آخرین اخبار

مقرري بيکاري افرادي که با خودروهاي شخصي مسافرکشي مي‌کنند، قطع مي شود؟! اقتصادي

مقرري بيکاري افرادي که با خودروهاي شخصي مسافرکشي مي‌کنند، قطع مي شود؟!

  بزرگنمايي:

چه خبر - بازرسي‌هاي ميداني تکليف قانوني است

محمد بايندريان (رئيس گروه بيمه بيکاري و تعهدات کوتاه مدت امور فني بيمه شدگان سازمان تامين اجتماعي) ، درباره گلايه‌هاي مقرري‌بگيران بيمه بيکاري نسبت به قطع مقرري‌هايشان پس از انجام دو بار بازرسي ميداني، گفت: سازمان تامين اجتماعي با استناد به ماده 17 آيين‌نامه اجرايي قانون بيمه بيکاري ملزم است که اشتغال مجدد مقرري‌بگيران بيمه بيکاري را بررسي کند.
سازمان تامين اجتماعي اين کار را از طريق دفترچه‌هاي ثبتي اتحاديه‌ها و اصناف انجام مي‌دهد تا دقيقا بفهمد که آيا فرد بيمه شده جواز کسب‌و کار دارد. ما اين اطلاعات را مي‌گيريم و همپوشاني مي‌دهيم تا اگر تناقضي با آنچه که بيمه‌شده اعلام کرده؛ وجود داشته باشد، مقرري وي را قطع کنيم. بخشي ديگر از بررسي‌هاي ما از طريق بازرسي از کارگاه‌ها صورت مي‌پذيرد؛ چراکه از ليست بيمه‌اي که کارفرمايان به سازمان تامين اجتماعي ارائه مي‌کنند، مي‌توان اين موضوع را بررسي کرد.
رئيس گروه بيمه بيکاري سازمان تامين اجتماعي با بيان اينکه بازرسي از محل سکونت بيمه‌شده هم يکي ديگر از اين روش‌هاست، گفت: بازرسان تامين اجتماعي همچنين از محل سکونت افراد بازرسي‌هاي خود را انجام مي‌دهند. بازرسان حق ندارند که پس از يک بار مراجعه و عدم حضور فرد در خانه بلافاصله مقرري‌بيکاري وي را قطع کنند.
بازرسان معمولا اين کار راپس از دو تا سه بار مراجعه حضوري انجام مي‌دهند. البته از همسايگان هم تحقيق مي‌کنند. ولي تا زماني که مستندي نداشته باشند که ثابت کند فرد مشغول به کار نيست تنها مي‌توانند مقرري وي را به صورت موقت قطع کنند.

قطع موقت مقرري بيکاري

در هر صورت اگر اشتغال مقرري‌بگير احراز نشود نمي‌توان به صورت دائمي مقرري وي را قطع کرد. حتي اگر فرض بگيريم که سازمان تامين‌اجتماعي استدلال بيمه‌شده را در خصوص عدم اشتغال مجددش نپذيرد، وي مي‌تواند به اداره کار مراجعه کند تا در نهايت بازرسي مشترک ميان اداره کار و تامين اجتماعي صورت پذيرد. اگر بازرسي مشترک تاييد کند که فرد شاغل نيست بايد مقرري وي را مجددا برقرار کند.
رئيس گروه بيمه بيکاري سازمان تامين اجتماعي در پاسخ به اين پرسش که بيمه‌شدگان نسبت به پرس‌و‌جو از همسايگانشان در مورد وضعيت اشتغالشان گلايه دارند و مي‌گويند که اين کار آبروريزي‌ست، گفت: من متوجه اين مساله هستم. سازمان تامين اجتماعي بر حفظ حرمت بيمه‌شدگان حساسيت دارد. اما اين يک تکليف قانوني است و بازرسان حق دارند که از محل زندگي بيمه‌شدگان تحقيق ميداني کنند.
ضمن اينکه ما ابزارهاي ديگري براي بررسي اين موضوع داريم که آنها را شرح دادم. قانون مي‌گويد فرد اگر شاغل باشد، بايد ظرف 15 روز آن را اعلام کند. خيلي‌ها اين موضوع را اعلام نمي‌کنند. البته اهميت بازرسي ميداني در اين است که همسايه‌ها از وضعيت اشتغال بيمه‌شده مطلع هستند که اين با ما کمک مي‌کند.
بايندريان در پاسخ به اين پرسش که آيا سازمان تامين اجتماعي مقرري افرادي که با خوردوهاي شخصي مسافرکشي مي‌کنند را قطع مي‌کند، گفت: ما تنها مقرري بيکاري افرادي که روي خودروهاي مسافربري‌شهري يا در آژانس‌ها و.. کار مي‌کنند را قطع مي‌کنيم. يعني همان کساني که روي سوخت يارانه دولتي مي‌گيرند. رانندگان تاکسي همچنين از بخشودگي 50 درصدي حق بيمه استفاده مي‌کنند لذا ناچاريم که مقرري آنها را قطع کنيم.

دولت بايد تصميم بگيرد

رئيس گروه بيمه بيکاري سازمان تامين اجتماعي در مورد ميزان مقرري بيمه‌بيکاري گفت: قانون بيمه بيکاري تاکيد کرده است که مقرري بيمه بيکاري 55 درصد متوسط دستمزد روزانهِ 90 روز پيش از بيکاري است؛ مشروط به اينکه از حداقل دستمزد کم‌تر نباشد. براي افراد متاهل يا متکفل حداکثر تا 4 نفر به ازاي هر نفر 10 درصدِ حداقل دستمزد هم اضافه مي‌شود. به هر حال قانون‌گذار مي‌گويد که مقرري‌بيکاري نبايد از 80 درصد متوسط مزد و حقوق بيشتر باشد. در نهايت مقرري بيکاري بين 55 تا 80 درصد حداقل دستمزد است و به هر صورت نبايد از حداقل دستمزد کمتر باشد.
وي در پاسخ به اين انتقاد که به نظر نمي‌رسد ميزان مقرري بيمه‌بيکاري براي تامين هزينه‌هاي زندگي يک فرد بيکار کافي باشد، گفت: سازمان تامين‌اجتماعي حداقلي را که دولت تصويب مي‌کند، به بيمه‌شدگان پرداخت مي‌کند. حالا اينکه با توجه به شرايط اقتصادي اين مقرري کفايت مي‌کند بحثي است، ديگر.
اين موضوعي است که دولت بايد در موردش اظهارنظر کند و تصميم بگيرد. منابع بيمه‌بيکاري مطابق ماده 5 قانون بيمه‌بيکاري از محل 3 درصدي تامين مي‌شود که کارفرما مي‌پردازد (مجموعا 23 درصد، سهم کارفرما). دولت طبق قوانين سال‌هاي پيش کمک‌هاي ديگري به سازمان تامين اجتماعي از بابت بازسازي صنايع و نوسازي صنايع نساجي انجام داده است اما کمکي از طرف دولت براي صندوق مقرري بيمه‌بيکاري نداشتيم.


منبع: ilna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي