آخرین اخبار

روحاني: در برابر تهديد، تهديد خواهيم کرد سياسي

روحاني: در برابر تهديد، تهديد خواهيم کرد

  بزرگنمايي:

چه خبر - رئيس جمهور: آمريکاي منزوي نبايد جان بگيرد

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني روز يکشنبه در همايش روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور، اظهار داشت: امروز سخن گفتن با آمريکا معنايي جز تسليم و پايان دستاوردهاي ملت ندارد. و آقاي ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنيت آبراه منطقه در طول تاريخ هستيم ؛ با دم شير بازي نکنيد، پشيمان کننده است.
رئيس جمهور در اين همايش که با محوريت گسترش هدفمند ديپلماسي و ارتباطات خارجي در محل مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: سياست خارجي بعد از امنيت ملي مهم‌ترين مسأله هر کشوري است.
روحاني سياست خارجي را مظهر حاکميت ملي دانست و اظهارداشت: اگر براي حاکميت ملي دو محل ظهور و بروز در نظر بگيريم، دمکراسي و آراء مردم در پاي صندوق هاي راي، مظهر داخلي حاکميت ملي هستند و سياست خارجي مظهر حاکميت ملي هر نظام سياسي در دنياي بيروني و عرصه بين‌المللي است.
روحاني با بيان اينکه مداخله چه در سياست خارجي و چه در سياست داخلي ، ناقض حاکميت ملي است، گفت: هر نظامي زماني در پيشبرد سياست خارجي خود موفق است که جلوي مداخلات خارجي در امور سرزميني خود را بگيرد و در عرصه داخلي نيز زماني حاکميت ملي موفق است که جلوي مداخله دولت در تحقق دمکراسي و اظهارنظر و اعمال رأي مردم را بگيرد. اگر دولت در انتخابات دخالت کند حاکميت ملي نقض خواهد شد.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه سياست خارجي همچون موضوع دفاع از کشور، با مسايل اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي تفاوت اساسي دارد، تصريح کرد: در مسايل فرهنگي و اقتصادي دولت فضا را براي فعاليت مردم آماده کرده و صرفاً در بعضي از امور کلي سياستگذاري مي‌کند، اما در عرصه سياست خارجي کارعمدتاً بر عهده نظام و دولت و البته به نمايندگي از ملت است. شما به عنوان ديپلمات‌هاي جمهوري اسلامي ، نمايندگان ملت ايران هستيد آن هم نه صرفاً نمايندگان ايرانيان امروز، بلکه شما نمايندگان همه ايرانيان در طول همه تاريخ و سفيران فرهنگ باستاني ايران، انديشمندان، فضلا و بزرگان اين سرزمين و تک تک آحاد ملت ايران از هر مذهب، قوم، مرام و ايده سياسي از گذشته تاريخ تا امروز هستيد.
روحاني با تأکيد بر اينکه شما سفراي نظام جمهوري اسلامي و ملت ايران هستيد، خاطرنشان کرد: امضاي فردي که پاي استوارنامه شما است، منتخب مستقيم آراء مردم است. دليل تأکيد بر اين موضوع اين است که سفرا يا مسئولين نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور در هر سطحي که هستند بايد خود را در برابر همه مردم از هر مذهب و قومي به صرف اينکه تبعه ايران هستند، مسئول بدانند.
رئيس جمهور گفت: سفرا و مسئولين نمايندگي‌هاي ايران بايد به گونه اي عمل کنند که همه ايرانيان خارج از کشور، به غير از عده معدودي که عزت و منافع ملي ايران را ناديده گرفته‌اند، خود را متعلق به ايران ببينند و سفارتخانه‌ها و نمايندگي‌هاي ايران در خارج کشور را متعلق به خود بدانند، حتي آن دسته از ايرانياني که ممکن است دلبستگي چنداني به نظام جمهوري اسلامي نداشته باشند، اما عاشق ايران هستند، بايد به سفارتخانه‌ها و نمايندگي‌هاي کشورمان در خارج از کشور جذب شوند.
روحاني ادامه داد: همه کساني که ارديبهشت سال 96 ساعات زياد در صف‌هاي طولاني ايستادند تا رأي خود را به صندوق آراء انتخابات رياست جمهوري دوره دوازدهم بيندازند، عاشق ايران بوده و هستند و رابطه سفرا و مسئولين نمايندگي‌هاي کشورمان در خارج با اين دسته از ايرانيان نبايد صرفاً در مناسبت‌ها باشد، بلکه سفرا بايد به وزارت امور خارجه برنامه و گزارش بدهند که در طول سال با ايرانيان خارج از کشور که به ايران عشق مي‌ورزند، چه ديدارها و گفتگوهايي داشته‌اند.
رئيس جمهور بزرگترين مسئوليت سفرا و مسئولين نمايندگي‌هاي کشورمان در خارج را حفاظت و حراست از امنيت و منافع ملي ايران برشمرد و تاکيد کرد: شرايط امروز جهان و ايران با ديروز متفاوت است. در جهان در حال تغيير و تحول هر اتفاق در هر کشوري مثل برگزاري يک انتخابات و پيروزي يک حزب بر حزب ديگر بر فضاي کلي جهان و روابط بين‌المللي تأثير مثبت يا منفي مي‌گذارد.
روحاني اظهارداشت: پس از يک دوره فراز و نشيب که يک ابرقدرت سعي داشت فضايي تک قطبي در جهان ايجاد کند، امروز کسي در آمريکا سر کار آمده که نه تنها مي‌خواهد با دولت پيش از خود مرتب بجنگد بلکه با منافع همه دنيا و البته به تعبيري با منافع خودش در ستيز دائمي است، اين مسأله نه تنها براي ايران، بلکه براي همه جهان يک خطر است که البته در دل آن فرصت‌هاي بزرگي نيز وجود دارد.
رئيس جمهور تصريح کرد: هيچ وقت نمي‌شد به راحتي امروز براي جهان توضيح داد که سياست کاخ سفيد تا چه حد ضد مسلمانان است و يا براي جهانيان استدلال کرد که حاکمان کاخ سفيد تا چه اندازه نژادپرست هستند، اما امروز هر آنچه براي توضيح و استدلال در مورد اين مسايل نياز بود، شفاف و صريح در مواضع هيأت حاکمه آمريکا بيان مي‌شود.
روحاني ادامه داد: امروز ترديدي در اين نيست که حاکمان آمريکا ضديت شديدي با ملت فلسطين دارند. امروز هيأت حاکمه آمريکا به وضوح احترام و عزت مسلمانان را ناديده گرفته و با جايگاه قدس شريف در قلوب مسلمانان مي‌جنگد اما آنها نمي‌دانند که دارند چه کاري انجام مي دهند.
رئيس جمهور خاطرنشان کرد: اگر انساني حتي بهره اندکي از منطق برده باشد، براي خوشايند يک رژيم غاصب با يک ميليارد و 500 ميليون مسلمان اعلام جنگ نمي‌کند.
روحاني گفت: امروز به راحتي مي‌توانيم به جهانيان بگوييم که آمريکايي‌ها در باطن، هيچ تعهدي به صلح، معاهدات و سازمان‌هاي بين‌المللي ندارند، در حالي که تا چندي پيش که آمريکا در سازمان ها و معاهدات بين‌المللي حضور داشت، چنين استدلالي سخت بود اما عملکرد هيأت حاکمه فعلي آمريکا نطق، بيان و قلم ما را براي توضيح دادن باطن حقيقي هيأت حاکمه اين کشور روان کرده است.
رئيس جمهور با بيان اينکه "رفتارهاي هيأت حاکمه فعلي آمريکا خطرات زيادي براي جهان بوجود آورده، اما در دل اين خطرها فرصت‌هاي بزرگي نيز وجود دارد"، تصريح کرد: بايد از اين فرصت هاي بزرگ ، حداکثر بهره‌برداري انجام گيرد. هميشه مي‌توانستيم مستندات زيادي ارائه کنيم مبني بر اينکه رژيم صهيونيستي اساساً بر مبناي تجاوزگري، اشغال، خيانت، آواره کردن مردم و کشتن کودکان و زنان و پيرمردان روي کار آمده است، اما با وضعيتي که امروز در سايه حمايت‌هاي بي‌منطق هيأت حاکمه فعلي آمريکا از اين رژيم بوجود آمده، استدلال عليه اين رژيم نيز آسان‌تر شده است.
روحاني با اشاره به برخي مواضع و رخدادهاي جديد در ارتباط با فلسطين، گفت: هيچگاه تا امروز صهيونيست‌ها و دولت آمريکا به اين صراحت اعتراف نکرده بودند که اساساً دولتي به نام فلسطين نمي‌شناسند و يا قدس شريف را متعلق به مسلمانان نمي‌دانند و اساساً باورشان اين است که فلسطين سرزميني اسلامي نبوده و اين مواضع هيچ‌وقت اينقدر صريح و با وقاحت بيان نشده بود.
رئيس جمهور با تأکيد مجدد بر اينکه در دل اين وضعيت جديد که خطري بزرگ براي مسلمانان و منطقه است، فرصت‌هاي بزرگي نيز وجود دارد، اظهارداشت: جمهوري اسلامي ايران همواره در گفت وگو با کشورهاي عرب و همسايگان فلسطين تاکيد داشت که رژيم صهيونيستي اهل استدلال و گفتگوي منطقي نيست و با برگزاري کنفرانس نمي‌توان سرزمين فلسطين را از اين رژيم پس گرفت و آوارگان فلسطيني را به سرزمين‌شان بازگرداند. اما امروز همگان اين مسايل را به چشم مي‌بينند . تا چندي پيش مدعي بودند که رژيم صهيونيستي الگوي دمکراسي در منطقه است اما آيا امروز ترديدي باقي مانده که اين رژيم الگوي آپارتايد در منطقه است؟ شرايط سياسي امروز در کنار اينکه وضعيت را شايد براي ما سخت مي‌کند، اما استدلال و يارگيري در عرصه بين‌المللي را براي ما راحت کرده است.
روحاني خاطرنشان کرد: امروز بهترين زمان است تا در فضاي حقيقي و مجازي با ايرانيان، دانشگاهيان، نخبگان و اهل نظر و انديشه و همه کساني که دغدغه دارند، ارتباط بگيريم و فضاي مجازي فرصت بسيار خوبي براي اين کار در اختيار ما قرار داده است.
رئيس جمهور گفت: شرايط امروز ما با ديروز بسيار متفاوت است و اگر سفيري باشد که امروز احساس نکند که وظايف او نسبت به قبل‌، چند برابر شده است جاي تعجب دارد.
روحاني در ادامه سخنان خود با بيان اينکه آمريکايي‌ها در چند نوبت به جنگ ملت ايران آمدند که هر بار شکست خوردند، اظهارداشت: بار اول آمريکايي‌ها در زماني که ملت ايران با ديکتاتور دست‌نشانده حاکم بر کشورشان مبارزه مي‌کردند، تمام‌قد به حمايت از او پرداختند. مردم ايران به دنبال آزادي، دمکراسي، حاکميت ملي، استقلال و دفاع از دين، هويت و ارزش‌هايشان در برابر کسي بودند که دست‌نشانده و نوکر خارجي‌ها بود و در داخل توي سر مردم مي‌زد و يک ديکتاتور بود. مردم بزرگ ايران نمي‌توانستند تحمل کنند که حاکم کشورشان نوکر بيگانگان باشد، اما توي سر مردم خودش بزند.
رئيس جمهور اضافه کرد: در جريان مبارزات ملت ايران، اما آمريکا بيش از هر کشور ديگري با تمام قدرت و توان از شاه حمايت کرد و براساس اسناد و مدارک موجود اگر فرماندهان ارتش در روزهاي آخر حيات رژيم پهلوي تسليم نظر آمريکايي‌ها شده بودند، آمريکايي‌ها مصمم شده بودند، حتي به قيمت کشتار ميليون‌ها ايراني، شاه را حفظ کنند. آيا مي‌توان پذيرفت آمريکايي‌هايي که مصمم بودند براي حفظ نيروي دست‌نشانده خودشان خون ميليون‌ها ايراني را بريزند، طرفدار ايراني باشند. براي آمريکايي‌ها شکست در برابر ملت ايران خيلي سخت بود و اينکه ببينند مستشاران و ديپلمات‌هاي آنها از 23 بهمن سال 57 با وضعي حقارت‌آميز و با شرمساري در برابر ملت ايران اين کشور را ترک مي‌کنند، باعث عصبانيت بسيار بود.
روحاني تصريح کرد: دوره دومي که آمريکا به جنگ ملت ايران آمد، دوره استقرار نظام جمهوري اسلامي بود. از همان ابتداي پيروزي انقلاب، توطئه‌هاي آمريکايي‌ها در مناطق مختلف ايران، آغاز شد و گروهک‌ها و برخي کشورهاي منطقه به تحريک آمريکا هر روز مسأله‌اي ايجاد مي‌کردند.
رئيس جمهور خاطرنشان کرد: روزهاي سال 58، روزهاي بسيار سختي براي ملت ايران بود، اما در همان سال و در کوران همه سختي‌ها، ملت ايران انتخابات‌ متعددي را برگزار کرد و تمام نهادهاي سياسي تا پايان اين سال با برگزاري انتخابات و متکي بر آراء مردم مستقر شدند و در نتيجه مداخله دوم آمريکا نيز با شکست مواجه شد.
روحاني با بيان اينکه سومين تلاش آمريکايي‌ها براي شکست نظام جمهوري اسلامي و ملت ايران، راه‌اندازي جنگ 8 ساله عليه کشورمان بود، گفت: جنگ 8 ساله عليه ايران از نشست طائف آغاز و برنامه‌ريزي شد. آمريکايي‌ها در آستانه آغاز جنگ 8 ساله با ايران تمام روابط خود را با ايران قطع کردند و با توجه به اينکه تمام تجهيزات نظامي ايران آمريکايي بود پس از قطع روابط آمريکا با ايران همه پيش‌بيني‌ها و محاسبات آنان اين بود که با وقوع يک جنگ، ايران در مدت چند ماه زمين‌گير مي‌شود و شکست مي‌خورد..
رئيس جمهور افزود: در جنگ 8 ساله عليه ايران نه تنها آمريکا، بلکه همه قدرت‌ها و کشورهاي ديگر از شوروي، اروپايي‌ها، کشورهاي عرب منطقه و ديگران به جز چند کشور معدود، به حمايت از عراق برخاستند، اما اين توطئه سنگين نيز با شکست مواجه شد.
روحاني با طرح اين سوال که چه شد که اين توطئه بزرگ عليه ملت ايران به شکست انجاميد؟، اظهار داشت: جنگ سخت است و مشکلات فراواني به دنبال دارد، اما در عين حال، فرصت‌هاي زيادي نيز در دل خود دارد که اين مختص جنگ 8 ساله ما نيست.
رئيس جمهور تصريح کرد: يکي از ثمرات دفاع مقدس ما اين بود که در کنار ارتش جمهوري اسلامي، يک نيروي نظامي دوم قوي در کشور متولد شد. نوزادي در آن دوران متولد شد که در پايان جنگ به جواني برومند و قوي تبديل شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در دل جنگ و با تجهيزات و تسليحاتي که از عراقي‌ها به غنيمت گرفته شد، پا گرفت. يک عده جوان که فقط سلاح سبک داشتند و حتي در اوايل آر.پي.جي هم نداشتند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را پايه‌گذاري کردند و با غنائمي که از عراقي‌ها گرفتند اين نيروي نظامي را براي دفاع از ايران تجهيز کرده و توسعه دادند.
روحاني با بيان اينکه از اين دست ابتکارات و دستاوردها در دوران جنگ فراوان به دست آمد، گفت: بايد در زمان سختي، فرصت‌ها را شناخت و از آنها استفاده کرد. از سال 61 تلاش داشتيم سيستم پدافند موشکي و هوايي کشور را فعال کنيم اما نتوانستيم. در سال 64 که مسئول پدافند هوايي کشور شدم، دو ماه مستمر با افسران و متخصصان کشور، جلسه گذاشتيم و تلاش کرديم تا اين سيستم به راه بيفتد و نتيجه آن شد که در عمليات والفجر 8 در بهمن سال 64 با همين سيستم که تا آن روز حتي نتوانسته بود يک هواپيماي دشمن را ساقط کند در مدت 40 روز 73 هواپيماي دشمن را ساقط کرديم و اين مسأله باعث شد از کشورهاي آمريکا، شوروي و فرانسه هيأت‌هاي کارشناسي به عراق سفر کنند تا ببينند که چه اتفاقي افتاده که ايران به اين موفقيت دست يافته است.
رئيس جمهور تصريح کرد: آمريکايي‌ها مي‌خواستند با جنگ تحميلي، انقلاب و نظام جمهوري اسلامي را به شکست کشانده يا ايران را تجزيه کنند که با اتکا به توان و ابتکار خودمان و بهره‌گيري از توان و تخصص افسران و جوانان کشورمان، آمريکايي‌ها را در دستيابي به اين هدف‌ها، ناکام گذاشتيم.
روحاني با بيان اينکه آمريکا در توطئه چهارم خود به دنبال تحريم اقتصادي ايران بود، گفت: آنها به بهانه آنکه ايران به دنبال سلاح هسته‌اي است و اين بهانه‌جويي را با شواهد و قرائني ضميمه کرده بودند، ايران را تحريم کردند و در اين موضوع هم آمريکا سردمدار تحريم بود و هر بار سه کشور ديگر مي‌خواستند با ما در مسأله‌اي توافق کنند، واشنگتن اجازه آن را نداد.
رئيس جمهور اظهار داشت: در اين دوره هم هدف آمريکا در اين تحريم اين بود که ايران فناوري هسته‌اي را به طور کامل کنار بگذارد و اين را به صراحت مي‌گفتند که به شما نيامده و هنوز زمان آن نرسيده است که ملتي قابل اعتماد باشيد و غني‌سازي داشته باشيد، اما شکست آنها در اين توطئه 3 سال پيش در برجام مشخص و ظاهر شد.
روحاني با بيان اينکه ملت ايران در دوره‌اي طولاني 12 ساله ايستاد و مقاومت کرد و در صنعت هسته‌اي به پيشرفت رسيد و قدم‌هاي مهمي برداشت و پاي ميز مذاکره آنها را مجبور کرد که فناوري هسته‌اي ايران را بپذيرد، افزود: اين بزرگترين موفقيت جمهوري اسلامي ايران است که 6 قدرت بزرگ دنيا بگويند مطلبي که 12 سال عنوان مي‌کردند، اشتباه بوده و بپذيرند که ايران بايد فناوري هسته‌اي داشته باشد و نه تنها آنها بلکه شوراي امنيت سازمان ملل هم اين موضوع را مورد پذيرش خود قرار دهد.
رئيس جمهور خاطر نشان کرد: ما آنها را وادار کرديم که براي اولين بار در تاريخ بيش از 70 ساله سازمان ملل متحد، قطعنامه‌هاي فصل 7 که در طول تاريخ به واسطه آنها يا جنگ شده يا آن رژيمي که تحت فصل 7 قرار گرفته سرنگون شده را لغو کند و اين پيروزي ملت ايران در حالي است که در انقلاب، دفاع مقدس و سال‌هاي 58 و 59 اين ملت ايران بوده که پيروز شده و نظام را تشکيل داده است.
روحاني با بيان اينکه در طول انقلاب اسلامي و سال‌هاي پس از آن توطئه دشمنان همواره عليه ملت ايران بوده ، گفت: آنها از جايگاه ايران و ملت ايران مطلع هستند.
رئيس جمهور با بيان اينکه دشمنان اعلام مي‌کنند که مي‌خواهيم در برابر نفوذ ايران ايستاده و از نفوذ ايران در منطقه و جهان جلوگيري کنيم، گفت: ايران همواره بزرگ، با عظمت و پرنفوذ بوده و اين منحصر به اين سال‌ها نمي‌شود. امروز عمق راهبردي ايران از شرق تا شبه قاره هند، از غرب تا مديترانه در جنوب تا اقيانوس هند و درياي سرخ و در شمال آسياي مرکزي و قفقاز است.
روحاني با تأکيد بر اينکه ما در کنار همه کشورها بويژه همسايگان خود قرار داريم و با آنها دوست و برادر هستيم و قرن‌هاست که در کنار هم زندگي کرده و فرهنگ يکديگر را مي‌فهميم، اظهار داشت: ملت‌هاي منطقه از کنار هم بودن لذت برده و با فرهنگ هم آشنا هستند به گونه‌اي که امروز در ديگر کشورها، شعر سعدي خوانده شده و لذت مي‌برند و همينطور در ايران شعر اقبال با لذت خوانده مي‌شود.
رئيس جمهور با بيان اينکه نفوذ ايران تنها در عراق و سوريه نيست، گفت: ايران سرزمين قدرتمند و ملت ايران، ملتي بزرگ، با فرهنگ و صلح‌طلب است که هرگز تروريسم را تحمل نمي‌کند و نمي‌تواند ببيند، برادران و خواهرانش در سوريه و عراق، به خاک و خون کشيده شده و سر از بدنشان جدا شده و زنان آنها به بردگي و اسارت برده مي‌شوند.
روحاني اظهار داشت: ايمان، اعتقاد، فرهنگ و روحيه ملت ايران اجازه تحمل اين جنايت‌ها را به ما نمي‌دهد.
رئيس جمهور اظهار داشت: ما به دعوت دولت‌هاي سوريه و عراق براي مقابله با تروريسم در اين کشورها حضور يافتيم، چرا که ما اين ننگ را نمي‌پذيريم که برادران و خواهران ما توسط تروريسم کشته شده و به خاک و خون کشيده شوند.
روحاني تأکيد کرد: ما به کار خود در سوريه، عراق و لبنان، افتخار کرده و تا آخر به آن افتخار خواهيم کرد.
رئيس جمهور خطاب به دشمنان گفت: هرگز براي مبارزه با تروريسم از شما اجازه نخواهيم گرفت و افتخار ما اين است که ملت‌ها را نجات داديم. اين شما بوديد که وحشي‌هاي تروريست را بوجود آورديد و از اينکه به آنها سلاح ضد زره و تجهيزات و تسليحات به آنها داديد، خجالت نکشيديد و رژيم صهيونيستي خجالت نکشيد که مجروحان داعش را به سرزمين خود برد و آنها را مداوا کرد. بايد خجالت بکشيد چرا که در تاريخ آبرويي برايتان نمانده است.
روحاني خطاب به آمريکا و رژيم صهيونيستي، گفت: شما که امروز دم از حقوق بشر مي‌زنيد در منطقه و کشورهايي نظير افغانستان و پاکستان و حتي عربستان کاري جز تاراج اموال مردم نداشته‌ايد و به جاي آن تا توانستيد سلاح وارد منطقه کرده‌ايد.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه ما امروز در شرايطي هستيم که بايد نه تنها رسالت جمهوري اسلامي ايران بلکه رسالت ايران، ايراني و مسلمانان را بجا آوريم، گفت: حتي اگر انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي ايران نبود، مردم ايران تحمل نمي‌کردند که زن و بچه مردم اينگونه کشته شده و توسط تروريست‌ها به اسارت برده شوند، چرا که فرهنگ، تاريخ و البته انقلاب، دين و قانون اساسي ما اجازه آن را نمي‌دهد.
روحاني با اشاره به اينکه برجام موفقيت بزرگي براي ديپلمات‌ها، مردم، مجلس، دولت و رهبري بود و اقدامي بود که توسط کل نظام به انجام رسيد و ضربه‌هاي اساسي را به دشمنان وارد کرد، گفت: برخي مي‌گفتند که برجام دستاورد بزرگي براي آمريکايي‌هاست و آنها تا قيامت هم اجازه نمي‌دهند که برجام تغيير کند و حتي مي‌گفتند که اگر ما هم بخواهيم از برجام خارج شويم، آمريکايي‌ها اجازه نمي‌دهند چرا که برجام به نفع آنها بوده و با آن دست و پاي ما را زنجير کردند، اما امروز خود آمريکايي‌ها اعلام مي‌کنند که ما در برجام ضرر کرديم و آن را بدترين توافق آمريکا دانسته و از آن خارج شدند.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه امروز در اين شرايط آمريکا پنجمين توطئه خود عليه ملت ايران را کليد زده است و تحريم را پيش گرفته و به دنبال اهدافي فراي تحريم است، گفت: آمريکا امروز با اشتباه محاسباتي به دنبال آن است که بر ملت ايران فشار وارد کند تا مردم صبور و مقاوم ايران را تبديل به ملتي اغتشاشگر کند تا بگويند آزادي، استقلال و جمهوري اسلامي خوب است، اما از شرايط خسته شده‌ايم و هدف آنها اين است که ملت ايران بگويد از آقايي خود خسته شده و بار ديگر هوس نوکري کرده‌ايم.
روحاني تأکيد کرد: مطمئناً آنها ملت با فرهنگ ايران را نمي‌شناسند و نمي‌دانند که ملت ايران هيچگاه و در هيچ شرايطي نوکر هيچ‌کس نخواهد شد و اين در حالي است که بزرگترين دستاورد ملت ايران در طول 40 سال گذشته از انقلاب اين بوده که آقايي خود را به دست آورده و آن را تثبيت کرده و مستشاران و کارشناسان آمريکايي را از اين کشور بيرون راندند، البته ما مخالف استفاده از نظرات کارشناسي خارجي‌ها نيستيم و اگر همين امروز هم کارشناسان و متخصصاني از آمريکا بخواهند در ايران فعاليت کرده و با ما همکاري کنند، راه به رويشان باز است.
رئيس جمهور ادامه داد: ما با هيچ کس دعوا و جنگ نداريم اما دشمنان بايد خوب بفهمند که جنگ با ايران مادر جنگ‌ها و صلح با ايران مادر صلح‌ها است و ما هيچ‌وقت از تهديد نترسيده و در برابر تهديد، تهديد خواهيم کرد. ما اهل تجاوز و تدافع نيستيم و به دنبال بازدارندگي هستيم و بر همين اساس توان ما، توان بازدارندگي است.
روحاني با اشاره به اينکه آمريکا مي‌خواهد از لحاظ اقتصادي و رواني فشار وارد کرده و در نهايت آن را تبديل به آشوب و اغتشاش کند، گفت: مطمئناً آمريکا در اهداف خود ناموفق بوده و ما صد در صد مملکت را خوب به پيش خواهيم برد چرا که رهبري، ملت و مسئولان و نيروهاي مسلح همه در کنار هم هستند.
رئيس جمهور با بيان اينکه همانگونه که دفاع مقدس براي کشور دستاورد به همراه داشته، شرايط فعلي نيز اين چنين است و بايد دستاورد داشته باشد، اظهار داشت: اولين دستاورد اين حرکت آمريکا ، وحدت کامل ملت ايران است. آمريکايي‌ها به واسطه دشمني با ملت ايران، فشار وارد کردند، اما ما امروز بيش از هر زمان ديگري متحد هستيم و من به عنوان رئيس جمهور مي‌گويم به مراتب اتحاد امروز کشور بيشتر از هر زمان ديگري است چرا که در برابر تهديد خارجي قرار گرفته‌ايم و حتماً هم آمريکا را شکست خواهيم داد. ممکن است در اين مسير خساراتي ببينيم اما منافعي هم خواهيم داشت.
روحاني با بيان اينکه آمريکا تصور مي‌کرد، خيلي سريع مي‌تواند متحدانش را دور خود جمع کند و نيز تصور مي‌کرد که ايران هم برجام را نقض خواهد کرد، گفت: آنها دنبال اين بودند به دنيا بگويند که ايراني‌ها دروغ مي‌گويند و تعهدشان به هيچ دردي نمي‌خورد و هدف ديگرشان اين بود که آژانس را وارد کنند تا بر ايران فشار آورده و با تقاضاهاي غيرمعمول و ناصحيح و عدم پذيرش ما، بهانه‌جويي کرده و عليه ايران اقدام کنند.
رئيس جمهور اظهار داشت: آمريکايي‌ها در مرحله‌اي ديگر به سراغ اروپايي‌ها رفتند و گفتند برجام به درد نمي‌خورد و بايد اصلاح شود و با سه حرکت در بحث حقوقي، موشکي و حضور ايران در منطقه بايد برجام را اصلاح کنيم که در اين هدف خود نيز شکست خورده و مجبور شدند به تنهايي از برجام خارج شوند و فکر مي‌کردند که به دنبال آن مقامات و مسئولان ايراني عصباني شده و آنها نيز بلافاصله از برجام خارج مي‌شوند و مي‌توانند پرونده ايران را به شوراي امنيت برده و تحريم‌ها را بازگردانند، اما مسئولين جمهوري اسلامي ايران ناپختگي نکرده و با صبوري اعلام کردند که از برجام خارج نمي‌شوند و برجام مي‌تواند باقي بماند به شرط آنکه ساير کشورها نيز آن را بخواهند و منافع ايران تضمين شود.
روحاني با بيان اينکه امروز آمريکا به تنهايي نه با ايران بلکه با دنيا بر سر برجام تقابل مي‌کند و با شرکت‌ها و بانک‌هاي اروپايي هم مواجه شده است، اظهار داشت: پنجمين توطئه و جنگ آمريکا با ايران امروز بسيار مهم است و بايد بگذاريم که اين آمريکاي منزوي همينطور تنها بماند و نبايد اجازه دهيم که آمريکاي منزوي جان بگيرد.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه ما خواستار برقراري رابطه خوب با دنيا هستيم، گفت‌: ايران سرزمين علم، تجارت و دانش جهاني بوده است و امروز فرصتي بوجود آمده تا روابط خود را با همسايگانمان بيش از پيش گسترش دهيم و حتي اگر همسايه‌اي مانند عربستان هم از لجاجت‌ها و اقدامات خود دست برداشت و نسبت به روابط اظهار تمايل کرد، بايد اختلافات را حل کرده و دوستي را برقرار کنيم. در مورد امارات و بحرين نيز اينگونه است و ما در شرايط جديد بدنبال اصلاح روابط با اين کشورها هستيم.
رئيس جمهور با بيان اينکه ما بايد روابط خوب خود را با همسايگانمان مستحکم کنيم به برخي اظهارنظرها پيرامون چگونگي روابط ايران و روسيه اشاره کرد و گفت: ما نه تسليم غربيم و نه تسليم شرق و شعار نه شرقي نه غربي منافاتي با گسترش همکاري‌ها با کشورهاي جهان ندارد.
روحاني اظهار داشت: ما روسيه را نه به عنوان شرق يا قدرتي بزرگ بلکه به عنوان يک همسايه مي‌بينيم و حسن همجواري و گسترش روابط با مسکو را به نفع دو کشور مي‌دانيم.
رئيس جمهور با بيان اينکه امروز روسيه نيز از توسعه مناسبات با ايران بيشترين منافع را مي‌برد، گفت: ايران بهترين راه اتصال روسيه به آب‌هاي دنيا و همسايه‌اي است که مي‌توانيم با هم همکاري‌هاي گسترده‌اي داشته باشيم، کما اينکه ما در نيروگاه اتمي، راه‌آهن، ساخت سوخت نيروگاه، ايزوتوپ‌هاي پايدار و مسير ترانزيت شمال – جنوب با همديگر کار کرده و اين همکاري را ادامه خواهيم داد و آن را به نفع دو کشور مي‌دانيم.
روحاني با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران توسعه مناسبات با همسايگان را به عنوان يک اولويت مي‌داند، اظهار داشت: همسايگان و گسترش همکاري‌هاي في‌مابين با آنها يکي از فرصت‌هاي ما در اين شرايط است و بايد از اين فرصت استفاده کرده و روابط تجاري، اقتصادي، فرهنگي، توريسم و رفت و آمد را با همسايگان خود تقويت و مستحکم کنيم و اين در شرايطي است که هيچ يک از همسايگان ما نسبت به آمريکا اعتماد ندارند و ما اهل تجاوز به حق هيچ کشوري نيستيم.
رئيس جمهور در تشريح فرصت ديگري که شرايط کنوني براي کشور ايجاد کرده، گفت: امروز درست است که آمريکا بر شرکت‌هاي اروپايي و آمريکايي فشار وارد مي‌کند تا با ايران همکاري نکنند که اولاً تمام سخنان آنان بي‌اساس است و شک ندارم که نمي‌فهمند که چه چيز را عنوان مي‌کنند. مثلاً مي‌گويند نمي‌گذاريم نفت ايران صادر شود و خيال مي‌کنند وقتي ما مي‌گوييم هنگامي که نفت ايران صادر نشود، هيچ کس نمي‌تواند نفت صادر کند به دنبال بستن تنگه هرمز هستيم در صورتي که راه‌هاي فراواني وجود دارد و بستن تنگه هرمز روش ساده آن است، اما بسياري تنگه‌هاي ديگر براي اين کار در اختيار داريم.
روحاني خطاب به آمريکايي‌ها و در پاسخ به اينکه آنها گفته‌اند نمي‌گذاريم نفت ايران صادر شود، اظهار داشت:آقاي ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنيت آبراه منطقه و امنيت مسير کشتيراني در طول تاريخ هستيم ، با دم شير بازي نکن ، پشيمان کننده است. شما فکر مي کنيد ايران اين قدر ضعيف است که اجازه دهد که شما به خواسته و به اهداف‌تان برسيد؟
رئيس جمهور ادامه داد: با دم شير بازي نکنيد چرا که پشيماني ابدي براي شما به همراه خواهد داشت و اين از توان شما ساخته نيست شما نمي‌توانيد ملت ايران را عليه منافع ايران بسيج کنيد چرا که ملت ايران منافع خود را مي‌فهمند و براي آن فداکاري مي‌کند. شما نمي‌توانيد ملت را عليه امنيت و منافع ايران بسيج کنيد. شما ضديت خود را با ملت ايران به وضوح نشان داده ايد و وقتي مي‌گوييد نمي‌گذاريم نفت ايران صادر شود، معني آن اين است که اجازه ورود دارو و کالاهاي اساسي را نمي‌دهيد و يعني مردم را در محاصره شديد و مشقت زندگي قرار داديد و بعد عنوان مي‌کنيد که حامي ملت ايرانيد! چه کسي باور مي‌کند!
روحاني با بيان اينکه اگر اعلام مي‌کرديد، فلان قطعه و يا فولاد را تحريم مي‌کنيد، شايد برخي ذهن‌هاي ساده باور مي‌کرد، اما هنگامي که مي‌گوييد بانک‌ها با ايران کار نکند و تبادل مالي نباشد و نفت صادر نشود، يعني اعلان جنگ با ملت ايران داريد، آن وقت تصور مي‌کنيد ملت از شما مي‌ترسد؟ شما که در همه جاي منطقه پهنيد و لااقل به يک جاي دور هم نرفته‌ايد خيلي حرف‌هاي خطرناک مي‌زنيد و بايد سخنان خود را درک کرده و معني لغت را بفهميد و آثار و تبعات آن را بدانيد.
رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه امروز فرصت طلايي براي ملت ايران و ديپلمات‌هاي کشور بوجود آمده است، خطاب به سفرا و مسئولان نمايندگي‌هاي کشورمان در خارج از کشور، اظهار داشت: شما بايد همه توان خود را براي فعاليت و همکاري با شرکت‌هاي مختلف بزرگ و کوچک بکار گيريد.
روحاني ادامه داد: سفارتخانه جمهوري اسلامي ايران و سفراي ما بايد از امروز روزانه با يک شرکت اقتصادي در ارتباط بوده و با تمام نخبگان، سياسيون، نمايندگان، اساتيد دانشگاه‌ها در تماس باشند و اين تماس نبايد در قالب تماس‌هاي ديپلماتيک که نياز به وقت و روز است باشد بلکه بايدسفرا بروند با همه مردم تماس بگيرند و سفير بايد بگويد که در هفته با چند شرکت ديدار داشته و چند کالا را براي صادرات و يا واردات هماهنگ کرده و نحوه پرداخت آن به چه شکل است. در بسياري از موارد نياز به حضور بانک ها براي تبادلات نيست و اگر درست تنظيم شود، يک صندوق يا شرکت مي‌تواند اين کار را انجام دهد.
رئيس جمهور تصريح کرد: امروز زمان ابتکار است يعني مثل والفجر 8 که ابتکار به خرج داديم و 73 هواپيماي عراق را به زمين انداختيم امروز بايد با ابتکار خود حتي 73 طرح آمريکا عليه ايران را به زمين بزنيم.
روحاني ادامه داد: بايد خوشحال باشيم که روزي يک قدم در راه رفاه، آبادي و خوشحالي مردم ايران، برداشته‌ايم.
رئيس جمهور با بيان اينکه بايد با کارآفرينان تماس گرفته، کار کرده و تجربه بياموزيم، گفت: ما در کشور نياز به فناوري و سرمايه داريم و بايد تلاش کنيم تا اين دو از جهان به کشور وارد شود.
روحاني با بيان اينکه شايد تصور شود با وجود فشارهايي که آمريکا از پارسال شروع کرده و تحريم‌ها و اقدامات آنها، درآمد ارزي و ريالي کشور کاهش يافته و در اشتغالمان تأثير منفي داشته است، گفت: وضع اشتغال سه ماهه جاري امسال از هر سال ديگر بهتر بوده است به گونه‌اي که در سه ماهه اول سال 97 نسبت به سه ماهه پاياني سال 96، 756 هزار شغل جديد ايجاد شده است. تعداد شاغلين در سال گذشته بيش از 23 ميليون نفر بوده و امسال به بيش از 24 ميليون نفر افزايش داشته است.
رئيس جمهور با بيان اينکه صادرات غيرنفتي ما افزايش يافته و درآمد ريالي کشور نيز بيشتر شده است، گفت: تخصيص بودجه عمراني کشور نسبت به سال گذشته بيش از 20 برابر شده است.
روحاني با بيان اينکه البته شيوه مديريت دلار به بازار را تغيير داده‌ايم، گفت: امروز انبارها و ذخاير کالاي اساسي کشور، از هميشه بيشتر است، به گونه‌اي که تا سال آينده نياز به گندم و شکر نداريم و در بسياري از مواد غذايي امروز ذخاير انبارها در بهترين شرايط قرار دارد.
رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه اگر همه ايستادگي کرده و ملت نسبت به شرايط آگاه باشند، هيچ اتفاقي نخواهد افتاد، گفت: از سال 92 و شروع دولت يازدهم تاکنون در همه شاخص‌ها، وضعيت کشور خوب بوده است به گونه‌اي که در رشد اقتصادي، رشد ما منفي 7 بوده اما در سال 96 اين رقم به 4 درصد رسيد. همچنين در شروع دولت، اشتغال خالص 12 هزار بوده و امروز 756 هزار نفر است و هنوز با وجود فشارهاي اخير وضعيت تورم در کشور يک رقمي است که البته ممکن است با دشواري‌هايي در اين زمينه مواجه شويم.
روحاني با بيان اينکه کشور فراز و نشيب دارد و ما در اين مسير دو راه تسليم يا مقاومت را پيش رو داريم، گفت: امروز در برابر آمريکا حرف زدن، مذاکره کردن و سخن گفتن معنايي جز تسليم ندارد و تسليم به معناي پايان دستاوردهاي 40 ساله ملت ايران است.
رئيس جمهور افزود: اين جماعتي که امروز در آمريکا روي کار هستند، اگر در برابرشان تسليم شده و يک قدم به عقب برويم تمام منافع ملت را غارت مي‌کنند و در اين شرايط ما نترسيده و تا آخرين قطره خون‌مان در برابر آنها مي‌ايستيم.
روحاني تأکيد کرد: ما تسليم نمي‌شويم و در برابر آدم زورگو و قلدري که اخلاق و ادب نداشته، سياست نمي‌داند، طرح و برنامه نمي‌فهمد و به ملت و دولت و مشاوران خود هم دروغ مي‌گويد، مي‌ايستيم و بايد بدانند که ملت تاريخ‌ساز، کهن، انقلابي، در برابر اين بي‌سر و پاها تسليم نخواهد شد.
رئيس جمهور با بيان اينکه امروز حتماً براي توليد داخلي، صادرات، روابط خوب با دنيا و براي بيان و زبان رساي ما عليه خيانت‌هاي آمريکا و رژيم صهيونيستي فرصت بسيار خوبي فراهم شده است، گفت: بايد از فرصت‌ها استفاده و مشکلات را تحمل کنيم.
روحاني با بيان اينکه امروز سفرا در خط مقدم خارج از کشور، با بهترين توان و روحيه بايد فعاليت کنند، گفت: اگر من امروز سفير ايران در خارج از کشور بودم، بيش از هر زمان ديگر سر خود را بالاتر مي‌گرفتم، چرا که امروز سربلند هستيم و به رهبري و ملت بزرگ و عظيم ايران افتخار مي‌کنيم و راه خود را ادامه خواهيم داد.
رئيس جمهور تأکيد کرد: سفراي جمهوري اسلامي ايران بايد به ملت ايران قول دهند که نمي‌گذارند قلدرمآبان به اين ملت فشار بياورند و با همه فکر، توان و ابتکار خود پشت ملت ايستاده و در برابر دشمنان مقاومت و ايستادگي مي‌کنند.
روحاني افزود: اگر اين چنين شد خداوند، قلب، دل و روح ما را در برابر فشارها ياري کرده و سربازاني در کنار ما قرار مي‌دهد که با چشم نمي‌بينيم.
رئيس جمهور گفت: سخن باطل نابود است و باقي نمي‌ماند، اما راه حق و درست و راه استقلال، آزادي و اسلام در آسمان و زمين و در تاريخ باقي خواهد ماند.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد