آخرین اخبار

دستور رهبري براي رفع مشکلات اسناد زمين کشاورزان سياسي

دستور رهبري براي رفع مشکلات اسناد زمين کشاورزان

  بزرگنمايي:

چه خبر - صادرات محصولات کشاورزي لنگي دارد

به نقل از خانه ملت، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي عصر امروز (سه شنبه، 29 خرداد) در نشست کميسيون کشاورزي،آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي گفت: کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي يک کميسيون بسيار بااهميت و مادر محسوب مي شود و اعضاي اين کميسيون از متخصصين و صاحب نظران تشکيل شده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در سال هاي گذشته قوانين خوبي در زمينه تالاب ها و هوا در مجلس مصوب شده و لايحه مربوط به خاک نيز که بسيار مهم است اگر زودتر در دستورکار قرار بگيرد مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
پيشنهادات مطرح شده از سوي اعضاي کميسيون کشاورزي مجلس بايد در هيات رئيسه کميسيون مورد بررسي قرار بگيرد و کار بايد براساس يک اولويت بندي رو به جلو حرکت کند. به طور مثال بايد مشخص شود کميسيون کشاورزي از لحاظ تقنيني و نظارتي تا پايان سال مي خواهد به چه نتايجي برسد.
در خصوص مشکلات مربوط به اراضي کشاورزي نيز مسائل از طريق بنياد مستضعفان پيگيري شده است و مقام معظم رهبري نيز در اين رابطه دستور داده اند که مسائل کشاورزان در خصوص اسناد و مدارک زمين ها رفع شود و اين مهم در چند مرحله صورت گرفته و اگر مواردي نيز باقي مانده بايد از طريق بنياد مستضعفان پيگيري شود و مساعدت هاي لازم در اين زمينه انجام خواهد شد.
موضوع سازمان عمران و توسعه روستا بايد پيگيري شود چرا که کار درستي است، روستاييان بايد با يک مرجع مشخص براي امر توسعه روبه رو باشند چرا که در اوايل انقلاب که کارهاي روستاييان با وزارت جهاد سازندگي ارتباط داشت، کارها با سهولت بيشتري انجام مي شد اما در حال حاضر روستاييان براي انجام امور خود با طيف مختلفي از وزارتخانه ها در ارتباط هستند بنابراين بايد موضوع تشکيل سازمان عمران و توسعه روستاها در مجلس پيگيري شود.
موضوع تشکيل وزارتخانه هاي انرژي و آب، کشاورزي و محيط زيست نيز پيشنهاد خوبي است که بايد پيگيري شود و از بابت هماهنگي نيز مشکلي در اين رابطه وجود ندارد و با توجه به شرايط آبي کشور اينکه در اين زمينه يک متولي واحد ايجاد شود کار عقلايي محسوب مي شود.
لاريجاني در خصوص طرح آمايش کشاورزي کشور گفت: توجه به طرح آمايش کشاورزي يکي از اولويت ها است البته وزارت جهاد کشاورزي مي گويد که به اين موضوع توجه کرده اما فکر مي کنم در اجرا اقدامات خوبي صورت نگرفته و بايد کميسيون کشاورزي در اين خصوص مطالبات را پيگيري کند.
توجه به الگوي کشت نکته بسيار مهمي است و از اين موضوع حمايت مي شود به طور مثال لزومي ندارد در جايي که مشکل کمبود آب وجود دارد برنج کاشته بشود بنابراين وزارت جهاد کشاورزي نيز بايد رسيدگي لازم را انجام دهد.
رئيس قوه مقننه با بيان اينکه در صادرات محصولات کشاورزي اصطلاحا لنگي وجود دارد، گفت: بايد در انجام امور براساس اولويت کارها صورت بگيرد و اينگونه نباشد که از يک طرف محصولات آبي کشاورزي توليد شود اما از طرف ديگر آب به صورت مجازي به کشورهاي ديگر داده شود چرا که اين کار عقلايي نيست بنابراين با لحاظ طرح آمايش کشاورزي مي توان زنجيره کار را طوري تعريف کرد که از ارزش افزوده متناسب برخوردار باشد به طور مثال اگر زنجيره توليد خرما کامل شود مي توان صادرات اين محصول را افزايش داد.
اگر زنجيره صنعتي در بخش کشاورزي کامل شود و در صنايع کشاورزي و وابسته مانند بسته بندي سرمايه گذاري شود بخش کشاورزي پيشرفت خواهد کرد.
جنس بسياري از شهرهاي کوچک کشور به نحوي است که کار کشاورزي در اين شهرها محور اصلي است، در هر صورت بايد به رونق چرخه اقتصادي روستاها توجه شود و با حمايت مقام معظم رهبري برداشت يک و نيم ميليارد دلار منابع از صندوق توسعه ملي مصوب شد و مقرر شد بانک ها نيز معادل اين ميزان منابع اختصاص دهند که بايد اين مهم پيگيري شود به طور مثال تدوين آئين نامه اين مصوبه طي 6 ماه نوشته شده است اين در حالي است که بايد از ظرفيت ها استفاده بيشتري شود.
تشکيل وزارتخانه براي توسعه صادرات اقدام خوبي مي تواند باشد و دولت نيز با اين موضوع موافق است و با توجه به اينکه بازارهاي خوبي در اطراف کشور وجود دارد مي توان به طور مثال محصولات کشاورزي را به کشورهايي مانند روسيه و عراق صادر کرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه مجلس از بخش کشاورزي حمايت مي کند، گفت: بايد به بيمه محصولات کشاورزي توجه شود چرا که متاسفانه کشاورزان با مسائلي مانند سرمازدگي و خشکسالي روبه رو هستند. بايد نقص هاي مربوط به بيمه کشاورزي رفع شود چرا که در حال حاضر به محض وقوع حادثه براي پرداخت خسارت به کشاورزان بايد منابع تزريق شود.
لاريجاني با بيان اينکه در همه جاي دنيا از بخش کشاورزي حمايت مي شود، گفت: در خصوص رفع مشکلات مربوط به خريد تضميني محصولات کشاورزي نيز کميسيون کشاورزي با سازمان برنامه بودجه هماهنگي هاي لازم را داشته باشد.
رئيس نهاد قانونگذاري با بيان اينکه بايد به موضوع توليد فکر در بخش کشاورزي توجه شود، افزود: به موضوع استفاده از ظرفيت آبياري نوين و آبياري تحت فشار در سال هاي اخير توجه شده است و مقام معظم رهبري نيز از توسعه بخش کشاورزي حمايت مي کند بنابراين بايد اعضاي کميسيون کشاورزي مجلس نيز با دلگرمي و تلاش بيشتر کار کنند تا اين بخش تقويت شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: در هر صورت کميسيون کشاورزي مجلس بايد موضوع اجراي قوانين در بخش کشاورزي را از دستگاه هاي اداري پيگيري کند و اگر تخلفي در اجراي آئين نامه ها و قوانين صورت مي گيرد اين تخلفات را گزارش کند.
گفتني است در اين نشست اعضاي کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس گزارشي از عملکرد اين کميسيون و برنامه هاي آتي به رئيس مجلس شوراي اسلامي ارائه کردند و دغدغه هاي خود را براي رفع مشکلات کشاورزان و رفع مشکلات زيست محيطي بيان کردند.


منبع: farsnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد