آخرین اخبار

لاريجاني: دريافتي مديران بايد اعلام شود سياسي

لاريجاني: دريافتي مديران بايد اعلام شود

  بزرگنمايي:

چه خبر - لاريجاني: دريافتي مديران بايد اعلام شود

رييس مجلس شوراي اسلامي از کميسيون تلفيق خواست تا براي اعلام دريافتي مديران روي سايت در سال آينده تمهيدي بينديشند چون به گفته وي اين موضوع هم جلوي سوء‌استفاده را مي‌گيرد و هم آرامش ايجاد مي‌کند.

علي لاريجاني با حضور در نشست صبح امروز چهارشنبه کميسيون تلفيق لايحه بودجه سال 1398 بر ضرورت اعلام دريافتي مديران روي سايت تاکيد کرد و گفت: اين موضوع در قانون برنامه پيش‌بيني شده و دولت هم اقداماتي را شروع کرده، اما کامل نيست لذا بايد براي تکميل اين اقدام تلاش‌هايي صورت گيرد، زيرا اين امر باعث ايجاد آرامش مي‌شود و جلوي سوء‌استفاده را خواهد گرفت.

وي با اشاره به برگزاري نشست‌هاي کميسيون تلفيق با حضور نمايندگان سازمان برنامه و بودجه، دولت و مرکز پژوهش‌ها براي بررسي کارشناسانه بودجه سال آينده يادآور شد: ما قدري از نظر بودجه شرايط سختي داريم که اين امر کار زيادي را مي‌طلبد. بايد با دقت نظر شرايط کشور را لحاظ کنيم. از اعضاي کميسيون تلفيق آقاي تاج‌گردون و آقاي مفتح هم صميمانه تشکر مي‌کنم که پيام‌هاي آرامش‌بخشي را از مصوبات منعکس کردند. شرايط کشور هم همين امر را اقتضاء مي‌کند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه پيش‌بيني سقف 1.5 ميليون بشکه‌اي براي صادرات نفت را عاقلانه توصيف کرد و گفت: ممکن است برخي اطلاعاتي بدهند و مطالبي منتقل کنند که دشمنان مي‌خواهند. اما اينها با واقعيت انطباق ندارد. آمريکايي‌ها مي‌خواستند ميزان صادرات نفت ما را صفر کنند، اما موفق به اين کار نشدند. ما نفت‌مان را مي‌فروشيم و با همسايگان هم ارتباطات اقتصادي داريم. در گذشته هم گاهي قيمت نفت دچار نوسان مي‌شد. شما به خاطر داريد در برهه‌هايي کل بودجه حاصل از فروش نفت هفت ميليارد دلار بود و کشور با سختي اداره مي‌شد. همه مسائل ما مربوط به تحريم نيست و نبايد به دست خود شرايط را جور ديگري ترسيم کنيم.

وي با اشاره به توصيه‌هاي رهبري درباره‌ بودجه سال جاري، يادآور شد: ايشان نکاتي را در شوراي هماهنگي سران قوا گفتند که بودجه متناسب با شرايط تحريمي باشد. سازمان برنامه و بودجه هم تا حدي بودجه را تعديل کرد و سقف بودجه را کاهش داد، اما اصلاح ساختاري بودجه، عدم وابستگي بودجه به نفت، افزايش اشتغال و رشد اقتصادي مدنظر ايشان بود. شما مي‌تواند در ضمن بودجه برخي مسائل را در حوزه ساختاري اصلاح کنيد که هم متناسب با نيازهاي کشور باشد و هم نظر ايشان تامين شود.

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پيش‌بيني مصوبه‌اي در بودجه سال 1398 مبني بر ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات، خاطرنشان کرد: در اين باره تنبيهي را در نظر گرفتيد اما خوب است زمينه‌هايي براي تشويق صادرات را در نظر بگيريد. سال گذشته هم در بودجه اقداماتي شد اما متاسفانه در مسير اجرا درست پيش نرفت.

وي با اشاره به دستور مقام معظم رهبري براي توجه به مساله‌ي اشتغال خاطرنشان کرد: يکي از حوزه‌هايي که مي‌تواند با سرعت بيشتري به مساله اشتغال کمک کند موضوع مسکن است که اگر حرکت درستي انجام شود صنايع زيادي رونق خواهد گرفت.

وي ادامه داد: بنياد مسکن قبلا طرح‌هايي آماده کرده بود که در برخي موارد اجرا شد. من هم از نزديک برخي از اين طرح‌ها را ديدم که خوب عمل شده، کار ديگري که مي‌توان انجام داد به شهرداري‌ها تسهيلات بدهيم يا دست‌شان را براي اوراق باز کنيم که مناطق بافت فرسوده را خريداري و تعمير کنند. اين کار در برخي شهرها انجام شده و موفق بوده لذا خوب است که از ظرفيت شهرداري‌ها در اين زمينه استفاده شود.

لاريجاني با بيان اين‌که حوزه گردشگري و صنايع دستي مي‌تواند به ايجاد اشتغال سرعت ببخشد، اضافه کرد: مي‌توان تسهيلات ارزان‌قيمتي را در اختيار اين صنايع قرار داد همچنان که نمونه‌هاي خوبي در کشور داشتيم. اين سرمايه‌ گذاري خرد افراد را سرپا نگه مي‌دارد.

وي با تاکيد بر ضرورت تعيين سهم صنعت از تسهيلات يادآور شد: مثلا بانک توسعه صنعت سرمايه کمي دارد يکي از بحث‌هايي که در شوراي هماهنگي سران قوا مطرح است در مورد اصلاح بانک‌هاست که يک بحث آن افزايش سرمايه است.

رييس مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر ضرورت جهت‌دهي به بودجه تصريح کرد: خوب است که بودجه جهت داشته باشد و معلوم باشد که چه بخشي در آن مورد توجه بيشتر قرار گرفته است.

لاريجاني همچنين گفت: مرکز پژوهش‌ها چندي پيش گزارش داد که ميزان وابستگي زنجيره‌هاي مختلف توليد به خارج را مشخص کرده بود. وقتي دقيق مي‌شويم مي‌بينيم برخي از اينها حلقه‌هاي مفقوده‌اي دارند که اگر روي آن سرمايه‌ گذاري کنيم اينقدر وابستگي نخواهيم داشت. مثلا در مورد خودروسازي اگر روي چند قطعه تمرکز شود، بخش زيادي از وابستگي خودروهاي پرتيراژ حل مي‌شود.

وي با انتقاد از کاهش بودجه معاونت فناوري ادامه داد: دانشگاه‌ها در همه دنيا بر مبناي پژوهش کار مي‌کنند و هزينه‌هايشان را از اين محل تامين مي‌کنند. ما بايد کاري کنيم اگر شرکت‌هاي توليدي نيازهايي براي تحقيق و توسعه دارند به دانشگاه‌ها رجوع کنند. مي‌توانيم اين را جزو ماليات‌شان حساب کنيم و از طرفي تسهيلاتي قائل شويم که دانشگاه‌ها به سمت نياز کشور بروند. اين زمينه‌اي مي‌شود که دانشگاه‌ها از نظر اقتصادي مستقل شوند و به سمت نياز توليد کشور بروند.

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به وضعيت صندوق‌هاي بازنشستگي، خاطرنشان کرد: مرحوم نوربخش سال گذشته پکيجي در اين باره آماده کرد در اين‌که دولت به سازمان تامين اجتماعي و صندوق‌ها بدهکار است و اصل بدهي رقم درشتي است اختلافي نيست، اما در مورد ميزان بدهي اختلاف نظر وجود دارد. لازم است به اين موضوع اهتمام داشته باشيد، زيرا اگر در شرايط فعلي اين کار را نکنيد در سال‌هاي بعد سخت‌تر مي‌شود. دولت امسال در اين زمينه درست عمل نکرد. مي‌توانست بخشي از بدهي صندوق‌ها را بدهد، لذا تبصره‌اي بگذاريد و امکاني فراهم کنيد که بدهي‌ها به صندوق بازنشستگي داده شود.

لاريجاني در ادامه بر ضرورت تکميل راه‌آهن شرق به غرب و شمال به جنوب براي عبور سرمايه از ترانزيت تاکيد کرد و گفت: سال گذشته از صندوق توسعه برداشتي داشتيم که امسال تلاش مي‌کنيم آن را سامان بدهيم. وزير راه و شهرسازي را مکلف کنيد که بخشي از اين کار را انجام دهد و بقيه را از صندوق برداريد اين کار به شرايط فعلي هم کمک مي‌کند.

وي بر ضرورت کوچک‌سازي و چابک‌سازي دولت نيز تاکيد کرد و گفت: اين موضوع در برنامه و سياست‌هاي کلي هم پيش‌بيني شده، شايد لازم باشد اختياراتي همراه با الزامات به شوراي عالي اداري و شوراي هماهنگي سران قوا بدهيم که بخش‌هاي موازي را ادغام و دولت را کوچک کنند، زيرا اين حجم از فربه‌گي دولت مشکلات زيادي را در بودجه‌نويسي ايجاد مي‌کند.

لاريجاني با اشاره به ضرورت توجه دولت الکترونيک، اظهار کرد: من از وزارت ارتباطات بازديدي داشتم زيرساخت‌ها در اين زمينه آماده است و 70 درصد آن انجام شده پس دولت را الزام کنيد که سال گذشته اين کار انجام شود زيرا گشايشي ايجاد خواهد کرد. مبارزه با فساد هم همين است. اگر وضعيت شفاف شود مشکلات حل خواهد شد. در مورد شبکه ملي اطلاعات هم در شوراي عالي مجازي مفصل بحث شده و مقداري از کار انجام شده است. اگر امکاني را فراهم کنيم مي‌توانند اين شبکه را به وجود آورند و نگراني‌ها حل خواهد شد.

وي ورود کميسيون تلفيق به بررسي بودجه شرکت‌هاي دولتي را نيز موجب ايجاد آرامش عنوان کرد و با تاکيد بر انجام اصلاحاتي در بخش فرهنگي، گفت: ضرورت دارد بودجه اين بخش تعديل شود مثلا اعتبار برخي فرهنگستان‌ها خيلي کاهش يافته که درست نيست برخي از اينها کارهاي عميقي انجام مي‌دهند و نبايد اين طور باشد که از نظر بودجه ستمي شود.

پيش از اظهارات رييس مجلس شوراي اسلامي غلامرضا تاجگردون رييس کميسيون تلفيق بودجه سال 1398 با اشاره به تقديم گزارشي به اين کميسيون در مورد شرکت‌هاي دولتي، بدهي‌ها و مطالبات دولت اظهار کرد: در اين گزارش که از سوي وزارت اقتصاد ارائه شد، اطلاعات دقيقي درباره‌ اوضاع و احوال دولت، بدهي‌ها و مطالبات آن وجود داشت. درباره بودجه شرکت‌هاي دولتي هم بحث‌هايي هم مطرح شد و گزارش خوبي ارائه شد.

وي اضافه کرد: ورود کميسيون تلفيق به موضوع شرکت‌هاي دولتي بحث جديدي است که اميدواريم به خوبي پيش برود.

رييس کميسيون تلفيق بودجه سال 1398 در پايان اضافه کرد: تنظيم بودجه با محدوديت‌هايي که امسال داريم کار سختي است که اميدواريم تا هفته آينده تصميمات ما در کميسيون تلفيق نهايي و گزارش بودجه تقديم صحن شود.

منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد