آخرین اخبار

زيباکلام: اصلاح‌طلبان متهم اصلي وضع فعلي هستند سياسي

زيباکلام: اصلاح‌طلبان متهم اصلي وضع فعلي هستند

  بزرگنمايي:

چه خبر - زيباکلام: اصلاح‌طلبان متهم اصلي وضع فعلي هستند

يک فعال سياسي اصلاح طلب گفت: اصلاح‌طلبان فکر مي‌کنند با سکوت‌کردن مردم فراموش مي‌کنند که آنها تا چه اندازه در روي کار آوردن آقاي روحاني نقش داشتند.

تجربه روي کار آمدن 8 ساله جريانهاي سياسي در قالب دولتهاي اصولگرا و اصلاح طلب در حالي به سنتي متداول در سپهر سياسي کشور تبدل شده که مهم ترين نقد بر عملکرد دولت‌ها اعم از اصولگرا و اصلاح طلب بي توجهي به مطالبات و تشديد نارضايتي ها در جامعه بوده است، موضوعي که گفته مي‌شود هم اصولگرايان و هم اصلاح طلبان در بروز آن نقش داشته اند.

کارشناسان سياسي حيات ناکارآمد امروز جناح ها را ناشي از فاصله گرفتن از مردم مي دانند و بر اين باورند که اين نارضايتي ها اثر مستقيم خود را در رفتار سياسي مردم به ويژه در زمان انتخابات خواهد گذاشت.

صادق زيباکلام در گفتگو با خبرآنلاين درباره تاثيرات رفتارهاي سياسي اصولگرايان و اصلاح طلبان بر ميزان اميدواري در جامعه، ضمن تاکيد بر وجود نارضايتي عميق و گسترده گفت: اين نارضايتي همانند آتش زير خاکستر است، زماني معيار وجود نارضايتي را دانشجويان مي دانستم اما امروز معيار به دبيرستاني‌ها، دهه هفتادي‌ها و حتي دهه هشتادي‌ها تغيير پيدا کرده است.

اين استاد دانشگاه با بيان اينکه نارضايتي‌ها را مي توان ذيل سه عنوان کلي اقتصادي (بيکاري، شکاف طبقاتي و ...)، سياسي و اجتماعي تقسيم‌بندي کرد، در تشريح نقش اصولگرايان در ايجاد نارضايتي‌ها، ادامه داد: مشکل اساسي اين است که اصولگرايان به خصوص جريانات تندرو نمي خواهند بپذيرند که نارضايتي وجود دارد و زمانيکه اين نارضايتي خودش را در قالب اعتصاب و اعتراض‌هاي صنفي نشان مي دهد تندروها دو پاسخ بيشتر ندارند، نخست اينکه خارجي ها يعني آمريکا، اسرائيل و عربستان را متهم مي کنند و پاي فتنه را وسط مي کشند و دوم، انگشت اتهام به سمت بخش انتخابي نظام يعني دولت ومجلس مي گيرند که بايد پاسخگو باشند، اين گروه نمي‌خواهد به عمق نارضايتي مردم نگاه واقع بينانه‌اي داشته باشد.

وي درباره سهم اصلاح طلبان در نارضايتي هاي عمومي گفت: به هيچ وجه در پي تبرئه اصلاح طلبان نيستم اما واقع مطلب اين است که اگر قرار بر تشکيل دادگاهي براي رسيدگي به اتهامات متهماني که موجب نارضايتي مردم شدند باشد به طور قطع اصلاح طلبان متهم رديف اول اين دادگاه نخواهند بود.

زيباکلام افزود: سوال اساسي اين است که اصلاح‌طلبان در مقايسه با اصولگرايان و بخش‌هاي انتصابي حاکميت چه ميزان در قدرت نقش داشتند؟ چه ميزان امکانات در اختيارشان بوده که ما بگوييم حسب امکانات و سهمي که در قدرت داشته اند پاسخگو باشند.

وي با يادآروي 5 سال و نيم فعاليت دولت دوازدهم، تصريح کرد: جدا از اينکه آقاي روحاني به عنوان رئيس قوه‌مجريه چقدر قدرت داشته و چه ميزان از بودجه مملکت در اختيار ايشان است يا اينکه چه ميزان در تعيين سياست خارجي نقش دارد، مي‌توان گفت اگرچه اصلاح‌طلبان نقش سرنوشت سازي در انتخاب مجدد آقاي روحاني در ارديبهشت 96 داشتند و با وجود حمايت گسترده و بي دريغ اصلاح طلبان از آقاي روحاني و در عين حال انتقادهايي که به دليل بي توجهي به مطالبات 24 ميليون وجود دارد باز هم اگر بخواهيم سهمي از نارضايتي‌ هاي موجود را به اصلاح طلبان نسبت دهيم به دلايلي که عرض کردم اصلاح طلبان متهم رديف اول نخواهند بود.

زيباکلام با يادآوري شعار "اصلاح طلب، اصولگرا ديگه تمومه ماجرا" در دي ماه سال گذشته، گفت: بر اساس مشاهدات عيني و به واسطه ارتباط مستقيم با دانشجويان عرض مي‌‍‌کنم به هيچ وجه رضايت، خوش بيني، عزت و احترامي که سه سال پيش قشر تحصيلکرده و جوانان براي اصلاح طلبان قايل بودند امروز نيستند به طوريکه در نتيجه عملکرد آقاي روحاني آراء اصلاح طلبان تا اندازه زيادي ريزش کرده که نمي توان آن را ناديده گرفت.

وي ايراد اصلي به اصلاح طلبان را پشت کردن به حمايت صد درصدي از روحاني خواند و تاکيد کرد: واقعيت آن است که اصلاح‌طلبان بايد قرص و محکم به حمايت از روحاني ادامه داده و همچنان از رفتار سياسي خود در ارديبهشت 96 دفاع کنند ضمن اينکه به جامعه توضيح دهند که در صورت عدم حمايت از روحاني کشور مجدد به دست جرياني مي‌افتاد که از سال 84 تا 92 با سياست هاي خود کشور را درگير بلاهايي کرد.

زيباکلام تصريح کرد: واقع امر اين است که بين آقاي روحاني که امروز به مطالبات پشت کرده و قوه مجريه‌اي که در سال 84 تا 92 با سياست‌هاي خود کشور را با مشکلات جدي روبرو کرد، به يقين مي گويم که ما بايد آقاي روحاني را انتخاب مي کرديم اما در عين حال معتقدم انتقاد به اصلاح طلبان وارد است چون سکوت کرده و از مواضع خود دفاع نمي‌کنند. اصلاح طلبان فکر مي کنند با سکوت کردن مردم فراموش مي کنند که آنها تا چه اندازه در روي کار آوردن آقاي روحاني نقش داشتند.

وي تاکيد کرد: اصلاح طلبان به جاي سکوت کردن بايد با يک دست از روحاني حمايت کرده و با دست ديگر با تمام وجود از روحاني انتقاد کنند. متاسفانه اصلاح طلبان اين استراتژي را در دولت دوم آقاي روحاني به کار نبردند در حاليکه با اجراي اين سياست مي‌توانستند هم از عملکرد خود در برابر مردم دفاع کنند و هم با انتقاد از روحاني، ايشان را به سمت برآوردن مطالبات 24 ميليون هدايت کنند.

ضعف استراتژي اصلاح طلبان از 96 به بعد

زيباکلام ادامه داد: به دليل ضعف استراتژي اصلاح طلبان از سال 96 به بعد، ترديد جدي دارم که کسر قابل توجهي از پايگاه اجتماعي اصلاح طلبان که در سال 94 پاي صندوق هاي راي حاضر شدند سال آينده در انتخابات مجلس دهم شرکت کنند.

وي وظيفه اصلاح‌طلبان براي ايجاد اميدواري در جامعه دشوار توصيف کرد وگفت: بايد براي مردم و افرادي که با صندوق‌هاي راي قهر کرده اند تشريح کنيم که گاهي پيشرفت به معناي اين است که عقبگرد نداشته باشيم، موضوعي که متاسفانه در سال 84 تا 92 اتفاق افتاد. بايد به مردم گفته شود درست است که با روحاني از سال 96 به بعد پيشرفت چنداني نداشتيم اما حواسمان باشد که عقبگرد هم نکرديم.

زيباکلام بزرگترين نقطه ضعف اصلاح طلبان را نداشتن ارتباط و ديالوگ با مردم خواند و ادامه داد: متاسفانه اصلاح طلبان فقط بين خودشان ديالوگ دارند يعني بين شوراي هماهنگي و شوراي عالي اصلاح طلبان، بين آقايان حجاريان، علوي تبار، زيدآبادي، مصطفي تاجزاده، محمدرضا تاجيک و ....

اين استاد دانشگاه تاکيد کرد: ما ميان مردم نرفيتم تا توضيح دهيم مشکلات چيست، ما بايد اين توضيحات را به مردم بدهيم که از يکصد تومن درآمد کل کشور چه ميزان به دست قوه مجريه مي رسد؟ چقدر از تصميمات کلان و مهم کشور در اختيار قوه مجريه يا حتي در مجلس است؟ اينها کارهايي است که اصلاح طلبان بايد بکنند و متاسفانه نمي کنند.

منبع: bartarinha.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد