آخرین اخبار

مناظره‌اي که کار جمهوريخواهان را تمام کرد سياسي

مناظره‌اي که کار جمهوريخواهان را تمام کرد

  بزرگنمايي:

چه خبر - اشتباه مهلک ترامپ حسين هوشمند در ديپلماسي ايراني نوشت: آخرين مناظره انتخابات رياست جمهوري سال 2016 ميان هيلاري کلينتون و دونالد ترامپ چهارشنبه شب در دانشگاه نوادا در لاس وگاس برگزار شد. اين مناظره که 18 روز قبل از انتخابات برگزار شد آخرين فرصت ترامپ براي جلوگيري از سقوط آزاد بود اما وي باز هم موفق نشد جلوي پيشروي هاي کلينتون را بگيرد.

در کنار انتقادات بجايي که کلينتون و ترامپ همانند مناظره هاي قبلي از يکديگر انجام مي دادند، همچون بحث عملکرد کلينتون در وزارت خارجه، کمک هاي مالي به بنياد کلينتون، ايميل هاي کلينتون و رسوايي جنسي ترامپ، موضوع جديدي که در اين مناظره صورت گرفت بحث قبول نتيجه انتخابات بود.

کريس والاس، مجري فاکس نيوز از ترامپ درباره قبول نتيجه انتخابات پرسيد و اين نکته را مطرح کرد که با توجه به اين که ترامپ بارها مدعي تقلب در انتخابات شده است در صورتي که در انتخابات شکست بخورد آيا نتيجه را خواهد پذيرفت؟ والاس به اين مسئله اشاره کرد که: «در آمريکا سنتي که وجود دارد اين است که فارغ از رقابت هاي سخت انتخاباتي، نامزد بازنده نتيجه انتخابات را مي پذيرد و اين در راستاي منافع ملي است و کشور دوباره متحد مي شود، آيا شما مي خواهيد بگوييد به اين سنت پايبند نخواهيد بود؟»

ترامپ در پاسخ گفت: «من همان زمان در اين رابطه اظهار نظر خواهم کرد.» ترامپ از دادن پاسخ طفره رفت و اعلام نکرد که نتيجه انتخابات را مي پذيرد.

اين يکي از بزرگترين اشتباهات ترامپ در طول زندگي اش بود. همانند بيشتر گاف هايي که داده اين مسئله هم در واقع اشتباه نبود بلکه بيان صادقانه اي از طرف وي بود که همانند خودکشي بود. اين اظهارات از سوي ترامپ در حالي صورت مي گيرد که وي منفورترين کانديداي تاريخ معاصر در انتخابات رياست جمهوري است.

در حالي که رسوايي جنسي به ترامپ ضربه شديدي وارد کرد و وي قصد داشت با استفاده از اين مناظره مجدداً شانسش را براي پيروزي احيا کند، اما اظهار تشکيک درباره سلامت انتخابات و نپذيرفتن نتيجه آن در صورتي که شکست بخورد اشتباه ديگري بود که وي مرتکب شد.

ترامپ نبايد دغدغه سلامت انتخابات را داشته باشد چون اگر شکست بخورد به خاطر اشتباهات خودش بوده است و نه تقلب در انتخابات. در جامعه آمريکا برخلاف اروپا هنوز مسائل اخلاقي و بنيان خانواده اهميت دارد، بنابراين رسوايي جنسي و اظهارات و اعمال رکيک و منافي عفت ترامپ نمي تواند از سوي مردم مورد قبول واقع شود، به همين دليل وي پس از اين رسوايي دچار سقوط در نظرسنجي ها شد.

نکته ديگر اين است که در فضاي سياسي آمريکا پذيرفتن نتيجه انتخابات اهميت دارد و جزء سنت هاي دموکراسي در اين کشور محسوب مي شود. پس در حالي که ترامپ با انتقادات بجا از عملکرد کلينتون و بيان برخي مشکلات سياسي آمريکا توانسته است طرفداراني براي خودش دست و پا کند، اما چنين اقدامات و اظهاراتي که در تضاد با ارزش هاي اخلاقي و سياسي جامعه است موجب مي شود تا وي شانس اش براي پيروزي در انتخابات را به مرور از دست بدهد.

کلينتون در واکنش به اين اظهارات ترامپ به خوبي توانست از فرصت استفاده کند و به نکات ظريفي اشاره کرد: «ترامپ در انتخابات مقدماتي آيووا و ويسکانسين باخت و پس از آن کل سيستم انتخابات مقدماتي را زير سوال برد، هنگام رسيدگي به پرونده دانشگاه ترامپ گفت که دادگاه و قاضي عليه وي هستند، جايزه امي را نبرد گفت دست اندرکاران جايزه امي عليه وي هستند. سيستم وي اين طوري است و هميشه اينجوري فکر مي کند. اين وحشتناک است، وقتي مي بيند دارد مي بازد مي گويد همه چيز عليه من است.»

آسوشيتدپرس در گزارشي در اين باره نوشت: «ترامپ چهارشنبه شب با رد پذيرفتن نتيجه انتخابات در صورت شکست در مقابل کلينتون، يکي از قطب هاي اصلي دموکراسي آمريکا را مورد تهديد قرار داد. نامزد دموکرات اين مقاومت ترامپ را وحشتناک ناميد.»

بن گينزبورگ، يکي از وکلايي که در جريان انتخابات سال 2000 در قضيه فلوريدا به جورج دبليو بوش کمک کرده بود در اين رابطه مي گويد: «ترامپ بهترين عملکردش در مناظره را داشت. اما اين اهميتي ندارد.»

جيکوب هيلبرن، سردبير مجله نشنال اينترست معتقد است که ترامپ مناظره را واگذار نکرد بلکه در آن مردود شد. هيلبرن نپذيرفتن نتيجه انتخابات توسط ترامپ را اشتباه بزرگي ناميد.

مايکل کازين، استاد تاريخ دانشگاه جورج تاون مي گويد: «با وجود افشاگري هايي که درباره عملکرد کلينتون در زمان وزارت خارجه مطرح شد، وي پس از کنوانسيون ملي دموکرات ها، پيروز انتخابات رياست جمهوري شد. هيچ کدام از اظهارات وي يا ترامپ در مناظره چهارشنبه شب نتوانست اين واقعيت را تغيير دهد. عملکرد ترامپ در 18 ماه اخير نشان داد وي به جاي عظمت آمريکا به دنبال انتشار نفرت بيشتر در کشور است.»

تئودور جانسون، عضو بنياد آمريکاي جديد و استاد دانشگاه جورج تاون مي گويد: «مناظره چهارشنبه شب نشان داد ترامپ بيشترين آمادگي اش در مناظره ها را در اين مناظره داشت، اما بيشترين آمادگي مانع از اين نشد که وي بزرگترين ضربه را به کمپين خودش وارد نکند.»

بيل شر، نويسنده نشريه پوليتيکو مي گويد: «کيک پخته شد. پس از رد پذيرفتن نتيجه انتخابات توسط ترامپ، هيچ اميدي براي اين که وي بتواند بازي را تغيير دهد، وجود ندارد. همه به جز طرفداران متوهم ترامپ قبول دارند که هيلاري کلينتون رئيس جمهور بعدي آمريکا است.»

نظر مردم چيست؟

براساس نظرسنجي سي ان ان که پس از برگزاري مناظره صورت گرفت، 52 درصد از بينندگان، کلينتون و 39 درصد ترامپ را برنده اين مناظره مي دانند.

براساس نظرسنجي پوليتيکو از اعضاي دو حزب دموکرات و جمهوري خواه، اکثريت اعضاي هر دو حزب معتقدند که کلينتون عملکرد بهتري داشت. 53 درصد از جمهوري خواهان و 99 درصد از دموکرات ها عملکرد کلينتون را بهتر مي دانند و در مقابل تنها 47 درصد از جمهوري خواهان و 1 درصد از دموکرات ها عملکرد ترامپ را بهتر مي دانند.

80 درصد جمهوري خواهان مي گويند ترامپ بايد نتيجه انتخابات را مي پذيرفت و 99 درصد دموکرات ها هم همين نظر را دارند. تنها 20 درصد از جمهوري خواهان حرف ترامپ را تاييد مي کنند.

76 درصد از جمهوري خواهان معتقدند که در سه مناظره تلويزيوني، کلينتون عملکرد بهتري داشت و 100 درصد دموکرات هم همين عقيده را دارند. فقط 24 درصد از جمهوري خواهان عملکرد ترامپ را بهتر مي دانند.

نظرسنجي

براساس نظرسنجي هاي صورت گرفته توسط نيويورک تايمز، کلينتون هم اکنون از شانسي 92 درصدي براي پيروزي در انتخابات برخوردار است و شانس ترامپ تنها 8 درصد است. اين در حالي است که 20 روز پيش شانس کلينتون 70 درصد و شانس ترامپ 30 درصد بود.

براساس ميانگين نظرسنجي ها، کلينتون با 45.8 درصد از ترامپ با 39.5 درصد پيشي گرفته است. در اکثر نظرسنجي هاي صورت گرفته فاصله کلينتون بيشتر از 5 درصد است.

دونالد ترامپ با اشتباهاتي که از خودش نشان داد شانسش براي پيروزي در انتخابات را به پايين ترين حد رساند، آيا وي مي تواند استباهات مهلکش را جبران کند؟ منبع:ديپلماسي ايراني









ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد