آخرین اخبار

مردم فعلا برنج نخرند! اقتصادي

مردم فعلا برنج نخرند!

  بزرگنمايي:

چه خبر - هفته‌هاي پيش افزايش قيمت برنج چراغ خاموش بود و برخي از مغازه‌داران بر قيمت‌هاي خود افزودند ولي طي هفته‌هاي اخير ديگر برنج ميلي به ثبات يا حتي کاهش قيمت ندارد. «تا قبل از اين که رشد قيمت شامل برنج‌هاي ايراني شود، هر کيلوي آن در کيفيت‌هاي مناسب بين 7 الي 8 هزار و 500 تومان بود اما از وقتي خبرهاي افزايش قيمت برنج ايراني شنيده شد، برنج خارجي هم سر ناسازگاري گذاشت و همپاي برنج ايراني گران شد.تا يک ماه پيش قيمت برنج در حدود 10 هزار تومان در نوسان بود اما با گذر از فصل برداشت برنج قيمت اين محصول به 12 هزار تومان رسيد.

در دو هفته اخير دوباره اين محصول افزايش يافت و در اغلب مراکز فروش به‌ عنوان مثال برنج آستانه را با قيمت 13 هزار و 500 تا 14 هزار تومان مي‌توان يافت اما اين قيمت منطقي است يا خير جواب‌هاي متعددي دارد. جميل عليزاده شايق، دبير انجمن برنج معتقد است افزايش قيمت برنج موقتي است و برخي‌ تمايل دارند که قيمت اين محصول را بالا ببرند. وقتي قيمت برنج داخلي افزايش پيدا کند، به تبعيت از آن قيمت برنج خارجي هم رشد خواهد کرد و از اين طريق وارد‌کنندگان سودهاي کلان مي‌برند.

او با بيان اين که قيمت 13 تا 14 هزار تومان براي برنج ايراني معقول نيست و بايد بازار مورد ارزيابي قرار گيرد، اظهار داشت: به زودي برنج قيمت اصلي خود را پيدا خواهد کرد. اکنون بعد از فصل برداشت برنج است لذا در اين مقطع همواره قيمت‌ها سير صعودي داشتند. اين افزايش دوام نخواهد داشت. دليل گران فروشي برنج در تهران عدم نظارت است. از اين‌ رو سازمان حمايت با پررنگ‌تر کردن نظارت خود مي‌تواند قيمت برنج را کنترل کند.

سال‌هاي گذشته قيمت برنج تنها در شهرهايي که اين محصول فروخته مي‌شد، افزايش پيدا مي‌کرد اما اکنون در شهرهاي شمالي و حتي محل کشت برنج قيمت‌ها افزايش پيدا کرده و به 11 هزار و 500 تا 12 هزار تومان رسيده است. افرادي که در اين حوزه فعاليت مي‌کنند مي‌گويند قيمت کارگر، کود، سم ساقه‌خوار، شلتوک و... افزايش پيدا کرده است لذا افزايش قيمت در اين حوزه جاي سوال ندارد. اگر قيمت‌ها ثابت بود کشاورزان بر قيمت‌هاي خود نمي‌افزودند. مصرف سرانه برنج در ايران 37.07کيلوگرم اعلام شده است که اين عدد نشان مي‌دهد ايراني‌ها تقريباً 7 برابر اروپايي‌ها برنج مصرف مي‌کنند. متوسط مصرف سرانه برنج در جهان 57.2 کيلوگرم است. متوسط مصرف سرانه برنج در کشورهاي درحال توسعه 68.1، هند 73.2، روسيه 5، مصر 41.5، مکزيک 6.2، آمريکا 11.2، چين 75.8 و ژاپن 57.7 کيلوگرم است.

مردم برنج گران را نخرند

حسن عباسي معروفان، معاون بازرگاني داخلي شرکت بازرگاني دولتي ايران درباره وضعيت برنج و افزايش قيمت‌ها که اخيراً دامنگير اين حوزه شده است، گفت: سال گذشته ميزان توليد برنج 2 ميليون و 180 هزار تن بود و در سال‌ جاري اين رقم به 2 ميليون و 300 هزار تن رسيده است.از سويي براي مصرف حدود سه ميليوني کشور 700 هزار تن برنج وارد مي‌شود لذا هيچ کمبودي در بازار وجود ندارد که باعث شود قيمت‌ها روند صعودي به خود بگيرد.

او با بيان اين که ذخاير استراتژيک برنج در کشور کافي است و در کنار واردات رسمي، برنج از مرزها هم به صورت غير رسمي وارد مي‌شود، افزود: هر زمان که قيمت برنج افزايش پيدا کند، دولت ذخاير استراتژيک را وارد بازار مي‌کند. به‌ عنوان مثال سه ماه پيش که قيمت برنج هندي به 4 هزار و 800 تومان رسيد با عرضه اين برنج مانع افزايش قيمت در بازار شديم. در مورد برنج اروگوئه و تايلندي هم چنين اتفاقي رخ داد. لذا با عرضه برنج در بورس و کنترل، برنج وارداتي هيچ افزايش قيمتي نداشته است.

او تصريح کرد: زماني که فصل برداشت برنج است واردات آن ممنوع مي‌شود لذا برخي از دلالان از اين فرصت سوء‌استفاده مي‌کنند تا قيمت‌ها را بالا ببرند. در اول برداشت برنج قيمت هر کيلوي آن 8هزار تومان بود و به مرور به 9 الي 10 هزار تومان رسيد. رسيدن به اين قيمت هم در پي دلال بازي بود. لذا قيمت‌ها بين 12 تا 14 هزار توماني که در استان‌هاي شمالي يا ساير شهرها به مردم عنوان مي‌شود مصداق بارز گرانفروشي است و سازمان حمايت بايد به صورت جدي با متخلفان برخورد کند.

وي گفت: اکنون برنج داخلي پر محصول کيلويي 4 تا 5 هزار تومان است و برنج‌هايي چون آستانه صدري، دم سياه، هاشمي و...گران شده است که سهم اين برنج‌ها در توليد تنها 200 الي 300 هزار تن است. لذا با توجه به افزايش قيمتي که مردم با آن مواجه شدند توصيه مي‌کنم اين برنج‌ها را خريداري نکنند تا دلالان از اين فضا بهره نبرند. در مقطع فعلي 80 درصد برنج‌هاي ايراني قيمت کمتر از 6 هزار تومان دارد و 20 درصد آن بين 6 الي 12 هزار تومان است.»




منبع: روزنامه ايران




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي