آخرین اخبار

کارنامه سفر 6 روزه روحاني به جنوب شرق آسيا سياسي

  بزرگنمايي:

چه خبر - خبرگزاري ايسنا: رييس جمهوري اسلامي ايران در پايان سفر رسمي شش روزه به سه کشور ويتنام، مالزي و تايلند در جنوب شرقي آسيا، عصر دوشنبه به تهران ‏بازگشت.‏

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در جريان اين سفر با مقام‌هاي ارشد ويتنام، مالزي و تايلند ديدار و درباره راه‌هاي توسعه و تعميق روابط تهران با اين کشورها، گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

عزيمت به پايتخت ويتنام؛ آغاز سفر روحاني به جنوب شرق آسيا

حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسن روحاني صبح چهارشنبه (14 مهر) به دعوت رسمي رييس‌جمهور ويتنام و با بدرقه اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور و علي اکبر ولايتي مشاور امور بين‌الملل مقام‌معظم‌رهبري، عازم هانوي پايتخت اين کشور شد.

روحاني پيش از عزيمت به سه کشور جنوب شرق آسيا در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد در تشريح اهداف سفر به بانکوک به منظور شرکت در دومين اجلاس سران مجمع گفت‌وگوي ‏همکاري‌هاي آسيا، ACD، گفت: 34 کشور آسيايي عضو اين مجمع مهم هستند و جمهوري اسلامي ايران نيز از سال 2004 و حدود 12 سال پيش به عضويت اين مجمع در آمده است. قرن بيست‌ويکم به تعبيري، قرن آسيا است و گسترش همکاري‌هاي آسيايي به‌ويژه در زمينه‌هاي فرهنگي، علمي، تکنولوژيکي و اقتصادي براي ايران از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.

وي در ادامه با اشاره به اهداف سفر به ويتنام اظهار کرد: ويتنام از کشورهاي مهم شرق آسيا بوده و در سال‌هاي اخير تحولات مثبتي در عرصه‌هاي اقتصادي داشته و روابط بسيار نزديکي بين تهران و هانوي برقرار است. در اين سفر به دنبال توسعه روابط تهران - هانوي در همه زمينه‌ها به‌ويژه صدور خدمات فني و مهندسي به اين کشور هستيم.

رييس‌جمهور همچنين درباره اهداف سفر به مالزي بيان کرد: مالزي از کشورهاي مهم آسيايي و اسلامي است و از ديرباز روابط خوبي بين دو کشور برقرار بوده گرچه در سال‌هاي اخير به دلايل مختلف روابط دو کشور مثل سابق نبوده اما در اين سفر به دنبال بازسازي و گسترش سطح مناسبات و همکاري‌هاي دو کشور به‌ويژه در عرصه‌هاي علمي، فرهنگي، اقتصادي و فن‌آوري هستيم و در جريان اين سفر همچنين مسايل مربوط به دنياي اسلام و منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

رييس جمهور در بدو ورود به ويتنام در فرودگاه هانوي مورد استقبال رييس دفتر رييس‌جمهور ويتنام و جمعي از مقام‌هاي وزارت خارجه اين کشور قرار گرفت.

روحاني صبح پنج‌شنبه در هانوي پايتخت ويتنام از سوي رييس‌جمهور اين کشور به‌طور رسمي مورد استقبال قرار گرفت. اين مراسم استقبال رسمي که در کاخ رياست‌جمهوري ويتنام و با خوشامدگويي «تراي داي کوانگ» به روحاني آغاز شد، با نواخته شدن سرود ملي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري سوسياليستي ويتنام ادامه يافت. روساي جمهوري دو کشور سپس از يگان تشريفات سان ديدند و پس از آن هم هيات‌هاي عالي‌رتبه همراه را به يکديگر معرفي کردند.

کوانگ و روحاني پس از مراسم استقبال رسمي و معارفه اعضاي هيات همراه، عکس يادگاري گرفتند و در ادامه مذاکرات خصوصي خود را آغاز کردند. بلافاصله پس از مذاکرات خصوصي روساي جمهوري دو کشور، مذاکرات مشترک هيات‌هاي عالي‌رتبه آغاز شد و پس از مذاکرات، دو کشور دو سند همکاري امضا کردند؛ اسنادي که همکاري در حوزه ارتباطات دو کشور را تسهيل خواهد کرد.

نخستين سند مربوط به موافقتنامه بين دولت جمهوري اسلامي ايران و ويتنام در خصوص لغو متقابل رواديد براي دارندگان گذرنامه‌هاي خاص يا خدمت بود که توسط وزيران خارجه دو کشور به امضاء رسيد. يادداشت تفاهم بين وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات جمهوري اسلامي ايران و وزارت ارتباطات و اطلاعات ويتنام در زمينه همکاري‌هاي ارتباطات و فناوري‌هاي ارتباطات نيز دومين سندي بود که امروز به امضاء رسيد.

روساي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري سوسياليستي ويتنام توافق کردند که حجم مبادلات دو کشور را به پنج برابر رقم کنوني ارتقاء داده و به بيش از 2 ميليارد دلار برسانند. روحاني و کوانگ پس از امضاي دو سند همکاري به خبرنگاران گفتند که تمام توان خود را براي تحقق اين مهم بکار مي‌گيرند.

روحاني در نشست خبري مشترک با کوانگ به همکاري‌هاي دو کشور در عرصه انرژي اشاره کرد و گفت: فرصت بسيار خوبي براي صادرات نفت، گاز، انرژي و پتروشيمي از ايران به ويتنام وجود دارد و تهران براي فراهم کردن بستر حضور شرکت‌هاي ويتنامي و سرمايه‌گذاري در بخش نفت و گاز ايران آمادگي دارد.

وي همچنين از آمادگي تهران براي صدور مصالح ساختماني از قبيل فولاد، سنگ و گچ به ويتنام خبر داد و اظهار کرد: دو کشور در زمينه کشاورزي و شيلات نيز مي‌توانند همکاري‌هاي خود را توسعه دهند و ايران براي کشت فراسرزميني در ويتنام آمادگي دارد.

رييس جمهور در ادامه به اشتراک نظر دو کشور در برخي از مسايل مهم بين المللي اشاره و تاکيد کرد: ايران و ويتنام خواهان تقويت صلح و ثبات در شرق آسيا و خاورميانه هستند و ضمن مخالفت با جنگ، خشونت و تروريسم، گفت‌وگو را بهترين راه براي حل اختلافات مي‌دانند و به حمايت از مواضع يکديگر در مجامع بين‌المللي ادامه مي‌دهند.

روحاني با دعوت از رييس‌جمهور ويتنام براي ديدار از تهران، ابراز اميدواري کرد که اين سفر و دستاوردهاي آن، نقطه عطفي در روابط تهران و هانوي باشد.

رييس جمهور ويتنام هم به همکاري‌هاي تجاري دو کشور اشاره کرد و با تاکيد بر ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي اقتصادي ايران و ويتنام گفت: در حوزه اقتصادي ظرفيت اقتصادي دو کشور بسيار عظيم است و ما متقاضي خدمات فني - مهندسي و محصولات پتروشيمي ايران هستيم و تلاش داريم حجم مبادلات تجاري دو کشور به بيش از دو ميليارد دلار افزايش يابد و در همين ارتباط آماده‌ايم تسهيلات لازم را براي فعاليت شرکت‌هاي خصوصي دو کشور فراهم کنيم.

تراي داي کوانگ همچنين از دعوت روحاني از وي براي ديدار از تهران قدرداني کرد و گفت که اين سفر در اولين فرصت انجام خواهد شد.

در ادامه اين سفر رييس‌جمهور در ديدار نخست‌وزير ويتنام با بيان اين‌که دو کشور ظرفيت‌هاي گسترده‌اي براي همکاري دارند که بايد به نفع دو ملت مورد استفاده قرار گيرد، اعلام کرد که جمهوري اسلامي ايران آماده است انرژي و فولاد مورد نياز ويتنام را تامين کند.

حسن روحاني در ديدار «نگويان شوان پوک» نخست‌وزير ويتنام که روز پنجشنبه و با حضور هيات‌هاي عالي‌رتبه دو کشور در هانوي برگزار شد، تقويت روابط با کشورهاي شرق آسيا و از جمله ويتنام را همواره براي ايران حائز اهميت دانست و گفت: ويتنام مي‌تواند مرکزي براي توسعه فعاليت اقتصادي ايران در منطقه شرق آسيا و ايران نيز مسير تجارت ويتنام در بازاري به وسعت 400 ميليون نفر باشد. بعد از برجام و رفع تحريم‌ها زمينه خوبي براي توسعه روابط اقتصادي دو کشور وجود دارد که لازمه آن تقويت همکاري‌هاي بانکي است چرا که روابط مالي و بانکي پايه روابط اقتصادي و تجاري ميان دو کشور است.

رييس جمهور با اشاره به آمادگي ايران براي تامين نيازهاي ويتنام در بخش انرژي و فولاد و همچنين صادرات مصالح ساختماني و ارائه خدمات فني مهندسي براي ساخت نيروگاه‌ها و جاده‌ها، افزود: بايد با فراهم کردن تسهيلات مناسب، زمينه همکاري مشترک بخش‌هاي خصوصي دو کشور را فراهم و شرکت‌ها را تشويق به سرمايه‌گذاري مشترک کرد.

نگويان شوان پوک نخست‌وزير ويتنام هم در اين ديدار که نمايندگان ارشد بخش‌هاي خصوصي دو کشور در آن حضور داشتند، اظهار کرد: به همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها براي همکاري کامل و تلاش بيشتر در جهت رساندن حجم مبادلات تجاري دو کشور به رقمي بالاتر از دو ميليارد دلار دستور خواهم داد.

حسن روحاني عصر پنجشنبه با «نگوين فو ترونگ» دبير کل حزب کمونيست ويتنام ديدار کرد و در اين ديدار گفت: بخش‌هاي خصوصي ايران و ويتنام به توسعه روابط علاقه‌مند هستند و در اين مسير، تقويت همکاري‌ها به‌ويژه در حوزه‌هاي انرژي، فناوري‌هاي نوين بانکي، کشاورزي و شيلات مورد توجه خواهد بود.

روحاني ابراز اميدواري کرد که برگزاري نهمين دور کميسيون مشترک دو کشور در تهران که قرار است به‌زودي برگزار شود، زمينه تحرک در روابط دوجانبه در همه حوزه‌ها را بيش از پيش فراهم کند.

دبير کل حزب کمونيست ويتنام هم در اين ديدار با اشاره به روابط ديرينه و خوب دو کشور تاکيد کرد: ظرفيت‌هاي گسترده‌اي براي همکاري ميان ايران و ويتنام وجود دارد که بايد از اين ظرفيت‌ها در راستاي توسعه همه‌جانبه روابط بهره گرفت.

نگوين فو ترونگ با تبريک دستاوردهاي تهران به خصوص در بحث مذاکرات هسته‌اي به ملت و دولت ايران، اظهار کرد: هانوي براي تقويت همکاري‌ها و روابط با تهران اهميت ويژه‌اي قائل است و اين روابط بايد در همه حوزه‌ها از جمله آموزشي، علمي، کشاورزي و فني افزايش يابد.

مالزي؛ دومين مقصد رييس‌جمهور در جنوب شرق آسيا

رييس‌جمهور در ادامه سفر خود به جنوب شرق آسيا، بامداد جمعه و پس از ‏پايان سفر رسمي به ويتنام، عازم کوالالامپور پايتخت مالزي شد. روحاني در ‏مدت اقامت خود در کوالالامپور با مقام‌هاي ارشد مالزي در خصوص روابط دو جانبه، از جمله در ‏عرصه‌هاي مختلف اقتصادي و همکاري‌هاي صنعتي وتکنولوژيکي گفت‌وگو کرد‎. ‎ ديدار با نخست‌وزير مالزي، مذاکره هيات‌هاي عالي‌رتبه دوکشور ‏و نشست با نخبگان مالزي از جمله برنامه‌هاي روحاني در کوالالامپور بود.

روحاني عصر جمعه در کوالالامپور پايتخت مالزي از سوي «محمد نجيب رزاق» نخست‌وزير اين کشور به طور رسمي مورد استقبال قرار گرفت. اين مراسم استقبال رسمي که در کاخ نخست‌وزيري مالزي و با خوشامدگويي رزاق به روحاني آغاز شد، با نواخته شدن سرود ملي جمهوري اسلامي ايران و مالزي ويتنام ادامه يافت. رييس‌جمهوري اسلامي ايران و نخست‌وزير مالزي سپس از يگان تشريفات سان ديدند و پس از آن نيز هيات‌هاي عالي‌رتبه همراه را به يکديگر معرفي کردند. رزاق و روحاني پس از مراسم استقبال رسمي و معارفه اعضاي هيات همراه، عکس يادگاري گرفتند و پس از امضاي دفتر يادبود از سوي روحاني، مذاکرات خصوصي آغاز شد.

پس از اين مذاکرات، رييس‌جمهور در نشست مشترک مطبوعاتي با نجيب رزاق نخست‌وزير مالزي اعلام کرد: تهران و کوالالامپور مصمم هستند سطح روابط خود را در مرحله نخست به دوره قبل از تحريم‌ها بازگردانده و در مرحله بعدي نيز به‌سرعت ميزان مبادلات خود را به دو برابر افزايش دهند. ما تصميم داريم سال 2016 ميلادي را به سال تحرک در توسعه و تقويت روابط مشترک در حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي، علمي و فرهنگي مبدل کنيم.

وي همچنين بيان کرد: در دو نشستي که با نخست‌وزير مالزي داشتيم درباره راه‌هاي حرکت سريع در روند همکاري‌ها گفت‌وگو و تبادل نظر کرديم. مهم‌ترين مساله تسريع در تحرک بخشيدن به روابط بانکي دو کشور است. ما همچنين بايد بخش‌هاي خصوصي دو کشور را از ظرفيت‌هاي مشترک به طور کامل مطلع کنيم. ايران از سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي مالزيايي در بخش‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي حمايت مي‌کند. دو کشور همچنين مي‌توانند در زمينه صنايع غذايي حلال با هم مشارکت و همکاري کنند.

روحاني در ادامه به موضوع روغن پالم که مالزي يکي از صادرکنندگان آن است، اشاره و با بيان اين‌که نخست‌وزير مالزي اشاره دارد که مالزيايي‌ها از اين روغن استفاده مي‌کنند و سلامتي آنان نيز خوب است، گفت: براي تبيين ويژگي‌هاي اين روغن از لحاظ سلامتي، ما منتظر سفر هياتي از طرف مالزي به ايران هستيم.

همجنين يران دو کشور در نشست مشترک هيات‌هاي عالي‌رتبه تاکيد کردند که ضروري است همه تلاش‌ها به‌کار گرفته شود تا سال 2016 ميلادي، سال تحرک مجدد در توسعه و تقويت روابط مشترک تهران - کوالالامپور در حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي، علمي و فرهنگي باشد.
روحاني در اين نشست که عصر جمعه در کاخ نخست‌وزيري مالزي برگزار شد، گفت: جمهوري اسلامي ايران علاقه‌مند به گسترش و تعميق سطح همکاري‌هاي خود با کشورهاي آسيايي و از جمله مالزي، به‌ويژه در دوره پسابرجام است.

وي با اشاره به توانمندي شرکت‌هاي ايراني در بخش‌هاي مختلف از جمله راه‌سازي، انرژي و فناوري‌هاي نوين گفت: شرکت‌هاي دو کشور مي‌توانند در اين حوزه‌ها با يکديگر همکاري بيشتري داشته باشند و در اولين گام بايد تحرکي نوين در روابط بانکي دو کشور ايجاد شود چرا که تقويت همکاري‌هاي بانکي، تسهيل کننده سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک و روابط اقتصادي در بخش‌هاي عمومي و خصوصي است.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش به موضوع تروريسم به عنوان يک معضل جهاني پرداخت و با تاکيد بر ضرورت همبستگي همه جهانيان به‌ويژه کشورهاي اسلامي عليه اين معضل، گفت: در حالي که اسلام دين رحمت، صلح، دوستي و هم‌زيستي مسالمت‌آميز است، متاسفانه تروريست‌ها اقدامات جنايتکارانه خود را به اسلام نسبت مي‌دهند و همه پيروان اسلام بايد عليه اين حرکت تروريست‌ها متحد شود.

محمد نجيب رزاق، نخست‌وزير مالزي نيز در اين ديدار با تاکيد بر اينکه مالزي براي توسعه و تحکيم روابط همه جانبه با ايران هيچ مانعي نمي‌بيند، همکاري‌هاي بانکي را کليد توسعه روابط اقتصادي دانست و تاکيد کرد: موانع در اين حوزه بايد هر چه سريع‌تر برطرف شود. دو کشور بايد سريعا سطح روابط خود را در مرحله نخست به دوره قبل از تحريم‌ها بازگردانده و در مرحله بعدي نيز ميزان مبادلات خود را به دو برابر افزايش دهند.

رزاق پس از ديدار با روحان در پيام توييتري خود نوشت: از رييس‌جمهور ايران در اولين سفرش به مالزي استقبال کردم. به دنبال گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران هستيم. او همچنين در پيام ديگري نوشت که «ما مي‌توانيم به مکاتب فکري متفاوتي تعلق داشته باشيم ولي اميال و اهداف يکساني داشته باشيم».

رييس جمهور در ادامه سفر خود به مالزي با نخبگان علمي، فرهنگي و رسانه‌اي اين کشور ديدار کرد و با فراخواندن همه مسلمانان به وحدت و تلاش براي ارتقاء جايگاه و قدرت جهان اسلام، تصريح کرد: براي نجات دنياي اسلام راهي جز اعتدال و مبارزه با خشونت نمي‌بينم و هر فردي که شکافي در دنياي اسلام ايجاد کند، در خط اسلام نيست.

روحاني در اين نشست که صبح روز شنبه در کوالالامپور برگزار شد، گفت: دنياي اسلام نيازمند وحدت، امنيت و توسعه است و خشونت و افراطي‌گري و ياس و عدم خودباوري آينده جهان اسلام را تهديد مي‌کند.

وي با تبيين چهار اصل سياست منطقه‌اي ايران تصريح کرد: مبارزه مي‌داني با تروريسم تکفيري، کمک موثر به صلح، آتش‌بس و کمک‌رساني انسان‌دوستانه به مردم، عدم تجزيه کشورها و تغيير مرزهاي جغرافيايي و تکيه بر صندوق‌هاي راي و حاکميت مردم بر امور کشورهايشان از اصول سياست منطقه‌اي ما است.

پيش از سخنان رييس‌جمهور نيز جمعي از نخبگان مالزي در حوزه فرهنگ، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها ديدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح کردند.

در اين سفر رييس‌جمهور در ديدار رييس مجلس نمايندگان مالزي با اشاره به مذاکرات خود با نخست وزير اين کشور تاکيد کرد که اراده دولت‌هاي ايران و مالزي ايجاد رابطه‌اي نزديک‌تر و توسعه همکاري‌ها است و بايد از فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي موجود در دو کشور براي تحقق سريع‌تر اين هدف بهره گرفت.

روحاني روز شنبه در ديدار «پانديکار امين» به شرايط منطقه و جهان اسلام اشاره کرد و افزود: مسئوليت ديني، اخلاقي و انساني ما براي ايجاد وحدت در جهان اسلام در شرايط کنوني مضاعف است و ايران و مالزي به عنوان دو کشور بزرگ جهان اسلام، مي‌توانند با هماهنگي بيشتر به حل و فصل مشکلات مسلمانان کمک کنند.

رييس مجلس نمايندگان مالزي نيز در اين ديدار تاکيد کرد که مجلس مالزي از توسعه و تقويت روابط با جمهوري اسلامي ايران در همه حوزه‌ها حمايت مي‌کند.

پانديکار امين با قدرداني از مذاکرات سازنده سران دو کشور در مسير توسعه همکاري‌هاي مشترک، گفت: هيچ مانعي در مسير توسعه روابط تهران - کوالالامپور وجود ندارد و همکاري‌هاي بانکي ميان دو کشور مي‌تواند به اين روابط شتاب بخشد.

رييس جمهور همچنين روز شنبه و در ديدار جمعي از ايرانيان مقيم مالزي در کوالالامپور اظهار کرد: يکي از پيوندهاي مهم ما با مسلمانان و حتي تعداد زيادي از غيرمسلمانان، ايام عزاداري اباعبدالله الحسين (ع) است چرا که آن امام عزيز نه تنها الگويي بزرگ براي ما، بلکه اسوه همه آزادگان جهان است. ما به امام و رهبري در تاريخ افتخار مي‌کنيم که ميلياردها انسان در سراسر جهان به او به عنوان رهبر آزادگان مي‌نگرند و از او راه و رسم زندگي آموخته‌اند.

روحاني ايرانيان خارج از کشور را سرمايه ملي و عامل پيوند منافع ملت ايران و نيز کشوري که در آن زندگي مي‌کنند دانست و افزود: همه بايد با اخلاق و رفتارمان از آبروي ايران و منافع مردم حراست کنيم که اين يک وظيفه بزرگ است.

پيش از سخنان رييس جمهور مرضيه افخم سفير جمهوري اسلامي ايران در مالزي و همچنين فرزانه صباغ دانشجوي دانشگاه يو. تي.‌ام مالزي به نمايندگي از جامعه دانشجويي، پروفسور محمود مقومي استاد دانشگاه مالايا و صاحب ده‌ها اختراع بين المللي و دکتر بيک‌زاده متخصص هوش مصنوعي به نمايندگي از اساتيد و جامعه ايرانيان سخن گفتند.

روحاني رييس جمهوري اسلامي ايران روز شنبه به سفر رسمي خود به مالزي پايان داد و عازم بانکوک پايتخت تايلند شد.

تايلند؛ ايستگاه پاياني سفر روحاني

رييس جمهور در آخرين مرحله از ‏سفر خود به منطقه آسياي جنوب شرقي و براي شرکت در دومين اجلاس سران مجمع گفت‌وگوي ‏همکاري‌هاي آسيا (ACD)، راهي بانکوک پايتخت تايلند شد‏. روحاني در دومين اجلاس سران مجمع گفت‌وگوي همکاري‌هاي آسيا‎ (ACD) ‎که متشکل از 34 کشور ‏آسيايي است، ضمن سخنراني، مواضع کشورمان را تبيين و در حاشيه اجلاس نيز ديدارهايي با مقام‌هاي ارشد ‏شماري از کشورها داشت. اين اجلاس با هدف رشد و توسعه در قاره آسيا، 8 تا 10 اکتبر (17 تا 19 مهر) در بانکوک برگزار ‏شد‎. ‎

مجمع گفت‌وگوي همکاري آسيا سال 2002 در جهت تعامل نزديک‌تر اتحاديه اقتصادي اروپا و آسيا، ‏شوراي همکاري کشورهاي عرب خليج فارس، انجمن ملل آسياي جنوب شرقي و اتحاديه کشورهاي ‏جنوب شرق آسيا (آ. سه. آن) تاسيس شد‎. ‎ افزايش همکاري‌هاي اقتصادي و رشد و توسعه کشورهاي آسيايي، همکاري‌هاي فرهنگي، گردشگري، ‏کشاورزي، محيط زيست و حمل‌ونقل از جمله اهداف اين مجمع به شمار مي‌رود‎.

روحاني روز يکشنبه به طور رسمي در بانکوک پايتخت تايلند از سوي «پرايوت چان او چا» نخست‌وزير اين کشور مورد استقبال قرار گرفت. اين مراسم استقبال رسمي که در سرسراي کاخ نخست‌وزيري تايلند (تاي کوفا) با خوشامدگويي نخست‌وزير اين کشور به روحاني آغاز شد، با نواخته شدن سرود ملي جمهوري اسلامي ايران و تايلند ادامه يافت. رييس‌جمهوري اسلامي ايران و نخست‌وزير تايلند سپس از يگان تشريفات سان ديدند و پس از آن نيز هيات‌هاي عالي‌رتبه همراه را به يکديگر معرفي کردند. با اتمام مراسم معارفه، رييس‌جمهور دفتر يادبود را امضا و سپس به همراه نخست‌وزير تايلند با حضور در مقابل عکاسان، عکس يادگاري گرفتند. مذاکرات مشترک هيات‌هاي عالي‌رتبه ايران و تايلند نيز بلافاصله آغاز شد و پس از آن روحاني در ضيافت ناهار نخست‌وزير تايلند شرکت کرد.

در پايان نشست هيات‌هاي عالي‌رتبه ايران و تايلند دو کشور اعلام کردند که آماده‌اند فصل تازه‌اي را در روابط دو کشور بگشايند و يکديگر را در دستيابي به بازارهاي شرق آسيا و منطقه غرب و مرکزي آسيا و در ‌نهايت اروپا، ياري دهند.

حسن روحاني روز يکشنبه و در نشست مشترک هيات‌هاي عالي‌رتبه ايران و تايلند در بانکوک، گفت: امروز اراده دو دولت، توسعه روابط دوجانبه در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و علمي است.

وي خطاب به پرايوت چان او چا نخست‌وزير تايلند اظهار کرد: تايلند مي‌تواند پلي براي ارتباطات اقتصادي ايران در منطقه شرق آسيا باشد و ايران نيز با زيرساختهاي مناسب در حوزه بنادر و کرويدورهاي حمل‌ونقل ريلي ميان جنوب و شمال، همچنين به عنوان باثبات‌ترين و امن‌ترين کشور منطقه و در قلب بازاري 400 ميليون نفري بهترين دروازه براي توسعه روابط تجاري شرق آسيا و تايلند با منطقه، آسياي ميانه، قفقاز و اروپا است.

وي همچنين به برقراري مجدد پرواز ميان دو کشور اشاره و تاکيد کرد: توسعه ارتباطات ناوگان هوايي مي‌تواند به توسعه متوازن همکاري‌ها در حوزه گردشگري کمک کند.

«پرايوت چان او چا» نخست وزير تايلند نيز در اين ديدار با تاکيد بر اين‌که بايد صفحه جديدي در روابط دو کشور گشود، تصريح کرد: دولت تايلند براي توسعه و تعميق روابط با جمهوري اسلامي ايران عزم راسخ دارد. ايران مي‌تواند پيونددهنده تايلند با منطقه مرکزي و غرب آسيا و اروپا، و تايلند نيز مي‌تواند مرکزي براي پيوند ايران با شرق آسيا شود.

در ادامه اين سفر رييس‌جمهور در ديدار معاون رييس‌جمهور چين، با استقبال از روند گسترش همکاري‌هاي تهران - پکن، گفت که اجراي سريع و کامل توافقات فيمابين، به تقويت و توسعه اين همکاري‌ها در چارچوب روابط راهبردي شتاب مي‌دهد.

روحاني عصر يکشنبه در محل اقامت خود و در ديدار «لي يوان چائو» معاون رييس‌جمهوري چين اظهار کرد: روابط با چين همواره براي ايران داراي اهميت بسيار بوده و ما علاقه‌منديم که دو کشور از فرصت‌هاي پسابرجام براي تحقق سريع‌تر روابط راهبردي بهره بگيرند.

رييس جمهور در ادامه بر ضرورت توسعه همکاري‌هاي بانکي ميان دو کشور تاکيد و اظهار کرد: جمهوري اسلامي ايران از سرمايه گذاري چين در حوزه‌هاي نفت و گاز، حمل و نقل و فناوري در ايران استقبال مي‌کند و دو کشور مي‌توانند به همکاريهاي خود در بخش‌هاي علمي و فرهنگي عمق بيشتري ببخشند.

در اين ديدار دو طرف همچنين بر تنظيم جهت گيري همکاري‌ها براي تحقق برنامه جامع 25 ساله تاکيد کردند.

«لي يوان چائو» معاون رييس جمهوري چين هم در اين ديدار با تاکيد بر اينکه همکاري‌هاي تهران - پکن وارد فصل نويني شده است، اظهار کرد: چين از گسترش همکاري‌ها با ايران در همه حوزه‌ها استقبال مي‌کند. سطح روابط دو کشور در پي اين ديدار به سطح راهبردي ارتقاء يافته و توافقات ميان دو کشور نيز در حال اجرا است.

اما يکشنبه شب مراسم عزاداري ايام شهادت حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و ياران باوفاي ايشان، با حضور رييس جمهور، در بانکوک پايتخت تايلند برگزار شد. روحاني در اين مراسم که علاوه بر هيات ايراني، جمعي از ايرانيان، علما و شيعيان مقيم تايلند نيز حضور داشتند، با اشاره به شب هشتم ماه محرم و اينکه امشب در عمده کشورهاي جهان خيمه‌اي به نام امام حسين (ع) برگزار مي‌شود، گفت: امام حسين (ع) تنها به اسلام و شيعيان تعلق ندارد بلکه محبوب دل همه آزادگان عالم است.

در اين مراسم که اعضاي هيات همراه رييس‌جمهور در سفر به تايلند و صدها تن از ايرانيان مقيم و شيعيان تايلندي حضور داشتند، محمدي سفير جمهوري اسلامي ايران در بانکوک، دکتر الياس رييس انجمن تحقيق و پژوهش اسلامي در تايلند و سيد مبارک حسين رييس انجمن فارغ‌التحصيلان ايران و تايلند و رييس انجمن محبان ولي‌فقيه در تايلند نيز سخنان کوتاهي ايراد کردند.

در روز پاياني اين سفر رييس جمهور در نشست مجمع گفت‌وگوي همکاري آسيا در بانکوک، که سران و مقامهاي ارشد 34 کشور آسيايي در آن حضور داشتند، قدرتمندتر شدن آسيا را در گرو خودباوري و اراده‌ي مشترک براي همگرايي دانست و تاکيد کرد: کشورهاي آسيايي بايد با گشودن بازارها، تعامل اقتصادي، اصلاح ساختارهاي داخلي، شفاف‌سازي‌ و هماهنگي‌هاي گسترده در حوزه‌هاي سياست‌گذاري، گام‌هاي بلندي در راه اعتلاي کيفيت زندگي مردم خود و ارتقاي جايگاه آسيا در تعاملات جهاني بردارند.

روحاني همچنين روز دوشنبه و در ديدار با رييس جمهور سريلانکا که در حاشيه اجلاس سران مجمع گفت‌وگوي ‏همکاري‌هاي آسيا در بانکوک انجام شد، گفت: ايران و سريلانکا همواره روابط خوبي داشته‌اند و هيچ مانعي در مسير توسعه روابط دو کشور وجود ندارد.

رييس جمهوري با اشاره به اشتراک نظر ايران و سريلانکا در بسياري از موضوعات منطقه‌اي و بين المللي گفت: دو کشور همواره در مجامع بين المللي در کنار هم بوده و از مواضع يکديگر پشتيباني کرده‌اند.

«ماي تري پالا سيريسنا» رييس جمهور سريلانکا نيز در اين ديدار با تاکيد بر عزم راسخ کشورش براي توسعه روابط با ايران در همه زمينه‌ها، گفت: توسعه روابط با ايران براي ما بسيار حائز اهميت است.

تشريح دستاوردهاي سفر رييس‌جمهور در مهرآباد

-رييس جمهور روز دوشنبه به ديدار خود از منطقه آسياي جنوب شرقي پايان داد و بانکوک پايتخت تايلند را به مقصد تهران ترک کرد.

روحاني در بازگشت از اين سفردر يک نشست خبري در فرودگاه مهرآباد با تشريح دستاوردهاي سفر به سه کشور ويتنام، مالزي و تايلند گفت: اين سفر بر مبناي استفاده از فضا و فرصت بعد از برجام براي شکوفايي اقتصاد کشور بود و همانطور که مردم ما مطلع هستند يکي از محورهاي مهم اقتصاد مقاومتي، توسعه صادرات و همچنين به دست آوردن بازارهاي منطقه‌اي و جهاني است و کشورهايي که امروز به عنوان اقتصادهاي رو به رشد در منطقه آسيا مطرح‌اند مي‌توانند هدف بسيار خوبي براي توسعه روابط ما با اين کشورها باشد.

وي همچنين اظهار کرد: در شرق آسيا از هند گرفته تا آسياي دور بسياري از اين کشورها مي‌توانند هدف ما براي تحرک در اقتصاد مقاومتي باشند. در اين سفر سه کشوري که عضو آ سه آن هستند يعني تايلند، مالزي و ويتنام مورد هدف بودند. در اين سه کشور ظرفيت‌هاي بسيار خوبي وجود دارد و حجم تجارت خارجي هر يک از اين سه کشور حدود 400 ميليارد دلار در سال است و در سال‌هاي اخير هم رشد بسيار خوبي داشتند. زمينه‌هاي بسيار خوبي وجود دارد که ما بتوانيم سرمايه گذاري را از اين کشورها جذب بکنيم، حجم تجارت را بالا ببريم و همچنين از تجربيات يکديگر به خوبي استفاده کنيم.



منبع : برترينها



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد