آخرین اخبار

روحاني: براي صادرات برق بيشتر به عراق آماده‌ايم سياسي

روحاني: براي صادرات برق بيشتر به عراق آماده‌ايم

  بزرگنمايي:

چه خبر - روحاني: براي صادرات برق بيشتر به عراق آماده‌ايم

رئيس جمهور در پايان امضاي 5 سند همکاري ميان تهران و بغداد اعلام کرد که دو کشور توافق کرده‌اند صدور ويزا براي زائران و گردشگران ايراني و عراقي رايگان شود.

حجت الاسلام حسن روحاني عصر دوشنبه در يک نشست خبري با نخست وزير عراق در بغداد، ضمن قدرداني از دولت و ملت عراق بخاطر پذيرايي‌هاي گرم از هيأت ايراني گفت که در جريان مذاکرات فشرده با رئيس جمهور و نخست وزير عراق، گام‌هاي خوبي در راستاي منافع دو ملت برداشته شده است.

روحاني اظهار داشت: در مذاکرات با نخست وزير عراق توافق شد که روابط مردم با يکديگر بيش از پيش تسهيل شود و در همين راستا ايران اعلام مي‌کند که براي ويزا مبلغي را دريافت نمي‌کند و طرف عراقي هم بعد از اين اعلام، اعلام مي‌کند که اين کشور هم مبلغي را دريافت نخواهد کرد.

رئيس جمهور افزود: طرف عراقي در شرايط فعلي ترجيح مي‌دهد روند صدور ويزا اجرا شود اما مبلغي براي ويزا دريافت نشود که اين حرکت گامي در روند تسهيل روابط دو ملت است.

روحاني توسعه همکاري‌هاي تجاري را يکي ديگر از محورهاي گفت و گو عنوان کرد و اظهارداشت: توافق کرديم که راجع به مسائل مربوط به تعرفه ترجيحي، دو طرف مذاکرات خودشان را ادامه داده و ليست مورد نظر را ارائه دهند تا براي تسهيل تجارت ميان دو کشور نيز قدم‌هاي لازم برداشته شود.

رئيس جمهور گفت: موضوع سوم مورد بحث اين بود که بتوانيم در زمينه استاندارد، توافقاتي با هم انجام دهيم که تبادل کالا در زمينه مصنوعات، کشاورزي و دارو، با تسهيلات بيشتري انجام بگيرد.

روحاني با بيان اينکه عمليات اجرايي راه آهن شلمچه – بصره آغاز مي‌شود، افزود: با توجه به اتصال شبکه راه آهن ايران به خطوط آهن پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربايجان و ترکيه، اميدواريم در آينده بتوانيم راه‌آهن بين دو کشور را نيز به هم متصل کنيم که اين کار با عمليات اجرايي 35 کيلومتر خط آهن بين شلمچه و بصره انجام مي‌گيرد. امروز توافقات لازم براي اين کار انجام گرفت و اميدواريم هر چه سريع‌تر اين گام مهم در راستاي تقويت روابط بين دو ملت و حمل کالا، برداشته شود.

رئيس جمهور مساله محيط زيست را يکي ديگر از محورهاي گفت و گو با طرف عراقي برشمرد و افزود: در زمينه مسائل زيست محيطي تفاهماتي که داريم بايد سريع‌تر اجرايي شود تا بتوانيم راجع به مسأله گرد و غبار هم بين دو کشور و هم با ساير کشورهاي منطقه، همکاري کنيم.

روحاني با بيان اينکه دو کشور در زمينه انرژي همکاري‌هاي خوبي با يکديگر دارند، اظهار داشت: ايران برق و گاز مورد نياز عراق را تأمين مي‌کند و ما اعلام کرديم که براي صدور برق بيشتر آمادگي داريم و همچنين در زمينه نفت مي‌توانيم تسهيلات لازم را براي توافقات بين دو کشور داشته باشيم.

رئيس جمهور افزود: در زمينه مسائل بانکي که يکي از مسائل مهم بين دو کشور است، بر اجراي سريع‌تر توافقاتي تأکيد کرديم که بين دو بانک مرکزي انجام گرفته بود. همچنين در زمينه بانک‌هاي تجاري که مي‌توانند با هم رابطه داشته باشند، توافق کرديم که گام‌هاي لازم را برداريم.

روحاني گفت: در زمينه روابط دريايي و تسهيلات لازم با هم توافق کرديم و اميدواريم آبادان، خرمشهر و بصره استفاده بهتري از رودخانه مرزي داشته باشند و بتوانيم به اهدافي که مورد نظر دو ملت است و همواره علاقمند به توسعه روابط دو کشور هستند، دست يابيم و شاهد آباداني بيشتر در بصره، ناصريه، العماره و همچنين آبادان و خرمشهر باشيم.

رئيس جمهور به توافق دو کشور در حوزه همکاري‌هاي علمي اشاره کرد و گفت: به آقاي نخست وزير اعلام کردم که در زمينه نانو تکنولوژي، برخي از آزمايشگاه‌ها را تقديم مي‌کنيم به يک دانشگاه که آنها اعلام کنند و همچنين در زمينه مسائل فناوري‌هاي نو مي‌توانيم همکاري‌هاي بيشتري داشته باشيم. ما همچنين اعلام آمادگي کرديم که مي‌توانيم تجهيزات دانشگاه‌هايي که مورد نظر آنهاست، تأمين و روابط علمي و فناورانه بين دو کشور را توسعه دهيم.

روحاني افزود: همچنين علاقمند به توسعه روابط امنيتي ميان دو کشور هستيم. ما در سال‌هاي اخير هميشه به يکديگر ياري و کمک کرده‌ايم. ايران افتخار مي‌کند که به کشورهاي منطقه از جمله عراق از روز اول اعمال تروريستي داعش، حضور پيدا کرد و به ملت و ارتش عراق کمک‌هاي لازم از جمله مستشاري را انجام داد و امروز هم آماده است که اين کمک‌ها را تا ريشه‌کن شدن کامل تروريسم در منطقه ادامه دهد.

رئيس جمهور نظرات دو کشور را در مسائل و موضوعات منطقه‌اي بسيار به يکديگر نزديک خواند و افزود: اميدواريم رابطه نزديک و بسيار صميمانه بين دولت و ملت ايران و دولت و ملت عزيز عراق موجب شود که ما بتوانيم امنيت و ثبات بيشتري را در منطقه داشته باشيم.

روحاني اظهار داشت: در زمينه مسائل خدمات فني و مهندسي، قدم‌هاي خوبي در گذشته داشتيم و امروز داريم و اميدواريم که با اقداماتي که در زمينه بانکي و مالي انجام مي‌گيرد، اين همکاري‌ها در حوزه خدمات فني و مهندسي بتواند بيش از پيش ادامه پيدا کند و ما آماده‌ايم در بازسازي عراق از همه توان و امکانات‌مان استفاده کنيم.

عبدالمهدي: ما خواهان بهترين روابط با جمهوري اسلامي ايران هستيم

نخست وزير عراق نيز در اين نشست با ابراز خرسندي از اينکه ميزبان رئيس جمهوري اسلامي ايران است، گفت: اين سفر، از نگاه ما، سفري بسيار مهم و تاريخي است که هدف آن سرآغازي متفاوت از گذشته براي توسعه روابط بين دو کشور و دو ملت باشد.

عادل عبدالمهدي با بيان اينکه ايران و عراق دو کشور همسايه و به حکم اين همسايگي و روابطي که ديرپاتر از روابط بين هر دو کشور ديگري است، نبايد به سطح فعلي روابط بين دو کشور بسنده کنند، تصريح کرد: عراق به دنبال توسعه بيشتر روابط در تمام زمينه‌ها با جمهوري اسلامي ايران است.

وي با اشاره به اينکه مذاکرات در عمده حوزه‌هاي امنيتي، سياسي، اقتصادي، علمي، فرهنگي، فناوري بسيار ثمربخش و موفقيت آميز بود، گفت: توافقاتي در عمده اين حوزه‌ها حاصل شد. در زمينه ايجاد شهرک صنعتي مشترک در مرزهاي دو کشور همينطور در زمينه صدور رواديد براي کاهش هزينه‌هاي مالي شهروندان توافق کرديم. توافقاتي در زمينه نفت و حمل و نقل و مرتبط کردن راه‌آهن بين دو کشور، در زمينه صنعت و بهداشت داشتيم. همچنين بر اهميت تبادل تجاري بين دو کشور تأکيد کرديم.

نخست وزير عراق با بيان اينکه "ما روابط بسيار خوبي با جمهوري اسلامي ايران داريم"، افزود: دو طرف با هم همکاري داريم و کاملاً شرايط يکديگر را درک مي‌کنيم و مي‌دانيم چگونه بايد يکديگر را ياري کنيم.

عبدالمهدي اظهار داشت: عراق پيروزمندانه از جنگ عليه داعش خارج شد و حقيقتاً ايران نقش مهمي در ايستادن در برابر اين انديشه‌هاي خطرناک تکفيري داشت. ايران از روز اول تا پايان در کنار ما بود و دست ياري را به سمت عراق دراز کرده بود. همکاري‌هاي بسيار زيادي داشت و اين همکاري‌ها نقش بسزايي در شکست داعش و تحقق پيروزي نهايي بر اين جريان خطرناک داشت.

وي تصريح کرد: همکاري‌هاي دو کشور در بهترين شرايط است و ما در حال پيش رفتن براي تقويت روابط امنيتي بين دو کشور هستيم و همينطور در زمينه فراهم آوردن شرايطي براي مردم کشور که حقيقتاً زندگي خوبي را داشته باشند.

نخست وزير عراق افزود: ما تصميم داريم نقش مهم و سازنده‌اي را در منطقه و جهان داشته باشيم. علاقمند هستيم اين روابط را به نحوي توسعه دهيم که فضاي کلي منطقه را بهبود ببخشد و پاياني براي دوره‌هاي جنگ و محاصره و تحريم ايجاد کند تا ملت‌هاي منطقه ما، از رفاه برخوردار بشوند و زندگي بهتري را بدون دخالت‌هاي خارجي از سمت هر طرفي تجربه کنند.

وي تاکيد کرد: ما خواهان بهترين روابط با جمهوري اسلامي ايران هستيم و دست دوستي و برادري را به سمت ايران همسايه عزيزمان دراز مي‌کنيم.

منبع: bartarinha.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد