آخرین اخبار

بازار داغ ماشين عروس کلاسيک با موتور پرايد! اقتصادي

بازار داغ ماشين عروس کلاسيک با موتور پرايد!

  بزرگنمايي:

چه خبر - بازار داغ ماشين عروس کلاسيک با موتور پرايد!

روزنامه شهروند: تقريبا بعد از پخش سريال شهرزاد بود که استفاده از خودرو‌هاي قديمي و کلاسيک که متعلق به دهه‌هاي ٣٠ و ٤٠ ميلادي بود، فراگير شد و حالا خاطره‌بازي دهه شصتي‌ها در فضاي مجازي باعث شده بازار اجاره خودروهاي کلاسيک داغ باشد.

همين موضوع باعث شد افرادي که از اين مدل خودرو‌ها داشتند به فکر درآمدزايي از آنها بيفتند. با اين حال، موسسه‌هاي تشريفات کمي در تهران هستند که خودرو‌هاي کلاسيک را به‌عنوان ماشين عروس کرايه مي‌دهند، چون درحال حاضر تعداد کمي از اين خودرو‌ها در تهران وجود دارد و تنها موسسه‌هاي خاصي هستند که مي‌توان از آنها چنين خودرو‌هايي را کرايه کرد. فعالان اين بازار به «شهروند» مي‌گويند: «شايد تعداد اين موسسات در تهران به اندازه انگشتان دست نرسد، اما دلالان زيادي به بازار آمده و با اجاره اين خودروها از موسسات و دوباره اجاره دادن آن به زوج‌ها فعاليت مي‌کنند.»

بازار داغ ماشين عروس کلاسيک با موتور پرايد!

يکي از اين موسسه‌ها در غرب تهران مي‌گويد: «چند سالي مي‌شود که عروس و دامادها به دنبال کرايه خودرو‌هاي قديمي براي ماشين عروس هستند. همه موسسات تشريفات عروسي که اين خودرو‌ها را ندارند. بعضي از موسسه‌ها وقتي مي‌بينند عروس و دامادها تمايل زيادي به اجاره اين خودرو‌ها دارند، براي اين‌که مشتريان خود را از دست ندهند، خودشان از موسسات ديگر به کرايه‌کردن اين خودرو‌ها اقدام مي‌کنند، همين مي‌شود که کرايه اين خودرو‌ها از بقيه خودرو‌ها بالاتر مي‌رود، چون واسطه به ميان مي‌آيد و گرنه اين خودرو‌ها تفاوت خاصي با بقيه خودرو‌ها ندارند و قاعدتا نبايد کرايه آنها چندان بالاتر باشد.»

دلال‌ها بهاي اجاره را تا دو برابر افزايش مي‌دهند

وقتي پاي واسطه براي اجاره اين خودرو‌ها در بين باشد، قيمت‌ها به طرز عجيبي بالا مي‌رود، گاهي تا دو برابر و در مواردي حتي بيشتر. يکي ديگر از موسسات تشريفات عروسي دراين‌باره به «شهروند» مي‌گويد: «خود من دو خودروي قديمي براي اجاره‌دادن داشتم که قيمت آنها تفاوتي با بقيه خودرو‌ها نداشت. اگرچه مشتريان زيادي براي آنها داشتم و خيلي‌ها از قبل رزرو مي‌کردند، اما واقعا با همان قيمت معقول و منطقي اجاره مي‌دادم و از اين موضوع سوءاستفاده نمي‌کردم. تا چند ماه پيش که اين خودرو‌ها را اجاره مي‌دادم، قيمت‌شان بين ٧٠٠ تا يک‌ميليون و ٥٠٠‌هزار تومان بود و مشتريان زيادي هم خواهان آنها بودند، اما درحال حاضر ديگر خودروي کلاسيک براي اجاره ندارم.»

هزينه نگهداري کلاسيک‌ها سر به فلک کشيد

اما شرايط نگهداري خودرو‌هاي کلاسيک چندان ساده نيست. گرچه برخي از مالکان اين نوع خودروها مي‌گويند خودروهاي کلاسيک معمولا بيمه دارند. رئيس موسسه تشريفات طباطبايي که تا همين چند ماه پيش اقدام به اجاره‌دادن اين خودرو‌ها مي‌کرد؛ حالا آنها را فروخته، چون مي‌گويد به سختي از پس نگهداري و حتي تعمير اين خودرو‌ها برمي‌آمده است: «شايد برخي فکر کنند با داشتن اين خودروها مي‌شود به راحتي درآمدزايي کرد، اما اين همه واقعيت نيست.

اين خودرو‌ها بيشتر از اين‌که درآمدزايي داشته باشند، خرج زيادي روي دست صاحبان خود مي‌گذارند. معمولا نمي‌توان از آنها با موتورهاي خودشان زياد استفاده کرد، چون زود مستهلک مي‌شوند و ديگر قابل تعمير نيستند.» او ادامه مي‌دهد: «به همين دليل معمولا از موتورهاي پرايد براي آنها استفاده مي‌کنيم که آنها هم چندان موتورهاي خوبي نيستند. علاوه بر اين اگر قطعات اين خودروها خراب شود، دردسر زيادي براي ما ايجاد مي‌شود، چون نمي‌توانيم قطعات جديد را پيدا کنيم و مجبور به تعمير قطعات خراب‌شده هستيم. موضوع ديگري که واقعا براي صاحبان اين خودرو‌ها دردسرساز مي‌شود، اين است که اين خودرو‌ها به دليل داشتن بدنه مستحکم در صورت تصادف با بقيه خودروها آسيب زيادي به آنها مي‌زنند.

در مجموع به دليل همين مشکلات بود که ترجيح داديم خودرو‌هاي قديمي را بفروشيم و ديگر آنها را اجاره ندهيم.»يکي ديگر از موسسه‌هاي کرايه خودرو هم به «شهروند» مي‌گويد: «وقتي قيمت تعويض صفحه کلاچ خودروي ٢٠٦ از ٣٠٠‌هزار تومان ‌سال گذشته به ٨٠٠‌هزار تومان رسيده است، نگهداري و تعمير خودروهاي خاص که به هيچ عنوان صرفه اقتصادي ندارد، به همين دليل خودروهاي کلاسيک خودم را واگذار کرده‌ام.»

پدر بنز ايران و موسسه اجاره خودروهاي کلاسيک!

معروف‌ترين کلکسيونر ايراني که تعداد زيادي خودروهاي قديمي را نگهداري مي‌کند، «حامد ذاکري» است. خودرو‌هايي که در سريال‌هايي مثل شهرزاد، کلاه پهلوي،کيف انگليسي، سرزمين کهن، معماي شاه و بسياري ديگر از فيلم‌ها و سريال‌هاي قديمي استفاده شده‌اند، خودروهايي هستند که در نمايشگاه اين فرد نگهداري مي‌شوند. حامد ذاکري از خانواده‌اي نام آشنا در ميان ماشين‌بازها است. پدر او پدر بنز ايران بوده و حالا پسرش نه فقط از سر سرگرمي بلکه براي درآمدزايي راه پدر را ادامه داده است. کسب و کار ذاکري اجاره دادن خودرو‌هاي کلاسيک به افراد مختلف و البته صداوسيما است. ذاکري درباره کسب و کارش مي‌گويد: «خودرو‌هايي که درحال حاضر از آنها نگهداري مي‌کنم بنزهاي ١٧٠، فولکس،شورلت، دوج و ... هستند.

در ابتداي کارم از اين خودرو‌ها درآمدزايي نمي‌کردم، بلکه آنها را مي‌خريدم و بازسازي مي‌کردم و بعد مي‌فروختم.حدود ١٥‌سال پيش بود که از صداوسيما براي اجاره دادن اين خودرو‌ها مشتري داشتم و همين باعث شد مجموعه‌ام را گسترش بدهم تا همکاري بيشتري با صداوسيما يا ساير سازندگان فيلم‌ها و سريال‌هاي قديمي داشته باشم.»از ذاکري مي‌پرسيم آيا خودرو‌هايش را براي مراسم عروسي کرايه مي‌دهد؟

او مي‌گويد: «بله براي عروسي هم خودرو‌هايم را اجاره مي‌دهم به شرطي که از قبل در اختيار صداوسيما نباشند. معمولا کساني که به دنبال کرايه خودرو‌هاي کلاسيک و قديمي براي مراسم عروسي هستند، از دو ماه قبل مي‌آيند و خودرو‌ها را رزرو مي‌کنند. قيمت‌هايمان هم براي کرايه دادن اين خودرو‌ها برخلاف برخي موسسات تشريفات عروسي بالا نيست. قيمت‌ها از ٤٠٠‌هزار تومان شروع مي‌شود که همه چيز به نوع آن بستگي دارد.»

اجاره خودرو با راننده ويژه

قطعا رانندگي با خودروهاي کلاسيک کاري است که از پس هر کسي برنمي‌آيد و به مهارت خاصي نياز دارد. ذاکري دراين‌باره مي‌گويد: «براي عروسي‌ها و حتي فيلم‌ها و سريال‌ها هم خودرو‌ها را با راننده اجاره مي‌دهيم چون هر فردي نمي‌تواند با خودرو‌هاي کلاسيک رانندگي کند. اين خودرو‌ها بايد با سرعت پايين تردد کنند به همين دليل کار براي راننده سخت است. به عنوان مثال بارها شده که توريست‌ها آمده‌اند و از ما خودرو اجاره کرده‌اند، اما شرط ما براي اجاره، حضور راننده‌اي است که قلق رانندگي با اين خودرو‌ها را بلد باشد. ما خودرو‌هاي دهه ٣٠ تا ٥٠ را با خودروبر جابه جا مي‌کنيم، اما خودرو‌هاي دهه ٧٠ به بعد اين مجوز را دارند که با راننده در شهر تردد کنند.»

به جز اين قطعا نگهداري از حدود ٦٠ خودروي کلاسيک کار آساني نيست. جالب است بدانيد که ذاکري براي خودرو‌هاي کلاسيک و قديمي خود مکانيک‌هاي مخصوصي دارد. او مي‌گويد تعمير اين خودرو‌ها کار هر فردي نيست و تعميرکاري بايد با قطعات اين خودروها سرو کله بزند که آنها را بشناسد. او درباره دشواري نگهداري از اين خودرو‌ها مي‌گويد: «کارمان سخت است. اگر بدشانسي بياوريم و قطعه‌اي خراب شود يا بايد هر طور شده تعميرش کنيم يا سفارش دهيم از خارج کشور برايمان بياورند.»

شرايط خاص تردد با خودروهاي کلاسيک

البته تردد خودروهاي کلاسيک در خيابان‌هاي شهر به همين راحتي هم نيست. ذاکري دراين‌باره مي‌گويد: «خودروهاي کلاسيک بايد پلاک ملي دريافت کنند در غيراين صورت نمي‌توانند در شهر تردد کنند. ضمن اين‌که علاوه بر پلاک ملي اين خودروها بايد برگ معاينه فني هم داشته باشند.»خودروهاي کلاسيک بدون پلاک ملي مشمول قانون خودروهاي فرسوده و از رده خارج مي‌شوند و بايد اسقاط شوند. اين موضوع اما باعث شد که تعداد زيادي از دلالان به بهانه خريد خودروي اسقاطي و از رده خارج خودرو‌هاي کلاسيک را از صاحبانشان به نرخ بسيار ارزاني خريداري کنند و با قيمت‌هاي گزاف به‌عنوان خودروهاي کلاسيک بفروشند.

تردد با خودروهاي کلاسيک اما محدوديت‌هاي خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال خودروهاي کلاسيک اجازه ندارند از مرز خارج شوند و خروج آنها از مرز به منزله قاچاق تلقي مي‌شود. همچنين خودروهاي کلاسيک نمي‌توانند مانند خودروهاي ديگر هرروز در شهر تردد کنند و تردد هرروزه آنها در صورتي که ثابت شود به منظور استفاده روزمره و عادي صاحبانشان است، باعث مي‌شود مجوزهاي کلاسيک بودن آن باطل شود.

منبع: bartarinha.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي