آخرین اخبار

رشوه 60،000،000 دلاري توتال به يک مقام ايراني اقتصادي

رشوه 60،000،000 دلاري توتال به يک مقام ايراني

  بزرگنمايي:

چه خبر - راه کج از رياست جمهوري هاشمي شروع شد و در همه دولت‌ها ادامه يافت

احمد توکلي، نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در برنامه بررسي ريشه فساد اقتصادي در ايران که به همت بسيج دانشجويي دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد؛ سخنراني کرد.توکلي به واکاوي ريشه هاي فساد اقتصادي پرداخت و در مورد زمينه هاي شکل گيري فساد اقتصادي به عواملي از جمله ساختار نفتي بودجه، فقدان حزب مستقل و فعال، نبود آزادي کافي رسانه ها، نقض شايسته سالاري، رواج اشرافيت اداري و شخصي و عدم وجود هنجار رفتاري براي مسئولان اشاره کرد.

رئيس سازمان ديدبان شفافيت و عدالت در مورد ساختار اقتصاد دولتي گفت: در ايران دولت براي تامين بودجه به جاي اتکا به ماليات به نفت متکي شده است و به خاطر همين دولت نيازي به پاسخگويي نمي‌بيند در صورتي که اگر بودجه از طريق ماليات تامين شود؛ دولت موظف به پاسخگويي و شفافيت است.

نماينده سابق مجلس در مورد فقدان حزب کارآمد در ايران گفت: در ايران احزاب لازمه حزب بودن را ندارند. حزب بايد مستقل و فعال باشد در صورتي که در کشور ما احزاب اين طور نيستند.

وي با اشاره به انتخابات مجلس شوراي اسلامي گفت: ما مي بينيم نمايندگان قول هاي منطقه اي مي دهند يعني اينکه فلان جاده را احداث مي کنيم و يا فلان کار را براي مردم منطقه مي کنيم خب طبيعي است وقتي اين نماينده به مجلس راه يافت براي تحقق وعده هايش پشت در دفتر وزرا مي رود و به اين ترتيب آن جنبه نظارتي نماينده مجلس از بين مي رود.

او با اشاره به نزاع جناح‌هاي سياسي در ايران گفت: وقتي جناح هاي سياسي به صورت تخاصمي با يکديگر رفتار مي‌کنند؛ زمينه سازي فساد در جامعه را به وجود مي آورد.

توکلي با اشاره به فقدان آزادي کافي رسانه اي گفت: در غرب دو دسته در مبارزه با فساد فعالند: رسانه ها و سازمان هاي مردم نهاد؛ ولي متاسفانه اين دو مورد در کشور ما به شدت ضعيف هستند و در اين زمينه کار چندان نمي کنند.

رئيس سازمان ديدبان شفافيت و عدالت با اشاره به نقض شايسته سالاري گفت: وقتي کار دست افراد کاردان سپرده نشود شاهد روي کار آمدن افراد وابسته مي‌باشيم. وقتي فرد کوتاه قدي روي کار آمد همه زيردستان خود را از خود کوتاه قدتر انتخاب مي‌کند. شايسته سالاري از طريق نفوذ داشتن، پارتي‌بازي و رفيق‌بازي نقض مي شود. رفيق‌بازي در حال حاضر يعني اينکه وقتي راس يک سازمان عوض شد؛ ساير زير دستان نيز به صورت اتوبوسي مي آيند و به صورت اتوبوسي مي روند.

توکلي با اشاره به فساد سيستماتيک گفت: متاسفانه در حال حاضر برخي از نهادها که موظف به مبارزه با فساد هستند خود دچار فساد شده اند؛ مثلا برخي از قسمت‌هاي قوه قضائيه، پليس و مجلس شوراي اسلامي.

وي با اشاره به رابطه بودجه با فساد گفت: بودجه در دولت به واسطه يکسري فشارها شکل مي گيرد و به مجلس فرستاده مي شود در مجلس هم به خاطر وجود تنازع شاهد بدتر شدن وضعيت آن هستيم.

رئيس سازمان ديدبان شفافيت و عدالت در مورد رابطه مناطق آزاد و فساد اقتصادي گفت: در حال حاضر در کشور 21 منطقه آزاد داريم و دولت مي خواست چندين منطقه ديگر را اضافه کند. من در جواب آنها گفتم خب همه کشور را منطقه آزاد کنيد. البته بعضي نمايندگان براي فخرفروشي بر مردم شهرشان مي خواهند شهرشان را منطقه آزاد اعلام کنند. در مجلس قبل چندين بار اين طرح و چندين طرح ديگر ارائه شد که الحمدالله تصويب نشد ولي فکر مي‌کنم در اين مجلس تصويب شود.

او با اشاره به تفاوت دغدغه مسئولان اوايل انقلاب با مسئولان کنوني گفت: اوايل انقلاب مسئولان به دنبال بهتر شدن وضع مستضعفين بودند و بودجه ها در اين راستا متمرکز مي شد و حتي وقتي هم که در جريان راست ها و چپ ها به وجود آمد؛ هر دوي اينها در مورد اين موضوع متفق القول بودند. ولي در دوره بعد از جنگ و در دوره هاشمي يکسري چيزهاي جديدي پايه‌گذاري شد و اشرافيت به وجود آمد.

وي در ادامه گفت: راه کج از سال 68 و در دوره رياست جمهوري آقاي رفسنجاني شروع شد و تا کنون در همه دولت‌ها ادامه يافت. برنامه هاي سال 68 ايران مورد تاييد نهادهاي بين المللي بود. وقتي که مي‌بينيم الگوي تعديلي که در سال 68 اجرا شد؛ پيش از آن باعث نارضايتي هايي بسياري کشورهاي ديگر شده بود؛ خب پس معلوم است که در ايران هم کارآمد نخواهد بود و نبود.

توکلي با اشاره به قرارداد با شرکت توتال گفت: شرکت توتال در سال 1995 تا 2005، 60 ميليون دلار به يک مقام نفتي ايران رشوه داد اين فرد تا قبل از سال 2001 مسئول بخش خصوصي و بعد از آن هم مسئول دولتي شد شرکت توتال به خاطر اين رشوه 398 ميليون دلار جريمه شد و اين موضوع را هم پذيرفت ولي با کمال پررويي يک عده در داخل اين را قبول نمي کنند.

رئيس سازمان ديدبان شفافيت و عدالت در ادامه گفت: چرا در خارج بايد شرکتي که رشوه داده است، جريمه شود ولي فردي که در ايران رشوه گرفته اصلا نبايد پرسيده شود که آن فرد کيست؟

وي با اشاره به جرياني که مي‌گويند مذاکرات محرمانه است؛ گفت: در جريان قراردادهاي نفتي که مي‌گفتند مذاکرات محرمانه است؛ مذاکرات‌شان در خارج از کشور از تلويزيون پخش شد چه برسد به قراردادهايشان.

منبع: دانشجو



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي