آخرین اخبار

ممنوع الخروجي و بازجويي از برخي مسئولان وزارت صنعت و معدن سياسي

ممنوع الخروجي و بازجويي از برخي مسئولان وزارت صنعت و معدن

  بزرگنمايي:

چه خبر - دستور رسيدگي ويژه رئيس قوه قضا پيرامون پرونده هاي ارز و سکه و واردات خودرو

آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه در جلسه مسئولان عالي قضايي با تبريک ايام ولادت با سعادت کريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه (س)، هفته کرامت و ميلاد مسعود امام رئوف حضرت علي ابن موسي الرضا (ع)، مضاجع مطهر اهل بيت (ع) و بقاع متبرکه امامزادگان در مواطن شريفه از جمله عتبات عاليات، ايران و ... را درهايي به ابواب رحمت الهي توصيف و تصريح کرد: مسلمانان اعم از شيعيان و اهل تسنن در قرون متوالي با توسل به مقام اهل بيت (ع)، راهي به معنويت و نورانيت يافته اند و حوائج خويش را از اين گنجينه هاي نوراني استمداد کرده اند. هر چه معرفت انسان نسبت به ائمه معصومين (ع) و اهل بيت عصمت و طهارت (ع) و مقامات نوراني آنان بيشتر مي شود، رشد و تعالي بيشتري مي يابد و قلب او براي دريافت اين نورانيت، مستعدتر مي شود.

اهل بيت (ع)، ظهور تام حضرت حق در همه عوالم هستند

رئيس دستگاه قضايي با بيان اينکه اهل بيت (ع) در شراشر عالم وجود، ظهور تام حضرت حق هستند، ادامه داد: اگر به اين معنا باور پيدا کنيم، اقتراب به ساحت اهل بيت (ع)، توسل به وجود نوراني و مبارک آن بزرگواران و توجه به مقاماتشان براي انسان شوق انگيز مي شود و اميدواريم خداوند با برانگيختن اين اشتياق، توفيق بهره مندي از برکات وجودي اهل بيت (ع) و يافتن راهي به نورانيت آل الله را به همه ما عطا کند.
آملي لاريجاني با بيان اينکه خداوند متعال بر انسان منت گذاشته و اهل بيت (ع) را واسطه فيض و رحمت خود براي ما قرار داده است، افزود: با اينکه خداوند متعال خود منشاء همه حقوق، عواطف و نعمات است بر حسب آنچه در زيارت جامعه کبيره مي خوانيم، اهل بيت (ع) را واجد حقي بر خود مي داند. ما نيز خداوند را به حق اهل بيت عليهم السلام قسم مي دهيم که هر چه بيشتر، قلوبمان را به انوار محبت و معرفت اهل بيت (ع) روشن و منور بفرمايد.
رئيس قوه قضاييه در ادامه سخنان خود با اشاره به ديدار روز گذشته هيات دولت و رئيس جمهوري با مقام معظم رهبري و توصيه هاي مهم و راهگشاي رهبر معظم انقلاب در اين ديدار، اظهار کرد: اميدواريم دولت محترم به عنوان مخاطب اصلي فرمايش هاي مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و نيز ساير قوا و نهادها در عمل به توصيه هاي رهبر معظم انقلاب کوشا باشند و بتوانند اين مقطع حساس و خطير را با موفقيت پشت سر بگذارند.

کار جهادي، مشکلات کشور را حل مي کند

آملي لاريجاني با اشاره به تاکيد رهبر معظم انقلاب بر ضرورت انجام کار جهادي، اين موضوع را از مهم ترين محورهاي تذکرات ايشان دانست و يادآور شد: گاه لازم است انسان شيوه خود را تغيير دهد. کار جهادي و انقلابي، مشکلات کشور را حل مي کند. توجه بيشتر به استعدادها و امکانات داخلي و به کار گرفتن آنها نيز توصيه بسيار مهمي است. گسترش روابط با ساير کشورها به جز رژيم غاصب صهيونيستي و آمريکا که مدام با خباثت و موذي گري، اقدام به تشديد تحريم ها و تهديدها عليه جمهوري اسلامي ايران مي کند، مي تواند تهديدها و تحريم هاي آمريکا را خنثي کند.
رئيس قوه قضاييه، خودباوري و اميد به آينده را از ديگر نکات محوري مورد تاکيد هميشگي مقام معظم رهبري برشمرد و گفت: اگر مسئولان نشان دهند که در صحنه حضور دارندو مشکلات مردم را به خوبي لمس مي کنند، مردم هم در برابر کمبودها و کاستي ها صبر پيشه خواهند کرد زيرا اين ملت در مقاطع مختلف نشان داده که به کشور و نظام خود علاقه دارد و از تبليغات سوء دشمنان نظام اسلامي منفعل نمي شود.

اگر مردم از مسئولان عزم راسخ براي حل مشکلات ببينند، در صحنه حضور خواهند داشت

يکي از بهترين نمونه هاي اخير در زمينه انجام کار جهادي و رفع مشکلات، آبرساني به شهرهاي جنوبي از جمله خرمشهر و آبادان بود که همگي ديديم با تلاش مضاعف مسئولان و همکاري مردم، اين مشکل در کمترين زمان ممکن برطرف شد. اين ماجرا نشان داد که اگر مردم از ناحيه مسئولان، جديت، احساس مسئوليت و عزم راسخ ببينند، در صحنه حضور خواهند داشت.
رئيس قوه قضاييه ابراز اميدواري کرد که مسئولان در همه قوا با عمل به توصيه هاي مقام معظم رهبري و نشان دادن عزم راسخ در رفع مشکلات، اعتماد عمومي را جلب کنند و با تدبير، فکر، منطق و کمک مردم، در جهت حل مشکلات گام بردارند.
آملي لاريجاني در ادامه سخنان خود با تاکيد بر ضرورت وحدت و انسجام داخلي براي غلبه بر عمليات رواني آمريکا و اذناب منطقه اي آن، اظهار کرد: امروز رژيم صهيونيستي، آمريکا و اذناب منطقه اي آنها تمام تلاش خود را براي نااميد کردن مردم، از بين بردن روحيه ملي و اضمحلال دروني نظام به کار گرفته اند. البته اين اقدامات دشمن تازگي ندارد و مردم ما از 40 سال پيش با اين رفتارها آشنا هستند اما امروز، اقدامات خصمانه دشمنان، آشکارتر و عريان تر شده و رفتار غيرمعقول و غيرمنطقي رئيس جمهور متوهم و خيالاتي آمريکا نيز چاشني اين دشمني ها شده است.

کسي که توهم تماس از سوي ايران را دارد، ملت ما را نمي شناسد

رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه حسب برخي گزارش هاي رسانه هاي آمريکا، ترامپ در همين مدت کوتاه رياست جمهوري خود هزاران دروغ به مردم کشورش گفته است، خاطرنشان کرد: اين رفتارها غير از اقدامات غيرمعقول ترامپ از جمله خروج از توافق چندجانبه برجام است. اخيرا نيز حسب برخي گزارش ها به بيان اين توهم پرداخته که بالاخره مقامات ايران با او تماس خواهند گرفت و تقاضاي مذاکره خواهند کرد. او نمي داند ايران سرزمين ملت عزتمندي است که 40 سال در مقابل ايذاها، تهديدها و فشارهاي آمريکا ايستادگي کرده است و مسئولان اين کشور هيچگاه در چارچوب توهمات و تخيلات او عمل نخواهند کرد.
آملي لاريجاني با بيان اينکه مقابله با چنين اظهارات سبک و غيرمنطقي، نيازمند تدبير در داخل و افزايش وحدت و انسجام ملي است، افزود: آنها کمر همت بسته اند که جمهوري اسلامي را زمين بزنند و تمام تلاششان معطوف به عمليات رواني براي نا اميدسازي مردم است. مهمترين وظيفه در اين شرايط خاص، حفظ وحدت است. تمام اقتدار کشور بايد در يک مسير باشد و آن مسير ترسيم شده توسط رهبري معظم انقلاب است و نهادها و رسانه ها بايد در اين زمينه احساس مسئوليت کنند. نبايد هر کس در هر جا ساز خود را بزند. ما نيازمند کار قوي براي مقابله با عمليات رواني دشمن هستيم و در اين راستا هر اقدامي که منجر به تخريب ارکان نظام شود به هيچ عنوان پذيرفته نيست.

مسئولان، صادقانه و صريح با مردم سخن بگويند

رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر اينکه همه قوا، نهادها و رسانه ها بايد به دولت کمک کنند، خاطرنشان کرد: دولت نيز بايد تلاش خود را مضاعف کند و در کارها جهادي عمل کند. مديران دستگاه هاي اجرايي بايد با مردم صادقانه و صريح سخن بگويند. مردم از مسئولان خود «صداقت» ، «عدالت» و «تدبير» مي خواهند و اين يک مطالبه برحق است.
آملي لاريجاني با بيان اينکه دشمن براي پمپاژ يأس در جامعه از همه ابزارهاي خود استفاده مي کند، يادآور شد: دشمن مدعي فروپاشي جمهوري اسلامي ايران است، در حالي که ملت ايران طي همه سال هاي گذشته نقشه ها و توطئه هاي دشمنان را نقش بر آب کرده اند و امروز هم با بهره مندي از توان داخلي و استعدادهاي دروني خود بر مشکلات فائق خواهند آمد.
رئيس قوه قضاييه، تخريب قوا را خيانت به کشور دانست و با توجه دادن رسانه ها به اين موضوع اظهار کرد: متاسفانه مدتي است که برخي هر مطلب کوچک و بزرگ، با ربط و بي ربطي را بهانه حمله به قوه قضاييه قرار مي دهند در حاليکه اين کار بسيار غيرعقلاني است. خصوصا در بستري که دشمن با همه ابزارهاي تبليغاتي و رسانه اي خود در صدد برهم زدن انتظام کشور است، عده اي نيز در داخل عامدانه يا جاهلانه به اين مقصود دشمن کمک مي کنند.

برخي مسئولان وزارت صنعت و معدن در پرونده واردات خودرو ممنوع الخروج و مورد بازجويي قرار گرفته اند

آملي لاريجاني در ادامه با اشاره به موضوع مهم مقابله با فساد در کشور، دستور اخير رئيس جمهوري به دستگاه هاي اجرايي در زمينه تخلفات مربوط به واردات خودرو و درخواست او از قوه قضاييه براي برخورد با متخلفان را مثبت ارزيابي کرد و در عين حال گفت: ذکر اين نکته لازم است که دستگاه قضايي از مدت ها قبل توسط سازمان بازرسي کل کشور به اين موضوع ورود کرده بود. سازمان بازرسي ضمن اعلام جرم، اين پرونده را به دادستاني ارجاع داده بود و دادستاني تهران نيز در روزهاي اخير، اقداماتي را در اين زمينه صورت داده است.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به برخي اقدامات قضايي صورت گرفته در اين مورد تصريح کرد: در جريان تحقيقات صورت گرفته، برخي از مديران و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با اين پرونده، ممنوع الخروج، احضار و بازجويي شده اند و بررسي ها همچنان ادامه دارد. علاوه بر اين، مديران برخي شرکت هاي واردکننده خودرو احضار شده اند و پرونده آنان نيز در مرحله تحقيقات است. در خصوص شرکت هايي که با ارز دولتي اقدام به واردات گوشي تلفن همراه کرده بودند نيز برخي مديران اين شرکت ها احضار شده اند و تحقيقات ادامه دارد.
آملي لاريجاني با بيان اينکه در پرونده واردات موبايل با ارز دولتي مسلم شده است که برخي فاکتورها جعلي بوده اند، به وجود برخي تناقضات در موضوع تخلفات واردات خودرو اشاره کرد و افزود: در اين زمينه تناقض هاي عجيبي ميان اظهارات دستگاه هاي اجرايي وجود دارد. از يک طرف، وزارت صنعت مدعي است که ثبت سفارشي صورت نگرفته و از سوي ديگر، گمرک مي گويد ما بدون ثبت سفارش مجوز واردات نمي دهيم و همه مي دانند که واردات خودروها صورت گرفته. اين تناقض ها نشان مي دهد که مشکلي در روند واردات اين تعداد خودرو وجود داشته و دستگاه قضايي مشغول بررسي اين موضوع است.

شعبه، قاضي و ناظر ويژه براي رسيدگي به پرونده هاي اقتصادي اخير تعيين شده است

رئيس قوه قضاييه همچنين با اشاره به ورود دستگاه قضايي به پرونده هاي مربوط به نوسانات بازار ارز و سکه اظهار کرد: از مدتي قبل، شعبه و قاضي ويژه اي براي اين کار تعيين شده و معاون اول محترم قوه قضاييه مسئوليت يافته که به صورت ويژه بر اين رسيدگي ها نظارت داشته باشد. دادستان محترم کل کشور نيز در حال کمک براي رسيدگي دقيق و سريع به اين پرونده هاست و دادستاني تهران و سپس دادگستري استان تهران نيز موظف شده اند که به صورت عاجل و دقيق به اين پرونده ها رسيدگي کنند. البته بايد توجه داشت که کار قوه قضاييه با کار رسانه اي تفاوت اساسي دارد. رسيدگي هاي قوه قضاييه بايد بر اساس اطلاعات متقن و مستدل و مستند باشد و فضاسازي هاي رسانه اي نبايد در روند رسيدگي عادلانه و قانوني تاثيري داشته باشد.
آملي لاريجاني، علت اصلي تاکيد بر رسيدگي ويژه به چنين پرونده هايي را حراست از حقوق عامه و مقابله با عوامل واردکننده آسيب و خدشه به اعتماد عمومي عنوان کرد و گفت: نه تنها به عنوان يک وظيفه شرعي بلکه به عنوان وظيفه قانوني خود اين موضوع را تا انتها دنبال مي کنيم و مردم عزيز ما ترديد نکنند که با هر کس در هر مقامي که در اين زمينه تخلفي داشته برخورد قاطع خواهيم کرد. البته سرنخ هايي نيز کشف شده و بعد از تکميل تحقيقات و قطعيت احکام صادره، به اطلاع عموم خواهد رسيد. در همه اين موارد نيز ضمن بازگرداندن اموال به بيت المال، مجازات هاي مقرر قانوني صادر و اجرا خواهد شد.

کساني که مي گويند برخورد با مفسدان اقتصادي نبايد خشن باشد، اشتباه مي کنند

دستگاه قضايي همواره ثابت کرده است که در برخورد با فساد، هيچ مجامله و مسامحه اي نخواهد کرد. معتقديم نظر کساني که مي گويند برخورد با مفسدان اقتصادي نبايد خشن باشد، کاملا اشتباه است و البته کساني که اين سخن را بر زبان آورده بودند نيز به اشتباه خود پي بردند. ما اعتقاد داريم کساني که از رانت هاي دولتي استفاده و به حقوق مردم تجاوز مي کنند، در واقع موجب وارد آوردن خدشه به اعتماد عمومي مي شوند و با آنان بايد به اشد وجه برخورد کرد. همانطور که قبلا هم گفته ام، برخي اقدامات که باعث اخلال در نظام اقتصادي مي شود، مي تواند مصداق افساد في الارض باشد و مجازات اين عمل نيز در قانون مشخص است. ما در اصدار حکم و اجراي احکام در اين موارد هيچ ترديدي نخواهيم کرد.
آملي لاريجاني همچنين با انتقاد از انتشار برخي اخبار غيردقيق و طرح ناقص برخي موضوعات از سوي افراد، يادآور شد: کار دستگاه قضايي، غير از کار رسانه اي است. ما بايد بر اساس اطلاعات متقن، مستند و مستدل کار کنيم. متاسفانه در ايام اخير ديديدم که يک مسئول مدعي کشف دو تن سکه شد و بعد گفتند اين ميزان متعلق به يک زمان نبوده و در ادامه هم برخي اطلاعات اين خبر نقض شد. مسئولان بايد توجه داشته باشند که وقتي اطلاعات ناقصي را منتشر مي کنند يا حرف غيردقيقي مي زنند، فضاي فکري جامعه به هم مي ريزد و از سوي ديگر، توقعات از دستگاه قضايي براي رسيدگي به موضوعي که اطلاعات غيردقيقي در مورد آن منتشر شده افزايش مي يابد. براين اساس، مسئولان از جمله مقامات امنيتي و انتظامي بايد قبل از مصاحبه درباره موضوعات، ابتدا مساله را به دستگاه قضايي ارجاع دهند و سپس در صورت رسيدگي و قطعيت احکام، طبق قانون موضوع اطلاع رساني شود. چنانکه طبق قانون، انتشار اسامي مفسدان پس از طي مراحل قانوني، تکليف است و ما در اين زمينه هيچ اغماضي نخواهيم کرد.

کساني که تصميمات شوراي نگهبان برخلاف مذاقشان است به اين نهاد حمله مي کنند

رئيس قوه قضاييه در بخش پاياني سخنان خود، 26 تيرماه سالروز تاسيس شوراي نگهبان را گرامي داشت و تصريح کرد: شوراي نگهبان نهاد بسيار مهمي است که امام راحل بر نقش آن در صيانت از قوانين و همچنين مراقبت نسبت به انتخابات تاکيد داشتند و اين نهاد، نقطه اي کليدي در نظام جمهوري اسلامي است که دقيقا به همين دليل همواره هدف برخي حملات است.
متاسفانه علاوه بر دشمنان خارجي، برخي افراد در داخل نيز که تصميمات شوراي نگهبان برخلاف سليقه و مذاقشان است، اقدام به تخريب اين نهاد قانوني مي کنند که خطايي مضاعف است. اينان به جاي حمله به شوراي نگهبان، اگر کاستي يا نقصي هم به نظرشان مي رسد به شيوه اي صحيح و منطقي نقد کنند.
رئيس قوه قضاييه در پايان از تلاش هاي فقها و حقوقدانان شوراي نگهبان که در طول سال هاي متمادي در حراست از منطبق بودن قوانين مصوب مجلس با شرع و قانون اساسي و همچنين صيانت از وجه نمايندگي و رياست جمهوري در کشور تلاش کرده اند، قدرداني کرد.
براساس اين گزارش، بررسي "آيين نامه تشکيل شوراي اطلاع رساني قوه قضاييه" در راستاي اجرايي کردن منويات مقام معظم رهبري در هفته قوه قضاييه، در دستور کار امروز مسئولان عالي قضايي قرار داشت و ادامه بحث و بررسي در اين خصوص به جلسات آينده موکول شد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد