آخرین اخبار

مناظره پس از هشت ريشتر زلزله سياسي

مناظره پس از هشت ريشتر زلزله

  بزرگنمايي:

چه خبر - گردش ماجراي انتخابات پس از رسواييترامپ که در مناظرۀ اول، خنثي عمل کرده بود، اين بار بسيار تهاجمي تر ادامه داد و مجدّد بحثِ ايميل هاي هيلاري را پيش کشيد و اين بار به صراحت عنوان کرد که «اگر رييس جمهور شوم يک دادستان را مسئول زندان کردن تو و پرونده تو خواهم کرد». گفته مي شود که اشاره صريح به بحث زنداني کردن کانديداي ديگر، اولين بار است که در تاريخ انتخابات آمريکا رخ مي دهد.
دقايقي پيش مناظرۀ دوّم انتخابات رياست جمهوري آمريکا به پايان رسيد و اين مناظره که تحت الشعاع رسواييِ نوارِ تازه افشا شده از صحبت هاي ترامپ بود به عنوان نقطۀ عطفي در جريانِ اين انتخابات تلقي مي شد. براي بسياري سوال بود که گردش ماجراي انتخابات پس از رسوايي اخير چگونه خواهد بود و اين مناظره به نحوي نماد مسير پيش روي قلمداد مي شد. شايد بتوان به طور خلاصه چنين گفت که به رغم اين بمبِ رسانه اي که در کمپين ترامپ منفجر شد، او در اين مناظره بسيار فراتر از انتظار و بهتر از پيش بيني ها حضور پيدا کرد. برخلافِ نوبتِ قبل (مناظره 26 سپتامبر- 5مهرماه)، دو کانديدا پس از ورود به محل مناظره ، حاضر به دست دادن با يکديگر نشدند که نماد روشني از تغيير در اوضاع و احوال کارزار انتخاباتي بود.

مناظره با سوال از ترامپ راجع به صحبت هايش در نوار اخير شروع شد و عبور سريع و رندانه ترامپ از اين بحث باعث تعجب و بيش از انتظار بود: «اينها صحبت هاي رختکن بوده (Locker room talk) . من عذرخواهي کردم . از خانواده ام هم(؟!).ولي وقتي هيلاري حرف هاي يازده سال پيش من رو به رخ مي کشه بايد از خودش شرمنده باشه . کاري که بيل کلينتون کرده هيچ کسي در تاريخ کشورما با زن ها نکرده است. من قبل از مناظره در نشستي خبري چهار زن را معرفي کردم که بيل به آنها تعدي داشته است. اما منِ واقعي اين نيستم . من کسي هستم که داعش را نابود خواهد کرد. من دنبال داعش خواهم رفت و از بين برنده ي امر مهمي مثل داعش خواهم بود (!)»

شروعي با صداي آرام ، حتي نزديک به لرزش در صدا ، در ادامه، با حالتِ تهاجمي ادامه يافت و ترامپ که در مناظرۀ اول، خنثي عمل کرده بود، اين بار بسيار تهاجمي تر ادامه داد و مجدّد بحثِ ايميل هاي هيلاري را پيش کشيد و اين بار به صراحت عنوان کرد که «اگر رئيس جمهور شوم يک دادستان را مسئول زندان کردن تو و پرونده تو خواهم کرد». نوبتِ قبل در تمام طول مناظره ترامپ هيلاري کلينتون را "خانم وزير" ( Secretary ) خطاب مي کرد و در عوض هيلاري او را "دونالد" خطاب مي کرد. اما اين بار ترامپ در تمام طول صحبت هايش، هيلاري را "او" (She ) خطاب کرد. سه يا چهار بار به صراحت گفت که تو بايد خجالت بکشي از آنچه در گذشته مرتکب شده اي . سفير ما در بن غازي (ليبي) کشته شد به خاطر سهل انگاري هاي تو و ... .

گفته مي شود که اشاره صريح به بحث زنداني کردن کانديداي ديگر، اولين بار است که در تاريخ انتخابات آمريکا رخ مي دهد. در خصوص بحث فرار مالياتي هم ترامپ اين بار مدعي تر عنوان کرد که: " من از قوانين استفاده کرده ام . اگر قانون بد بوده ، شما که سي سال در سِمَت هاي مختلف بودي، چرا قوانين رو عوض نکردي؟ چون دوستانِ خودت از اين قوانين استفاده مي کنند. همان کساني که به تو پول مي دهند از اين قوانين استفاده مي کرده اند. " شايد عجيب ترين بخش اين مناظره ابراز نظر صريح در بحث داعش بود و وي در برابر اتهام به دوستي اش با پوتين و روسيه گفت: «من را هيچ کاري به پوتين نبوده و نيست. نمي دونم خوبه يا بد . ولي مي دونم روسيه داره داعش رو مي زنه. بشار اسد داره داعش رو مي زنه و روسيه در هوا و ايران هم در زمين دارند داعش را مي کشند. ولي "شماها" در سوريه به گروههايي سلاح مي دهيد که درست نمي شناسيدشون» نکته جالب پايان مناظره بود که از کانديداها خواسته شد تا يک نظر مثبت راجع به يکديگر بگويند. هيلاري گفت که فرزندان ترامپ افرادي مايه افتخار هستند. ترامپ هم گفت: هيلاري کسي است که کار را ترک نمي کند. شروع تند و پرتنش مناظره بدين شکل تمام شد.
شايد بتوان گفت که برنده قطعي مناظره امشب ، بر خلاف نوبت قبل، دونالد ترامپ بود به رغم زلزله اي که دو روز پيش ارکان آبرو و حيثيت کمپين ترامپ را تا هشت ريشتر تکان داد.

* پي نوشت: شايد بتوان گفت ريشۀ اين موفقيت نه در هوشمندي دونالد ترامپ، که در کارنامۀ پر از نقطه ضعف هيلاري مستتر است. روزهاي پرحادثه در پيش است.




منبع : خبرآنلاين



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد