آخرین اخبار

چه کسي پاي روحاني مي‌ايستد؟ سياسي

چه کسي پاي روحاني مي‌ايستد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - اين انتخابِ آخر روحاني است

«تنش‌هاي دولت روحاني ‌به‌ دليل ناکارآمدي آن نيست. تنش‌هاي اين دولت از آنجا نشات مي‌گيرد که حافظ منافع طبقه مشخصي نيست و به‌ لحاظ سياسي مخاطب مستقيم بين توده مردم ندارد. با اغماض مي‌توان گفت حاميان دولت روحاني اصلاح‌طلبان و البته جمعيت سيالي هستند که به‌ اقتضاي شرايط سياسي، منافع اقتصادي و قبض‌ و بسط‌هاي اجتماعي به دولت روحاني دور يا نزديک مي‌شوند.
اين تلقيِ غريب و بديعي نيست که دولت يازدهم برخاسته‌ از اين شرايط است. دولت روحاني زماني شکل گرفت که حتي اصولگرايان تواني جدي براي رقابت نداشتند و اگر نه همگي، تعداد کثيري از آنان از دولت احمدي‌نژاد سرخورده و شرمنده بودند. اصلاح‌طلبان هم در اشتياق بازگشت به قوه مجريه بودند که در آن زمان آرزويي دوردست بود؛ دست آنها کوتاه و خرما بر نخيل. در مجموع روي کار آمدنِ دولت روحاني ماحصل وضعيتي استثنايي بود تا شايد از وضعيت استثنايي جدي‌تري جلوگيري کند و آن وضعيت چيزي نبود جز سايه جنگ.
اينک با گذشت زمان، ترديدي اساسي در تئوري وضعيت استثنايي به‌ وجود آمده است که از سوي اصلاح‌طلبان و اصولگرايانِ مخالف احمدي‌نژاد تئوريزه مي‌شد. اعلام وضعيت استثنايي معمولا از سوي طبقه حاکم صورت مي‌گيرد نه از سوي طبقه سياسي. طبقه سياسي - که همان احزاب، نظريه‌پردازان، فعالان سياسي و رسانه‌اي‌اند - موظف‌اند با نگاهي موشکافانه و انتقادي نگذارند تا به‌ خاطرِ منافع سياسي و اقتصاديِ برخي و اوضاع سياسي جامعه، وضعيت استثنايي اعلام شود.
اکنون اين پرسش بنيادي در خرد جمعي مردم وجود دارد که اگر در گذشته وضعيتي استثنايي برقرار بود که رأي‌ دادن به روحاني را توجيه مي‌کرد، امروزِ روز وضعيت چگونه است؟ سکوت و سرگشتگيِ طبقه سياسي، اصلاح‌طلبان و اصولگرايانِ معتدل از اينجا نشات مي‌گيرد که پاسخي در خور براي اين پرسش ندارند.
اگر بر طبل دشمني با آمريکا بکوبند که ‌ناچار به اصولگرايان نزديک خواهند شد و اگر از مذاکره دَم بزنند، اطمينان جدي به آمريکا ندارند. از اين‌ رو پَس نشسته‌اند تا اين بار ديگران تصميم بگيرند که وضعيت استثنايي اعلام کنند يا به‌ سوي مذاکره قدم بردارند. اصلاح‌طلبان بيش از آن که به‌ دنبالِ پاسخ جدي به مسائل سياسي کشور باشند، به نظريه‌پردازي روي آورده‌اند و در پي احياي «اصلاح‌طلبي»‌اند.
مواجهه حجاريان با تاجيک، عبدي و ديگران و پروژه «نواصلاح‌طلبي» اگر چه در جاي خود مغتنم است اما مسئله کنوني مردم که اصلاح‌طلبي نيست؛ همان‌گونه که نواصولگرايي نبوده و نيست. دولت روحاني هم از اين قاعده مستثنا نيست؛ دولتي که در طول ساليان گذشته نتوانسته هيچ طبقه‌ اجتماعي و سياسي‌اي را به مدافعِ جدي خود بدل کند. اصلاح‌طلبان نگاه همدلانه با دولت دارند، چون تنهايي و غربت اين‌گونه زيست سياست را چشيده‌اند.
اصولگرايان اما منفعت‌طلبانه به‌ سوي دولت گام برمي‌دارند. آنان در تشخيص منافع حزبي خود تبحر دارند. مردم در شرايطي نامتعادل هنوز از وفادارترين قشرها به دولت روحاني هستند. البته اين وفاداري از جنس وفاداري به دولت اصلاحات يا احمدي‌‌نژاد نيست؛ نوعي درک همدلانه دولتي است که خودشان روي کار آورده و آن را به ميانه ميدان پرتاب کرده‌اند. اگر هنوز مردمي پاي کار ايستاده‌اند نه به‌ خاطرِ دولت روحاني و نه به‌ خاطر اصلاح‌طلبان است. آنان ايستاده‌اند چون تنها راه نجات را ديگر نه در تغييراتِ بنيادين و نه در مخاصمه با جهان مي‌دانند.
آنان پاي خودشان و کشورشان ايستاده‌اند و اين فرصت مغتنمي است که دولت روحاني خاصه اصلاح‌طلبان نبايد آن را از دست بدهند. دولت اصلاحات حافظِ منافع طبقه متوسط بود؛ طبقه متوسطي از روشنفکران و نخبگان که توان آن را داشتند تا ديگر طبقات جامعه از جمله فرودستان و تهي‌دستان را چند صباحي با دولت اصلاحات همراه کنند. دولت احمدي‌نژاد هم با توانِ نيروهاي سنتي - مذهبي برخاسته از طبقه فرودست جامعه، تهي‌دستان و غالب طبقات سنتيِ اصولگرا را با خود همراه کرد و سرانجام تعارضات و اختلافات در منافع دولت احمدي‌نژاد را از پاي درآورد.
دولت روحاني توان و شرايط آن را داشت که دولتي فراجناحي باشد اما نتوانست در اين مسير گام بردارد. نه اصلاح‌طلبان را جدي به‌ کار گرفت و نه اصولگرايان را وارد کارزار کرد، نه تئوريسين‌هاي پاي کار داشت و نه وفاداران پا در ميدان. دولت فراجناحي دولتي پيشرو است که مي‌تواند با ايده‌اي مرکزي همه را با تمامِ تعارضات و اختلافات منافع گرد يکديگر آورد. دولت روحاني شرايط اين کار را داشت اما ابزارش را نداشت و از اين‌ رو نتوانست طبقه‌اي از طبقات جامعه را با خود همراه کند. حسن روحاني بسيار تلاش کرد تا خود مستقيم نه با واسطه طبقه سياسي با مردم روبه‌رو شود و آنان را مخاطب قرار دهد و مجاب سازد که نتوانست؛ زيرا از کاريزماي لازم براي اين کار برخوردار نبود.
او اگر چه در صحنه اجرايي کشور دستاوردهايي داشت. اين دستاوردها چندان نتيجه محسوسي در وضعيت معيشتي مردم نداشتند تا آنان را اميدوار کنند تمام‌قد پشت رئيس‌جمهورشان بايستند. آن‌ گونه که سالياني پيش‌تر در بحران اقتصاديِ دولت مصدق ايستادند. آنان با خريدن اوراق‌قرضه و آتش‌زدن آن جلوي خانه مصدق، نشان‌ دادند مردمي وجود دارند که پاي عقايد سياسي‌شان مي‌ايستند؛ حتي به‌ بهاي ازدست‌دادنِ منافع‌شان.
اينک اما پرسش اساسي اين است که چه کسي پاي دولت روحاني مي‌ايستد. آن چه اميدوارکننده ا‌ست، اين است که هنوز مردمي وجود دارند و طبقه‌اي سياسي که دلش مي‌خواهد اوضاع بهبود بيابد. روحاني بايد از جايي شروع کند، حتي اگر اين آغاز براي خودش خسارت‌بار باشد. در اين شرايط ميانه‌روي معنايي جز فرصت‌طلبي آينده‌نگرانه ندارد.
روحاني بايد افراد يا جريان‌هاي پاي کار را پيدا کند؛ چه کساني پاي کشور و دولت او مي‌ايستند. تنها خودِ روحاني است که بايد براي اين انتخاب تصميم بگيرد و هزينه‌اش را هم بپردازد. عيان است که با ميانه‌روي محافظه‌کارانه خسارت‌هاي بيشتري به جامعه تحميل خواهد شد. روحاني يا بايد بين مردم و جناح‌هاي سياسي و نهادهاي رسمي کشور اجماعي ملي به‌ وجود بياورد که کاري سخت و دشوار است، يا به سمت‌و‌سوي جريان‌ها يا نهادهاي پرنفوذي برود که پاي او و دولتش بايستند؛ اين انتخابِ آخر روحاني است.»


منبع: sharghdaily.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد