آخرین اخبار

يک بيانيه «پر حرف و حديث» ديگر از مجلس خبرگان خطاب به روحاني سياسي

يک بيانيه «پر حرف و حديث» ديگر از مجلس خبرگان خطاب به روحاني

  بزرگنمايي:

چه خبر - اين اولين بار نيست که بيانيه‌اي منتسب به خبرگان و خطاب به روحاني منتشر مي‌شود

ديشب که حسن روحاني در قاب تلويزيون در حال گفتگو با مردم بود، دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري با انتشار بيانيه‌اي از رئيس‌جمهوري خواست بدون ملاحظه، تغييرات وسيعي در کابينه صورت دهد. اما برخي از اعضاي اين مجلس مي‌گويند اساساً از وجود چنين بيانيه‌اي اطلاع ندارند.
در اين بيانيه که برخلاف بيانيه‌هاي قبلي امضاي رئيس مجلس خبرگان رهبري هم در پاي آن درج نشده است، خطاب به رئيس دولت دوازدهم تأکيد شده است که تيم اقتصادي خود را تغيير دهد و پاسخگوي اوضاع نابسامان اقتصادي پيش آمده باشد.
اين بيانيه که در سايت دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري «مهم» تلقي شده، تصريح کرده است دولت بايد نسبت به حل معضلات معيشتي، بيکاري، گراني و تورم سرسام‌آور که اقشار گوناگون جامعه را به‌ستوه آورده است، پاسخ شفاف و روشني به ملت بدهد.
با اين حال، پيگيري خبرنگار ايرناپلاس از چند عضو مجلس خبرگان رهبري نشان مي‌دهد آنان از صدور چنين بيانيه‌اي بي‌اطلاع هستند.
آيت‌الله سيد هاشم بطحايي، نماينده استان تهران، آيت‌الله هاشم هاشم‌زاده هريسي، نماينده استان آذربايجان شرقي و آيت‌الله مرتضي مقتدايي، نماينده استان اصفهان در گفتگو با ايرناپلاس مي‌گويند اطلاعي از چنين بيانيه‌اي ندارند و آن را امضا نکرده‌اند.
آيت‌الله سيد رحيم توکل، نماينده استان مازندران هم نمي‌گويد چنين بيانيه‌اي را امضا کرده است يا نه و تنها به اين نکته بسنده مي‌کند که اگر دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري اين بيانيه را منتشر کرده است، مورد تأييد همه اعضاي خبرگان است.
حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قمي، نماينده استان تهران و حجت‌الاسلام والمسلمين عباس کعبي، نماينده استان خوزستان هم از پاسخگويي به اين سؤال که آيا بيانيه را امضا کرده‌اند يا نه امتناع کردند.
آن گونه که آيت‌الله سيد احمد خاتمي سخنگوي هيأت رئيسه مجلس خبرگان مي‌گويد، عصر روز گذشته هيأت رئيسه اين مجلس با دستورکار مطالبات مقام معظم رهبري از سران قوا براي بهبود اوضاع اقتصادي کشور و رفع مشکلات معيشتي مردم جلسه داشته است. از اين رو ممکن است بيانيه منتشرشده، صرفا حاصل همفکري اعضاي هيأت رئيسه مجلس خبرگان بوده است و تمام اعضا از چند و، چون آن اطلاع ندارند. با اين حال سايت دبيرخانه مجلس خبرگان اين بيانيه را با عنوان بيانيه مجلس خبرگان رهبري منتشر کرده است.

مطالبه از قوا و وظايف مجلس خبرگان

مطابق قانون اساسي مجلس خبرگان رهبري سه وظيفه انتخاب و تعيين رهبر، نظارت بر بقا و استمرار شرايط رهبر و همچنين قانونگذاري براي خود را برعهده دارد. اصل 107 قانون اساسي اولين وظيفه اين نهاد را تعيين کرده است. بر اساس اين اصل «تعيين رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است.
خبرگان رهبري درباره همه فقهاي واجد شرايط مذکور در اصول پنجم و يکصد و نهم بررسي و مشورت مي‌کنند هر گاه يکي از آنان را اعلم به احکام و موضوعات فقهي يا مسائل سياسي و اجتماعي يا داراي مقبوليت عامه يا واجد برجستگي خاص در يکي از صفات مذکور در اصل يکصد و نهم تشخيص دهند او را به رهبري انتخاب مي‌کنند و در غير اين صورت يکي از اعضاي مجلس خبرگان را به عنوان رهبر انتخاب و معرفي مي‌نمايند.»
دومين وظيفه مجلس خبرگان در اصل 111 قانون اساسي معين شده است. اين اصل تأکيد دارد: «قانون مربوط به تعداد و شرايط خبرگان، کيفيت انتخاب آن‌ها و آيين‌نامه داخلي جلسات آنان براي نخستين دوره بايد به وسيله فق‌هاي اولين شوراي نگهبان تهيه و با اکثريت آراء آنان تصويب شود و به تصويب نهايي رهبر انقلاب برسد. از آن پس هر گونه تغيير و تجديد نظر در اين قانون و تصويب ساير مقررات مربوط به وظايف خبرگان در صلاحيت خود آنان است».
اما سومين وظيفه مجلس خبرگان رهبري که همان نظارت بر بقا و استمرار شرايط رهبري است، در اصل 108 قانون اساسي آمده است. بر اساس اين اصل «هرگاه رهبر از انجام وظايف قانوني خود ناتوان شود، يا فاقد يکي از شرايط مذکور در اصول پنجم و يکصد و نهم گردد، يا معلوم شود از آغاز فاقد بعضي از شرايط بوده‌است، از مقام خود برکنار خواهد شد. تشخيص اين امر به عهده خبرگان مذکور در اصل يکصد و هشتم مي‌باشد. در صورت فوت يا کناره‌گيري يا عزل رهبر، خبرگان موظفند، در اسرع وقت نسبت به تعيين و معرفي رهبر جديد اقدام نمايند.»

درخواست عذرخواهي روحاني در يک بيانيه ديگر

اين اولين بار نيست که بيانيه‌اي از سوي دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري منتشر و بعد، اعضاي اين مجلس منکر امضاي آن مي‌شوند. 23 ارديبهشت‌ماه امسال نيز بيانيه‌اي به نقل از مجلس خبرگان رهبري در محکوميت خروج آمريکا از برجام منتشر شد؛ بيانيه‌اي که نام آيت‌الله احمد جنتي، رئيس مجلس خبرگان را داشت، اما برخي از اعضا آن را نظر مجلس خبرگان نمي‌دانستند.
در آن بيانيه نيز مانند بيانيه ديشب، حسن روحاني خطاب قرار گرفته و از او خواسته شده بود به خاطر آنچه «عدم رعايت خط قرمز‌هاي مقام معظم رهبري در جريان مذاکرات» ناميده شده از مردم عذرخواهي کند.
بعد از انتشار اين بيانيه و شروع اعتراضات به آن، جمعي از اعضاي مجلس خبرگان رهبري يکي‌يکي انتساب آن به مجلس خبرگان را تکذيب کردند. هاشم زاده هريسي همان زمان در گفتگو با جماران اعلام کرد تقاضاي عذرخواهي کردن رئيس‌جمهور بابت برجام، نظر مجلس خبرگان رهبري نيست.
سيد هاشم بطحايي هم جزو آن دسته از اعضاي خبرگان بود که خبري از نگارش اين بيانيه نداشت. او پس از انتشار اين بيانيه به رويداد 24 گفته بود «اين بيانيه را احتمالاً چند عضو هيأت رئيسه نوشته‌اند و ساير اعضا از نگارش آن اطلاعي ندارند.»
در نهايت سيد احمد خاتمي، سخنگوي هيأت رئيسه مجلس خبرگان رهبري اعلام کرد بيانيه منتشر شده در خصوص برجام، بيانيه مجلس خبرگان نبوده و بيانيه آيت‌الله جنتي، رئيس مجلس به‌عنوان يک فقيه بوده است.


منبع: irna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد