آخرین اخبار

همه منکران فساد 8/000/000/000/000 توماني اقتصادي

همه منکران فساد 8/000/000/000/000 توماني

  بزرگنمايي:

چه خبر - منکران فساد صندوق ذخيره فرهنگيان

توضيحات مبسوط سخنگوي قوه قضائيه درباره آخرين وضعيت پرونده صندوق ذخيره فرهنگيان، غيرواقعي بودن سخنان برخي مسئولان دولتي در صندوق ذخيره فرهنگيان و بانک سرمايه را افشا کرد.غلامحسين محسني اژه‌اي اين هفته در نشست خبري در ارتباط با آخرين وضعيت پرونده صندوق ذخيره فرهنگيان به بيان توضيحاتي پرداخت که مهمترين محورهاي سخنان وي بدين شرح بود:

- پرونده‌اي که اکنون در اين زمينه تشکيل شده، پرونده‌اي مرکب از اين صندوق و به عنوان يکي از سهامداران صندوق در بانک سرمايه است.

- در حال حاضر اتهام فساد مالي هم به بعضي از دست‌اندرکاران اين صندوق، هم دست‌اندرکاران بانک سرمايه و هم بعضي از مشتريان اين صندوق و يا دلال‌هاي بين اين صندوق و بانک و يا بين بانک با برخي از کساني که تسهيلات گرفته‌اند، وارد شده است.

- بانک سرمايه که حدود 48 درصد سهام آن متعلق به صندوق بوده است، در طول اين مدت حدود 12 هزار و 500 ميليارد تومان تسهيلات درمجموع ارائه داده است که البته طبيعي است که اين رقم سال‌هاي اول کم بوده و هرچه به سال‌هاي آخر رسيده، بيشتر و بيشتر شده است که از اين مقدار تسهيلات چيزي در حدود 8 هزار ميليارد تومان آن معوقه است. وقتي بانکي 12 هزار ميليارد تومان تسهيلات بدهد که 8 هزار ميليارد تومان آن معوقه باشد، خيلي مشکل دارد.

- در اينجا دو يا سه فساد اتفاق افتاده است و قاضي و بازپرس بايد عنوان اين فسادها را تشخيص بدهند؛ ولي درمجموع به کساني که تسهيلات داده‌اند، در ازاي پرداخت تسهيلات، تسهيلات دهندگان منفعت شخصي برده‌اند.

- در اين پرونده بين کساني که حساب‌هاي خودشان را تسويه کردند با کساني که تسهيلات داده و با کارشناس تباني صورت گرفته است، املاکي را بعضاً تا 5 برابر و يا بيشتر از قيمت واقعي کارشناسي کردند و بعد ملک را بابت بدهي به بانک ارائه داده‌اند.

- به عنوان مثال يک کارشناس ظرف سه يا چهار روز در سال 94 ملکي را در الهيه تهران 41 ميليارد تومان کارشناسي کرد و پس از آن به فاصله چند روز همين ملک به 227 ميليارد تومان کارشناسي شد و بابت بدهي به بانک تحويل شد که يکي از اين افراد اکنون بازداشت است و در ازاي آن نيز فلان آپارتمان يا فلان ملک را به کساني داده که اين اقدامات را برايشان انجام داده‌اند.

- اين پرونده در دست بررسي است، هم کارشناس، هم افرادي از صندوق و هم افرادي از بانک تحت تعقيب قرار گرفته‌اند و بديهي است که رسيدگي به اينگونه پرونده‌ها زمان‌بر و پيچيده است.

- عمده تخلفات صندوق ذخيره فرهنگيان مربوط به سال‌هاي 94 و 95 است.

* چه کساني دروغ مي‌گفتند؟

با توضيحات سخنگوي قوه قضائيه، کذب بودن اظهارات برخي مسئولان دولتي در چند هفته اخير فاش شد.

1- سخنگوي قوه قضائيه رقم مطالبات معوق بانک سرمايه را 8 هزار ميليارد تومان اعلام کرد.

اين در حالي است که محمدرضا خاني مديرعامل بانک سرمايه چند روز قبل با بيان اينکه هيچ‌گونه اختلاسي در بانک سرمايه اتفاق نيفتاده است، گفته بود که مجموع معوقات بانک سرمايه 4805 ميليارد تومان است.

مرتضي حاجي (عضو هيئت امناي صندوق ذخيره فرهنگيان) نيز در يکي دو ماه اخير تلاش کرده بود با مصاحبه‌هاي متعدد، رقم واقعي فساد صندوق ذخيره فرهنگيان را کمتر از واقع اعلام کند.

2- سخنگوي قوه قضائيه به طور مبسوط رابطه سازماني ميان صندوق ذخيره فرهنگيان و بانک سرمايه را شرح داد. اين در حالي است که مسئولان دولتي بسيار تلاش داشتند تخلفات را صرفاً به بانک سرمايه و آن هم از نوع مطالبات معوق، محدود کنند. اما با توضيحات اژه‌اي مشخص شد چه تخلفات و مفاسدي براي پرداخت وام‌هاي کلان صورت گرفته و درواقع بحث معوق شدن مطالبات نبوده، بلکه از ابتدا هم قرار نبوده که وام‌هاي کلان پرداختي به نورچشمي‌ها بازگردد.

3- سخنان اژه‌اي، ادعاهاي افرادي چون مرتضي حاجي درباره اين که مطالبات معوق بانک سرمايه مربوط به دولت قبل بوده را به طور کامل، تکذيب کرد.

اژه‌اي به طور شفاف مصاديقي از تخلفات صورت گرفته در 2 سال اخير که به معوق شدن چند هزار ميليارد منابع بانک سرمايه شده را توضيح داد. اين در حالي است که مرتضي حاجي پيش از اين مدعي شده بود 4400 ميليارد تومان معوقه بانک سرمايه مربوط به دولت قبل است.

4- برخي مسئولان دولتي در هفته‌هاي اخير براي ماستمالي فساد در صندوق ذخيره فرهنگيان اينطور استدلال مي‌کردند که رقم فساد 8 هزار ميلياردي از کل سرمايه صندوق ذخيره فرهنگيان بيشتر است، پس اين مسئله فقط شانتاژ مخالفان دولت است. اما توضيحات سخنگوي قوه قضائيه نشان داد که اين توجيهات، کاملاً نادرست است. مبلغ 8 هزار ميليارد تومان فساد اقتصادي شامل تخلفات صندوق ذخيره فرهنگيان و ده‌ها شرکت زيرمجموعه آن بوده است. بنابراين مقايسه مبلغ 8 هزار ميليارد تومان با سرمايه صندوق ذخيره فرهنگيان، توجيهي براي فرار از پاسخگويي است.

به عنوان مثال، مرتضي حاجي چندي پيش اين استدلال نادرست را مطرح کرده و گفته بود: برحسب سليقه سياسي افراد که نوعاً با ژست دلسوزي مطالبي را مطرح مي‌کنند رقم‌هايي از 8 هزار ميليارد تومان تا 3500 ميليارد تومان نقل مي‌شود و اگر به بعضي از رقم‌ها دقت کنيم بيشتر از کل دارايي صندوق است. يعني وقتي گفته مي‌شود 8 هزار ميليارد تومان اختلاس شده است، يعني همه هست و نيست صندوق رفته است و هيچ چيزي در صندوق موجود نيست در حالي که صندوق به قوت خود باقي است و مشغول فعاليت‌هاي جاري است.

5- توضيحات اژه‌اي درباره تباني در قيمت‌گذاري املاک وثيقه براي اخذ وام از بانک سرمايه، نشان داد ادعاهاي اخير مديرعامل بانک سرمايه درباره وجود وثايق ملکي مکفي براي بازگرداندن مطالبات معوق، کذب بوده است.

بايد از مديرعامل بانک سرمايه پرسيد وقتي ملک وثيقه را چند برابر بالاتر از قيمت واقعي آن، نرخ‌گذاري کرده‌اند، چطور از بازگشت اين وام‌هاي ميلياردي معوق، هيچ نگراني ندارد؟

منبع: دانشجو



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي