آخرین اخبار

8 سرمربي مطرحي که با دستمزد مشابه کي روش به ايران مي آيند حاشيه هاي ورزشي

8 سرمربي مطرحي که با دستمزد مشابه کي روش به ايران مي آيند

  بزرگنمايي:

چه خبر - با پولي که به کي‌روش مي‌داديم کدام مربي‌ها به ايران مي‌آيند؟

بعد از 2859 روز، دوباره تيم‌ملي ايران بدون سرمربي شد. هفت سال و 9 ماه و 29 روز قبل بود که کارلوس کي‌روش به‌عنوان نفر اول کادر فني تيم‌ملي بزرگسالان ايران انتخاب شد و حالا گمانه‌زني‌ها براي جانشيني او و انتخاب چهل‌وپنجمين سرمربي تيم‌ملي به اوج خود رسيده است.

اولين واکنش به داستان مذکور از طرف مدير روابط‌عمومي وزارت ورزش و جوانان در فضاي مجازي منتشر شد. مازيار ناظمي در يک توئيت جنجالي و عجيب از ژوزه مورينيو، زين‌الدين زيدان و يورگن کلينزمن به‌عنوان گزينه‌هاي در صف مذاکره ياد کرد و باعث شد چند روزي سوژه طنز و فکاهي رسانه‌ها و مردم مهيا شود.
«تلاش اين است که يک مربي در حد کي‌روش و به همان بزرگي بياوريم.» اين اظهارنظر مهدي تاج، رئيس فدراسيون فوتبال بعد از قطع همکاري با مرد پرتغالي بود.


حال اين سوال به وجود مي‌آيد که آيا با اوضاع اقتصادي کنوني و قيمت نجومي ارز، مي‌توان مربي صاحب‌سبک خارجي و در حد و اندازه کي‌روش را به خدمت گرفت يا خير. در پاسخ بايد گفت قطعا گزينه‌هايي چون مورينيو، لوپتگي، زيدان، ونگر، بلان و... را بايد از ذهن‌ها دور کنيم. اين نفرات هم دستمزدشان چندبرابر کارلوس کي‌روش است و هم چندان حاضر به کار در سطح ملي و حضور در قاره‌ آسيا نيستند. مربياني از اين دست بيشتر علاقه به کار هرروزه و حضور در سطح باشگاهي و در ليگ‌هاي مطرح دارند. اگر غير از اين بود هرکدام از آنها پيشنهادهاي قابل‌توجهي از تيم‌هاي ملي مختلف در قاره‌هاي اروپا و حتي آسيا داشتند اما فورا همه‌شان را رد کردند. پس به‌جاي بازي با اذهان عمومي و لوث کردن اين اتفاق حساس و سرنوشت‌ساز، بهتر است به‌سراغ گزينه‌هايي برويم که هم شناخته‌شده باشند و هم بتوانند پيشرفتي در فوتبال ايران به وجود بياورند. قطعا احتمال حضور مربيان جوان‌تر و شناخته‌شده از استخدام مربيان کمي مسن‌تر و کهنه‌کار ضعيف‌تر خواهد بود.


در ادامه به معرفي چند مربي شناخته‌شده و بيکار حال حاضر دنيا با رنج‌هاي سني متفاوت و با تفکرات گوناگون پرداخته‌ايم. کساني که قيمت معقولي دارند و مي‌توان به حضورشان در تيم‌ملي ايران خوش‌بين بود. همان‌قدر که نبايد براي انتخاب سرمربي بعدي تيم‌ملي عجله کرد؛ به همان اندازه بايد سرعت عمل را در دستورکار قرار داد تا در بهترين زمان ممکن، ايده‌آل‌ترين گزينه ممکن براي حضور در راس کادر فني تيم‌ملي انتخاب شود.

1-برت فان مارويک (هلند)
هلندي 66 ساله و شناخته‌شده‌اي که آشنايي خوبي هم از فوتبال‌ آسيا دارد. سرمربي سابق تيم‌هاي فاينورد، دورتموند، هامبورگ و تيم‌ملي هلند که با اين تيم در جام‌جهاني به فينال رسيد ولي دو سال بعد در مرحله گروهي يورو حذف شد. فان مارويک با عربستان قراردادي 17/1 ميليون دلاري بست و اين تيم را بعد از دو دوره غيبت، به جام‌جهاني 2018 رساند. او سپس هدايت استراليا را برعهده گرفت و به‌رغم حذف از مرحله گروهي چهره خوبي از کانگروها به جهانيان نشان داد. مارويک علاقه‌مند به فوتبال هجومي است و تيم‌هايش با سيستم 1-3-2-4 بازي مي‌کنند. پدر خانم مارک فن بومل در هر تيم معمولا به‌صورت ميانگين دو سال حضور داشته است.

2-خوزه پکرمن (آرژانتين)
مرد شناخته‌شده‌اي که حالا در آستانه 70 سالگي قرار دارد و احتمالا کارلوس کي‌روش جانشين او در تيم‌ملي کلمبيا خواهد شد. يک گزينه قابل اعتنا به اين دليل که بازي زيبا را در اولويت قرار مي‌دهد. پکرمن سابقه درخشاني هم در امر مربيگري مخصوصا در سطح ملي دارد. او از سال 1981 کار مربيگري را استارت زد و هفت سال در تيم زير 20 سال آرژانتين فعاليت کرد و سه مقام قهرماني جهان را با آنها به دست آورد. او حدفاصل سال‌هاي 2004 تا 2006 سرمربي آرژانتين بود و با اين تيم تا يک‌چهارم نهايي جام‌جهاني پيش رفت اما به‌ آلمان ميزبان در ضربات پنالتي باخت. پکرمن 6 سال هدايت کلمبيا را برعهده داشت و با اين تيم دوبار در جام‌جهاني شرکت کرد که حاصل آن دو صعود از مرحله گروهي بود. او در سال 2014 با تيمش در مرحله يک‌چهارم نهايي به سختي با نتيجه 2 بر يک به برزيل ميزبان باخت. پکرمن سالانه 5/1 ميليون يورو از فدراسيون فوتبال کلمبيا دريافت مي‌کرد. پکرمن سه سال بهترين مربي آمريکاي‌جنوبي هم شد و در سال 2013 به‌عنوان پنجمين مربي برتر جهان برگزيده شد.

3-آلبرتو زاکروني (ايتاليا)
سرمربي تمام تيم‌هاي بزرگ ايتاليا که حالا چند سالي مي‌شود درگير قاره کهن شده و در تيم‌هاي مختلف کار مي‌کند. زاکروني 65 ساله که در سال 1999 با ميلان فاتح اسکودتو شد، آخرين عملکردش به حضور در نيمه‌نهايي جام ملت‌هاي آسيا با امارات ختم شده است. زاک، يکي از مبدعان شيوه 3-4-3 بود و برخلاف ايتاليايي‌ها از بازي هجومي بدش نمي‌آيد. او چهار سال سرمربي تيم‌ملي ژاپن بود و با اين تيم در جام ملت‌هاي 2011 قهرمان شد ولي در جام‌جهاني در گروه قعرنشين شد و همانجا ماموريتش به اتمام رسيد. دريافتي زاکروني از فدراسيون فوتبال امارات نزديک به همان مبلغي بود که کي‌روش از ايران مي‌گرفت و به‌نظر مي‌رسد مي‌توان او را براي کار در ايران با مبلغي پايين‌تر مجاب کرد.

4- خوان آنتونيو پيتزي (آرژانتين-اسپانيا)
متولد آرژانتين ولي بزرگ‌شده اسپانيا. سرمربي 50 ساله‌اي که با تيم‌ملي عربستان قراردادي 4/1 ميليون دلار بست و در جام‌جهاني 2018 به يک برد رسيد، ولي صعود نکرد. چند ماه بعد با تيمش به جام ملت‌ها هم آمد ولي در دور يک‌هشتم نهايي به سد ژاپن خوردند و به‌رغم درصد مالکيت بالا حذف شدند. پيتزي با تيم‌ملي شيلي در سال 2016 فاتح کوپاآمريکا شد. شهرت او در دنياي مربيگري به سال 2013 برمي‌گردد جايي که توانست هدايت تيم والنسيا را برعهده بگيرد. او سابقه بازي در بارسا و قهرماني با اين تيم در لاليگا را دارد و به‌نظر مي‌رسد با حضور او بتوان فوتبال مالکانه‌اي را ارائه داد.

5- وينچنزو مونتلا (ايتاليا)
يک گزينه جذاب ولي کمي سخت‌الوصول! مونتلاي معروف و 44 ساله که تا چند سال پيش با پيراهن رم خوش مي‌درخشيد و بعد از هر گل، هليکوپترش را به پرواز درمي‌آورد حالا چند ماهي است که بيکار شده و به‌دنبال يک پيشنهاد ايده‌آل مي‌گردد. مونتلا با تيم زير 15 ساله‌هاي رم کار مربيگري را آغاز کرد و بعد از حضور کوتاه‌مدت در تيم بزرگسالان سرمربي تيم‌هاي کاتانيا، فيورنتينا، سامپدوريا، ميلان و سويا شد. با روسونري قهرمان سوپرکاپ ايتاليا شد و سويا را به فينال جام‌حذفي اسپانيا رساند و عملکرد قابل‌قبولي در فلورانس داشت. با اين حال اين سرمربي جوان و جذاب و خوش‌تيپ، هنوز در سطح ملي کار نکرده و شايد اين تنها نکته منفي‌اش به حساب بيايد.

6-فيليپ کوکو (هلند)
مرد 48 ساله‌اي که با پيراهن ‌آبي‌اناري بارسا به همه شناخته شد و حالا بعد از برکنار شدن از هدايت فنرباغچه بيرون گود مانده است. او با 101 بازي ملي و 10 گل به بازي در ترکيب لاله‌هاي نارنجي پايان داد و کفش‌هايش را در الجزيره امارات آويخت. کوکو چهارسال به‌عنوان کمک مربي در تيم‌ملي هلند حضور داشت و دوم جهان شد. سپس پنج سال هدايت پي‌اس‌وي را برعهده گرفت و با آنها سه‌بار ارديويژه يا همان ليگ هلند را فتح کرد. کوکو تيم‌هاي تحت هدايتش را با سيستم 3-3-4 به ميدان مي‌فرستد.

7- فيليکس ماگات (آلمان)
يکي از گزينه‌هاي هميشگي فوتبال ايران. مرد آلماني و اخمويي که علاقه زيادي به علي کريمي داشت و هروقت قرار شده يک مربي بزرگ خارجي به تيم‌هاي باشگاهي ما بيايد، نامش بر سر زبان‌ها افتاده اما هيچ‌وقت اين اتفاق عملي نشده است. ماگات در چند سال اخير کارنامه قابل دفاعي نداشته و تقريبا در هيچ‌يک موفق نبوده اما با اين حال مربي صاحب‌سبکي به حساب مي‌آيد. او بعد از قهرماني با وولفسبورگ در بوندس‌ليگاي 2009 هيچ توفيق خاصي را به دست نياورد. ماگات از دسامبر 2017 و بعد از اخراج از شاندونگ لوننگ چين ديگر هدايت هيچ تيمي را برعهده نگرفته است و با رقمي نه‌چندان بالا مي‌توان از وي استفاده کرد.

8- آلکساندر نوري (آلمان-ايران)
و درنهايت يک گزينه دوست‌داشتني ولي پرريسک. آلکساندر نوري؛ جوان 39 ساله و ايراني‌الاصل که متولد آلمان است و با هدايت وردربرمن به‌عنوان سرمربي موقت شناخته شد. آنقدر خوب بود که تا پايان فصل ماندگار شد ولي سپس دوران افت او در اين تيم و همچنين اينگول اشتات از راه رسيد. نوري گزينه جالبي به حساب مي‌آيد اما تجربه مربيگري‌اش بسيار کم بوده و اصلا در سطح ملي فعاليت نداشته است. با اين حال حضورش در تيم‌ملي ايران مي‌تواند جذابيت‌هاي خاص خود را به‌همراه داشته باشد.
در کنار اين نام‌ها گزينه‌هايي چون روبرتو دي‌متئو، آلان پارديو، اسون گوران اريسکون، ديويد مويس، سامي هوپيا، زدنيک زمان، مارک هيوز و... به چشم مي‌خورند که مدتي است تيم ندارند و مي‌توان آنها را نيز در نظر داشت.


منبع: فرهيختگان



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محروميت داوري که به بازيکن پس گردني زد!

عصبانيت طرفداران منچستريونايتد: پوگبا را به رئال بفروشيد

عملکردن کريم بنزما به قولي که به دخترش داده بود

پرونده جنجالي همجنسگرايي در فوتبال ايران

محروميت اشکان دژاگه از بازي با پرسپوليس بخاطر کتک زدن تماشاگر؟!

واکنش همسر ايکاردي به عملکرد رونالدو در يوونتوس: کار خاصي نکرده!

سکوت محسن فروزان در اينستاگرامش شکست! عکس

اقدام غيرمنتظره مهاجم الاهلي عربستان قبل از بازي با پرسپوليس

چيزهايي که هواداران تراکتورسازي هنوز ياد نگرفته اند

ادعاي جنجالي دختر 18 ساله درباره فوتباليست سرشناس

منتظر نقل و انتقالات جنجالي باشيد؛ رحمتي در تراکتور, دژاگه در استقلال

رفتار زشت رونالدو با هم تيمي هايش بعداز حذف مقابل آژاکس

اين چند بازيکن خريد 400 ميليون رئال مادريد! عکس

واکنش مهدي طارمي به کتک خوردن شجاعي در تبريز! عکس

واکنش احساسي فرهاد مجيدي به درگذشت هوادار جوان استقلال

سبک زندگي لاکچري الکساندر دل پيرو در آمريکا با خانه اي رويايي! عکس

اگر جاي عادل فردوسي پور بوديم کدام کار را انجام ميداديم؟

خواستگاري فوتباليست سرشناس از خانم دکتر دندانپزشک! عکس

ستاره سپاهان بازي با پرسپوليس را از دست داد

جزئيات باورنکردني از شرط بندي دروازه بان سرشناس!!

جنجال تماشاگران تراکتورسازي؛ کتک خوردن مسعود شجاعي از تماشاگر!

عصبانيت علي دايي؛ وقتي جيک بازيکنان سايپا در نمي آمد!

جدايي راحت و بي دردسر رشيد مظاهري از ذوب آهن!

سکوت محسن فروزان شکست!

استقبال شديد مردم از جشن امضاي کتاب عادل فردوسي پور! عکس

توفان جديد در فوتبال ايران با افشاگري علي دايي!

رونالدو در فکر ترک يوونتوس؛ مشکل کريس با چه کسي است؟

گزارشگر جديد به جاي عادل فردوسي پور در شبکه 3 مشخص شد

شوخي ديويد بکام با همسرش ويکتوريا و انتشار عکس بدون آرايش وي! عکس

عادل فردوسي پور سوار بر تراکتور در مناطق سيل زده! عکس

رئال مادريد امباپه را نمي خواهد!

رونالدو مانع تمديد قرارداد ستاره رئال مادريد؛ بيا يوونتوس!

جمع آوري کمک توسط امير قلعه نويي براي سيل زدگان! عکس

تيپ مسي و پسرانش در حال رفتن به عيد ديدني! عکس

پست تلخ علي کريمي براي سيل زدگان! عکس

پيام زيبا و جالب باشگاه آ اس رم بخاطر سيل در ايران! عکس

کنايه احمدرضا عابدزاده به مسئولين بخاطر سيل هاي پي در پي! عکس

گزارشگر دربي؛ منتظر فردوسي پور نباشيد

پست عاشقانه حسين ماهيني براي همسرش به مناسبت سالگرد ازدواج! عکس

روش عجيب فروش بليط دربي همراه با سوءاستفاده!!

ريختن آب جوش برروي کمک داور زن!! عکس

نقش مهم منصوريان و ذوب آهن در تعيين قهرمان ليگ برتر

سوژه شدن شباهت راموس به بازيگر کانادايي! عکس

3 ستاره اي که تابستان بارسلونا را ترک مي کنند

حقوق پل پوگبا در رئال مادريد چقدر است؟

کفش هاي ورزشي جديد مسي با طرح سريال بازي تاج و تخت! عکس

ترفند پاري سن ژرمن براي نگه داشتن نيمار و امباپه

عابدزاده از شرايط رستوران داري در شب عيد گفت

نام دروازه بان بايرن مونيخ برروي کره اسب رفيقش!

ماجراي متني که همسر وحيد طالب لو براي بهداد سليمي نوشت