آخرین اخبار

ازدواج هاي فاميلي و افزايش بيماري هاي ژنتيکي نادر در ايران اخبار پزشکي

ازدواج هاي فاميلي و افزايش بيماري هاي ژنتيکي نادر در ايران

  بزرگنمايي:

بنابر آمار پزشکي از آنجايي که در کشورهاي اروپايي و توسعه‌يافته ازدواج خويشاوندي رواج ندارد، بيماري‌هاي ژنتيکي نيز کمتر است.

ازدواج‌هاي فاميلي آمار بيماري هاي ژنتيکي نادر را افزايش مي دهد

با پافشاري خانواده‌ها با يکديگر ازدواج کردند. خودشان هم ناراضي نبودند. آن‌ها حالا يک فرزند دچار معلوليت دارند. پزشکان گفته‌اند بيماري فرزند آن‌ها کاملا ژنتيکي و نتيجه يک ازدواج فاميلي است. کم نيستند زوج‌هايي که در شهرهاي مختلف کشور به هردليل همسري از خويشاوندان خود انتخاب مي‌کنند بي‌آنکه بدانند ثمره اين ازدواج ممکن است بسيار دردناک باشد.

اصغر آقامحمدي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي گفته است ازدواج‌هاي خويشاوندي مهم‌ترين دليل افزايش بيماران مبتلا به نقص ايمني است و 2000 بيمار مبتلا به نقص ايمني درکشور داريم که درصد زيادي از آن‌ها والديني خويشاوند دارند. همچنين پروانه کشاورز، رئيس آزمايشگاه ژنتيک پزشکي مولکولي گيلان، با بيان اين‌که آمار ازدواج فاميلي در ايران ٤٠‌درصد از صددرصد است، هشدار داد: سونامي بيماري‌هاي ژنتيک در راه است.

ازدواج‌هاي فاميلي، ازدواج‌هايي هستند که درون يک گروه خويشاوندي انجام مي‌گيرد. بنابر آمار پزشکي از آنجايي که در کشورهاي اروپايي و توسعه‌يافته ازدواج خويشاوندي رواج ندارد، بيماري‌هاي ژنتيکي نيز کمتر است. گفته مي‌شود ازدواج خويشاوندي در بسياري مناطق آسيا، شمال آفريقا و خاورميانه 20 تا 50 درصد است. مرسوم‌ترين نوع از اين ازدواج در کشور ما ازدواج خويشاوندان درجه سه يعني دختر عمو، پسرعمو، دخترخاله، پسرخاله، دختر عمه، پسرعمه، دختردايي، پسردايي است؛ گروهي که 12.5 درصد ژن مشترک دارند که مي‌تواند خطرساز باشد.

ازدواج خويشاوندان درجه سه و تبعات آن

دکتر سيد نويد المدني، سرپرست کلينيک مشاوره ژنتيک پژوهشگاه رويان درباره ازدواج‌هاي خويشاوندي مي‌گويد لازم است خانواده‌ها بدانند که ازدواج‌هاي فاميلي نسبت‌به ازدواج‌هاي غريبه از درجه کيفيت پايين‌تري برخوردارند. 60 تا 70 درصد بيماري‌هاي کشنده منشاء ژنتيکي دارند.

دکتر مجيد مجردي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد نيز در همايش نقش ژنتيک در پيشگيري از معلوليت‌هاي مادرزادي گفته بود که در ازدواج‌هاي غيرفاميلي خطر ابتلا به معلوليت مادرزادي فرزندان زير 3 درصد است.

هشدارها درباره تبعات منفي ازدواج خويشاوندي جديد نيست. هم خانواده‌ها و هم زوج‌ها از اين تبعات آگاهند. با اين وجود آمار بيماران ژنتيکي که نتيجه ازدواج‌هاي خويشاوندي‌اند رو به افزايش دارد. سال 91 بود که رئيس سازمان بهزيستي وقت از رشد ثبت ازدواج‌هاي فاميلي سخن گفت. او اين نوع از ازدواج را در روستاها بيشتر دانسته و گفته بود 67 درصد از مراجعان به مراکز مشاوره ژنتيک قصد ازدواج فاميلي داشته يا ازدواج فاميلي کرده‌اند. شيوع ازدواج فاميلي در ايران 30 تا 40 درصد برآورد مي‌شود و 40 درصد کودکان متولد شده در کشور داراي والدين هم‌خون هستند. به گفته پزشکان و مسئولين نظام سلامت اما اين نوع از ازدواج در کشور پراکندگي دارد و در برخي مناطق زياد و در برخي ديگر کم است. گفته مي‌شود شهر تهران کمترين ميزان ازدواج‌هاي خويشاوندي و جنوب کشور بيشترين آمار اين ازدواج را در خود جاي داده‌اند.

به هرحال تبعات ازدواج خويشاوندي سراسر کشور را در بر گرفته. به گفته حسين نحوي‌نژاد، معاون سازمان بهزيستي ازدواج فاميلي عامل افزايش معلوليت در استان‌هاي عشيره‌اي شده است. چندي پيش نيز خبري از بيماري نادري موسوم به پروانه‌اي در جنوب کرمان منتشر شد که به گفته متخصصان بيماري‌هاي ژنتيک، علت ازدياد اين بيماري در جنوب کرمان، ازدواج فاميلي در اين مناطق است. همچنين کارشناسان مي‌گويند سيستان و بلوچستان به دليل ازدواج‌هاي فاميلي زياد پرچمدار کمبود فاکتور 13 (يکي از نادرترين اختلالات انعقادي) است و از هر يک ميليون نفر در اين منطقه 90 نفر دچار کمبود فاکتور 13 هستند. علاوه براين‌ها بايد به نابينايي‌هاي مادرزادي در آذربايجان غربي و آمار زياد معلوليت‌ در خراسان جنوبي اشاره کرد، که بازهم به گفته پزشکان عمده‌ترين دليل آن ژنتيک و نتيجه ازدواج خويشاوندي است.

چرا ازدواج فاميلي؟

ازدواج فاميلي هرچند قديمي و دربرگيرنده بسياري از فرهنگ‌هاست، اما در دوران معاصر نيز دلايل خود را دارد. بسياري از خانواده‌ها همچنان ازدواج درون فاميل و خويشاوند را در اولويت مي‌دانند و معتقدند اين ازدواج بهتر است. محمدرضا خدايي، روان‌پزشک و عضو هيات علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي گفته اين‌که آمار ازدواج فاميلي در حال افزايش است، به‌دليل بي‌اعتمادي افراد به غريبه‌ها بر اساس تجربه‌هاي گذشته است و ترجيح خانواده‌ها نسبت به شناخت خانواده مقابل.

اميدعلي احمدي، جامعه‌شناس و عضو هيات علمي دانشگاه آزاد نيز ازدواج خويشاوندي را تمايلي براي درون همسري دانسته که از ابتداي بشر وجود داشته است. او با استناد به نظر جامعه‌شناساني همچون آنتوني گيدنز استدلال مي‌کند که يکي از مختصات روندهاي تحول در ازدواج کاهش ازدواج‌هاي خويشاوندي است. به گفته احمدي از آن‌جايي که جوامع در حال توسعه به سمت مدرنيته و تحول در حرکت‌اند، شايد ازدواج خويشاوندي افزايش‌هايي نسبي داشته باشد، اما به مرور بازهم کاهش خواهد داشت.

با اين‌‌وجود و با همه هشدارهاي پزشکي موجود درباره ازدواج‌هاي خويشاوندي، نمي‌توان جلوي بروز آن درکشور را گرفت. متخصصين ژنتيک و مسئولين معتقدند به‌جاي تغيير پايه‌هاي فرهنگي و سنتي که در بسياري مکان‌ها به سرعت قابل تغيير نيستند، بهتر است امکاناتي براي تشخيص مشکلات ژنتيکي زوجين فراهم کرد. مشاوره‌هاي ژنتيکي در اين راستا نقش مهمي در ازدواج‌هاي فاميلي ايفا مي‌کنند. زوجي که در پي پيوندي خويشاوندي هستند بايد مشاوره ژنتيک را قبل از ازدواج، قبل از بارداري و در هنگام بارداري انجام دهند تا دچار مشکل نشوند.

دولت بايد حمايت کند

اما آنچه در اين ميان اهميت دارد، اين است که هزينه مشاوره و آزمايش ژنتيک در کشور بالاست و متاسفانه بسياري زوج‌ها نمي‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند. سعيد مروتي، دانشيار ژنتيک پزشکي معتقد است هزينه مشاوره ژنتيکي براي بسياري زوج‌ها بالاست، اين درحالي است که از سوي وزارت بهداشت اقدامي براي کاهش اين نرخ انجام نشده است.

مسعود گرشاسبي، دبير انجمن ژنتيک پزشکي ايران نيز درباره آزمايشات ژنتيکي گفته براي تشخيص و پيشگيري از اين‌گونه بيماري‌ها نيازي به آزمايشات تخصصي و پيشرفته است که در مواردي به‌دليل محدوديت‌هاي تکنولوژيکي لازم است که به خارج از کشور ارسال شود. آزمايش‌هاي اوليه بيماري‌هاي متابوليک که ثمره ازدواج‌هاي فاميلي است هزينه بالايي دارد و حدود 2 تا 5 ميليون را براي خانواده‌ها به‌همراه دارد.

با اين شرايط به نظر مي‌رسد که دولت بايد حمايت بيشتري از آزمايش‌ها و مشاوره‌هاي پيش از ازدواج براي زوج‌هاي خويشاوند داشته باشد. چرا که به دليل درصد بالاي ازدواج خويشاوندي در کشور، يعني چيزي حدود 40 درصد، و با توجه به کاهش زاد و ولد و جمعيت، تولد کودکاني که دچار مشکلات جسمي هستند به آينده کشور ضربه وارد خواهد کرد. همانگونه که با حمايت دولت از آزمايشات بيماري تالاسمي قبل از ازدواج، از آمار اين بيماري کم شد، بايد در مورد بيماري‌هاي ناشي از ازدواج فاميلي نيز منتظر حمايت‌هاي دولتي باشيم. در غير اينصورت چيزي از آمار کودکان بيماري که نتيجه ازدواج‌هايي در غالب فرهنگ و سنت هستند کم نخواهد شد.

گردآوري : گروه سلامت سيمرغ

منبع : fararu.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

يک دليل ديگر براي اين که غذاي مانده نخوريد

زمان انجام حجامت و فوايد حجامت

براي حفظ سلامت در سفر چه کنيم؟ قبل از مسافرت بخوانيد

کمبود اين ويتامين=عصبانيت و پرخاشگري

آب چاق مي کند يا لاغر؟

اسپري بيني ضد افسردگي توليد شد

استفاده از ذرت دام در چيپس و پفک چه خطري دارد؟

اقدامات لازم در زمان سوختگي چهارشنبه سوري

علت ايجاد طعم تلخ در دهان چيست؟

کمبود ويتامين D و بيماري آسم چه ارتباطي با هم دارند؟

قرص آهن چاق مي کند؟قرص آهن معادل چقدر خوراکي است؟

آيا صداي يک ترقه مي تواند باعث کاهش شنوايي شود ؟

سه خوراکي موثر در کاهش قندخون

عوارض عمل بيني و بوتاکس را بدانيد و بعد تصميم بگيريد

آيا باکتري هاي کاهو خطرناک هستند؟ روش صحيح شستن کاهو

کاهش فشار خون با ورزش

ارتباط عود مجدد ام اس با آلرژي غذايي

چه آزمايش هايي را ناشتا مي گيرند؟

باورهاي غلط راجع به سرماخوردگي:ليمو شيرين،شلغم،سوپ بخوريد و ...

نکته بهداشتي روز: تورم گره‌هاي لنفاوي

دو خوراکي مفيد جهت اسهال کودکان

اگر عصرها حمام مي رويد حتما اين مطلب را بخوانيد

موثرترين واکسن آنفلوانزا کدام است؟

ابداع روشي براي پيشگيري از عفونت زخم با پروبيوتيک ها

ويروس هپاتيت A تا چند وقت زنده مي ماند؟ + راههاي انتقال هپاتيت A

کبد چرب نوعي هپاتيت غيرويروسي + وضعيت هپاتيت در ايران

قابليت سرطان کشي در بدن انسان

اگر فشار خون داريد در هواي سرد خيلي بيشتر مراقب باشيد

چرا کامران تفتي دچار حمله قلبي شد؟ در زمان حمله قلبي چه بايد کرد؟

چرا برخي مبتلايان به ديابت نابينا مي شوند؟

بوسيدن راه انتقال خطرناک ترين ويروس ها، لطفا بچه ها را نبوسيد!

تشخيص زردي نوزاد در 10 دقيقه با نانو حسگرهاي جديد

دردي که با مسکن درمان نمي شود، چه زماني خطرناک است؟

ميزان ابتلا به ايدز افزايش يافته يا کاهش؟

آيا تبليغ درمان قطعي ديابت در ماهواره واقعيت دارد؟

توصيه هاي وزارت بهداشت به کساني که حيوان خانگي دارند

آيا کم کاري تيروئيد و پرکاري تيروئيد با سرطان ارتباطي دارند؟

اگر مي خواهيد چشم هايتان را ليزيک کنيد، حتما اين مطلب را بخوانيد

اگر مبتلا به کم خوني هستيد، بيشتر مراقب آلودگي هوا باشيد!

خطر مرگ در کمين افرادي که زياد مي خوابند

آيا دخترزا بودن يا پسرزا بودن بعضي خانم ها واقعيت دارد؟

راههاي پيشگيري ازمبتلا شدن به کمردرد

ورزش علائم يائسگي را کاهش مي دهد

پيش بيني بيماري هاي قلبي از کودکي امکان پذير شد

مهار سلول هاي سرطاني با قرص زعفران

درمان شنوايي با يک راهکار جديد

شراب دست ساز چگونه باعث مرگ و نابينايي مي شود؟

کشف روشي جديد براي کاهش قند خون با مواد خوراکي

افزايش طول عمر با 5 عادت ساده

توصيه هاي وزارت بهداشت به دانش آموزان در سال تحصيلي جديد