آخرین اخبار

ديدار ظريف و کري براي لغو تحريم‌ها سياسي

ديدار ظريف و کري براي لغو تحريم‌ها

  بزرگنمايي:

نتيجه ديدار ظريف و کري بر سر لغو تحريم‌ها

کري در ديدار با محمد جواد ظريف تاکيد کرده است که آمريکا مانع معاملات مالي و اقتصادي بانک‌هاي جهاني با ايران که پس از رفع تحريم‌هاي هسته‌اي مجاز شده است، نخواهد شد.ظريف هم در اين ديدار تاکيد کرد که به علت نگراني بانک‌ها از رويکرد آمريکا نسبت به چگونگي اجرايي شدن توافق هسته‌اي، ايران با مشکلات فراواني مواجه شده و به همين دليل او و همتاي آمريکايي اش براي حل اين مشکلات رايزني‌هاي جديدي را آغاز مي‌کنند.

براساس گزارش بي.بي.سي ، کري همچنين تاکيد کرد چنانچه بانک‌ها و موسسات ملي بين‌المللي پس از برداشته شدن تحريم‌ها ابهامي براي آغاز روابط پولي و تجاري با ايران دارند، مي‌توانند با مراجعه به دولت آمريکا مشورت دريافت کنند.

جان کري گفت:برجام اجرا شده و تحريم هاي ايران برداشته مي شود و هيچ کشور يا شرکت و يا حتي هيچ شخصي نبايد از اين موضوع بترسد. براي معامله با ايران هيچ مشکلي وجود ندارد.بانک‌ها و موسسات ملي بين‌المللي نبايد از بحث تحريم ها هراسي داشته باشند چون ديگر تحريمي وجود ندارد.

وزير امور خارجه آمريکا همچنين تاکيد کرد: همانطور که اوباما، جيکوب لو، وزير خزانه داري و من بارها گفته ايم، ايالات متحده آمريکا مانع معاملات تجاري که از زمان اجراي توافق هسته اي مجاز شناخته شده اند، نشده و نخواهد شد.

وي ادامه داد:دولت آمريکا آمادگي دارد براي برطرف کردن ابهام هاي موجود، مشخص کند که چه نوع تراکنش‌هايي با ايران در چارچوب توافق هسته‌اي، يا برجام، مجاز است.

براساس گزارش رويترز، وزير امور خارجه آمريکا گفت: متاسفانه به نظر مي رسد نوعي سردرگمي در بين بانک هاي خارجي وجود دارد، ما تلاش مي کنيم در اين زمينه شفاف سازي کنيم.

جان کري تاکيد کرد: اينجا مي خواهم تاکيد کنم ما تحريم هاي هسته اي را برداشته ايم و به اين اقدام هم متعهد هستيم و اکنون فرصت براي بانک هاي خارجي جهت معاملات تجاري با ايران فراهم شده است.

کري درعين حال از اينکه ابهام در قوانين باعث شده که ايران با مشکلاتي براي بهره‌مندي از توافق هسته اي روبه رو شود، ابراز تاسف کرده است.

وزيران خارجه ايران و آمريکا براي دومين بار در هفته جاري در چارچوب برجام در مقر سازمان ملل در نيويورک ديدار کردند.

محمدجواد ظريف و جان کري سه شنبه هفته گذشته نيز درحاشيه حضور به مناسبت امضاي موافقت نامه تغييرات آب و هوايي پاريس در نيويورک در چارچوب برجام پشت درهاي بسته و به مدت دو ساعت و نيم ديدار کردند.

دومين ديدار ظريف و کري در حالي برگزار شد که بر اساس تصميم معاونان وزيران خارجه ايران و 1+5 در سومين کميسيون مشترک برجام در وين دو طرف تفاهم کردند که "براي پيگيري موثرتر حل مشکلات، يک گروه کاري ويژه براي تضمين اجراي لغو تحريم ها تشکيل شود که بتواند با تمرکز بيشتر بر روي مباحث اجرايي، مشکلات فرا روي ايران را حل و فصل کند."

اين تصميم با توجه به مشکلاتي که در خصوص نقل و انتقالات بانکي و ارزي ميان بانکهاي ايراني و بانکهاي بزرگ اروپايي وجود دارد اتخاذ شده است و اين مسايل وقت زيادي را در سطح کارشناسي و معاونان در نشست روز جمعه به خود اختصاص داد.

سومين کميسيون مشترک ايران و 1+5 درباره برجام در سطح کارشناسان و معاونان دو طرف طي روزهاي پنجشنبه و جمعه در وين برگزار شد .

همچنين يکي ديگر از تصميمات سومين کميسيون مشترک ايران و 1+5 امضاي قرارداد ميان سازمان انرژي اتمي ايران و شرکت هاي آمريکايي براي فروش 32 تُن آب سنگين بود؛ معامله اي که به دليل حساسيت ماده هسته اي آب سنگين فروش آن از سوي ايران غيرممکن تلقي مي شد.

اين براي اولين بار در تاريخ سياسي ايران و آمريکا است که يک قرارداد رسمي همکاري (در چارچوب برجام) امضاء مي شود. علاوه بر آن، اين قرارداد بعد از همکاري در حوزه هواپيمايي براي اولين بار در حوزه انرژي هسته‌ ‌اي در حالي که براي بيش از يک دهه آمريکا با فعاليت‌ ‌هاي هسته‌هاي ايران مخالفت مي کرد ، امضاء مي شود.

با وجود تفاهم دوطرف براي برداشتن مشکلات فرا روي اجراي دقيق برجام در کميسيون مشترک برجام به نظر مي آيد هنوز برخي مسايل و موضوعات باقي است که قرار است در ديدار روز جمعه وزيران خارجه ايران و آمريکا مورد بررسي قرار گيرد.

جان کري وزير امور خارجه آمريکا روز سه شنبه هفته گذشته در مقر سازمان ملل در نيويورک پس از ديدار با محمدجواد ظريف، همتاي ايراني خود گفت: ما توافق کرديم تا در راستاي حصول اطمينان از اجراي دقيق توافق هسته‌اي براساس آنچه که مدنظر بود، همکاري کنيم و اين‌که تمام طرف‌هاي اين توافق از منافعي که قرار بوده در صورت اجراي (برجام) کسب کنند، بهره‌مند شوند.

منبع: ايسنا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد