاملي مبتني بر حفظ استقلال با غرب، از مواردي بود که باب ميل مخالفانش که طيفي از اصولگرايان با عنوان دلواپسان را شامل مي شود، نبود.

اين گروه از اصولگرايان که نقش اپوزيسيون دولت را بازي مي کنند، با در اختيار داشتن تريبون هاي عمومي، از جمله مجلس نهم و نهادهاي سنتي، با هر گامي که دولت در جهت تحقق شعارهايش بر مي داشت و بر مي دارد، مخالفت مي کردند و همچنان اين مخالفت ها ادامه دارند. تريبون عمومي نماز جمعه نيز در دسترس ايشان قرار دارد. در اين راستا سخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه در برهه هايي که براي دولت از حساسيت ويژه اي برخوردار بوده است، به مخالفان واگذار شده است.

سخنراني دلواپسان، از جمله عليرضا زاکاني نماينده اصولگراي مخالف دولت، حسن رحيم پور ازغدي، تئوريسين اصولگرا و دولتمردان محمود احمدي نژاد عليه مذاکرات هسته اي در زماني که تيم مذاکره کننده هسته اي حسن روحاني در حال مذاکرات سخت و فشرده با 1+5 براي حل معضل هسته اي بود، فقط مشتي از اين خروار است.

خطبه هاي ائمه جمعه نيز به جز عده معدودي از امامان جمعه سراسر کشور که حامي تيم مذاکره کننده هسته اي بودند، شامل اين ويژگي است و ساير خطبا نسبت به مذاکرات هسته اي هشدار مي دادند. اين روند اکنون که دولت در حال اجراي برجام است نيز ادامه دارد. در حالي که برجام موجب لغو تحريم ها و باز شدن فضاي اقتصادي و ... شده است، در اکثريت خطبه هاي امامان جمعه در دوران پسابرجام، نشاني از اميد و تعريفي از بهبود اوضاع مشاهده نمي شود.

رييس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه به منتقداني که به جناحي و حزبي بودن تريبون هاي نماز جمعه اعتراض دارند، پاسخ داده است؛ پاسخي که تلويحا انتقادها را تاييد مي کند. او سال گذشته که انتقادها به انتخاباتي شدن تريبون هاي نماز جمعه به نفع اصولگرايان در آستانه انتخابات مجلس دهم شدت گرفت، گفته بود: «ما در اکثر استان ها اعلام کرديم حرکت ما حرکت حزب نيست اما مخلص همه نيروهاي ارزشي هستيم، چه حزبي و چه غيرحزبي و به اين نيروها توصيه مي کنيم وحدت خود را حفظ کنند.»؛ توصيه اي که تقوي از آن به عنوان توصيه امامان جمعه به «نيروهاي ارزشي» ياد کرده بود، در راستاي تلاشش براي وحدت اصولگرايان که از سال 93 (پس از شکست اصولگرايان در مقابل حسن روحاني، نامزد اصلاح طلبان) آن را کليد زده بود، برداشت مي شد. او در سه سال فعاليتش براي «هم گرايي» اصولگرايان، نيروهاي اين جريان سياسي را «ارزشي» ناميده بود .

ائمه جمعه چگونه انتخاب مي شوند؟

امامان جمعه سراسر کشور از سوي شوراي سياست گذاري ائمه جمعه، که اکنون رياستش با سيد رضا تقوي، قائم مقام جامعه روحانيت مبارز (تشکل سنتي اصولگرايان) است، انتخاب، به رهبري پيشنهاد مي شود و حکم آنان را صادر مي کند. با اين حال محمد تقي رهبر، مام جمعه اصفهان و سيد رضا اکرمي، از روحانيون با سابقه جامعه روحانيت مبارز، روايت ديگري از انتخاب ائمه جمعه در اين برهه دارند و از نقش ويژه سيد رضا تقوي در انتخاب امامان جمعه مي گويند. به گفته آنان به جز ائمه جمعه مراکز استان ها و شهرهاي بزرگ و مهم، ساير ائمه جمعه مستقيما از رييس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه حکم مي گيرند.

عبدالعلي ابراهيمي، معاون امور استان هاي شوراي سياست گذاري ائمه جمعه، به تازگي در مصاحبه اي از روند انتخاب ائمه جمعه گزارشي داده است. به گفته او ائمه جمعه از ميان روحانيوني انتخاب مي شوند که دست کم دو سال درس خارج را گذرانده باشند و امتحان کتبي و شفاهي پايه 10 را داده باشند. شبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعهشبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعه
امامان جمعه اي که از اين دو مرحله گذشتند، بايد در يک مصاحبه سياسي نيز قبول شوند. با اين حال محمد تقي رهبر، امام جمعه اصفهان مي گويد اين مصاحبه سياسي درباره امامان جمعه قديمي که از اوايل انقلاب در اين سمت قرار گرفتند، صدق نمي کند. حکم امامان جمعه سه ساله است و بر اساس اطلاعاتي که معاون امور استان هاي شوراي سياست گذاري ائمه جمعه به «حوزه نيوز» داده است، اگر در مدت سه سال مشخص شود که امام جمعه اي شرايط لازم را ندارد، حکمش تمديد نمي شود.

در اين مدت سه ساله شوراي سياست گذاري ائمه جمعه به امامان جمعه اي که در راستاي سياست هاي اين نهاد گام برندارند، تذکر نيز مي دهد.

خواستگاه خطبه ها

سخنان مشابه، واکنش هاي همسو، انتقاد و حمايت هاي يکسان، خروجي هر هفته خطبه هاي نماز جمعه سراسر کشور است. سيد رضا تقوي هر چند «ديکته شدن» مطالب خطبه هاي نماز جمعه را تکذيب مي کند؛ اما منکر اين نيست که شوراي سياست گذاري ائمه جمعه اطلاعاتي را هر هفته در اختيار ائمه جمعه قرار مي دهد تا از آنها در خطبه هاي خود استفاده کنند. به گفته او، بخار هر هفته جمع و براي امامان جمعه ارسال مي شود.

عبدالعلي ابراهيمي، معاون امور استان هاي شوراي سياست گذاري ائمه جمعه، اطلاعات دقيق تر و جزيي تري در اين باره ارائه داده است. به گفته او، معاونت فرهنگي شوراي سياست گذاري ائمه جمعه، مجموعه اي از مطالب و سوژه هاي سخن و محتوا را تهيه مي کند و هر هفته براي امامان جمعه جهت استفاده در خطبه هاي شان ارسال مي کند. هر چند او تاکيد کرده است امامان جمعه مي توانند از اين مطالب و سوژه ها استفاده کنند و اجباري در آن نيست، اما در ادامه مصاحبه يادآور شده است آنچه براي شوراي سياست گذاري ائمه جمعه «بسيار مهم» است و يکي از ملاک هاي ارزيابي نيز محسوب مي شود، اين است که امام جمعه چه ميزان روي سياست گذاري هاي رهبر انقلاب سرمايه گذاري مي کند.

او اذعان دارد «هنگامي که رهبر انقلاب بر انقلابي بودن و انقلابي گري يا موضوع ريشه کن شدن فيش هاي حقوقي نجومي تاکيد مي کنند، اطلاعاتي درباره اين مسائل از سوي شوراي سياست گذاري به ائمه جمعه ارائه مي شود که توقع مي رود آنان به تبيين آنها در نماز جمعه بپردازند.»

محمد تقي رهبر، امام جمعه اصفهان نيز اطلاعاتي درباره منابعي که خطبه هاي ائمه جمعه از آنها تغذيه مي شود، ارائه داده است. بر اساس اطلاعاتي که او ارائه داده، شوراي سياست گذاري ائمه جمعه هر هفته «نشريه اي» که محتواي آن «تحليل» اخبار مهم هفته است براي امامان جمعه ارسال مي کند.

کاهش استقبال

تلاش هاي شوراي سياست گذاري ائمه جمعه براي افزايش تعداد نمازهاي جمعه که اکنون به 900 نقطه در سراسر کشور رسيده، نسبت معکوسي با استقبال نمازگزاران داشته است. اين مطلب فقط يک ادعا نيست و حتي برخي از ائمه جمعه و روحانيون اصولگرا نيز به آن اشاره کرده اند. محمد امامي کاشاني، امام جمعه موقت تهران که از ابتداي پيروزي انقلاب تا امروز از امامان جمعه پايتخت بوده است، اعتقاد دارد استقبال از نماز جمعه «به دليل مسائل اخلاقي و سياسي و اينکه خطيب نماز جمعه از يک نفر تعريف مي کند و ديگري را مي کوبد» کمتر شده است. سيد رضا اکرمي، عضو جامعه روحانيت مبارز نيز بر اين عقيده است و مانند امامي کاشاني در گفتگويي، «بداخلاقي هاي سياسي»، «توهين به شخصيت ها» و «اظهارات بدون مدرک» را دليل اصلي حضور نيافتن مردم در نماز جمعه عنوان کرده است.

وقتي کاسه صبر دولت لبريز مي شود

تبديل تريبون هاي نماز جمعه به بلندگوي يک جناح سياسي و حمله به دولت يازدهم، نه تنها موجب صداي اعتراض فعالان سياسي شده، صداي دولتمردان را نيز در آورده است. محمدباقر نوبخت در هفته هاي اخير که هجمه به دولت از اين تريبون هاي عمومي بيشتر شده است، در نشست خبري لب به اعتراض گشود. او با بيان اينکه «ما برخي مسائل را از تريبون هاي عمومي ديگر کشورها نمي شنويم، چرا کاري مي کنيم که مسئول يا سوال شونده يا نتواند پاسخ را بگويد يا پاسخي را بدهد که مورد سوءاستفاده دشمنان قرار گيرد» توصيه کرد که تريبون هاي نماز جمعه به وظيفه خود عمل کنند. شبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعهشبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعه
به جز هشدار و توصيه نوبخت، شکايت معاونت حقوقي دولت از سيد احمد علم الهدي، امام جمعه مشهد که به تازگي در يکي از خطبه هاي خود از حسن روحاني، رييس جمهوري با الفاظ نامناسب ياد کرده بود نيز نشان از سرريز شدن کاسه صبر دولت در برابر هجمه ها دارد.
شبکه جمعه
ساختار سازماني شوراي سياست گذاري ائمه جمعه چگونه است

شوراي سياست گذاري ائمه جمعه سراسر کشور
رييس شورا و مدير اجرايي: سيد رضا تقوي
سرپرست معاونت بازرسي
حجت الاسلام يدالله شيرمردي شبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعهشبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعه
شرح وظايف

1. بررسي و رسيدگي به شکايات و تخلفات بر اساس دستور مقام معظم رهبري
2. بررسي و رسيدگي به شکايات و تخلفات بر اساس دستور شوراي سياست گذاري و رييس آن
3. ارائه گزارش موردي، از عملکرد ائمه جمعه و شکايات اشخاص به شوراي سياست گذاري
4. اعزام هيات هاي تحقيق و بازرسي به مناطق مختلف کشور
5. جمع آوري مدارک لازم و تهيه و تنظيم کيفرخواست و ارائه آن به شوراي سياست گذاري
معاون امور استان ها
عبدالعلي ابراهيمي

در سال 1361 مسئوليت دفتر نمايندگي ولي فقيه در سپاه پاسداران شهرستان دماوند را بر عهده داشت و از سال 1363 تا سال 1370 مسئوليت بنياد شهيد انقلاب اسلامي شهرستان دماوند را عهده دار بود. ابراهيمي از سال 1371 تاکنون به عنوان «معاونت امور استان هاي شوراي سياست گذاري ائمه جمعه» فعاليت مي کند. شبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعهشبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعه
شرح وظايف

1. برنامه ريزي جهت هدايت دفاتر نمايندگي شورا در استان ها بر اساس مصوبات شوراي سياست گذاري
تبصره: هر يک از معاونت ها در ارتباط با برنامه ها و طرح هاي مرتبط با دفاتر نمايندگي شورا در استان ها، مسئول امور استان ها را در جريان امر قرار خواهند داد.
2. ارزيابي کمّي و کيفي از نمازهاي جمعه و گزارش آن به مدير اجرايي و شوراي سياست گذاري
3. ايجاد هماهنگي بين دفاتر نمايندگي شورا در استان هاي سراسر کشور
4. برگزاري گردهمايي مسئولان دفاتر نمايندگي شورا در استان ها
5. تهيه بيوگرافي از اعضاي دفاتر نمايندگي شورا در استان ها، دفاتر ائمه جمعه و اعضاي ستادهاي نماز جمعه شهرستان ها
معاون جذب و گزينش
سيداحمد تقوي شبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعهشبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعه

شرح وظايف

1. جذب و گزينش ائمه جمعه
2. احراز شرايط کلي گزينش مصوب شورا در فرد داوطلب امامت جمعه
3. عمل طبق آيين نامه گزينش ائمه جمعه مصوب شورا
4. آماده سازي حکم پس از تصويب شورا و تنفيذ مقام معظم رهبري دام ظله العالي و ارائه آن به رياست شورا جهت امضا
5. تمهيد مقدمات اعزام و معرفي امام جمعه
معاون اداري و مالي
مجيد جاويدي

شرح وظايف

1. ايجاد هماهنگي و برنامه ريزي در ارتباط با فعاليت قسمت هاي تحت نظارت
2. تقسيم کار بين قسمت ها و انجام راهنمايي ها و نظارت هاي لازم در اجراي آنها
3. سرپرستي و نظارت بر انجام امور مالي، شامل: تفکيک حساب ها، ثبت و کنترل و صدور اسناد دريافت ها و پرداخت ها، اموال و دارايي هاي شورا
4. سرپرستي و نظارت بر انجام امور اداري، شامل: امور پرسنلي، امور رفاهي و تعاون، خدمات عمومي، نقليه، امور بايگاني، ارسال مراسلات و کارپردازي و خريد و تاييد اسناد هزينه و خريد
معاون فرهنگي
سيد ابوالفضل داود الموسوي

شرح وظايف

1. ايجاد ارتباط با مجامع و شخصيت هاي فرهنگي و علمي داخل و خارج کشور و استفاده از نظرات آنان
2. جمع آوري خطبه ها و انتشارات و توليدات نمازهاي جمعه شهرستان ها و ارزيابي آنها و انتشار آن در صورت لزوم
3. متبيين و گسترش مسائل فقهي، فرهنگي، عبادي، سياسي و اجتماعي نماز جمعه
4. تهيه مقدمات انتشار مجله اي وزين و پر محتوا با همکاري علما و انديشمندان و با استفاده از نوشته ها و مقالات ائمه جمعه سراسر کشور
معاون سياسي
ابوالقاسم عليزاده

متولد 1343 مشهد است. از اعضاي حزب جمهوري اسلامي بوده و در واحد امور استان هاي حزب فعاليت داشته است. چهار سال مسئول نمايندگي ولي فقيه در استان کرمان بوده و معاونت فرهنگي بنياد شهيد زابل و نيز همکاري با دفاتر شوراي نگهبان را در کارنامه خود دارد. شبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعهشبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعه
شرح وظايف

1. تبيين و تشريح رهنمودها و نقطه نظرهاي مقام معظم رهبري جهت آگاهي ائمه جمعه از موقعيت نظام و مسائل سياسي و اجتماعي کشور و موضع گيري هاي مناسب
2. گردآوري، تدوين وارزيابي اخبار و رويدادهاي سياسي – اجتماعي کشور، جهان اسلام و دنيا و تنظيم بولتن ها، گزارش ها و مجموعه هاي خبري و تحليلي به منظور ارائه به ائمه جمعه سراسر کشور
3. ارتباط با دستگاه ها، مراکز و وزارتخانه هاي سياسي و اجتماعي نظام به منظور دريافت نقطه نظرهايآنان درباره نمازهاي جمعه و انتقال و پيگيري مشکلات و مسنائل سياسي – اجتماعي انعکاس يافته از سوي ائمه جمعه سراسر کشور.
4. تهيه پيش نويس بيانيه هاي سياسي مورد نياز
ستاد برگزاري نماز جمعه

ستادهاي برگزاري نماز جمعه تشکيلاتي منبعث از سوي امام جمعه است که وظيفه برپايي نماز جمعه و تهيه مقدمات و ملزومات آن را به عهده دارد. رييس ستاد نماز جمعه از سوي امام جمعه تعيين مي شود و سه واحد و سه معاونت تحت مديريت رييس ستاد است.

واحدها

دفتر روابط عمومي و تبليغات
1. دفتر طرح و برنامه و توسعه
2. واحد خواهران

معاونت ها

1. معاونت پشتيباني
2. معاونت سياسي اجتماعي
3. معاونت فرهنگي شبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعهشبکه جمعه؛ همه چيز درباره ائمه جمعه
دفتر نمايندگي شورا در استان ها

شوراي سياست گذاري ائمه جمعه کشور در هر استاني يک نمايندگي داشته که تمامي سياست ها و دستورالعمل هاي ابلاغي شورا به اين دفتر نمايندگي ارسال مي شود. نماينده شورا در استان ها نيز از سوي رياست شوراي سياست گذاري ائمه جمعه منصوب مي شود و معمولا هر پنج سال يک بار اين انتخابات صورت مي گيرد.

شوراي سياست گذاري ائمه جمعه در هر استاني علاوه بر کادر اجرايي و پشتيباني، متشکل از ائمه جمعه دائم و موقت استان و شهرستان هاي هر استاني است که به تبيين و سياست گذاري و خط مشي در کل استان با توجه با سياست هاي ابلاغي که از تهران ارسال مي شود، مي پردازد و اعضاي آن از سوي شوراي سياست گذاري ائمه جمعه انتخاب مي شوند. امورات مربوط به ساماندهي ستادهاي نماز جمعه، رسيدگي به گزارش ها، نظارت بر عملکرد و ارزيابي ائمه جمعه در شهرستان ها از وظايف دفتر نمايندگي است. اين نمايندگي شورا، بر ستاد نماز جمعه هر استاني نيز نظارت دارد.

ستاد نماز جمعه در استان ها

در استان ها نيز هر شهرستاني علاوه بر دفتر مرکزي استان، دفتر ستاد نماز جمعه دارد. اعضاي ستاد نماز جمعه در استان ها نيز به صورت مجزا در هر شهرستاني به فعاليت مي پردازند و عموما در چارت سازماني خود معاونت فرهنگي، معاونت سياسي، معاونت عقيدتي و انتظامي دارند. بنا به گفته روساي ستاد نماز جمعه در استان ها، اعضاي ستادها به صورت مردمي و افتخاري در اين مراکز حضور دارند که پس از درخواست براي حضور در ستاد نماز جمعه، گزينش و مصاحبه شده و در صورت تاييد مي توانند به عنوان عضو ستاد نماز جمعه فعاليت کنند که عموما در بخش وجوهات، استفتائات، دريافت صدقات و ... فعاليت مي کنند.

آن طور که ستاد نماز جمعه در استان هاي مختلف مي گويد، افراد فعال در هر شهرستاني ميانگين 20 تا 30 نفر در هر ستاد نماز جمعه هستند؛ اما آمار کلي اعضاي حاضر در ستادهاي نماز جمعه در اکثر استان ها 100 تا 1500 نفر در بخش خواهران و برادران است که مشغول به فعاليت هستند.





منبع: مجله رو به رو



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد