آخرین اخبار

احتمال تعويق 2‌ ساله تحويل خودروهاي پيش‌فروش‌ اقتصادي

احتمال تعويق 2‌ ساله تحويل خودروهاي پيش‌فروش‌

  بزرگنمايي:

چه خبر - در اثر کاهش توليد تحويل خودرو به افرادي که پيش‌خريد کرده‌اند،هم به تعويق خواهد افتاد

آمارها نشان مي‌دهد توليد و فروش خودرو در ايران‌خودرو در تير 97 در مقايسه با مدت مشابه سال قبل با 48 و 63 درصد و در مقايسه با ميانگين سه‌ ماه اول 97 حدود 29 و 38 درصد کاهش يافته است.
آن‌طور که کارشناسان مي‌گويند، هنوز تحريم‌ها شروع نشده است، توليد به ميزان 50 درصد از برنامه عقب افتاده است و آمارهاي ارائه‌شده از سوي ايران‌خودرو روي سايت کدال سازمان بورس هم اين نکته را تأييد مي‌کند. توليد که کاهش يابد، تحويل خودرو به افرادي که اقدام به پيش‌خريد آن کرده‌اند، هم به تعويق خواهد افتاد.
پرويز بابايي، کارشناس اقتصادي، بر اين باور است که با توجه به اينکه ايران‌خودرو بيش از 49 هزار ميليارد ريال بدهي بانکي دارد و بيش از 82 هزار ميليارد ريال پيش‌دريافت از مشتريان براي تحويل خودرو داشته، با بدهي جاري 131 هزار ميلياردريالي و روند کاهش توليد، امکان تحويل خودرو به مشتريان خود را تا دو سال آينده هم نخواهد داشت. همچنين شرکت سايپا هم بالغ بر 56 هزار ميليارد ريال بدهي بانکي دارد و بيش از 51 هزار ميليارد ريال پيش‌دريافت از مشتريان براي تحويل خودرو داشته است؛ بنابراين مشخص نيست اين شرکت چه زماني بتواند خودروهاي پيش‌فروش‌شده خود را تحويل دهد.
خودروسازي که يکي از صنايع بزرگ اشتغال‌زا بود، در دهه اخير هر روز شرايط بدتري را پيش‌روي خود مي‌بيند. کارشناسان از احتمال ورشکستگي اين صنعت در ايران سخن مي‌گويند. آمار و ارقام هم از حال ناخوش اين صنعت حکايت دارد. پرويز بابايي، کارشناس اقتصادي، در گفت‌وگو با «شرق» اعلام مي‌کند: زنگ خطر تحريم‌ها در صنعت خودرو به صدا درآمده است.
او مي‌گويد: براساس آمار توليد ماه تير ايران‌خودرو که در سايت کدال سازمان بورس انتشار يافته است، توليد خودرو در تير 97 در اين شرکت به 31‌هزارو 266 دستگاه رسيده است که در مقايسه با ميانگين توليد 43‌هزارو 820 دستگاه در سه ماه اول 97، حدود 29 درصد و در مقايسه با توليد 60‌هزارو 414 دستگاه در تير سال قبل، بيش از 48 درصد افت داشته است.
به گفته اين کارشناس اقتصادي همچنين فروش خودرو در تير 97 در ايران‌خودرو 25‌هزارو 893 دستگاه بوده است که در مقايسه با ميانگين فروش سه ماه اول 97 که 42 هزار دستگاه بود، افت 38 درصدي داشته است. درحالي‌که در مقايسه با فروش تير 96 با 70‌هزارو 679 دستگاه، عملا فروش ايران‌خودرو در مقايسه با تير سال قبل، 63 درصد کاهش يافته است.
او اضافه مي‌کند: از لحاظ ريالي هم فروش ايران‌خودرو در تير 97 به 10‌هزارو 852 ميليارد ريال رسيده است که در مقايسه با فروش 22‌هزارو 266 ميلياردريالي تير 96، حدود 51 درصد افت را نشان مي‌دهد و کل فروش چهارماهه سال 97 ايران‌خودرو به 56‌هزارو 51 ميليارد ريال رسيده است که در مقايسه با فروش 61‌هزارو 15 ميلياردريالي چهارماهه سال قبل حدود 9 درصد افت داشته است.
بابايي ادامه مي‌دهد: هنوز آمار توليد و فروش سايپا و ديگر خودروسازان منتشر نشده است؛ ولي پيش‌بيني کاهش توليد ديگر خودروسازان چندان مشکل نيست و قطعا با کاهش توليد و فروش حداقل 20‌درصدي در ساير خودروسازان و همچنين کاهش توليد قطعات در قطعه‌سازان و تشديد مشکلات و بي‌کاري و معوقات بانکي همچنين وصول‌نشدن مطالبات از خودروسازان روبه‌رو خواهيم شد.

دپوي خودروهاي ناقص در کارخانه‌هاي خودروسازي

آرش محبي‌نژاد، دبير انجمن تخصصي همگن قطعه‌سازان کشور، نيز با بابايي در امکان به‌تعويق‌افتادن تحويل خودروهاي پيش‌فروش‌شده هم‌نظر است.
او مي‌گويد: تعداد زيادي از قطعه‌سازان نمي‌توانند قطعات را سر موقع برسانند، در نتيجه خودروي ناقص توليد مي‌شود و اين خودروهاي ناقص در کارخانجات دپو مي‌شوند.
محبي‌نژاد درباره احتمال ايجاد تأخير در تحويل خودروهاي پيش‌فروش‌شده هم بيان مي‌کند: براي خودرو مشتري هست، اما به‌دليل کاهش توليد، خودروسازان نمي‌توانند به‌موقع محصولات خود را تحويل دهند، اما اينکه چه ميزان تأخير در تحويل رخ مي‌دهد؛ به سياست خودروسازان بستگي دارد. اينکه اولويت آنها تحويل خودروهاي پيش‌فروش‌شده باشد يا تحويل نقدي خودروهايي که به‌روز توليد مي‌کنند، قطعا در زمان تحويل محصول تغيير ايجاد مي‌کند.
او مي‌گويد: درحال‌حاضر توليد خودرو 50 درصد از برنامه عقب است. طبق برنامه بايد روزي شش ‌هزار خودرو توليد کنيم، درحالي‌که حدودا روزي سه هزار تا سه‌هزارو 300 خودرو توليد مي‌کنيم. اين وضعيت مربوط به زماني است که هنوز به 15 مرداد يعني زمان تحريم‌ها نرسيده‌ايم. اگر به همين منوال ادامه دهيم و سياست‌گذاري متمرکز و عالمانه‌اي صورت نگيرد، توليد خودرو ممکن است به 20 درصد برنامه برسد.

افزايش بي‌سابقه مطالبات معوق قطعه‌سازان

دبير انجمن تخصصي همگن قطعه‌سازان کشور با تأکيد بر لزوم سياست‌گذاري درست توسط وزارت صمت، با همکاري کميسيون صنايع مجلس براي تأمين منابع مالي قطعه‌سازان، از افزايش بي‌سابقه مطالبات معوق قطعه‌سازان خبر مي‌دهد.
او مي‌گويد: کل مطالبات قطعه‌سازان حدود 15 هزار ميليارد تومان است که برآوردها نشان مي‌دهد پنج هزار ميليارد تومان آن مطالبات معوق است؛ درحالي‌که بايد طبق قرارداد، قطعه‌سازان مطالبات خود را از شرکت‌هاي خودروسازي 120 روزه دريافت کنند، پرداخت اين مطالبات عملا به 240 تا 250 روز رسيده است.
اگرچه گفته مي‌شود قطعه‌سازان نسبت به واردکنندگان خودرو ارز بيشتري دريافت مي‌کنند، اما محبي‌نژاد اين مسئله را رد مي‌کند و ادامه مي‌دهد: در کشور به‌طور ميانگين 55 درصد قطعات خودرو از طريق منابع داخلي تأمين مي‌شود و 45 درصد وارداتي است. سهم واردات به اين دليل به 45 درصد مي‌رسد که قطعات برخي خودروها مثل سراتو، ال90 و خودروهاي چيني شامل برليانس و... وارداتي است. او اضافه مي‌کند: خودروهاي پرتيراژ تا بيش از 80 درصد داخلي‌سازي شده، اما برخي موادش مثل سنسورها و فولادهاي خاص وارداتي است و در داخل کشور توان توليد وجود ندارد.
دبير انجمن تخصصي همگن قطعه‌سازان کشور با انتقاد از قانون مصوب مجلس‌هاي نهم و دهم عنوان مي‌کند: براساس مصوبه مجلس، برخي مواد اوليه مورد نياز قطعه‌سازي‌ها مثل فولاد، مس و محصولات پتروشيمي در بورس عرضه مي‌شود، اما قيمت آن براساس دلار تعيين مي‌شود. در نتيجه با وجود آنکه قطعه ساخت داخل است، اما از تغيير نرخ دلار تأثير مي‌پذيرد.
او ادامه مي‌دهد: درحالي‌که تمام نهاده‌هاي توليد افزايش قيمت دارند، اما شوراي رقابت اجازه افزايش قيمت خودرو را نمي‌دهد. اين روند به مسئله در صنعت خودرو منجر شده است. تا امروز 90 قطعه‌ساز تعطيل شده‌اند و حدود 70 هزار نفر در صنعت قطعه‌سازي بي‌کار شده‌اند. اگر به همين روند ادامه يابد، نرخ بيکاري افزايش مي‌يابد.

خودروي چيني مونتاژ ايران جايگزين تندر 90 پيش‌فروش‌شده

سپهر زنگنه، کارشناس خودرو نيز تأمين‌نشدن ارز براي قطعه‌سازان و صنعت خود را عاملي مي‌داند که به ورشکستگي اين صنعت منجر مي‌‎شود.
به گفته اين کارشناس خودرو، شرکت ايران‌خودرو اعلام کرده قادر به تحويل خودروي تندر 90 پيش‌فروش‌شده نيست و بهتر است افراد «دانگ‌فنگ اس30» را به‌جاي پيش‌خريد خود، تحويل بگيرند.
او از احتمال ورشکستگي صنعت خودروسازي و بي‌کارشدن جمع زيادي از کارگران سخن مي‌گويد، اما حفظ توليد به هر قيمت و تحويل محصول بي‌کيفيتي را که ايمني کافي نداشته باشد و در وسط جاده خاموش مي‌شود، غيرمنطقي مي‌داند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي