آخرین اخبار

استراتژي آمريکا در قبال کره شمالي براي ايران موثر نخواهد بود سياسي

استراتژي آمريکا در قبال کره شمالي براي ايران موثر نخواهد بود

  بزرگنمايي:

چه خبر - اگر ترامپ فکر کند مي‌تواند شروط سرسختانه‌تري به ايران تحميل کند، خود را فريب داده است

رسانه آمريکايي در يادداشتي به قلم دو تحليلگر و کارشناس اين کشور درباره نتايج «فرض‌ها و فرضيه‌‌هاي غلط» دونالد ترامپ در قبال ايران و کره شمالي هشدار داد.
تيتر يادداشت که در واشنگتن پست منتشر شده، اين است: «ترامپ فکر مي‌کند استراتژي او درقبال کره شمالي، درباره ايران موثر خواهد بود اما او درباره هر دو کشور اشتباه مي‌کند.
دو تحليلگر آمريکايي در اين يادداشت نوشتند: «به نظر مي‌رسد که ترامپ درباره کره شمالي اين موضوع را براي خود دروني کرده است مبني بر اينکه تهديدات و "فشار حداکثري" مي‌تواند سبب شود دشمنانش طبق خواسته‌ها و مفاد مورد نظر آمريکا، به مذاکره براي خلاص شدن از برنامه‌هاي اتمي‌شان روي آوردند اما شايد دليل اصلي و پيش برنده تمايل کيم جونگ اون رهبر کره شمالي براي چانه زني در اين باره، فشار آمريکا نباشد البته دليل چنداني وجود ندارد که معتقد باشيم پيونگ يانگ آماده خلع کامل زيرساخت اتمي خودش باشد. فرضيه‌هاي غلط و انتظارات غيرواقعگرايانه ترامپ، مي‌تواند سبب به شکست کشاندن چشم اندازها براي کاستن از يک بن‌بست اتمي از طريق مسالمت‌آميز شود و اعمال و به کار بردن اين درس‌هاي اشتباه و گمراه‌کننده در قبال ايران، مي‌تواند سبب يک بحران اتمي شود».
«کالين کال» و «وايپين نارانگ» تاکيد کردند: «به نظر مي‌رسد ترامپ فکر مي‌کند که او به نشست با کيم (جونگ اون رهبر کره شمالي) وارد خواهد شد و به او کليدهاي زيرساخت‌هاي اتمي اين کشور تحول داده خواهد شد».
آنها با هشدار درباره طرز تفکر کاخ سفيد درباره کارآمدي استراتژي فشار حداکثري آمريکا عليه کره شمالي و اظهارات و لفاظي‌هاي تند کلامي و توئيتري ترامپ نوشتند: «هيچ نشانه‌اي درباره اينکه کره شمالي چه از منظر اقتصادي يا از مناظر ديگر، احساس ضعف مي‌کند، وجود ندارد و هيچ نشانه‌اي وجود ندارد مبني بر اينکه کيم براي تسليم کردن زرادخانه اتمي‌اش در ازاي منافع اقتصادي، تضمين‌هاي امنيتي يا هر مشوق ديگري که شايد ترامپ آن را ارائه دهد، آماده باشد».
در ادامه ياداشت آمده که علي رغم فرض ترامپ مبني بر ضعف کره شمالي، فرض رهبر اين کشور آن است که در حالي از ديدار آتي با رئيس‌جمهور آمريکا خارج خواهد شد که توسط او، عملا به عنوان يک قدرت اتمي به رسميت شناخته خواهد شد.
اين دو تحليلگر و کارشناس آمريکايي، به تاکيد جان بولتون مشاور امنيت ملي کاخ سفيد بر «مدل ليبي» براي تعامل با برنامه اتمي کره شمالي اشاره کردند و نوشتند: «براي کيم، نمونه ليبي نشان مي‌دهد که دست کشيدن از برنامه اتمي، احمقانه است. معمر قذافي در سال 2003 با تسليم کردن و تحويل دادن برنامه اتمي خود موافقت کرد و آمريکا و متحدانش کمتر از يک دهه بعد رژيم او را ساقط کردند. بعيد است کيم همان اشتباه را تکرار کند البته برخلاف مورد قذافي، سلاح‌هاي (اتمي) کيم همين حالا قابل کار کردن است».
«کال» و «نارانگ» در همين يادداشت، درباره «فرضيات ناقص و معيوب» ترامپ درباره ايران و برجام هم هشدار دادند.
از نظر آنها، «هر مقام آمريکايي (در جلسات استماع مختلف) تاکيد کرده است که ايران (به برجام) پايبند بوده است اما ترامپ معتقد است که توافق آنچنان که کفايت مي‌کند به برچيدن جاه طلبي‌هاي گسترده‌تر ايران نمي‌پردازد. بعد از تلاش پرحجم ورعد آساي اروپايي براي اقناع ترامپ جهت باقي ماندن در توافق، مقام‌هاي کاخ سفيد به سخنراني اخير بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسرائيل درباره تلاش‌هاي ايران براي طراحي کلاهک اتمي در سال 2003 روي آوردند. اين سخنراني مدرک متقن و سفت و سختي درباره نقض (توافق در حال حاضر) ارائه نداد بلکه پر از فنون نمايش و تئاتر بود و پوششي براي ترامپ جهت خروج از توافق فراهم کرد».
نويسندگان اين يادداشت به رئيس‌جمهور کشورشان هشدار دادند: «اگر ترامپ از توافق (هسته‌اي) ايران با اين فکر که مي‌تواند شروط بسيار سرسختانه‌تري بر تهران اعمال کند، خارج شود، او دارد خودش را فريب مي‌دهد».
آنها هشدار دادند که اتحاديه اروپا، روسيه و چين مايل به همراهي با آمريکا براي اعمال مجدد تحريم‌ها و فشارهاي اقتصادي نيستند.
از نظر اين تحليلگران با توجه به مواضع کنوني ديگر بازيگران، در صورت خروج آمريکا از آن، «رژيم تحريم‌هاي ايران» بسيار ضعيف‌تر از تحريم‌هاي اعمالي عليه ايران قبل از توافق برجام خواهد بود.
اين دو همچنين نوشتند: «دلايل خوبي هم وجود دارد که اعتقاد داشته باشيم، تشديد فشار براي به زانو در آوردن ايران، نتيجه معکوس خواهد داشت. انگيزه کمي براي تهران وجود دارد تا مذاکرات درباره يک توافق که ترامپ آنرا توافقي بهتر مي‌داند، شروع کند. رهبران ايراني به طور فزاينده‌اي احساس مي‌کنند که به خاطر عدم اجراي تعهدات برجامي آمريکا در دولت ترامپ، آنها به انتظارات اقتصادي‌شان از برجام نرسيدند. سياست داخلي در ايران اين موضوع که آيت الله خامنه‌اي رهبر عالي ايران يک توافق تازه با ترامپ با مفاد و شرايطي بدتر (از برجام) امضا خواهد کرد را غير ممکن و غيرقابل تصور کرد».
دو تحليلگر آمريکايي با اشاره به تاکيد جمهوري اسلامي ايران بر «مقاومت در برابر غرب» و سرمايه‌گذاري‌هاي زياد داخلي روي دفاع از «حقوق هسته‌اي ايران» تصريح کردند: «(ايران) قرار نيست تسليم شده و به صورت کامل برنامه هسته‌اي خود را برچيند. اين موضوع در سال 2015 و زماني که رئيس‌جمهور باراک اوباما موافقت خود را با (برجام) اعلام کرد هم صادق بود و امروز هم همينطور است».
در پايان اين يادداشت مفصل آمده است: «ترامپ در حال گرفتن درس‌هاي اشتباه از کره شمالي و اعمال اين درس‌هاي غلط در قبال ايران است. اگر ترامپ بر ذهنيت حداکثرگرايانه مبتني بر "هنر معامله‌" خود روي کند و انتظار تسليم شدن کامل طرف مقابل در برابر تهديدات و توپ و تشرها داشته باشد، او به شدت نااميد خواهد شد».


منبع: farsnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد