آخرین اخبار

پروانه سلحشوري با هزينه شخصي اش به جام جهاني مي رود؟! سياسي

پروانه سلحشوري با هزينه شخصي اش به جام جهاني مي رود؟!

  بزرگنمايي:

چه خبر - جام جهاني فرصتي براي شکسته شدن تابوي ممنوعيت ورود زنان ايران به ورزشگاه‌ها

درحالي که طي روزهاي گذشته اخباري ضد و نقيض درمورد اعزام تعدادي از نمايندگان مجلس از کميسيون فرهنگي و فراکسيون ورزش به مسابقات جام جهاني فوتبال 2018 روسيه به گوش مي‌رسد، در اين مدت برخي جريان‌هاي رسانه‌اي سعي کردند با ارائه خوانشي مطابق ميل خود، در برخوردي جناحي با موضوع، اين‌طور وانمود کنند که نمايندگان اعزامي همگي از اصلاح‌طلبان و اعضاي فراکسيون اميد بوده و يکي، دو اصولگراي عضو فراکسيون نمايندگان ولايي در اين جمع 7 نفره نيز در اقدامي پسنيده و در راستاي جلوگيري از اصراف و خودداري از تعدي به بيت‌المال راساً از حضور در اين ماموريت انصراف داده‌اند.
در اين ميان اما پروانه سلحشوري نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران و رييس فراکسيون زنان که به‌عنوان يکي از اعضاي کميسيون فرهنگي قرار است کاروان اعزامي را همراهي کند، با هجمه‌هاي انتقادي به‌مراتب شديدتري روبرو شد. تا آن‌جا که برخي فعالان سياسي و رسانه‌اي در شبکه‌هاي اجتماعي، فضاي مجازي و بعضاً در رسانه‌هاي رسمي اين موضوع را جدا از حضور ديگر نمايندگان به نقد کشيده و رسماً نوشتند که سفر يک نماينده زن به مسابقات جام جهاني توهين به نيمي از موکلان و مردم است!
پروانه سلحشوري اما ضمن اعلام اين‌که حتماً با هزينه شخصي و در مقام نماينده ملت، تيم ملي فوتبال ايران را همراهي خواهد کرد و از فرصت به دست آمده براي «نمايش قانوني بودن ورود زنان ايراني به ورزشگاه‌ها» استفاده خواهد کرد، در يادداشتي که براي انتشار در اختيار خبرگزاري ايلنا قرار داده است، به ارائه توضيحاتي در اين باره پرداخته است.
در متن اين يادداشت پروانه سلحشوري آمده است:
در پاسخ به انتقاد برخي فعالان سياسي و رسانه‌اي درخصوص سفر اينجانب به جام‌جهاني روسيه، نکاتي چند را جهت تنوير افکار عمومي عرض مي‌نمايم. يادآوري مي‌کنم که اين دست انتقادها عمدتاً پس از خبر يکي از خبرگزاري‌هاي اصولگرا آغاز شد و صد البته به‌صورت زنجيره‌اي، صرفاً شخص پروانه سلحشوري مورد عنايات گروه‌هاي خاص قرار گرفت.
جهت اطلاع بايد خدمت شما عرض کنم که نمايندگان به اقتضاي کميسيوني که در آن حضور دارند، به سفرهاي مرتبط اعزام مي‌شوند. اين سفرها مي‌تواند فردي و يا گروهي باشد. من از طرف کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي تاکنون به‌طور فردي سفري نداشته‌ام و حتي نياز به قرعه‌کشي نبود تا بخواهم به سفر مسکو بروم و البته اين بار قبل از سفر، هجمه‌ها عليه نمايندگان و به‌طور خاص عليه بنده شروع شد که نشان از يک سناريوي از پيش طراحي شده داشت. نکته قابل ذکر ديگر اين است که نمايندگان چندين سفر در طول سال دارند و امروز آن عده نمايندگاني توييت انتقادي مي‌کنند که بارها از طرف کميسيون مربوطه‌شان عازم سفر بوده‌اند. اينکه به‌زعم خود سفرهايشان چقدر مفيد است و سفر نمايندگان کميسيون‌هاي ديگر غيرمفيد، را نمي‌دانم که چقدر حق قضاوت داريم و دارند.
سفر مسافران مسکو قرار بود 2 يا 3 روزه باشد. ظاهرا نگراني دوستان هدررفت بيت‌المال توسط نمايندگان است که امري ستودني است. اگر حساسيت اجتماعي در مقابل اسراف و نابجا خرج کردن بيت‌المال بالا رود و البته منجر به اصلاح رويه‌هاي نامطلوب شود، بسيار قابل‌تقدير است. اما قطعاً با هزينه شخصي به اين سفر خواهم رفت.
شرکت در مسابقات جام‌جهاني فوتبال هرگز نقض‌کننده صحبت من درباره عدم حضورم در ورزشگاه تا آزاد شدن آن براي زنان نيست؛ چراکه از ورود هيچ زن ايراني به ورزشگاه مسکو يا هر کشور ديگري ممانعت به عمل نمي‌آيد. سناريويي که انجام شد، صرفا براي انصراف من بود و گرنه درگذشته اين سفرها امري عادي بوده است. البته برادران با انتشار اسامي سفري که هنوز قطعي نبود، مي‌خواستند با يک تير دو نشان بزنند. اول اينکه به بهانه هزينه سفر، از حضور يک نماينده زن که نماينده زنان و مردان اين سرزمين است، ممانعت به‌عمل آورند و دوم اينکه کمافي‌السابق سلحشوري را تخريب کنند.
برخي از دوستان ما هم متاسفانه در زمين سناريو‌نويسان بازي کردند. اين که عده‌اي از زنان مجلس همراه با مطالبات بخش مغفول شده جامعه باشند به اندازه کافي براي خيلي‌ها غيرقابل تحمل است، چه رسد به اينکه يک زن مسئول سياسي بخواهد براي ديدن مسابقات بين‌المللي فوتبال مردان شرکت کند.
در ورود بانوان ايراني به ورزشگاه‌ها هيچ‌گونه ممنوعيت درج‌شده‌اي در قانون و شرع وجود ندارد، بلکه اين ممنوعيت محصول سليقه و طرز فکر نيروهاي نامريي کنترل‌کننده جامعه ماست. نيروهايي که بخش اعظمي از آن در اذهان افراد و روح جامعه مردسالار ما استقرار دارد، و بعيد نيست انتقاد شما هم از حضور من، بهانه‌هايي از همان دست باشد. چراکه از 6 نماينده مجلس حاضر در رقابت‌ها تنها نماينده زن را مخاطب قرار داده‌ايد و آشکارا جنسيت مرا بهانه کرده‌ايد.
معتقد هستم که ممنوعيت سليقه‌اي ايجاد شده در ورود زنان به ورزشگاه‌ها، توهيني بزرگ به زنان ايران است. متاسفانه در توجيهاتي که از دليل اين ممانعت‌ها ارايه مي‌شود نيز خود توهين بزرگتري به مردان ايراني و فرهنگ مردم کشورمان نهفته شده است.
فارغ از آن‌که امروز من به‌عنوان نماينده مجلس و شما به‌عنوان فعالان سياسي و رسانه‌اي در چه جايگاهي به‌لحاظ تاريخي قرار داريم، هرکدام از ما نماينده جنسيت خود هستيم، شما نيز عضوي از همان تفکر مردسالاري هستيد که تلاش مي‌نمايد با به ياري طلبيدن توجيهات احساسي، سليقه و نظر خود را مبني بر عدم ورود زنان به ورزشگاه‌ها را به زنان تحميل کرده و در پشت عبارات ظاهراً معقول عصبيت ناشي از شکسته شدن اين تابو را پنهان نمايد.
اميدوارم که منظورتان آن نباشد که مرا تحت فشار قرار دهيد تا به‌عنوان يک زن و نماينده رسمي نهاد قانونگذاري، زنان جامعه‌ام را از فرصت پيش آمده براي نمايش قانوني بودن ورود زنان ايراني به ورزشگاه‌ها محروم نمايم و تن به مماشات و وضع وجود دهم؛ چرا که هيچ‌گاه اهل چنين کوتاه آمدن و از ميانه راه بازگشتني نيستم.
جام جهاني روسيه را فرصتي مغتنم مي‌دانم تا تابوي غيرقانوني و غيرشرعي ممنوعيت ورود زنان ايران به ورزشگاه‌ها که برخي با سليقه‌هاي مردسالارانه خود ايجاد کرده اند، شکسته شود.
از همه شما منتقدان مي‌خواهم خرده‌گيري خود و پاسخ مرا براي ثبت در تاريخ به‌عنوان نمايندگان نسلي که هر يک به آن تعلق داريم ثبت نماييد، باشد تا در زمان‌هاي به دور از اتهام و هيجان و هياهو آيندگان بر رفتار و عمل ما قضاوت کنند.


منبع: ilna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد