آخرین اخبار

ظريف: در انتخابات شرکت نمي‌کنم سياسي

ظريف: در انتخابات شرکت نمي‌کنم

  بزرگنمايي:

چه خبر - استعفايم به خاطر بشار اسد نبود

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در گفتگو با شبکه الفرات عراق در پاسخ به سوالي درخصوص استعفاي اخير خود اظهار داشت: هدف من از اقدام به استعفا حفظ شأن وزارت امور خارجه بود .

من فکر مي‌کنم با اتفاقاتي که پس از آن افتاد هم حمايت عظيم مردمي، نمايندگان مجلس، شخصيت هاي مختلف کشور من جمله شخصيت هاي محترم نظامي و همينطور رياست محترم جمهوري و در راس همه مقام معظم رهبري نشان داد که موقعيت وزارت امور خارجه در روابط بين المللي جمهوري اسلامي در کجا قرار داردو براي ادامه کار و ادامه تعامل سازنده به ويژه با منطقه امروز وزارت امور خارجه با شرايط جديد آمادگي کامل را دارد که از طرف جمهوري اسلامي ايران ارتباطات را تقويت کند.

وي در پاسخ به سوال مجري برنامه درخصوص اينکه شنيده شده تاکنون 14 بار استعفا داده ايد، گفت: نه اين تعداد نبوده است. من از ابتدا علاقه اي به مسئوليت وزارت امور خارجه نداشتم و در مراحل مختلف احساس کردم که ممکن است اشخاص ديگري بهتر از من کار را انجام دهند، در آن مراحل با گفتگو موضوع حل شد اين بار هم با اقدامات عملي موضوع حل شد.

وي همچنين در پاسخ به سوالي درخصوص ارتباط استعفايش با سفر بشار اسد به ايران تصريح کرد: اصلا به اين موضوع ربطي نداشت. من چند هفته پيش سوريه بودم و با آقاي بشار اسد ملاقات کردم چند هفته پيش آقاي وليد معلم در ايران بودند و با ايشان ديدار داشتم ارتباطات بسيار خوبي با مسئولان سوري دارم و در آينده نزديک نيز به سوريه سفر ميکنم.

وزير امور خارجه ايران در رابطه با سفر رئيس جمهور ايران به عراق نيز اظهار داشت: من سفرهاي متعددي به عراق داشتم که آخرين آن يک سفر 5 روزه بود که در آن سفر 5 روزه از استقبال بسيار گرم مردم عراق از بغداد تا اربيل، سليمانيه، کربلا و نجف مواجه شدم. واقعا براي من سفر شيرين و موفقي بود.

ظريف ادامه داد: آقاي دکتر روحاني براي اولين بار در دوره رياست جمهوري خود به عراق سفر مي کنند و ما اين سفر را يک نقطه آغاز جديدي براي روابطمان با عراق مي بينيم.

توافقنامه 1975 يک توافق رسمي بين المللي است بين ايران و عراق که صدام يک اشتباهي کرد و از آن خارج شد و قبل از اينکه ساقط شود خودش به توافق برگشت.

اگر خاطرتان باشد در نامه نگاري هايي که صدام حسين با مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني انجام داد 75 را پذيرفت لذا موضوع ما توافقنامه 1975 نيست، موضوع ما و عراق اجراي برخي ترتيبات براي لايروبي شط العرب براي استفاده مشترک از شط العرب است.

امروز عراق و ايران نيازمند به استفاده سالم از اين آبراه مشترک هستند شهر بصره عراق و شهرهاي خرمشهر و آبادان ما با لايروبي شط العرب آبادتر خواهند شد و لذا کاري که ما قصد داريم و در سفر قبلي انجام و اعلام شد که ما و عراق شروع خواهيم کرد لايروبي شط العرب است و اين بار مي خواهيم تاريخ آن را قطعي کنيم.

وي در رابطه با ديگر توافقات سفر رئيس جمهور ايران به عراق گفت: ما توافق هاي زيادي با عراق در مورد مسائل مرزي اجرا کرده ايم مثل اجراي ميله گذاري مرزي که به دليل جنگ صدام اين ميله گذاري ها به هم ريخته بود و ما توانستيم با توافق ايران و عراق اين ميله گذاري ها را انجام دهيم لذا کار کمي باقي مانده و آن لايروبي شط العرب است که انشاالله انجام خواهد شد.

اما اين تنها اولويت سفر دکتر روحاني نيست، يکي از موضوعات مهم است. اولويت سفر دکتر روحاني تقويت روابط بين ايران و عراق است.

در همه حوزه ها تقويت روابط بين دودولت و بين دو ملت، ايجاد امکانات مشترک اقتصادي، حوزه راه و ترابري، و ترانزيت که ايران مي تواند يک ارتباط خوبي را از درياي عمان به عراق برقرار کند و در حوزه هاي ديگر اين ارتباط را برقرار کند. اگر 32 کيلومتر راه آهن بين شلمچه و بصره انجام شود راه آهن ايران و عراق به يکديگر پيوند مي خورد اين خيلي تحول مهمي است.

وي افزود: ما همواره عراق را يک ستون مهم امنيت منطقه مي دانيم و معتقديم که بدون عراق اين منطقه امنيت نخواهد داشت و لذا ضروري است که در امنيت منطقه ايران و عراق در کنار ساير کشورهاي منطقه همکاري کنند.

مشکل ما در اين است که ما دنبال قطع ارتباط عراق با کشور ديگري نيستيم، متاسفانه اين آمريکايي ها هستند که به عراق فشار مي آورند که روابط همسايگي با ايران نداشته باشد.

مردم ما خويشاوند هستند، مردم ما با هم رابطه دارند، ارتباطات و تبادلات مرزي دارند، تجارت ما با عراق يکي از گسترده ترين تجارت هاست، چطور آمريکايي ها ميخواهند بيايند و به مردم عراق تحميل بکنند که اين ارتباطات سود آور متقابل را انجام ندهد.

پاسخ عربستان به درخواست مذاکره با ايران

ظريف در ادمه در خصوص عربستان نيز اظهار داشت: من همواره آمادگي گفتگو با همسايگان را داشتم، متاسفانه همسايگان ما در عربستان سعودي علاقه اي به گفتگو ندارند حالا شما به يک نمونه اشاره کرديد نمونه هاي ديگري هم هست ممکن است دقيق نباشد.

من آمادگي داشتم زمانيکه به منطقه سفر کردم به عربستان هم سفر کنم و اين در ابتداي دوران وزارت من بود، يعني 5 سال قبل، پيام هاي متعددي هم براي مسئولان سعودي فرستادم که ما آمادگي داريم با هم همکاري کنيم نه تنها در حوزه دوجانبه بلکه در حوزه منطقه اي، آنها پيام دادند که منطقه ربطي به شما ندارد و الان معلوم است که منطقه به ما ربطي دارد يا ندارد، لذا ما هيچگاه مانعي براي گفتگو با سعوي ها نداشتيم آنها بودند که مايل به گفتگو نبوده اند.

حتي من بعد از فوت ملک عبدالله براي مراسم خاکسپاري ايشان به عربستان رفتم، اما مقامات سعودي از فرصت حضور بنده استفاده نکردند چون ظاهرا سياست آنها اين نبود. هر وقت آنها آمادگي داشته باشند، ايران را آماده در ميدان خواهند ديد.

ما براساس منافع خودمان تصميم ميگيريم نه براساس سياست هاي آمريکا

ظريف در پاسخ به سوالي در رابطه با اينکه آيا برجام توافق بين جان کري و ظريف است، تصريح کرد: اين يک توافقي بين جمهوري اسلامي و 6 کشور و اتحاديه اروپا بود که به تاييد شوراي امنيت سازمان ملل متحد رسيد، حالا دو نفر بيشتر روي اين توافق کار کردند ولي من مي توانم به شما بگويم که اين توافق نتيجه کار صدها کارشناس بود و قابل تکرار هم نيست. آقاي ترامپ اگر فکر ميکند به توافقي بهتر از اين مي تواند برسد کاملا اشتباه مي کند.

وي در خصوص اينکه آيا امکان دارد بعد از ترامپ آمريکا به اين توافق بازگردد، گفت: من نمي دانم آمريکايي ها مي خواهند چکار کنند ما براساس منافع خودمان تصميم ميگيريم نه براساس سياست هاي آمريکا.

وزير امور خارجه ايران همچنين درخصوص گفتگو با ترامپ عنوان کرد: گفتگو نيازمند يک مبنا است و آن مبنا احترام است، شما اگر به حرف خودتان احترام نگذاشته باشيد ديگه به توافق نمي توان احترام گذاشت لذا خيلي گفتگو را مفيد نمي دانم من هميشه گفتگو را مفيد مي دانم ولي بايد يک مبنايي داشته باشد.

الان ما يک توافق 150 صفحه اي داريم دو سال طول کشيده، هزاران ساعت وقت گذاشته شده، نه اينکه دو روز برويم يک جايي بنشينيم و اگر به توافق نرسيديم خارج شويم. خيلي مواقع بود که ما ميخواستيم خارج شويم اما نشستيم و کار کرديم اين به اين معني نيست که هيچ طرفي کوتاه آمد.

بلکه به اين معناست که طرفين اصرار بر توافق داشتند. معمولا توافق بايد در وسط راه به هم برسد در هيچ توافقي هيچ طرفي هر چه ميخواهد نميگيرد، اصلا معني توافق همين است اگر نه مي شود تسليم.

آمادگي مقام معظم رهبري براي شنيدن نظر مخالف

ظريف در ادامه در پاسخ به سوالي ديگر با بيان اينکه نکته بسيار مهمي که درباره مقام معظم رهبري هست آمادگي ايشان براي شنيدن نظر مخالف است، گفت: ايشان آمادگي دارند عليرغم برنامه سنگين کاري ديدگاه ها را هم بشنوند هم بخوانند.

وقتي من به عنوان سفير به نيويورک مي‌رفتم و اين را در کتاب آقاي سفير نوشته ام، ايشان به من فرمودند که وقتي به نيويورک مي‌روي موظفي ديدگاه هايت را براي من بفرستي حتي اگر ميداني اين ديگاه ها مخالف ديدگاه هاي من است، اگر من قانع بشوم ديدگاهم را عوض مي کنم اگر قانع نشوم در ديدگاه خودم محکم تر مي شوم. اين را من در بين مقامات ارشد در همه دنيا بسيار حرکت نادري مي بينم.

حتما در انتخابات رياست جمهوري شرکت نخواهم کرد

ظريف در باره احتمال کانديداي دور بعدي انتخابات رياست جمهوري شدن نيز با قطعيت گفت: بنده حتما در چنين انتخاباتي شرکت نخواهم کرد.

وي در ادامه در پاسخ به اين سوال که پس چه کسي اصلاح طلبان را هدايت خواهد کرد، اظهار داشت: من عضو هيچ دسته بندي سياسي در ايران نيستم و هيچ وقت نبوده ام اينکه چه کسي من را در کدام دسته بندي حساب مي کند تصميم مردم است، ولي حتما افرادي هستند که بتوانند اين کار را براي جناح هاي مختلف سياسي انجام دهند، اما من در آنها نيستم.

منبع: tasnimnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد