آخرین اخبار

ميانگين افزايش شهريه مدارس غير دولتي در سال تحصيلي آينده مشخص شد علمي

ميانگين افزايش شهريه مدارس غير دولتي در سال تحصيلي آينده مشخص شد

  بزرگنمايي:

چه خبر - حداکثر شهريه 10 ميليون تومان در متوسطه دوم است

مجتبي زيني‌وند رئيس سازمان مدارس و مراکز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش در نشست خبري خود با اصحاب رسانه با بيان اينکه رسالت تعليم و تربيت يک رسالت سنگين و چندبعدي است گفت: نظام خانواده، گروه‌هاي اجتماعي و دستگاه‌ها در امر تعليم و تربيت اثرگذارند و در اين ميان نقش شوراهاي آموزش و پرورش در تعامل ميان دستگاهي بسيار حائز اهميت است.
نقش عمده شوراهاي آموزش و پرورش، بسيج امکانات ملي و محلي جهت پيشبرد اهداف تعليم و تربيت است. در همين راستا شوراهاي آموزش و پرورش را در مدت اخير در تمام سطوح از منطقه تا استان فعال کرديم. در شش ماهه دوم سال 96 حدود 132 جلسه استاني داشتيم که 496 مصوبه داشتند.

ساماندهي و شناسنامه‌دار کردن مراکز آموزشي

رئيس سازمان مدارس و مراکز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت تسهيل فرايندها در اطلاع رساني شفاف با استفاده از فناوري هاي نوين گفت: اکنون 10 سامانه در سازمان فعال و در حال اجراست. براي ساماندهي مراکز آموزشي و شناسنامه دار کردن مراکز سامانه‌اي را فعال کرديم و بيش از 12 هزار موسسه اطلاعاتشان را وارد سامانه کرده اند.
زيني وند ادامه داد: نوع مراکز، وضعيت آموزشي، نيروي انساني و ميزان شهريه‌ها ديده شده است. سامانه خريد خدمات دومين سامانه است. قول داده بوديم سامانه‌اي را فعال کنيم. در سال 93دولت با هدف کمک به استقرار عدالت آموزشي بويژه در مناطق کم برخوردار طرح خريد خدمات با پرداخت سرانه تحصيل و خريد خدمت از سوي موسسان برجسته را شروع کرد که کارنامه خوبي داشتند و وضعيت آموزشي و پرورشي اين مدارس ارتقاء يافته است.
وي با اشاره به مشکلات و چالش‌هاي مراکز پيش دبستاني که از ساير نهادها به جز آموزش و پرورش مجوز دارند گفت: طبق تصريح قانون تنها مرجع صدور مجوز مراکز پيش دبستاني وزارت آموزش و پرورش است. در همين راستا به ساير موسسان اعلام کرديم به سامانه‌اي که راه‌اندازي کرده‌ايم مراجعه و ثبت نام کنند. تا کنون1500 موسسه در سامانه ثبت نام کرده‌اند. کد رهگيري که از اين سامانه دريافت مي‌کنند که به منزله مجوز موقت يکساله محسوب مي‌شود.
رئيس سازمان مدارس و مراکز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از آنجا که بسياري از اين موسسات هم مهدکودک و هم پيش دبستاني داشتند شوراي سياست گذاري تصويب کرد در يک فضا مي توانند هم مهد کودک وهم پيش دبستاني داشته باشند که مجوز مهدکودک را از بهزيستي و مجوز پيش‌دبستاني را از آموزش و پرورش دريافت کنند.
زيني وند در ادامه جزئيات الگوي شهريه مدارس غير دولتي را اعلام کرد و گفت: الگوي شهريه مدارس غيردولتي امسال بر اساس محاسبه هزينه تمام شده و برنامه آموزشي و پرورشي ارائه شده از سوي مدارس تعيين شده است. با توجه به برنامه هفتگي و وضعيت فضاي فيزيکي، امکانات و ساير شاخص‌ها ميزان شهريه مدارس محاسبه وتعيين مي‌شود و مهمترين ويژگي آن تفکيک فعاليت‌ها و خدمات و شفافيت در هزينه‌هاست.
وي ادامه داد: شهريه ثابت مصوب شامل ساعات مصوب، برنامه هفتگي و ساعات فوق برنامه مصوب و حدفاصل ساعت 7.5 تا 2.5 بعدازظهر است، اما فعاليتهاي فوق برنامه غيردرسي و تابستاني و خدمات غيرجانبي و اياب و ذهاب و... جزو فعاليتهاي اختياري محسوب مي‌شود که هزينه‌هاي آن هم در الگوي شهريه کاملا مشخص شده است.
رئيس سازمان مدارس و مراکز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه 90 ساعت براي مقطع ابتدايي فعاليت تابستاني تعريف شده است عنوان کرد: امسال برنامه‌هاي تابستاني شامل تقويت بنيه علمي و فعاليتهاي پرورشي و مهارت آموزي است. متوسطه اول 108 و متوسطه دوم 144 ساعت تعيين شده است. برگزاري کلاسهاي درسي سال آينده در تابستان ممنوع است.
کليه قراردادهاي مالي به صورت الکترونيکي در سامانه ويژه‌اي تعريف شده و براي هر دانش آموز بارکد ويژه‌اي تعريف شده و قرار داد دستي نداريم.
زيني وند درباره ميانگين افزايش شهريه مدارس غيردولتي گفت: آيتم‌هاي الگوي شهريه متناسب با برنامه‌ها در عملکرد هر مدرسه متفاوت است اما مي‌توان گفت که در شهر تهران در مدارس ابتدايي ميانگين افزايش شهريه حدود 15 درصد، در مقطع متوسطه اول حدود 13 درصد و در متوسطه دوم حدود 11 درصد است که در مجموع مي‌توان گفت ميانگين افزايش شهريه مدارس غيردولتي در تهران 13 درصد است. ميانگين کشوري افزايش شهريه نيز 13.5 درصد است.
اگر مدرسه‌اي از الگوي شهريه تخلف کند تا پايان تابستان ناظر مقيم در آن مدرسه مستقر مي‌شود.
وي درباره سرانجام طرح خريد خدمات آموزشي با توجه به انتقادات وارد به اين طرح از سوي نمايندگان مجلس و طرح شکايت به ديوان محاسبات مبني بر توقف مدارس خريد خدمات اظهار کرد: خريد خدمات آموزشي مبناي قانوني دارد و مستند به اسناد فرادستي است.
رئيس سازمان مدارس و مراکز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه نيروهاي آموزش ديده بومي در اين مدارس بکار گرفته شده‌اند و
همه کارشناسان تعليم و تربيت عملکرد مدارس را کاملا موفق مي‌دانند گفت: از دوستاني که نسبت به عملکرد مدارس خريد خدمات شبهه دارند درخواست مي‌کنيم به اين مدارس رجوع و وضعيت آموزشي و پرورشي اين مدارس را بررسي کنند و کارنامه آنها را بسنجند. همه بازديدها و نظارتها و کنترلهايي که ناظرين مناطق ما از مدارس خريد خدمات داشتند اين تجربه را بسيار موفق مي‌دانند. از ظرفيت اين مدارس در صورت صلاحديد وزير استفاده و آن را گسترش خواهيم داد.

مدارس حق تدريس بخشي از دروس سال آينده را در تابستان ندارند

زيني‌وند در ادامه درباره فعاليتهاي تابستاني مدارس غيردولتي گفت: همانطور که تاکيد کرديم مدارس حق تدريس بخشي از دروس سال آينده را در تابستان ندارند اما مي‌توانند کلاس‌هاي تقويتي برگزار کنند و برنامه‌هاي پرورشي تابستانه داشته باشند. ممکن است يک مدرسه فقط برنامه‌هاي تفريحي و پرورشي داشته باشند.
رئيس سازمان مدارس و مراکز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش درباره دودستگي آموزش در دوره پيش دبستاني و مهدکودک گفت: پيوستگي آموزش از مهدکودک تا ابتدايي يک ضرورت است اما اکنون بر اساس اسناد بالادستي اداره مهدکودک ها در اختيار ما نيست و مراکز پيش دبستاني بر عهده ماست. به جد پيگير هستيم و هيچ نهادي حق ندارد امسال براي مراکز پيش دبستاني مجوز صادر کند.
البته صدور مجوز و ارائه برنامه در مهدکودک برعهده بهزيستي است و نظارت و تدوين محتوا در مهدکودک ها برعهده ماست و تلاش مي‌کنيم پيوستگي آموزش ايجاد شود.
وي درباره معوقات معلمان در طرح خريد خدمات گفت: دولت 300 ميليارد تومان در بودجه 97 براي طرح خريد خدمات آموزشي ديده است و سال تحصيلي آينده مشکلي در اين باره نخواهيم داشت. پيگير هستيم معوقات سال گذشته تا پايان خرداد پرداخت شود.
رئيس سازمان مدارس و مراکز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اينکه برخي مدارس وثيقه در قبال پرداخت اقساط معوق شهريه از دانش آموز دريافت مي‌کنند گفت: اخذ وثيقه هيچ گونه وجاهت قانوني ندارد. اگر دانش آموزي بخواهد از حضور در مدرسه غيردولتي انصراف بدهد اگر ابتداي سال باشد 5درصد و اگر قبل از امتحانات دي باشد 50 درصد شهريه از او کسر مي‌شود و مابقي مسترد ميشود. اما اگر بعد از امتحانات دي ماه باشد کل شهريه او کسر ميشود و مبلغي به او عودت داده نميشود.
به گفته وي تا امروز بالاترين شهريه به غير از پايه دوازدهم، حدود 10 ميليون تومان است که اگر فرض کنيم دانش آموزي در همه فعاليت‌هاي تابستاني و فوق برنامه غيردرسي شرکت کند حدود 25 درصد به اين مبلغ اضافه مي‌شود.

حداقل و حداکثر شهريه مصوب مدارس غيردولتي در تهران

زيني وند حداقل و حداکثر شهريه مصوب مدارس غيردولتي در تهران را در مقايسه با سال گذشته را اعلام کرد و گفت: حداقل شهريه در دوره ابتدايي در سال گذشته 2 ميليون و 70 هزار تومان بود که امسال به 2 ميليون و 652 هزار تومان رسيده است. حداقل شهريه در متوسطه اول در سال گذشته 3 ميليون و 200 هزار تومان بود که امسال به 3 ميليون و 628 هزار تومان رسيده است. حداقل شهريه در متوسطه دوم 3ميليون و 795 هزار تومان بوده و امسال به 4 ميليون و 182 هزار تومان رسيده است.
رئيس سازمان مدارس و مراکز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سقف و حداکثر شهريه ثابت مصوب در دوره ابتدايي در سال گذشته 6 ميليون و 295 هزار تومان بود که امسال به 7 ميليون و 100 هزار تومان رسيده است. در متوسطه اول سال گذشته حداکثر شهريه 7 ميليون و 848 هزار تومان بود که امسال به 8 ميليون و 267 هزار تومان مي‌رسد. سقف شهريه در دوره متوسطه دوم نيز در سال گذشته 9 ميليون و 620 هزار تومان بودو امسال به 10 ميليون و 134 هزار تومان رسيده است.
به گفته وي ميزان شهريه پايه دوازدهم 15 درصد نسبت به شهريه پايه اول و دوم همان مدرسه افزايش دارد.
زيني وند با بيان اينکه کمترين صندلي خالي ما مربوط به دوره ابتدايي و متوسطه اول است و در دوره متوسطه دوم صندلي خالي ما بيشتر است گفت: درباره حذف آزمون ها تابع مصوبات مربوط و تصميمات شوراي عالي انقلاب فرهنگي هستيم.
معاون وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه دستورالعملي براي صدور کارت صلاحيت حرفه‌اي براي معلمان مدارس غيردولتي تدوين شده گفت: بر اساس آن معلماني که در مدارس غيردولتي تدريس مي‌کنند بايد حائز شرايطي باشند و دوره‌هايي را طي کنند.
زيني وند ادامه داد: اگر معلمي دوره ها را طي کرده باشد گواهي مربوط اعطاء و کارت صلاحيت حرفه‌اي برايش صادر مي‌شود اما اگر دوره هاي آموزشي را طي نکرده باشند بايد شرکت کنند. اميدواريم تا پايان سال کارت صلاحيت حرفه‌اي براي معلمان دوره ابتدايي صادر شود.
وي با تاکيد دوباره بر اينکه اگر مدرسه‌اي قانون را رعايت نکند حتما با وي برخورد مي‌کنيم گفت: براي اولين بار ناظران مقيم در مناطق مستقر شده‌اند و در هر استان دو ناظر ميداني داريم و تهران را به صورت ويژه ديده‌ايم.
رئيس سازمان مدارس و مراکز غيردولتي وزارت آموزش و پرورش گفت: موسسان مدارس تا 15 روز فرصت دارند اعتراض خود را در صورت لزوم نسبت به الگوي شهريه اعلام کنند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

اينستاگرام يتيم شد

جزئيات کلاهبرداري جديد از تماس‌هاي خارجي

هک داووس و انتشار اسامي قاتلان خاشقجي

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

خاطره وزير ارتباطات از قهرمان زندگي‌اش

خودروي برقي لوکس ارزان قيمت در راه است

پرتاب اولين ماهواره 5G براي دسترسي به اينترنت

جهرمي: 350 هزار «آيفون» خاموش شد

دست نگه داريد؛ گوشي‌هاي تاشو ارزان مي‌شوند!

فيسبوک و اينستاگرام از دسترس خارج شدند

شکوفايي شارژ سريع و بي‌سيم

اضافه شدن ايموجي به پلاک خودروهاي استراليا

اولين سيم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

گوشي تاشوي سامسونگ، اپل را تهديد مي‌کند

آناليز آزمايش ادرار با گوشي هوشمند!

ايراني‌ها در موبايل؛ 30 برابر روزنامه، 9 برابر کتاب

همکاري هسته‌اي بيل گيتس با چيني‌ها به‌هم خورد

تندگويان: «موسسه فيلترينگ» باز کنيم

هوآوي بعد از اپل، محبوب‌ترين برند تلفن همراه

دوربين سه‌بعدي به آيفون‌هاي جديد مي‌آيد

گران‌ترين گوشي سامسونگ به 5G مجهز مي‌شود

فروش 100 هزار گوشي تنها در کمتر از 9 دقيقه

خودروي پليس 2020 فورد چشم‌ها را خيره کرد

قابليت جديد اينستاگرام در بخش دايرکت

تاثيرات آلودگي هوا بر دستگاه تنفسي

فيلترينگ تلگرام به دستور رييس جمهور تکذيب شد

خطرناک‌ترين نقطه تهران هنگام زلزله کجاست؟

واکنش وزير ارتباطات به قطع دائمي تلگرام و اينستاگرام

واکنش جهرمي به مشکلات ايجاد شده براي کسب و کارهاي اينترنتي

شرط ايران براي تلگرام جهت ادامه فعاليت

قطع ارتباط گوشي هاي رجيستر نشده از امروز

انتشار يک ويروس خطرناک به بهانه دور زدن فيلترينگ

شرط رفع فيلترينگ تلگرام

باکيفيت و بي‌کيفيت‌ترين خودروهاي توليد داخل

اخطار دادستاني بابت رفع‌ فيلتر غيرقانوني اينستاگرام

تلگرام رفع فيلتر شد

علت رفع فيلتر تلگرام انتقال سرور تلگرام به ايران است؟

آمارسازي براي توجيه رفع فيلتر غيرقانوني تلگرام و اينستاگرام

رفع مشکل باروري ابرها به کمک سپاه