آخرین اخبار

زمان انتشار دفترچه آزمون استخدامي علمي

زمان انتشار دفترچه آزمون استخدامي

  بزرگنمايي:

چه خبر - برخي سفارش مي‌کنند آمارها را اعلام نکنيم

اسفنديار چهاربند رئيس مرکز برنامه ريزي، منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در نشست خبري که به مناسبت فرا رسيدن هفته گراميداشت مقام معلم ترتيب داده شده بود ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر، دو اسوه معلمي و همچنين پنج هزار شهيد معلم اظهار کرد: در آستانه 12 ارديبهشت قرار داريم و بنا به سنت هر ساله به استقبال از آيين پاسداشت مقام معلم مي‌رويم و رويکرد ما در سال جاري موثرتر خواهد بود که جهت گيري اصلي آن پاسخگويي است.
معلمين سرزمين ما سالهاست مطالباتي دارند و پيرامون زندگي حرفه اي و شخصي‌شان با چالش‌هايي مواجهند که حاکميت و جامعه در قبال پاسخ به اين چالش ها مسووليت هايي داشته و دارند. بايد تلاش کنيم در اين هفته گزارش کاري را به معلمان ارائه کنيم که شفاف و صادقانه باشد و نقشه منطقي و موثري را براي ادامه مسير به دست بدهد.
رئيس مرکز برنامه‌ريزي، منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه بايد بتدريج رويه پاسخگو بودن به يک اصل تبديل شود عنوان کرد: هفته معلم قرار نيست با تقدير و تشکر جمع شود بلکه تجليل از معلم منوط به پاسخگويي و رسيدگي به مشکلات آنهاست. اينکه تعهدات قرار است چگونه و در چه بازه زماني ايفا شوند بايد به صورت شفاف مشخص باشند.
يک پرسش مطرح است که آيا در مواجهه با تحولات سريع سياسي، اجتماعي و اقتصادي جايگاه معلم پررنگ تر مي‌شود يا کمرنگ‌تر؟ کشورهايي که امروز پرچمدار توسعه‌اند ابتدا تربيت معلم و بهبود زندگي حرفه‌اي و شخصي وي را دنبال کرده اند زيرا رکن توسعه، توجه به نظام تعليم و تربيت است. اين ديدگاه که با توسعه فناوري کمتر به معلم احتياج خواهيم داشت ديدگاه بسيار خطرناکي است.
خودکفايي در همه عرصه‌ها مشروط به اقتدار نظام تعليم و تربيت است. اقتدار اين نظام نيز مشروط به ارتقاي کيفيت زندگي حرفه‌اي معلم است و با شعار هم محقق نمي‌شود.
قائم مقام وزير آموزش و پرورش در ستاد مرکزي بزرگداشت مقام معلم با بيان اينکه اعتماد فرهنگيان به حاکميت و نظام بزرگترن سرمايه ماست که حفظ آن در گروي ارتقاي جايگاه واقعي آنهاست گفت: تلاش مي کنيم اعتماد و اميد را در معلمان افزايش دهيم.
عناوين هفته معلم
وي روزشمار هفته معلم را اعلام کرد و گفت: 12 ارديبهشت روز ولايتمداري و سلوک معلمي، 13 ارديبهش روز معلم و تکريم اجتماعي، 14 ارديبهشت روز معلم، توسعه اجتماعي و انسجام ملي، 15 ارديبهشت روز معلم و پيشکسوتان تعليم و تربيت، 16 ارديبهشت، روز معلم مسووليت پذيري و هدايت انقلابي، 17 ارديبهشت روز معلم، مرجعيت اجتماعي، مولد سرمايه اجتماعي و 18 ارديبهشت روز معلم و تکريم سازماني نامگذاري شده است.
چهاربند با بيان اينکه امسال حدود 800 هزار بازنشسته فرهنگي داريم گفت: سال 98 تعداد شاغلين و بازنشسته ها برابر خواهد شد و در سال 1401، يک ميليون و 150 هزار بازنشسته و 830 هزار شاغل خواهيم داشت و تعداد بازنشسته ها از شاغلين پيشي مي گيرد.

انتقاد فرهنگيان از قانون خدمات کشوري

وي از قانون مديريت خدمات کشوري انتقاد کرد و گفت: اين قانون کارمند محور است و نه معلم محور و مادامي که اين قانون باشد شاهد تحول در برنامه توسعه منابع انساني آموزش و پرورش نخواهيم بود. مي‌خواهيم نمايندگان مجلس، آموزش و پرورش را از اين قانون مستثني کنند تا ما ظرف سه ماه قانون اداري استخدامي آموزش و پرورش را به آنها تقديم کنيم. شرايط حرفه‌اي معلمان منطبق با قانون مديريت خدمات کشوري است و به نهادينه کردن تبعيض منجر شده است.
رئيس مرکز برنامه ريزي، منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: چارچوب اين قانون با طرح طبقه بندي مشاغل معلمين سازگار نيست و با آن در تناقض است و اصلاحاتي که براي اين قانون در مجلس مطرح است به هيچ عنوان پاسخگو نيست و در خواست معلمين مستثني کردن فرهنگيان از قانون مديريت خدمات کشوري است.

مواجهه آموزش و پرورش با کمبود 300 هزار نيرو در مهر 97
کمبود شديد نيرو در مقطع ابتدايي و پرورشي
احتمال افزايش نرخ بازماندگي از تحصيل

به گفته چهاربند در مهر 1397 با 300هزار کمبود نيرو مواجه خواهيم بود، حدود 194هزار مورد از اين کمبود را بايد از طريق ندادن معلم به مدارس پشت سر بگذاريم. بايد به ازاي هر چهار دانش آموز يک ساعت مربي پرورشي به مدرسه بدهيم. يعني هر 96 دانش آموز يک مربي. اين در حالي است که فقط 18 هزار مربي به مدارس اعزام مي‌کنيم، در حالي که نياز ما 123 هزار مربي است.
اگر اين روند ادامه يابد بايد دوسال ديگر بخصوص در حوزه آموزش ابتدايي و پرورشي بناي يادبود براي آموزش و پرورش بسازيم. بيشترين کمبود را پس از حوزه پرورشي در حوزه ابتدايي داريم.
رئيس مرکز برنامه ريزي، منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه تامين آموزگار براي 20 هزار مدرسه با کمتر از 24 دانش آموز عمدتا در مناطق روستايي تهديد ديگري براي حوزه آموزش ابتدايي محسوب مي‌شود گفت: بنابراين احتمال افزايش نرخ بازماندگي از تحصيل وجود دارد. بايد با اين واقعيت روبرو شويم.
به گفته چهاربند سال گذشته از 43هزار مشمول بازنشستگي، 42 هزار نفر بازنشسته شدند. سال جاري 65 هزار نفر مشمول بازنشستگي‌اند که پيش بيني مي‌کنيم 55هزار نفر بازنشسته شوند. اگر اين روند بدون تمهيد سازوکار مناسب ادامه يابد در سال 99 آموزش و پرورش از پا درمي‌آيد.

معلمان زياده خواه نيستند

رئيس مرکز برنامه ريزي، منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه بايد در هفته معلم تکليف اين مقوله ها از سوي دستگاه‌هاي ذيربط روشن شود اظهار کرد: بايد کارنامه‌اي داشته باشيم که در عمل چه اتفاقي افتاده است. به عنوان مثال مجلس قانون برنامه بودجه و برنامه ششم توسعه را تصويب کرده است، بايد تحليل شود معلم در اين دو قانون چگونه ديده شده است؟.
معلمان زياده خواه نيستند و از مظلوميت هاي همکاران ما اين است که يک تشکل صنفي فراگير و يک زبان گويا ندارند و آموزش و پرورش بايد اين کمبود را جبران کند. اميدواريم امکان تشکيل يک تشکل صنفي فراگير فراهم شود.
چهاربند با بيان اينکه از اواسط سال 95 تهيه برنامه 5 ساله نيروي انساني را شروع کرديم که در اختيار نهادهاي مسوول قرار گرفته است گفت: شاخص هاي مصوب در ارتباط با نياز به نيروي انساني بر اساس منطقه، جنسيت، رشته و... مشخص هستند.
به عنوان مثال طبق شاخص دانش آموز به معلم، 22 درصد مدارس دولتي ما زير 24 دانش آموز دارند و جالب اينکه اين مدارس سه درصد کل دانش آموزان را پوشش مي‌دهد. تراکم و جمعيت دانش آموزي پراکنده هستند، در سطح کشور از کمتر از يک دانش آموز در يک کيلومتر مربع تا 250 دانش آموز در يک کيلومتر مربع داريم. شرايط در برخي مناطق دور افتاده اجازه تاسيس مدارس روستامرکزي را نمي‌دهد و به همين خاطر بايد براي يک دانش آموز يک معلم تخصيص دهيم.

تامين 84 هزار نيرو در مهر 97 در غالب حق‌التدريس
نيروي مازاد نداريم

رئيس مرکز برنامه ريزي، منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه مهر امسال 84 هزار نفر را در غالب حق التدريس تامين مي‌کنيم و براي جذب و تخصيص سهميه مشکل داريم گفت: اين در حالي است که 300 هزار کمبود خواهيم داشت. در سال جاري يک ميليون و هشتصد هزار ساعت حق التدريس پرداخت کرده‌ايم، چرا تصميم گيران به اين موارد توجه نمي‌کنند؟ بر اساس شاخص هاي مصوب، نيروي مازاد نداريم و بهره وري ما در فضا و نيروي انساني 100 است.
چهاربند ادامه داد: اگر ديگران در ديگر دستگاه‌ها اعداد و ارقام ديگري را اعلام مي‌کنند ما آن را رد مي‌کنيم زيرا مبنا ندارد. ما در برنامه پنج ساله نيروي انساني پنج راهکار داريم. راهکار اول دوره تعهد دبيري است که البته در اين دوره پنج ساله پيش رو به کمک ما نمي‌آيد زيرا اگر امسال هم جذب شوند 5 سال ديگر وارد سيستم خواهند شد. البته ما پيگيريم و براي امسال تقاضاي سهميه 25 هزار نفري را براي دوره تعهد دبيري داده‌ايم.

لزوم ورود سالانه 50 هزار نيرو براي جبران بازنشستگي‌ها

راهکار دوم جذب از طريق دوره‌هاي يکساله حرفه آموزي از محل آزمون و فارغ‌التحصيلان ساير دانشگاه‌هاست. واقعيت اين است که ما بايد سالانه 50 هزار نفر وارد سيستم کنيم تا جبران بازنشسته‌ها را کنند. سال هاي 1400 و 1401 حدود 90هزارنفر مشمول بازنشستگي مي‌شوند.
رئيس مرکز برنامه‌ريزي، منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش راهکار سوم راهکار 2+2 است گفت: به اين معنا که معلم دوسال درس بخواند و از سال سوم وارد مدرسه شود. براي دوره فني راهکار 2+1 را پيش بيني کرده ايم يعني معلم اين دوره يکسال دوره آموزشي ببيند و وارد هنرستان شود. ما راهکارهاي مختلفي مدنظر داريم و معتقديم آخرين راهکار استخدام است. وقتي روي آزمون استخدامي تاکيد داريم به معناي اين است که همه راهکارها اعم از صرفه جويي، خريد خدمات و... را طي کرده‌ايم.

دفترچه آزمون استخدامي آموزش و پرورش چه زماني منتشر مي‌شود؟

رئيس مرکز برنامه ريزي، منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به ايسنا درباره زمان انتشار دفترچه آزمون استخدامي و زمان بکارگيري پذيرفته شدگان عنوان کرد: درخواستمان را از مهر 96 اعلام کرديم و در بهمن ماه مجوز استخدام 15 هزار نفر صادر شد. 28اسفند 96 سازمان برنامه در نامه‌اي به سازمان اداري استخدامي موافقت خود را با برگزاري آزمون در سال 97 اعلام و آن را منوط به بکارگيري پذيرفته شدگان در سال 98 کرد. در واقع تامين اعتبار به مهر 98 موکول شد.
به دليل آنکه اين موضوع با درخواست ما مغاير بود چندبار مکاتبه انجام و در نهايت نشست مشترکي انجام و توافق شد امسال حتما دفترچه منتشر و آزمون به عمل بيايد و کلاس‌ها برگزار شوند و اگر آموزش و پرورش مي‌تواند منابعش را مديريت کند با منابع خود از مهر 97 پذيرفته شدگان را بکار بگيرد.
وي با بيان اينکه بنابراين انتشار دفترچه و برگزاري کلاس‌ها قطعي است گفت: اما زمان بکارگيري در مهر 97 يا 98 منوط به رايزني هاست. اکنون دفترچه در اختيار سازمان سنجش است. چون 60 هزار کد شغل وجود دارد؛ ورود اين حجم از اطلاعات در پرتال زمان مي‌برد. اگر در سازمان سنجش اين کار را ظرف هفت تا هشت روز آينده انجام دهند، انتشار دفترچه در هفته آينده بايد قطعي باشد.

لحاظ کردن مشوق‌هايي براي تدريس مديران و معاونان در مدارس

رئيس مرکز برنامه ريزي، منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش ديگري درباره موظفي تدريس شش ساعته مديران و معاونان مدارس نيز گفت: سال قبل 240 هزار ساعت در هفته عملکرد تدريس مديران و معاونان است و معادل 10 هزار نفر نيرو مي‌شود. سياست ما در سال جاري توسعه اين روش است و مشوق هايي بويژه براي رتبه بندي براي آنها درنظر گرفته مي‌شود.
وي افزود: اگر همه مديران بخواهند تدريس کنند معادل عملکرد 26 هزار معلم مي‌شود. پيش بيني ما تامين تدريس 300 هزار ساعت در هفته و به عبارتي معادل عملکرد 14000 نفر براي سال تحصيلي آتي است.

رونمايي از سامانه سنجش صلاحيت حرفه‌اي معلمان ظرف يکي دوهفته آينده

چهاربند از رونمايي از سامانه سنجش صلاحيت حرفه‌اي معلمان ظرف يکي دوهفته آينده خبر داد و گفت: در شوراي عالي آموزش و پرورش نيز سنجش صلاحيت معلمان در دست تدوين است. مطالعات اصلي آن انجام و مجموعه معيارها و ابزارها آماده شده و همکاران ما در شوراي عالي در شرف تهيه نظام نامه سنجش صلاحيت هستند.
نبايد رتبه بندي به معيشت گره بخورد. موضوع اصلي سنجش صلاحيت، تضمين کيفيت است و پيش فرض آن اين است که قبلا معيشت تامين شده است.
رئيس مرکز برنامه ريزي، منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره پراکندگي مدارس کم جمعيت نيز عنوان کرد: از 21 هزار و 532 مدرسه زير 24 دانش آموزه، 20 هزار و 644 مورد در روستا و 888 مورد در شهر است. در سطح روستا 17 هزار و 913 مورد ابتدايي و مابقي متوسطه است.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

اينستاگرام يتيم شد

جزئيات کلاهبرداري جديد از تماس‌هاي خارجي

هک داووس و انتشار اسامي قاتلان خاشقجي

انجمن فيزيک آمريکا از دو محقق ايراني تقدير کرد

پيشنهاد ايجاد شبکه امن و بومي به جاي اينستاگرام

اينستاگرام، صفحه سردار کمالي را مسدود کرد

سامسونگ گلکسي اي 40معرفي شد

اپل، دوباره اپليکيشن‌هاي ايراني را غيرفعال کرد

فيسبوک بيش از دو هزار حساب کاربري ايران و روسيه را مسدود کرد

خاطره وزير ارتباطات از قهرمان زندگي‌اش

خودروي برقي لوکس ارزان قيمت در راه است

پرتاب اولين ماهواره 5G براي دسترسي به اينترنت

جهرمي: 350 هزار «آيفون» خاموش شد

دست نگه داريد؛ گوشي‌هاي تاشو ارزان مي‌شوند!

فيسبوک و اينستاگرام از دسترس خارج شدند

شکوفايي شارژ سريع و بي‌سيم

اضافه شدن ايموجي به پلاک خودروهاي استراليا

اولين سيم‌کارت نسل پنجم جهان رسما عرضه شد

گوشي تاشوي سامسونگ، اپل را تهديد مي‌کند

آناليز آزمايش ادرار با گوشي هوشمند!

ايراني‌ها در موبايل؛ 30 برابر روزنامه، 9 برابر کتاب

همکاري هسته‌اي بيل گيتس با چيني‌ها به‌هم خورد

تندگويان: «موسسه فيلترينگ» باز کنيم

هوآوي بعد از اپل، محبوب‌ترين برند تلفن همراه

دوربين سه‌بعدي به آيفون‌هاي جديد مي‌آيد

گران‌ترين گوشي سامسونگ به 5G مجهز مي‌شود

فروش 100 هزار گوشي تنها در کمتر از 9 دقيقه

خودروي پليس 2020 فورد چشم‌ها را خيره کرد

قابليت جديد اينستاگرام در بخش دايرکت

تاثيرات آلودگي هوا بر دستگاه تنفسي

فيلترينگ تلگرام به دستور رييس جمهور تکذيب شد

خطرناک‌ترين نقطه تهران هنگام زلزله کجاست؟

واکنش وزير ارتباطات به قطع دائمي تلگرام و اينستاگرام

واکنش جهرمي به مشکلات ايجاد شده براي کسب و کارهاي اينترنتي

شرط ايران براي تلگرام جهت ادامه فعاليت

قطع ارتباط گوشي هاي رجيستر نشده از امروز

انتشار يک ويروس خطرناک به بهانه دور زدن فيلترينگ

شرط رفع فيلترينگ تلگرام

باکيفيت و بي‌کيفيت‌ترين خودروهاي توليد داخل

اخطار دادستاني بابت رفع‌ فيلتر غيرقانوني اينستاگرام

تلگرام رفع فيلتر شد

علت رفع فيلتر تلگرام انتقال سرور تلگرام به ايران است؟

آمارسازي براي توجيه رفع فيلتر غيرقانوني تلگرام و اينستاگرام

رفع مشکل باروري ابرها به کمک سپاه