آخرین اخبار

متهم اصلي بحران گوسفند اقتصادي

متهم اصلي بحران گوسفند

  بزرگنمايي:

چه خبر - متهم اصلي بحران گوسفند

اخيراً شاهد بحران منحصربه‌فردي در اقتصاد ايران هستيم که اگر چه از نگاه علم اقتصاد چندان عجيب نمي‌نمايد ولي براي ناآشنايان به علم اقتصاد و نيز منکران آن تبديل به معمايي شده است. شکل بحران به اين صورت است که از يک طرف، عده‌اي از هموطنان با پذيرش انواع ريسک‌هاي جاني و مالي به قاچاق گوسفند از داخل به خارج مرزها مشغول شده‌اند و از سوي ديگر دولت محترم نيز با پذيرش انواع هزينه‌هاي سنگين و استفاده از منابع ذي‌قيمت ارزي، آن هم در شرايط غير عادي اقتصاد، به واردات گوسفند از طريق هواپيما مشغول است!

متهم اين نابساماني کيست؟ عده‌اي قاچاقچيان گوسفند را مقصر معرفي مي‌کنند. عده‌اي ذي‌نفعان واردات را و عده‌اي مرزبانان را. اما متهم اصلي هيچ کدام از اينها نيست، بلکه سياست‌گذاري غلط اقتصادي در سال‌هاي اخير و تداوم آن در برخي حوزه‌ها ازجمله بازار گوشت را بايد متهم اصلي دانست. شايد در آينده‌اي نه‌چندان دور شاهد آن باشيم که بحران گوسفند در ايران به عنوان بارزترين مصداق سياست‌گذاري غلط اقتصادي و انکار علم اقتصاد به کتاب‌هاي درسي اقتصاد راه يابد.

براي ساده‌سازي ماجرا مي‌توان تصوير دو ساله قاچاق کالا و جهت اصلي آن را مرور کرد. دقيقاً تا يک سال پيش مسير قاچاق انواع کالا از آن سوي مرزها به داخل کشور بود اما به تدريج از ابتداي سال جاري جهت قاچاق معکوس شد و از داخل به آن سوي مرزها جريان يافت. در پديده‌اي مشابه، مشاهدات نشان مي‌دهد که تا يک سال پيش مردم ايران تمايل داشتند از آن سوي مرزها خريد کنند اما از ابتداي امسال، ناگهان داستان معکوس شد و سيل افراد از کشورهاي همسايه براي خريد به داخل مرزهاي ايران سرازير شد. کدام حالت درست و به صلاح نزديک‌تر است؟ هيچکدام.

قاچاق چه از آن سو و چه از اين سو و هجوم براي خريد چه به آن سو و چه از آن سو، در همه حالت‌ها، نشانه عدم تعادل در بازار ارز است. همان‌طور که دلار ارزان، مشوق قاچاق و خريد از آن سو بود، دلار گران نيز مشوق قاچاق همه چيز به آن سو مي‌شود.

اگر سياست ارزي چهار سال قبل درست بود و نرخ ارز متناسب با تورم تعديل مي‌شد، نه تنها قاچاق نوع اول اتفاق نمي‌افتاد که توليد داخلي را به نابودي بکشاند، بلکه نرخ دلار نيز هم‌اکنون حداکثر هفت تا هشت هزار تومان بود نه 13 هزار تومان. اين اضافه‌پرش دلار که تا مرز 19 هزار تومان هم رفت، نتيجه آن اهمال در سياست ارزي و فشردن فنر ارزي به مدت چهار سال بود.

همچنين اگر سياست ارزي در چهار سال گذشته درست بود، آن چه را اکنون قاچاق کالا به خارج مي‌ناميم، با افتخار مي‌توانستيم صادرات بناميم که نه از سفره مردم بلکه از مازاد توليد داخلي صادر مي‌شد. طبيعي است در آن صورت، واردات آن سال‌ها هم با دلار ارزان نمي‌توانست توليد داخلي را از سفره مردم عقب براند. آن چه چهار سال اقتصاددانان دلسوز کشور فرياد کردند و آنان که بايد بشنوند، نشنيدند.

اما حال که اين گونه شده است، چاره چيست؟ آقاي سياست‌گذار تصور مي‌کند گوشت ارزان فقط با دلار ارزان امکان‌پذير است اما فراموش مي‌کند که هزينه فرصت دلاري که با شعبده‌بازي حسابداري براي واردات گوشت 4,200 تومان محاسبه مي‌شود، در واقع همان 13 هزار تومان است. يعني هر دلار براي گوشت وارداتي نه 4,200 تومان بلکه 13 هزار تومان تمام مي‌شود؛ البته بدون در نظر گرفتن هزينه هواپيماسواري گوسفندان وارداتي!

آقاي سياست‌گذار دلارهاي «سخت به دست آمده» کشور را در حالي که تقاضاي بازار بدون پاسخ مي‌ماند صرف واردات گوشت مي‌کند و آقاي قاچاقچي (که مي‌توانست در يک اقتصاد سالم يک صادرکننده محترم باشد) با قاچاق گوسفند سعي مي‌کند دلار مورد نياز بازار را تأمين کند. اين بازي کجا خاتمه مي‌يابد؟ يک حالت تداوم روند فعلي است که انتهايي خطرناک دارد و مي‌تواند به تکثير مصداق بحران بينجامد اما حالت جايگزين بسيار ساده است که يا از فرط سادگي فراموش مي‌شود يا ذي‌نفعان وضعيت فعلي قادرند از آن جلوگيري کنند.

راه ساده اين است: آقاي سياست‌گذار دلاري را که با 4,200 تومان براي واردات گوشتي به هدر مي‌دهد که هنوز فايده آن روشن نيست و تأثيري در قيمت گوشت نگذاشته است، با نرخ بازار بفروشد و گوسفندان قاچاقي را به همان قيمت مقصد قاچاق از قاچاقچيان خريداري کند ولي قيمت فروش گوشت به گروه هدف را بر مبناي همان دلار 4,200 تومان تعيين کند. طبيعي است حساب دولت داراي ناترازي نخواهد بود؛ چون منبع اين يارانه از محل عرضه دلار با نرخ بازار تأمين شده است؛ به جاي اين که اين دلارها صرف واردات گوشت با نرخ 4,200 تومان شود.

اين راه حل ساده اگر شامل همه دلارهاي 4200 توماني شود هم باعث متعادل‌تر شدن بازار ارز و تعديل اضافه‌پرش ارزي به سمت پايين خواهد شد و هم بازار گوشت و ساير بازارها را به تعادل نسبي نزديک‌تر خواهد کرد. راه حلي که مانند همه راهکارهاي علمي پنج سال اخير مي‌تواند به بايگاني برود و بحران را عميق‌تر کند يا اين که آغازي براي خروج از بحران باشد.»

منبع: bartarinha.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي