آخرین اخبار

200 هزار تومان‌هاي کارمندان دولت چه شد؟ اقتصادي

200 هزار تومان‌هاي کارمندان دولت چه شد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - 200 هزار تومان‌هاي کارمندان دولت چه شد؟

زماني که نوسان ارزي و افزايش تورم ناشي از آن اوضاع اقتصادي مردم را تحت الشعاع قرار داد و بحث افزايش مجدد حقوق کارکنان از محل درآمد حاصل از افزايش قيمت ارز مطرح شد، دولت آن را نپذيرفت و اصرار داشت که از کانال بسته حمايتي و پرداخت نقدي، آسيب موجود را جبران مي‌کند اما در مورد کارکنان، ظاهراً به يک مرحله واريز ناقص 200 هزار توماني بسنده کرده که منابع صرف شده براي آن در مقابل رقم هنگفت ايجاد شده از محل گراني ارز ناچيز است.

دولت در آبان سال جاري توزيع بسته حمايتي را در دستور کار قرار داد تا بتواند بخشي از آسيب ناشي از افزايش تورم و سطح قيمت‌ها و اثر منفي آن در زندگي خانوارها را جبران کند.

بر اين اساس قرار شد طي سه مرحله و متناسب با وضعيت خانوارها اين کمک‌ها انجام شود؛ به طوري که بسته‌هاي حمايتي بين 100 تا 300 هزار تومان بين گروه‌هاي هدف (براي خانوارهاي تحت پوشش کميته امداد سازمان بهزيستي و افرادي که در حال پيوستن به اين سازمان‌ها) توزيع و براي کارکنان با حقوق زير سه ميليون تومان نيز پرداخت 200 هزار توماني داشته باشد که شاغل و بازنشسته را در بر مي‌گرفت.

گرچه هيچ‌گاه شفافيت کاملي در رابطه با پرداخت‌هاي انجام شده وجود نداشت و مشخص نشد که چه تعداد از کارکنان و در کدام گروه‌ها از اين بسته حمايتي برخوردار شدند، اما به هر حال آن چه که واريز شد نشان داد مبلغ 200 هزار تومان در يک مرحله بين بازنشسته‌ها و مستمري‌بگيران و کارکنان واريز شده است ولي اين گونه نبود که تمامي افراد در اين گروه‌ها را در برگيرد و حتي پيش آمد در برخي سازمان‌ها تمام کارکنان زير سه ميليون حقوق مشمول نشده و بخشي از آنها دريافتي 200 هزار توماني داشتند.

اين در حالي است که حتي با وجود اينکه اينگونه به نظر مي‌رسيد سه مرحله‌اي بودن بسته حمايتي شامل اين 200 هزار تومان هم باشد، اکنون در ابهام قرار دارد و معلوم نيست آيا قرار است دو مرحله ديگر نيز واريز شود يا خير؟ هر چند که همان يک مرحله هم به طور کامل انجام نشده است.

در هر صورت اين بسته حمايتي براي کارکنان دولت در شرايطي پيش‌بيني شد که دولت از افزايش مجدد حقوق کارکنان به دليل افزايش تورم و شرايط سخت اقتصادي در نيمه سال امتناع کرده و گفته بود آن را در قالب بسته حمايتي و همين واريزهاي 200 هزار توماني انجام مي‌دهد.

در همين رابطه اختلاف نظرهايي بين دولت و مجلس وجود داشت؛ ماجرا از اين قرار بود که در سال جاري دولت از محل مابه‌التفاوت ارز پتروشيمي‌ها يعني 4200 تا نرخ حدود 8000 توماني سامانه نيما درآمد چند ده هزار ميليارد توماني به دست مي‌آورد که نمايندگان مجلس تاکيد داشتند از همين محل بايد حقوق کارکنان را افزايش دهد، اما در سوي ديگر دولت قبول نکرد که به هر دليلي افزايش حقوق دهد و آن را با تورم موجود منطبق کند. بر اين اساس تاکيد داشت که حمايت خود از اقشار آسيب پذير و کارکنان را از محل درآمد ناشي از مابه ‌التفاوت ارز پتروشيمي در قالب بسته‌هاي حمايتي انجام خواهد داد.

آنچه تاکنون گذشته نشان نمي‌دهد که منابع کسب شده چندان روانه بسته حمايتي شده باشد و از سوي ديگر مسئله اينجاست که افزايش حقوق کارکنان در شرايطي لغو و جايگزين آن بسته حمايتي شد که بايد به همان ميزان پرداخت 200 هزار توماني انجام مي‌شد؛ اما آنچه اتفاق افتاد اين بود که به جاي افزايش حقوقي که بايد کارکنان دولت از آبان (شروع توزيع بسته حمايتي) تا پايان سال دريافت مي‌کردند يک واريز 200 هزار توماني داشتند و ظاهراً افزايش پنج ماه حقوق آنها با همين رقم 200 هزار تومان بسته شده است.

در عين حال که اگر افزايش مجدد حقوق در سال جاري اتفاق مي‌افتاد مي‌توانست براي کارکنان پايدار باشد و پايه حقوق آنها در سال بعد را نيز به طور طبيعي افزايش دهد اما اين 200 هزار تومان فقط يکبار پرداخت شد و اثرگذاري آن در معيشت مردم قابل تأمل است.

اگر فرض بر اين باشد که تمام حقوق بگيران زير سه ميليون تومان دولت اين 200 هزار تومان دريافت کرده باشند، بايد گفت که در حال حاضر مجموع حقوق بگيران زير سه ميليون تومان دولتي اعم از کارکنان و بازنشستگان به حدود دو ميليون و 300 هزار نفر مي‌رسد که اگر تمام آنها اين 200 هزار تومان را دريافت کرده باشند کل هزينه پرداختي دولت به 460 ميليارد تومان مي‌رسد که در مقابل منابع ناشي از ارز پتروشيمي‌ها قابل توجه نيست.

در نهايت بايد گفت که اکنون لازم است مسئولان مربوطه در رابطه با توزيع بسته حمايتي، منابعي که در اين رابطه هزينه شد و همچنين گروه‌ها و بخش‌هايي که از آن بهره بردند گزارشي ارائه کنند تا اذهان عمومي در جريان جزئيات آن قرار گيرند.

منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي