آخرین اخبار

روحاني: با بزرگترين فشار اقتصادي روبه‌رو هستيم سياسي

روحاني: با بزرگترين فشار اقتصادي روبه‌رو هستيم

  بزرگنمايي:

چه خبر - روحاني: با بزرگترين فشار اقتصادي روبه‌رو هستيم

حجت‌الاسلام حسن روحاني در مراسم تجديد بيعت هيأت دولت با آرمان‌هاي امام خميني (ره) که صبح امروز (چهارشنبه) در حرم مطهر امام خميني (ره) برگزار شد، با اشاره به اين‌که امام خميني (ره) اميد به آينده بهتر به سرزمين مستقل، حاکم بودن مردم و حکمفرمايي مواضع اسلام را در جامعه ايجاد کرد، اظهار کرد: همين اميد مايه پيوستگي، وحدت و بسيج مردم شد. قدرت امام خميني (ره) ايجاد اميد و بسيج جامعه ميليوني بود. قدرت بسيج‌کنندگي امام خميني (ره) در تاريخ بي‌نظير بود. فتوا، کلام، سخنان، اعلاميه‌ها و مصاحبه‌هاي امام (ره) توانست سراسر ايران را به حرکت در آورد.

روحاني: با بزرگ‌ترين فشار اقتصادي پس از انقلاب روبه‌رو هستيم

وي ادامه داد: امام (ره) بود که شرايط جديدي را براي ايران فراهم کرد آن هم در زماني که هيچ‌کس فکر نمي‌کرد که دين بتواند حرکت عظيمي را به وجود آورد. همه فکر مي‌کردند دوران دين به سر آمده است. جايي هم اگر انقلاب بود گاهي ناسيوناليستي و گاهي مارکسيستي بود. باور ايجاد انقلاب اسلامي براي مردم سخت بود.

رئيس جمهور با اشاره به اين‌که مردم فکر نمي‌کردند مخاطب امر به معروف و نهي از منکر مي‌تواند ديکتاتور زمان يا قدرت‌هاي استبدادي و استکباري باشد، بيان کرد: هنر امام خميني (ره) اين بود که اين سقف باور مردم را شکاند. امام خميني (ره) معروف را به ما معرفي کرد و گفت معروف فقط عبادت، راستگويي و تعاون نيست، بلکه يکي از بزرگترين معروف‌ها ساختن نظامي عادلانه اسلامي است. امام گفت نهي از منکر فقط دروغ و شراب و فاصله گرفتن از معنويت دين نيست، بلکه استبداد و استعمار مي‌تواند بزرگترين منکر باشد.

روحاني با تاکيد بر اين‌که امام خميني (ره) احياگر دين بود، گفت: امام خميني (ره) علاوه بر احياگري دين انقلاب را طراحي کرد هيچ‌کس فکر نمي‌کرد که مردم با دستي خالي به رهبري فکري يک عالم، فقيه و مجاهد بتوانند از سد قدرت‌هاي عظيم که حامي استبداد داخلي بودند، عبور کنند. او به ما ياد داد که چگونه به مردم اعتماد کنيم. امام خميني (ره) به توانمندي قدرت‌هاي نرم معتقد بود و به همين دليل مردم را بالاترين قدرت مي‌دانست و توانست با تکيه بر مردم بر قدرت‌هاي سخت پيروز شود. بر اين اساس انقلاب اسلامي بدون اتکا به هيچ قدرت خارجي در برابر رژيم تا دندان مسلح پيروز شد.

رئيس جمهور ادامه داد: امام خميني (ره) مؤسس جمهوري اسلامي هم بود. هيچکس نمي‌دانست که يک حکومت ديني با چه قالبي شکل مي‌گيرد. موازين احکام دين تا کجاست. آراي دين تا کجاست. قبل از انقلاب اين مباحث در ميان شاگردان امام خميني (ره) مطرح بود که اگر انقلاب پيروز شود، حکومت چگونه بايد باشد؟ برخي حکومت را به شکل خلافت مي‌ديدند و برخي نمي‌دانستند آراي مردم تا کجاست اين مباحث توسط شاگردان امام خميني (ره) در نوفل‌لوشاتو بعد از نماز مغرب و عشا امام (ره) شکل مي‌گرفت. مرحوم منتظري، موسوي اردبيلي، مطهري، بهشتي و امثال اينها در نوفل‌لوشاتو با امام خميني (ره) در اين زمينه بحث داشتند.

وي با بيان اين‌که بعد از اين مباحث امام (ره) تعبير جمهوري اسلامي را براي حکومت به کار برد، افزود: شعار مردم تا اين مقطع استقلال، آزادي و حکومت اسلامي بود اما بعد از آن شعار مردم به استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي تغيير کرد. پس از 47 روز از پيروزي انقلاب مردم به پاي صندوق آرا رفتند تا به جمهوري اسلامي رأي بدهند.

وي تاکيد کرد: تا جمهوريت و اسلاميت در اين سرزمين باقي است، انقلاب و نظام پايدار مي‌ماند، اما اگر روزي خدايي‌ناکرده مردم در اين دو اصل ترديد کنند پايه‌هاي انقلاب مي‌تواند سست شود. اداره کشور توسط مردم در چارچوب موازين اسلامي خلاصه جمهوري اسلامي است که امام خميني (ره) براي ما به ارمغان آورد. بالاترين يادگار امام خميني (ره) جمهوري اسلامي است. امام خميني (ره) قانون اساسي را به همه پرسي مردم گذاشت.

رئيس جمهور تاکيد کرد: تا زماني که راه امام خميني (ره) را مي‌پيماييم و معتقد به مسير ايشان هستيم و تا زماني که به سياست‌هاي رهبري، خلف صالح امام (ره) احترام مي‌گذاريم هيچ قدرتي نمي‌تواند به ما آسيب زند. مبارزه اخير آمريکا با ايران که از دي‌ماه سال 1396 شروع شد از لحاظ سياسي، حقوقي، بين‌المللي، منطقه‌اي و جنگ رواني شکست خورد و با همت، ايثار و ايستادگي مردم، آمريکا از اين بعد اقتصادي نيز در اين جنگ شکست خواهد خورد.

روحاني ادامه داد: به جز چند کشور همه دنيا از ايران در مقابل آمريکا پشتيباني کرده و آمريکا را محکوم کردند. آمريکا تنها کشور بدعهد نسبت به ايران نيست بعضي نبايد تفسير نادرست کنند. امروز مشکلات ما عمدتاً به فشار آمريکا و اذنابش بر مي‌گردد، نبايد به جاي محکوم کردن آمريکا کسي دولت خدمت‌گزار يا نظام بزرگ اسلامي را سرزنش کند. آمريکا تنها عهدشکن نسبت به ايران نيست آنها نسبت به اروپا، چين و نفتا هم عهدشکني کردند.

روحاني افزود: آمريکا در برابر مسلمانان و فلسطيني‌ها حقوق بلند آنان را زيرپا گذاشت به مردم افغانستان، عراق و سوريه ظلم و به غاصبان يمن کمک کرد.

رئيس جمهور خطاب به منتقدان برجام گفت: کسي نگويد آمريکا در مقابل ايران به مذاکره نشست، اما صداقت و وفاي به عهد را زير پا گذاشت. اين سخن نعوذبالله مثل اين مي‌ماند که پيامبر (ص) صلح حديبيه را امضا کرد و نمي‌دانست زير پا گذاشته مي‌شود يا امام حسن (ع) عهدنامه امضا کرد و نمي‌دانستند طرف مقابل آن را نقض مي‌کند.

روحاني ادامه داد: مبناي مذاکره اين نيست که طرف مقابل تا کي پاي عهدش مي‌ماند، بلکه اصل انجام مذاکره اهميت دارد. پيروزي‌هاي سياسي، اخلاقي و حقوقي مذاکرات هيچ گاه از بين نمي‌رود.

وي تاکيد کرد: امروز روز وحدت و اتحاد مسئولان است. امام (ره) همه ما را در خيلي از امور سفارش کرد اما بيشترين سفارش ايشان به وحدت کلمه بود. امام (ره) بارها گفت از قدرت خارجي نمي‌ترسد و نترسيد، اما گفت که از وحدت نداشتن شما مي‌ترسم. دولت، مردم و ارشادات مقام معظم رهبري در کنار هم مي‌تواند ما را از مشکلات برهاند دولت در اين مقطع وظيفه سختي در برابر توطئه دشمنان بر دوش دارد. با بزرگ‌ترين فشار اقتصادي پس از انقلاب روبه‌رو هستيم، اما با وحدت، اميد و نشاط از آن عبور خواهيم.

رئيس‌جمهور خطاب به بنيانگذار جمهوري اسلامي گفت: ما همچنان پيرو و مقلد شما هستيم و راه شما را ادامه مي‌دهيم و نمي‌گذاري ميراث بلند شما که نظام جمهوري اسلامي است دستخوش تعرض قرار گيرد، همان‌طور که شما اجازه نداديد يک وجب از خاک کشورمان به دست دشمن بيفتد. به خاطر استقلال، آزادي و عزتي که برايمان به ارمغان آورديد به شما مي‌باليم. امروز فرمان در اختيار ملت ايران است. اين مردم هستند که با رأي خود همه مسئولان را در سمت‌ها مشخص مي‌کنند.

رئيس جمهور خطاب به امام راحل تاکيد کرد: ما راه تو را که راه اخلاق، همبستگي، مقاومت و ايستادگي بود ادامه خواهيم داد تو پرچم خود را بر دوش پرچمدار خود گذاشتي و ما هم پشت سر اين پرچمدار حرکت مي‌کنيم.

وي در پايان، چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران را به مردم، بيت حضرت امام (ره) و يادگارش حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني تبريک گفت.

منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد