آخرین اخبار

همتي: نمي توانيم مانند بچه پولدارها زندگي کنيم اقتصادي

همتي: نمي توانيم مانند بچه پولدارها زندگي کنيم

  بزرگنمايي:

چه خبر - رئيس بانک مرکزي: کسي نمي‌تواند بگويد من چکار کنم

عبدالناصر همتي در افتتاحيه بيست و نهمين همايش دو روزه بانکداري اسلامي که در مرکز همايش هاي صدا وسيما در حال برگزاري است، به ايراد سخناني درباره وضعيت بازار ارز پرداخت و در ابتدا گفت: به شرطي در اين همايش شرکت کردم که اين نوع همايش ها کاهش يابد، بهتر است کمتر حرف بزنيم و بيشتر عمل کنيم.
وي اظهار داشت: ايران از جمله کشور هايي است که به حذف ربا متعهد شده است و برگزاري اين همايش به صورت مستمر نشان دهنده اين حداقل هايي در اين زمينه است البته اميدواريم با ارتقا قانون عمليات بانکداري اسلامي به صورت بهتري اين بانکداري را اجرايي کنيم.

* دخالت سهامداران در امور بانک ها بايد به حداقل برسد

همتي با بيان اينکه موضوع همايش حاکميت شرکتي است، گفت: عدم توجه به الزامات بانکداري شرکتي به خصوص توسط سهامداران و بردن بانک ها به سمتي که به صورت حرفه اي اداره نشوند، بسيار بحث مهمي است و بايد به آن توجه شود.
وي افزود: اميدوار هستم افرادي که امروز مقاله يا سخنراني دارند به موضوع مهم عدم مداخله سهامداران در امور بانک توجه کنند زيرا يکي از برنامه هاي من اعمال اين بحث مهم است.
رييس کل بانک مرکزي افزود: دخالت سهامدار در اداره بانک چه در بانک دولتي و خصوصي بايد به حداقل برسد و بايد بانک توسط مديريت حرفه اي اداره شود.
رييس شوراي پول و اعتبار اظهار داشت: همه افراد چه در داخل نظام بانکي و چه خارج از آن به وضعيت فعلي اعمال حاکميت شرکتي در بانک ها معترض هستند.

* نبايد خود را در تله سياست هاي امريکا قرار دهيم

همتي به ديدار اخير هيات دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامي به مناسبت هفته دولت اشاره کرد و گفت: باور عميق من اين است که اتفاقي که در بازار ارز افتاد، محصول ناترازي سيستم بانکي و رشد وحشتناک نقدينگي و اصرار ما به تداوم نقدينگي است.
رييس کل بانک مرکزي ادامه داد: هيچ اراده اي نمي بينم که بخواهد رشد نقدينگي را کُند کنند يا فکري براي جمع آوري آن داشته باشد؛ تا زماني که اين وضعيت ادامه دارد، شرايط در بازار ارز و ساير دارايي هاي قابل وصول براي حفظ ارزش پول توسط افراد ادامه دارد.
وي اظهار داشت: دولت آمريکا براي محروم کردن ايران از درآمدهاي نفتي خود تلاش هاي فراواني مي کند و همزمان مي خواهد انتقال دارايي هاي ايران را سخت و محدود کند؛ به همين دليل دفاع از نرخ واحد براي ارز امکان پذير نبود و نبايد خود را در تله سياست هاي آمريکا قرار مي داديم.
همتي افزود: با هماهنگي سران سه قوه بسته جديد سياست ارزي را اجرا کرديم و حداقل شاهد تثبيت در بازار ارز بوديم و اميدوارم به تدريج نتايج اين سياست را در بازار ارز ببينيم.
وي تاکيد کرد: حفظ قدرت ارزي کشور برابر با حفظ منابع ارزي، کنترل تورم و اصلاح ناترازي ترازنامه بانک ها و کنترل نقدينگي وحشتناک در کشور است؛ در شرايط تحريم مهم ترين متغير اقتصادي براي ما نرخ ارز است و مهم ترين هدف جلوگيري از اتلاف منابع ارزي است.

* اجازه نميدهيم بازار ارز منحرف شود/ در بازار آزاد دخالت مي کنيم

رييس کل بانک مرکزي گفت: بازار ثانويه به سرعت در حال تعميق و شفافيت است و در نرخ دخالت نمي کنيم؛ اما در بازار دخالت خواهيم کرد و اجازه نمي دهيم بازار از جهتي که به نفع نظام است منحرف شود البته اکنون ٩٧درصد مبادلات از طريق حواله است و فقط سه درصد اسکناس معامله مي شود و در بازار صرافي عدد قابل توجهي نيست و اکنون نرخ حواله کاملا نزديک به سنا است.
همتي در ادامه درباره حفظ ذخاير ارزي بانک مرکزي، گفت: ذخاير ارزي بانک مرکزي، ناموس اين بانک است و همانطور که در يک ماه گذشته در جهت تقويت اين ذخاير اقدام شد، بايد از هر وسيله اي استفاده کنيم تا اين روند ادامه داشته و اين ذخاير حفظ شود.
وي افزود: مقام معظم رهبري وظيفه شرعي بانک مرکزي را روشن کرده اند و البته ايشان به صورت خصوصي هم به بنده دستور فرمودند تا روند اضافه برداشت را اصلاح کنيم.
رييس کل بانک مرکزي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر حفظ ذخاير بانک مرکزي، افزود: سياست ما حفظ ذخاير بانک مرکزي و استفاده از ساير منابع در کشور از جمله منابع حاصل از صادرات غير نفتي هستيم.
وي ادامه داد: با ورود ارز حاصل از صادرات غير نفتي قدرت تنظيم بازار ايجاد مي شود و از ارز بانک مرکزي مي توان در سرمايه گذاري هاي صنعت نفت و يا شرايط خاص در بازار استفاده کرد که در حال حاضر ضرورتي براي اين اقدام وجود ندارد.

* خط و نشان همتي براي بانک ها: اجازه نمي دهم بانک هايي که راه کج مي روند ادامه مسير دهند

همتي با اشاره به دستورات مهم مقام معظم رهبري در حوزه نظام بانکي گفت: در گذشته فکر مي کرديم که کسري بودجه بر سياست ارزي کشور اثرگذار بوده است ولي اکنون وجود شبه پول با سرعت بالايي در حال رشد است و بانکها نيز نرخ سود را رعايت نمي کنند و بايد حتما به کمک خود بانکها کار را پيش ببريم و اصلاحات لازم را انجام دهيم.
وي با بيان اينکه رشد سريع شبه پول به خاطر مسابقه بي انتها و سريع و بي ضابطه بانکها در نرخ سود شکل گرفته است، افزود: اين درحالي است که بانک ها نبايد بي کفايتي خود را با بانک مرکزي جبران کنند.
رئيس کل بانک مرکزي خطاب به بانک ها تاکيد کرد: شخصا اجازه نخواهم داد بانکهايي که در نظام بانکي کشور راه را کج مي روند ادامه مسير دهند. بانکها بايد با ضابطه رفتار کنند و بايد جسارت جراحي داشته باشيم چراکه اين روند کل نظام اقتصادي را نابود مي کند.
همتي افزود: من با مديران بانک‌ها دوست هستم اما در بحث نظارت در بانک‌ها جدي هستم و قول مي‌دهم که ضابطه را با عاطفه يکي نخواهم کرد چرا که امروز ضروري است با جديت مشکلات بانک مرکزي را پيگيري و حل کنيم؛ تمامي ارکان نظام از جمله رهبر معظم انقلاب تاکيد دارند که بايد مشکلات بانکي و اقتصادي هر چه سريعتر رفع شود.

* القا پذير نيستم/ از نظرات چپ چپ تا راست راست استفاده مي کنم

همتي در ادامه در مورد برخي شائبه هاي مطرح شده در برخي رسانه ها مبني بر اينکه بانک مرکزي در دوره جديد فعاليت خود، تحت تاثير القائات و سياست جريان هاي خاص فکري است،تصريح کرد: از هيچ گروه خاصي خط نمي گيرم و اصولا فردي نيستم که بخواهم از کسي القاء بگيرم؛ من با بسياري از افراد مشورت مي کنم؛ البته خود نيز در سي سال گذشته در بخش اقتصاد کلان و پول فعال بوده ام و نمي توان موضوعي را به من القا کرد؛ از نظرات چپ چپ تا راست راست استفاده مي کنم.
وي با بيان اينکه بسياري از نظرات کارشناسان داراي نقاط مشترک است، اظهار داشت: ما بايد از برآيند و نقاط مشترک نظرات افراد مختلف استفاده کنيم.

* سياست هاي پولي مشکل دارد و قابل اجرا نيست

همتي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: سياست هاي پولي ما مشکل دارد زيرا برخي از آنها قابل اجرا نيست؛ شايد با شوراي فقهي و شوراي نگهبان صحبت کنيم زيرا بانک مرکزي دنبال سود و زيان نيست.
رييس شوراي پول و اعتبار گفت: بانک هاي مرکزي در دنيا از ابزارهاي مختلفي مانند زيپو براي کنترل بازار پول استفاده مي کنند و ما نمي توانيم با روش هاي سنتي و گذشته تورم و بازار پول را کنترل کنيم.
وي با بيان اينکه، روش هاي سنتي و مقداري جواب نمي دهد و آن را پيش از اين نيز آزمايش کرده ايم، تصريح کرد: ما نياز داريم تا روش هاي ديگري را بايد پيگيري کنيم.

* سپرده هاي چند ساله احيا مي شود/ دستوري براي افزايش نرخ سود نداديم

همتي در بخش پاياني سخنان خود از بررسي بانک مرکزي براي ارايه سپرده هاي دو و سه ساله خبر داد و گفت: در حال بررسي اين امر هستيم که بتوانيم در کنار اين سپرده هاي چندساله، دولت هم اوراق مشارکت منتشر کند.
رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به انتشار برخي اخبار مبني بر دستور بانک مرکزي براي افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي گفت: بانک مرکزي در زمينه افزايش نرخ سود که 23 درصد شده هيچ دستوري ارائه و ابلاغ نکرده و فقط ما تاکيد کرديم که تمديد يک‌ماهه قراردادها، منحصر به سپرده‌هاي 2 تا 11 شهريور 96 بود اما معلوم نيست چرا اين خبر اعلام شد؛ قطعا يک سري از خبر سازي در اين حوزه منافعي در زمينه نرخ سود دارند که اين صحبت را مي‌کنند.

* نبايد مثل بچه پولدارها زندگي کنيم/ باور کنيد درجنگ اقتصادي هستيم

وي همچنين تصريح کرد: باور کنيد که کشور در چارچوب يک جنگ اقتصادي از سوي دولتي قرار گرفته که هر روز با سياست‌هاي جدي فشار بيشتري ايجاد مي‌کند و ما بايد يک سري سختي‌ها را قبول کنيم و نبايد مانند برخي بچه پولدارها زندگي کنيم تا بتوانيم از اين بازه فشار عبور کنيم.


منبع: tasnimnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي