آخرین اخبار

نام رباخواري را به‌دروغ قرض‌الحسنه نگذاريم اقتصادي

نام رباخواري را به‌دروغ قرض‌الحسنه نگذاريم

  بزرگنمايي:

چه خبر - بانک‌ها به مردم مهلت دهند/ فروش سکه اشتباه است

آيت‌الله مکارم شيرازي پيش از ظهر روز يکشنبه 23 ارديبهشت‌ماه در ديدار جمعي از مسئولان حراست بانک سپه کشور که در مدرسه اميرالمؤمنين(ع) قم برگزار شد، به مسائل مهم در بانکداري اشاره کرد و گفت: اساسا فلسفه تاسيس بانک حفظ اموال مردم است. سابقا مردم مجبور بودند، اموال خود را مخفي کنند، اما الان مرکزي به نام بانک است که حافظ اموال مردم است و يقين دارند، اموال مردم در بانک حيف و ميل نمي‌شود. اين ضرورت اجتماعي را بانک‌ها براي خود قرار دادند.
اما هدف دوم از راه‌اندازي بانک اين است که بانک‌ها اموال را در مسير فعاليت مثبت اقتصادي بکار بگيرند. مردم سرمايه کمي دارند. وقتي همه در کنارهم در بانک بگذارند، تبديل به سرمايه عظيم مي شود و مي توان براي فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي به کار گرفت.
سرمايه کوچکي که در دنياي امروز بازده ندارد، با تجميع درجايي مانند بانک مي‌توان به صورت احسن تبديل کرد و به دو صورت به کار گرفت.
يک قسم فعاليت اقتصادي بانک اين است که يا خود بانک براي فعاليت اقتصادي، سرمايه را بکار بگيرد يا به مردم بدهد تا مردم در فعاليت‌هاي خصوصي بکار گيرند، بخش خصوصي گاهي سرمايه کلان و کوچک دارند، اگر اين‌ها سالم کار کنند، بانک‌ها به رسالت خود عمل کرده‌اند.
آيت‌الله مکارم شيرازي با بيان اينکه شرط سالم کار کردن بانک اين است که ربا حذف شود، گفت: ربا مايه بدبختي جامعه اسلامي و ويراني اقتصادي است و انديشمندان نشستند و فکر کردند مسائلي مانند عقود اسلامي و شرعيه و بانکداري بدون ربا را به وجود آوردند.
اگر به اين معيارها عمل شود، باعث شکوفايي اقتصادي مي‌شود و اگر به اين موارد عمل نشود، تبديل به ربا خواري مخفي شود، مايع بدبختي مي‌شود. اگر بانک‌داري بدون ربا باشد، جامعه مشکلي نخواهد داشت.

فاکتور صوري بلاي بانک‌ها است

بسيار ديده شده وقتي به افراد به عنوان تسهيلات مي‌خواهند وامي بدهند، تا کارخانه‌اي راه بياندازد، کشاورزي و دامداري کند، بانک مي‌گويد، برو فاکتور صوري بياور. اين فاکتور صوري بلاي بانک‌ها است.
اين فرد اين پول را تبديل به جهيزيه مي‌کند، بعضي مي‌گويند پول گرفتيم در مسير ديگر هزينه کرديم و رفتيم کربلا و ماشين خريديم. اين پول به صورت بدهي مي‌ماند، بدهي را نمي‌تواند بدهد، به اين وام‌ها، جريمه مي‌خورد نمي‌تواند بدهد، که خود همين عاملي براي بدبختي است.
اگر بيايند تسهيلات را از عقود شرعيه به فاکتورهاي صوري ببرند، يقين داشته باشيد که نتيجه آن منفي است و آن چيزي که ما از بانکها انتظار داريم که همانا شکوفايي اقتصادي است، تبديل به ضد مي‌شود.
اين که خود بانک فعاليت‌هاي اقتصادي داشته باشد. به اين صورت که سرمايه‌ها را در مسيري به کار بگيرد که چندان فايده‌اي براي کشور نداشته باشد، و تنها پول در بياورد، اين عمل بانک درست نيست، بانک بايد ضرورتها را درنظر بگيرد. بانک پولها را در مسيرهايي که باعث اسباب تجمل است، بکار گيرد، کار اشتباهي است.

آيا 28 درصد سود، قرض‌الحسنه است

معتقديم قرض‌الحسنه کار مزد دارد و بانک هم مخارج دارد و گفتيم تا 4 درصد سود به دليل مخارج بانک مشروع است؛ اما غير از آن درست نيست و ربا است. بعضي بانکها قرض الحسنه 28 درصدي مي‌دهند، يعني چه!؟ نام ربا خواري را به دورغ، قرض الحسنه مي‌گذارند که درست نيست.
گفتيم 4 درصد در کل زمان، اما آن غير از اين تفسير مي‌کند و مي‌گويد 4 درصد در هر سال. اگر 5 ساله باشد، سال اول 4 درصد، باقي مانده‌اش سال دوم، 8 درصد، باقي مانده سال سوم، 12 درصد، سال 5 به 20 درصد مي‌رسد، در حالي که ما در کل سال 4 درصد گفتيم. نه اينکه در هر سالي يک چهار درصدي اضافه شود که آن باقي مانده سال 5 را 20 درصد بگيرند.
نبايد با شگردهايي، قانون را دور زد و مسائل را مخفي کرد. اين درست نيست. صادقانه با مردم رفتار کنيم. قرض‌الحسنه، قرض‌الحسنه است.

بانک‌ها به وام‌گبرندگان مهلت دهند

مشکل ديگر جريمه برجريمه است. کساني نمي‌توانند بدهي خود را پرداخت کنند، خواسته کار کند ولي ورشکست شده است بايد به آن فرد مهلت داد، چون اين دستور قرآن کريم است. قرآن دستور مي‌دهد به بدهکاري که نمي‌تواند بدهي خود را بدهد، مهلت دهيد؛ نه اينکه به زندان ببريم. البته اين زندان نبردن براي کسي است که توان پرداختن ندارد. اما چرا کسي که ندارد، مهلت نمي‌دهيم و دنبال حساب سود بر سود هستيم. همين براي مردم مشکل ايجاد مي‌کند.
بانکها مراکز ضروري هستند؛ اما مشکلات و آسيب‌ها زياد است. يکي از مشکلات بالا بودن سود تسهيلات عقود است. ما معتقديم صنايع بايد با خارج رقابت کند، رقابت در کيفيت و قيمت. اين کار خوبي است. اين چه رقم مي‌تواند قيمت را پايين بياورد درحالي که 28 درصد به بانک سود مي‌دهد. کجا مي‌تواند رقابت کند.

سود زياد، مشکلات اقتصادي را حل نمي‌کند

بانک‌هاي خارجي يک درصد سود مي‌دهند، اما بانک‌هاي ما چندين درصد سود از صنايع مي‌گيرند. اين آدم چه رقم مي‌تواند رقابت کند؟ اين نوع سودها مشکلات اقتصادي را حل نمي‌کند.
دراين نوع مسائل بن بست نداريم، مي‌توان براي حل اين مسائل مانند عقود فکر کرد و راه حل داد، بايد راه حل پيدا کرد. فعلا مشکل اقتصادي کشور از مشکل سياسي بيشتر است و مشکل سياسي ريشه در مشکل اقتصادي دارد که بانک يکي از مراکز اثر گذار در اين عرصه است.

فروش سکه اشتباه است

بحث ارز، سود بانکي و فروختن سکه خود مشکلي ديگر است که با دست خودمان داريم عمل مي‌کنيم. چون پول مردم را از گردش خارج مي‌کنيم. پول، تبديل به سکه مي‌شود و در خانه مي‌ماند. يا دلار مي‌فروشيم. اينها مسائلي است که بايد گفت و براي حل آن فکري کرد.
آيت الله مکارم شيرازي با بيان اينکه حراست نظارت بر همه مسائل است گفت: در بحث حراست بايد با دوست و دشمن در مسائل يکسان رفتار کنيم.
قرآن مي‌فرمايد «دشمني با قومي باعث بي‌عدالتي نشود. اگر از کسي مي‌خواهيد گزارش دهيد، دوست يا دشمن، بايد صادق باشيد. دشمني باعث بي‌عدالتي نشود. فرق نگذاشتن، قوانين را يکسان رعايت کردن از جمله مسائل مهم در صدق است


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي