آخرین اخبار

راز برگزار شدن بازي هاي ليگ برتر قبل از غروب آفتاب بعد از نود

راز برگزار شدن بازي هاي ليگ برتر قبل از غروب آفتاب

  بزرگنمايي:

چه خبر - چرا بازي هاي ليگ‌برتر پيش از غروب آفتاب به پايان مي‌رسند؟

وقتي عادل فردوسي پور در ويژه برنامه اش براي صعود ايران به جام جهاني از الکساندر نوري دعوت کرد، کمتر کسي بود که از دکور نامتعارف برنامه او تعجب نکرده باشد. او پشت يکي از دروازه هاي ورزشگاه آزادي، مقابل پروژکتور هاي قدرتمند نشسته بود و با سرمربي ايراني الاصل وردربرمن گفتگو مي کرد. در فوتبال ايران که پروژکتور از سقوط کردن تا جايگاه تماشاگران، هر کاربردي به جز نورافشاني دارد اين سبک نورپردازي در برنامه فردوسي پور بيش از حد متفاوت به نظر مي رسيد. بعد ها نوري از وردربرمن اخراج شد و تيم ملي هم از جام جهاني بازگشت اما پروژکتور هاي ورزشگاه آزادي هنوز هم پابرجا ماندند. تنها چراغ هايي که در ورزشگاه هاي ايران هميشه روشن بوده اند.

ساکنان خانه هاي پيرامون استاديوم آزادي، شايعه هاي جالبي درباره نور استاديوم آزادي ساخته اند. برخي معتقدند شب هايي که اين ورزشگاه ميزبان سرخابي ها نيست، به افراد ثروتمند اجاره داده مي شود. شايعه تعميرات استاديوم هم مطرح مي شود که البته باورپذيرتر است. ورزشگاه آزادي به جز منابع نوري عظيمش، چراغ هايي براي روشن کردن فضاي استاديوم ندارد و اگر کارمندان اين مجموعه بخواهند بخشي از ورزشگاه را تعمير کنند، ناچار به روشن کردن پروژکتور ها هستند که هم انرژي زيادي مصرف مي کند و هم محيط اطراف استاديوم را روشن تر از هميشه خواهد کرد.
اين شرايط بزرگترين ورزشگاه ايران است که قدمتي طولاني هم دارد. استاديومي که ميزبان بازي هاي مهم تيم ملي، پرسپوليس و استقلال است و هنوز هم اصلي ترين ميزبان فوتبال ايران به شمار مي رود.


مقايسه ورزشگاه هاي تختي و آزادي با ورزشگاه هاي ساير شهر هاي کشور شايد تا چند سال پيش چندان منطقي نبود اما حالا که در همه شهر هاي کشور ورزشگاه هاي جديدي ساخته شده، ديگر انتقادي به ورزشگاه هاي قديمي شهرستان ها وارد نيست. ورزشگاه هاي مدرني که با گنجايش کم ساخته شده اند و قرار است ميزبان هاي جديد رقابت هاي فوتبال ايران باشند. ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر که در سال 95 تاسيس شد، به خاطر سبک متفاوت نورپردازي‌اش مورد انتقاد بازيکنان ليگ قرار گرفته بود. چراغ هاي اين ورزشگاه مثل اکثر ورزشگاه هاي جديد اروپايي در ارتفاع کوتاه‌تري از زمين نصب شده بود و اين باعث شد بازيکنان ذوب آهن و استقلال از ناراحتي چشم هايشان گله کنند.

آن هم به اين دليل که ورزشگاه خرمشهر حالا براساس استاندارد هاي روز جهان ساخته شده و ديگر خبري از پروژکتور هاي بلند و دور از زمين در آن نيست. ورزشگاه امام رضا (ع) در شهر مشهد هم شرايطي مشابه دارد. روبرو شدن با فرايند جديد نورپردازي در استاديوم هاي ايران براي بازيکنان هم جالب نبوده و برخي از آنان مدعي شده اند اين شيوه نور داخل زمين را کمتر خواهد کرد.

با اين حال پروژکتور هاي جديد سال هاست که در فوتبال اروپا به کار گرفته مي شوند و باشگاه هايي که ورزشگاه هاي اختصاصي خود را مي سازند، براي بهره گيري از معماري جذاب تر از نصب پروژکتور هاي بلند در اطراف ورزشگاه امتناع مي کنند. مسئله اي که کم کم در ايران هم در حال جا افتادن است.
اما محدوديت هاي نورپردازي در فوتبال ايران بيشتر به خارج از زمين باز مي گردد. تامين برق ورزشگاه هاي ميزبان مسابقات ليگ برتر هميشه يکي از دغدغه هاي مهم سازمان ليگ بوده است. در ليگ يک و سطوح پايين تر رقابت هاي فوتبال ايران، هيچ مسابقه اي در ساعات پاياني روز برگزار نمي شود. در واقع باشگاه ها تلاش مي کنند با استفاده از نور خورشيد، بازي هايشان را مديريت کنند.

خيلي از ورزشگاه ها نه تنها سيستم نورپردازي مناسبي ندارند، بلکه براي پخش زنده هم نمي توانند متکي به پروژکتور هاي ضعيف خود باشند. بنابراين سازمان ليگ مجبور است با آن ها همکاري کند تا بازي ها را در ساعات پاياني بعدازظهر به پايان برسانند. به جز ورزشگاه هاي اصفهان، تهران، تبريز و مشهد، اکثر رقابت هاي فوتبال در ساير استان هاي کشور پيش از غروب آفتاب به پايان مي رسند.
به جز مشکلات نورپردازي، هزينه هاي مربوط به آن بخش مهمي از دلايل برگزاري بازي هاي ليگ در روز است. باشگاه ها علي رغم وابستگي به بودجه هاي دولتي، توانايي پرداخت هزينه هاي ورزشگاه ها را ندارند و اگر قرار باشد هزينه برق را هم پرداخت کنند، ترجيح مي دهند بازي ها را در روز برگزار کنند.

اين مشکل در ماه رمضان پيچيده تر مي شود و در سال هاي اخير که اين ماه مبارک در روز هاي طولاني و گرم تابستان قرار داشته، برگزاري بازي هاي ليگ هاي ايران هم سخت تر شده است. در فصل تابستان و در جغرافياي ايران، مصرف برق در سراسر کشور افزايش چشم‌گيري پيدا مي کند. با کمبود برق، اين مشکل به ورزشگاه ها هم مي رسد و در چند سال اخير فوتبال دوستان بار ها شاهد قطعي برق در ميان بازي هاي ليگ بوده اند.
با اين حال فدراسيون فوتبال برنامه خاصي براي حل اين مشکل ندارد. هزينه هاي سنگين برطرف کردن اين مشکل به تنهايي سازمان ليگ را قانع کرده که راه حل پيش‌رو را بشناسد؛ برگزاري بازي در ساعات پيش از غروب آفتاب. اما حالا و در زمستان، اين مشکل دوباره به فوتبال ايران هجوم آورده که بخشي از آن را در ورزشگاه غدير اهواز به خوبي مشاهده مي شود. اين در حالي است که پس از حواشي بازي پرسپوليس و فولاد خوزستان، حالا سازمان ليگ اعلام کرده است بازي فولادي ها مقابل نفت مسجد سليمان يک ساعت زودتر آغاز خواهد شد. مشخص نيست اين مشکل چه زماني حل خواهد شد اما آن چه مشخص است، تابستان گرم و البته تاريک است که در انتظار فوتبال ايران ايستاده تا پروژکتور هاي خاموش و آسيب ديده‌اش را به ما يادآوري کند.


منبع: khabaronline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد خنده دار استقلال براي دربي

تهديد بازيکن تيم ملي فوتسال بانوان بخاطر گلايه کردن

در جلسه احضار وريا غفوري به وزارت ورزش چه گذشت؛ بايد از ديدن صف گوشت شرمنده شد!

درخشش خيره کننده سردار آزمون در بازي شب گذشته

اين 5 نفر يا از فدراسيون فوتبال مي روند يا دادگاهي مي شوند!!

آتوسا حجازي دختر ناصر حجازي مدير تيم ملي شد! عکس

مذاکرات پنهاني فدراسيون با مربي ايراني؛ دوست دارم بيايم!

نقره داغ شدن چلسي توسط فيفا؛ محروميت از 2 پنجره نقل و انتقالات

اينتر ميلان باز هم اجازه بازي به مائورو ايکاردي نداد

علي کريمي استعفا داد

مذاکره ايران با سرمربي خوش چهره ايتاليايي !!

توضيح سرمربي چلسي درباره اتفاق عجيب و مقاومت دروازه بان تيم!

مدافع رئال مادريد الکلاسيکو را از دست داد

بهترين خبر ممکن براي استقلال و پرسپوليس

اسامي بازيکنان تيم ملي فوتبال اميد ايران: 5 استقلالي و 1 پرسپوليسي

موافقت با ميزباني دبي از بازي پرسپوليس و الاهلي

تغيير ساعت بازي حساس استقلال و فولاد خوزستان

تاريخ دادگاه حسين هدايتي به اتهام اخلال در نظام اقتصادي ايران

جريمه سنگين دروازه بان چلسي بخاطر حرکت عجيبش

بهترين خبر براي تيم ملي فوتبال بانوان ايران

مهدي تاج: مونتلا را نميشناسم؛ سرمربي بزودي معرفي مي شود

بازداشت عليرضا حقيقي بخاطر شکستن بيني معاون باشگاه استقلال!!

ادعاي علي خطير درباره کتک خوردن از عليرضا حقيقي

عکس: حسين هدايتي با لباس آبي زندان در دادگاه

مديرعامل سابق پرسپوليس: از هدايتي نمي پرسيديم پول ها را از کجا مي آورد!

کدام افراد بايد پول هايي که از حسين هدايتي گرفتند پس بدهند؟

محروميت سرخيو راموس پس از حرکت غيرورزشي و سوتي خودش!

ورود رئيس پليس به موضوع توقيف خودرو فرهاد مجيدي

توضيح پليسي که با فرهاد مجيدي درگير شد! عکس

تغيير زمان بازي العين و استقلال بخاطر ماه رمضان

شکايت عليرضا حقيقي از معاون باشگاه استقلال پس از شکستن بيني وي

توافق براي جابجايي ايکاردي و ديبالا بين اينتر ميلان و يوونتوس

خبر خوب براي پرسپوليس: حذف نام ژاوي از ليست السد در ليگ قهرمانان

محروميت منشا و حقيقي از فوتبال به دستور کميته اخلاق

شوک به ليگ قهرمانان اروپا؛ منچسترسيتي کنار گذاشته مي شود!

احضار پرسپوليسي هايي که از حسين هدايتي پول گرفته بودند

هواداران پرسپوليس: سوشا مکاني بخاطر باب اسفنجي محروم شد؛ منشا هم بايد محروم شود

قوانين جديد فيفا؛ گرفتن پنالتي سخت تر شد

درگيري بين هواداران تيم ملوان و نيروي انتظامي

درگذشت بازيکن 17 ساله تراکتورسازي

پيچيده شدن شرايط مهدي تاج در انتخابات آسيا

حذف عامل اصلي دعواي کي روش و برانکو

راي پرونده خوشحالي زشت و جنجالي ديگو سيمئونه صادر شد

محروميت مادام العمر بازيکن چاقوکش ترکيه اي!

ضرر فغاني به پرسپوليس؛ پنالتي هاي سرخ پوشان پريد

تاييد مهماني بازيکنان يوونتوس با حضور 60 مدل!!

درخواست فوتباليست جنجالي؛ علي اکبريان: علي دايي به دادم برس

علي کفاشيان بالاخره استعفا داد و از فوتبال رفت

تغيير عجيب داور بازي استقلال با درخواست عربستان!

برد زنيت با درخشش مجدد سردار آزمون